Vad gör jag åt detta?

Vad gör jag åt detta?
DrSbaitso skrev:
-------------------------------------------------------

> Och vad skulle du säga att det är som har hänt
> i bilden ovan? Är det sadelklämman som har
> vridits loss, eller är det så att hela den del
> som sadelstolpen är nedstucken har vrididts av
> och lossnat?

det är svetsfogen på framsidan av sadelröret som har spruckit, det skulle kunna vara helt orelaterat till sadelstolpen faktiskt.

>
> Om sadelstolpen hade gått ända ner till
> vevlagret, tror du att brottet hade sett likadant
> ut, och inträffat efter samma tid?

förmodligen.

> Låt säga att sadelstolpen når ända ner till
> vevlagret och du tar bort sadelklämman, vad
> händer då?

Då kommer du få en punktlast på baksidan av sadelröret som kommer slitsas upp direkt.

> huh? Jag hoppas att du menar pga att mindre
> sadelstolpe sticker upp ovanför ramen, och inget
> annat. Eller menar du att stolpen blir starkare om
> den är tex 10cm längre även om sadelhöjden är
> densamma?

Ja, det blir ett annat eulerfall i stolpen.

/rikard

Vad gör jag åt detta?
Bla bla bla... Oavsätt sadelstick osv... Att dömma av ram och framförallt sadelstolpe så verkar det inte vara nå nya grejjer precis. Gammalt möög går sönder förr eller senare. Å då får man tjacka nytt...

Det var som en snubbe som kom in i butiken där jag jobba förut och hans pedalaxel hade gått av på hans 50 år gamla gubbcykel. Å han kunde inte förstå hur en pedal bara kunde gå av. Så han frågade helt enkelt "-Vad tror du har hänt? Hur kunde det gå sönder?". "Jaa..." svarade jag, "... cykeln är 50 år gammal, vad tror själv har hänt?". Karln funderade ett par sekunder å sen sa han "Aha! Jag tror jag förstår" å så gick han.

Stalle

Vad gör jag åt detta?
Har sett en del som svetsat liknande ramar tyvärr håller det ej särskilt länge .troligen är det någon sorts alumimium som är härdat och gör man inte det efter svetsning håller det aldrig .

Vad gör jag åt detta?
JH2 skrev:
> putchi: Du menar väl långt instick?
>
> /Janne

Jag menar att insticket har varit för kort och att det är därför det gått av. Eller .. ?

Vad gör jag åt detta?
putchi skrev:
> Jag menar att insticket har varit för kort och att det är därför det gått av. Eller .. ?

OK, jag fattar. Och ja, det är kanske därför det gått av - eller inte, det verkar vara en smula svårt att få klarhet. Fast jag tror ju att en BRA sadelstolpinfästning är en infästning med skjutpassning och långt instick, men jag tror samtidigt att det går "en massa hojar där ute" som inte har skjutpassning, och som bevisligen håller ändå. Fast inte alltid förstås - som den stackars trådstartaren fått erfara!

/Janne

Vad gör jag åt detta?
plumse skrev:
> Påminn mig om två veckor när jag är tillbaka
> på jobbet så kan jag köra lite beräkningar i
> pro/Mechanica. Jag är helt säker på att vissa
> här på forumet kommer sänka ner sina
> sadelstolpar lite efter det... Egentligen är det
> helt meningslöst att beräkna för det är så
> uppenbart självklart att ett för kort instick
> skapar onödigt stora påfrestningar i ramen, men
> om det behövs lite flashiga färgbilder på
> spänningarna går det att ordna.

Som att det skulle hjälpa. Jag har *hört* att the "government" har haft sina smutsiga fingrar med i utvecklingen av programmet. Enligt mina källor var flygplanen som kraschade i WTC 911 gjorde av exakt(!) samma aluminium som Thomson använder i sina sadelstolpar. OCH om man kastar om bokstäverna i SEAT POST blir det: ET sa Stop. We're on to something guys!

x-files1.jpg ht=200

Senast redigerad av en moderator:
Vad gör jag åt detta?
Ytterliggare bilder!

bild2.GIF ht=725

Bild.GIF ht=671

Sadelstolpe var instoppad till ca 0.5cm från kanten på innerröret, vilket är för lite men tillräckligt lite att detta skall hända va??

Personligen tror jag på rickards resonemang, om sadelstolpen skulle varit 10cm mer instoppad så spelar det ingen roll eftersom den bara dinglar inuti sadelröret.

MEN

De var nu inte hur man kan förebygga och hur man räknar på rambrott jag ville veta, dock är de intressant.
De var mer, vad man ska göra??
Motorgroup Scandinavia AB som är generalagent för GT i Sverige säger att de är två års garanti och that´s it...
Ska man maila GTs huvudkontor i USA och tjafsa eller ska man bara gräva ner stridsyxan och leva vidare?
Har försökt läsa mig in på IFs hemförsäkrings villkor utan att bli klokare.
Nån annan som har haft någon liknande erfarenhet och vet hur man ska gå tillväga utan behöva vara alltför mycket i gråzonen till försäkringsbedrägeri??

Vad gör jag åt detta?
Mårten skrev:
> Det är alltså onda utomjordingar eller Al Qaida
> som sabbat trådstartarens ram?

Eller? Tänk, it alls makes sense!

Vad gör jag åt detta?
Jag tror att GTs huvudkontor bara kommer hänvisa dig till MSAB eller en återförsäljare. Men man kan ju alltid prova.

Har du drulleförsäkring så kan man alltid prova att skadeanmäla. Godkänner dom det så godkänner dom det. Å inte så står du utan. Det är inget försäkringsbedrägeri sålänge du håller dig till sanningen i din anmälan till försäkringsbolaget.

Sen så får du ju tänka på att försäkringsbolaget kommer att skriva av rätt mycket i värde eftersom den trots allt har några år på nacken. Så när självrisk och avskrivning är klar så tror jag inte det blir många tusen (om de nu skulle godkänna).

Så länge du inte försöker lura eller blåsa nån så kommer knappast någon ta illa upp ifall du försöker använda GTs god will eller försäkringsbolagets försäkrning. Så prova, det kan vara värt ett försök även om jag tycker det ser lite mörkt ut.

Jag tror det är dax att se sig om efter ett nyinköp dessvärre.

Stalle

Vad gör jag åt detta?
BjEagle: Din ram verkar vara en av "alla dessa hojar därute" som inte har det jag tycker är en bra sadelstolpinfästning. Det betyder, precis som du själv skrivit, att det nog inte spelar någon roll hur långt stolpinstick du har, så länge du bara "fyller förstärkningshylsan". Om jag förstår dig rätt, har du dessvärre inte fyllt hylsan helt, och de där felande 5 mm du nämner skulle väl GT kunna använda som argument för att du inte använt ramen korrekt.

Jag gissar därför att det är ganska liten chans att få ut någon gratisram eller rabatterad ram från GT, men det är ju jag det. Gör för all del en vänlig mailförfrågan till huvudkontoret - det kanske går vägen och det vore också intressant att höra vad de svarar.

Försäkringsbolag har jag liten erfarenhet av, men den lilla jag har säger att det är mer eller mindre omöjligt att få UT några pengar ur sådana - de lever tvärtom på att IN pengar ...

Lycka till

/Janne

Vad gör jag åt detta?
prata med försäkringsbolaget och prata med generalagenten (försäljningsstället först iofs)

Ehh, såg inte att det var två sidor med inlägg. Ledsen för en totalt meningslös post

Vad gör jag åt detta?
--- Ahhh... detta hade redan påtalats! ----
Jag tar förgivet att du inte ignorerat den kraft som sadelstolpen genererar frammåt och var i sadelstolpsröret den hamnar?

Skjuter du ner stoplen längre ner kommer den frammåtverkande kraften längre från svetsen i toppen av röret och kommer tillslut inte att påverka den alls. Är stolpen för kort kommer den framåtverkande kraften från stolpen att hammna i samma svets som den bakåtverkande... sen kan du ju dra dina egna slutsattser. :-)
--- End ---

Då passar följande kommentar bättre; Ja! Klamman och stolpen vrider sig, hela ramen gör det. Det kallas för "Flex" i folkmun. Att det sedan finns ramkonstruktörer som inte fattar det och gör ramar som går sönder går ju inte att komma undan.

PS. <STYGG>Försök inte prata som en maskiningenjör om du inte är det! </STYGG>

Vad gör jag åt detta?
Den här tråden förtjänar tre sidor...

Med ett kort innerrör eller shims så sätter det självklart gränsen för hur långt ner sadelstolpens stödpunkt kan ligga.

Resonemanget att sadelklamman skulle ge en så stenhård inspänning att sadelstolpen under klamman är lastfri är befängt. Sadelklamman kan omöjligt skapa sådan kraft att den kan ta upp det vridande momentet från stolpens övre del utan att stolpens vinkel ändras under klamman. En del av momenten måste kvarstå under klamman, varför stolpen kommer att ta stöd mot sadelröret. Ligger dessutom slitsen på baksidan av sadelröret så blir det presspassning i framkanten.

Med ett bra sadelrör, som har sammma innerdiameter från vevhus och upp till sadelklamman så ger ett längre instick en lägre belastning på sadelrörets topp.

Civ.Ing.
/s

P.s. DrSbaitso, du måste plugga flitigt så du får en fin titel att stoltsera med! Ingen kommer nånsin tro det du skriver annars. Även om du händelsevis råkar ha rätt. He, he. d.s

Vad gör jag åt detta?
DrSbaitso skrev:
> hur kommer Eulerfall in i bilden här?

böjning av balk, med superpositionerade randvilkor. sadelstolpen är en balk.... osv...

Vad gör jag åt detta?
Sadelstolpens ergoregion har utsatts för ett kinetiskt impulsmoment vars verkningslinje är klart förskjutet från den relativa vridvinkeln vilket skapat en dynamisk osynkronisering med den absoluta kraftspositioneringen och som därmed överstigit 1.2^3 newtongram. Då spricker skiten.

Vad gör jag åt detta?
andreaso skrev:
> Sadelstolpens ergoregion har utsatts för ett
> kinetiskt impulsmoment vars verkningslinje är
> klart förskjutet från den relativa vridvinkeln
> vilket skapat en dynamisk osynkronisering med den
> absoluta kraftspositioneringen och som därmed
> överstigit 1.2^3 newtongram. Då spricker skiten.

Grymt!

Dr. andreaso!

Vad gör jag åt detta?
DrSbaitso skrev:
> Oavsett så är det samma Eulerfall, eftersom
> sadelstolpen inuti ramen är obelastad.

i fallet du beskrev, dvs en lång icke fastspänd sadelstolpe är randvilkoren gravt annorlunda från när den är fastspänd med klämman. Är stolpen inte fastspänd är inte röret i ramen obelastat eftersom man inte överför något relevant moment till klämman.

Vad gör jag åt detta?
Bump!

Jag tycker också att den här tråden förtjänar tre sidor. Minst! Kom igen nu... Vem blir först med att posta färggranna bilder från stressberäkningssimulatormojjen? Vem blir först med att köpa några identiska ramar och göra otäcka drop till platt med tunga landningar i sadeln och varierande sadelstolpslängd? Har inte tyskarna koll på det här?

Förut när jag tyckte att jag hade lite koll på fysik så älskade jag att ta del i såna här diskussioner. Dessvärre var det länge sen (och bara gymnasiefysik för den delen - om än passionerat) och nu har jag glömt allt relevant. Eulerfall har jag aldrig vetat vad det är t.ex. Men jag vill gärna se att vi kan nå en slutsats i denna fråga. Intressant för många att veta hur det faktiskt förhåller sig.

Jag tycker att s har en klar poäng i att det borde bli typ presspassning i framkant av stolpen (längs med sadelröret) om slitsen sitter på baksidan. I så fall borde stolpen rimligen kunna "ta stöd" i nedkant och överföra last till sadelröret... Eller? Dvs. längre instick bra om vi har slitsen bak, men inte om slitsen är fram (vilka ramar har det för övrigt? verkar puckat).

Sen har ju rikard redan från början baserat sitt resonemang på att stolpen är spaghetti och ramen granit typ... Om stolpen flexar betydligt lättare en ramen så kan man väl mycket väl tänka sig att insticket nedan klämman har väldigt liten betydelse för huruvida ramen håller eller ej?

Vad gör jag åt detta?
För att drulleförsäkringen skall gälla (om du nu har en sådan) så skall någon form av incident ha inträffat, t.ex att du ramlade eller misslyckades i ett hopp (bör kanske tonas ner något i anmälan dock...). Om det är en ren utmattning är det inte en olycka och då gäller inte försäkringen alls.

Vad gör jag åt detta?
Poppade den här tråden up igen? =)

Vi kan väl ha en liten hemläxa åt alla intresserade läsare:

Om sadelstolepn spets tar i insidan av ramröret och gör det hårt, borde det inte bli märken på insidan av ramen och slitage på spetsen av sadelstolpen då? Mitt sadelrör är impregnerat med smuts som letar sig in genom sadelklämman så om sadelstolpsspetsen trycker i ramen varje gång jag får en smäll på bakhjulet (och sitter på sadeln) borde det funka som sandpapper och sadelstolpen borde ha ganska tydliga märken efter det.

Alla som lossar sina sadelstolpar och lägger upp bilder på hur spetsen ser ut här i tråden får en bonuspoäng på tentan. Skriv också upp hur mycket instick ni har i sadelröret och om ramen är "flexig" eller inte. Om det visar sig att många har slitna sadelstolpsändar har jag haft fel.

/r

Vad gör jag åt detta?
Turners ramar har 100 mm rör som är i sadelstolpens diamter, sen blir innerdiametern större så sadelstolpen omöjligt kan ha kontakt med röret (utom på min cykel som har en svetsfog som smält igenom för mycket).

Alltså spelar det ingen roll om man stoppar i stolpen mer än 100 mm ur hållfasthetssynpunkt, men man bör ändå använda alla 100 mm.

Vad gör jag åt detta?
Hmm...

Verkar som att båda sidor inte kommer att kunna övertyga den andra, så kan vi inte vända lite på resonemanget?

Jag är böjd att hålla med Rikard i denna diskussion, MEN tror att insticket i detta fall ändå har påverkat utfallet, dock av anledningen att det helt enkelt har gett en för lång hävarm OVANFÖR infästningen. Hade insticket varit längre hade hävarmen ovanför blivit kortare och ramen hade kanske klarat av att ta upp momentet (förmodligen bara en marginellt längre stund, men ändå).

/Jocke
titlar känns lite för flashback för mig

Vad gör jag åt detta?
snowsucker skrev:
> dock av anledningen
> att det helt enkelt har gett en för lång hävarm
> OVANFÖR infästningen.

dvs, ramen är för liten. Sadelstolpen måste ju gå ända upp till sadeln. =)

Vad gör jag åt detta?
Med klämman i bakkant så ligger hela framsidan av stolpen emot sadelröret. Det skulle förvåna mig mycket om det skulle bli slitage på spettsen.

Glöm dock inte att sandpappra stolparna ordentligt innan ni fotar dem...

Tillbaka
Topp