Val av hemförsäkring

Segge

Ny medlem
Val av hemförsäkring
Hos vem har vi er hemförsäkring?

Vem har bäst villkor för en cyklist?

Ska byta hemförsäkring men vet inte riktigt till vem. Just nu lutar det åt trygghansa.

Val av hemförsäkring
Jag ringde runt för en månad sedan. Trygg Hansa hade absolut bäst. Minst värdeminskning efter ett år (värderas till nypris upp till 2 års ålder på cykeln) samt högst maxvärde ( upp till 35 k).

Val av hemförsäkring
Går de även på värderingar gjorda av fackman? Det cyklar jag har eller håller på att skaffa har inget "nypris" utan är i delar. Är det dessutom 35k per cykel, eller för hela cykelbeståndet?

Val av hemförsäkring
folksam och länsförsäkringar.

folksam genom facket, belopslös, vilket tydligen är till skillnad mot försäkringar som tecknas privat.
länsförsäkringar för att komplettera försäkringen o framför allt, få bättre lån :D

Val av hemförsäkring
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Går de även på värderingar gjorda av fackman?
> Det cyklar jag har eller håller på att skaffa
> har inget "nypris" utan är i delar.

Samma här och det verkar som att svaret är ja.

> Är det
> dessutom 35k per cykel, eller för hela
> cykelbeståndet?

Nej, kollade det också då jag har två i den klassen, det är per cykel.

Allt för mesliga 1600 om året. Tecknade deras hem+.

Läste den gamla artikeln men Tennant som hade bra villkor då hade skräpvillkor nu. 10000 i maxbelopp bl a samt värdering efter vad man skulle få för den begagnad. Skräp.

Senast redigerad av en moderator:
Val av hemförsäkring
Tack för länken till happyartikeln. Jag satt nöjd med Salus Ansvar, men hade missat att de inte ersätter skada på cykeln vid olycka, så nu blir det Trygg-Hansa.

Calle

Val av hemförsäkring
Westman skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> > Är det
> > dessutom 35k per cykel, eller för hela
> > cykelbeståndet?
>
> Nej, kollade det också då jag har två i den
> klassen, det är per cykel.

Blir den stulen på gatan är det nog 35 k per hoj, men blir den stulen på vinden skulle jag säga att det är 35k per skadetillfälle, oavsett hur många cyklar, vinterdäck och superhögtalare du blir av med.

Val av hemförsäkring
oxr skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > mzi skrev:
> >
>
> > > Är det
> > > dessutom 35k per cykel, eller för hela
> > > cykelbeståndet?
> >
> > Nej, kollade det också då jag har två i den
> > klassen, det är per cykel.
>
> Blir den stulen på gatan är det nog 35 k per
> hoj, men blir den stulen på vinden skulle jag
> säga att det är 35k per skadetillfälle, oavsett
> hur många cyklar, vinterdäck och superhögtalare
> du blir av med.

Jag kollade detta också med Trygg Hansa. Ifall man lägger till Hem + (ca 300 / år) och tar bort lösöresbeloppet så sa dom att det var ok med flera cyklar på 35k, om dom blir stulna från inbrott i lägenheten då. Då jag förvarar mina hojar inuti lgh är detta ok för mig.

För två månader sedan var dom iaf det överlägset bästa alternativet. Dock så får man se upp, villkor verkar ändras ibland.

Val av hemförsäkring
Westman skrev:
> Jag kollade detta också med Trygg Hansa. Ifall
> man lägger till Hem + (ca 300 / år) och tar bort
> lösöresbeloppet så sa dom att det var ok med
> flera cyklar på 35k, om dom blir stulna från
> inbrott i lägenheten då. Då jag förvarar mina
> hojar inuti lgh är detta ok för mig.

Du ska inte behöva lägga till Hem+ för det. Inuti lägenheten är det lösöresbeloppet som gäller, oavsett antal cyklar. Det vanliga är väl att lösöresbeloppet är från 250 000 kronor och uppåt. Hem+ utan lösöresbegränsning är nog bra om man har 10-15 35k-cyklar och även lite andra prylar i lägenheten.

Val av hemförsäkring
Nu har jag tecknat hemförsäkring och drulleförsäkring. Vanliga hemförsäkringen täcker lösöre upp till 1.000.000kr, och jag kommer ha svårt att bo kvar i min etta om jag har cyklar för mer än så.

De hade inte heller några cykelverkstäder som måste värdera hojarna utan det kunde en "fackman" göra. Gjorde man det varje år så sker det ingen ordinär värdeminskning.

Tillbaka
Topp