Kelvinized skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingenjören i mig gillar att de saknar glidlager
> och använder nållager istället. Dessutom är
> ett enda grövre rör ofta vrid- och böj-styvare
> än två smalare rör. Alla Cannondalegafflar är
> grymt styva, stor skillnad mot övriga
> jämförnbara gafflar. Det är ju bara att hålla
> fast framhjulet med benen och vrida i styret så
> märker man detta. Sedan är de också riktigt
> lätta.
som du skriver så är de styva, saken är att de är styvare än nån annan gaffel i samma viktklasser som de olika modellerna, det tror man kanske inte, men det är som du skrever pga. lager istället för bussningar. sen väger de från 1250-2000 gram, ungefär.
>
> Enda nackdelen är väl att Cannondale inte
> riktigt hängt med Fox, Manitou etc. vad gäller
> utveckling av hydrauliken invändigt, SPV,
> Terralogic osv, men de har blivit bättre på
> senare år. Priset är ju ingen fördel heller.
>
> /K
?? du vet att cannondale köper innehåll från manitou va? :D och så sent som förra året köpte de innehållet i en modell från fox. modellen med terralogic verkar ha utgått ut sortimentet, men de med manitou innehåll tror ja fortfarande finns kvar, dessa har SPV. sen har vi DLR modellerna, där vet ja inte riktigt hure är, om de köper det eller om de gör dem själv.
sitter själv på en Lefty med FOX terralogic, kolla min profil :D är rätt lik den F80X jag hade innan, med skillnaden att den har ett litet spel även när den är låst, men vi snackar om mm, vilket ä knappt märkbart, sen är leftyn märkbart styvare.
den elstyrda modellen har mig veterligen utgått ur sortimentet pga. att tillverkaten av motorn som vred om låsningen slutat göra dessa. dock kör cannondales team fortfarande på gafflar med denna insats i. men ut till kund äre bara sådanna med manuell låsning numera, MEN det är ju inget problem egentligen, me tanke på att det är dubbelkronat så komemr låsningen upp jäkligt nära styret, så det är ju inte så att man behöver sträcka sig för att låsa gaffeln :D
men el-låsningen va inte alls så problemfyld som trådskaparen antar att de va, me tanke på hans inläg gom det :D visst kunde de krångla, men om man ser till antall sålda så äre inte så stora problem, tror manitou har haft mer problem med sina gafflar sett i %
angående lefty o andra hojjar än cannondale :D