Varg spottad i Nackareservatet?

Cyklot B sa:
Vad är det för fel på det svenska ordet siktad?

siktad varg
sikta-fr-mjl-18202535.jpg

Kom igen nu! Var är den hätska för- och emot-debatten?!

Tänk så många små söta cyklister som kommer bli uppätna.

Skjut! Skjut! Skjut!

/Fedde

Sagan om stora stygga vargen och lilla rödluvan tycks ligga djupt rotad i den svenska mentaliteten. Läste en insändare för några år sedan av en jägare som beklagade sig över att man inte fick skjuta fler vargar som enligt honom åt upp många många tusen älgar om året. Kan inte vara rimligt tänkte jag och sökte på hur många vargar det fanns.
Enligt lite matematik skulle då en varg fälla/käka upp 5 älgar om dygnet 365 dagar om året. Så visst går det att manipulera och fara med direkta lögner för att få fram sitt budskap. Bara en tanke när man läser om vargar...

I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.

I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.

Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?

Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.

100 spänn eller 4st 6-pack Tingsryd 2,8 till den som är först att klappar vargen, bildbevis krävs.

Senast ändrad:
Det måste vara jobbigt att vara varg. Man är ofta illa omtyckt där man befinner sig, och väldigt omtyckt där man inte befinner sig...

Går man ut med lös hund i Sveriges kanske mest omtalade vargrevir (Riala) känner jag att man får skylla sig själv.....
Mvh Hundägare

En fullvuxen vildfödd varg har definitivt inga problem att övermanna och eliminera en fullvuxen människa. Sedan går det såklart som i dom flesta attacker att jämna ut odsen med lämpliga tillhyggen/hjälpmedel. Men finns inte lämpliga hjälpmedel till hands så blir kampen synnerligen ojämn till djurets fördel. Den som någon gång blivit attackerad av en en stor hund utan tillhygge vet nog precis vad jag talar om.
Vargen är ett rovdjur, det ska man aldrig underskatta. Givetvis är det enklare att leva i en storstad omgiven av betong och gå omkring med villfarelser att vargarna är snälla och ofarliga för det är dom på kolmården. Har man sett den förödelse som vargen kan ställa till med i en fårbesättning ja då är det något man inte skulle vilja önska sin värsta ovän. Likaså dom som får sin hund dödad av varg, hade det det hänt någon av mina fyrfota familjemedlemmar så hade jag blivit helt förkrossad. Personligen så förstår jag inte hur man kan ha fullt med sympati för en varg men ingen sympati alls för dom får eller hundar som blivit vargdödade. Är man djurvän då?

BLEKINGE BAD ASS sa:
En fullvuxen vildfödd varg har definitivt inga problem att övermanna och eliminera en fullvuxen människa. Sedan går det såklart som i dom flesta attacker att jämna ut odsen med lämpliga tillhyggen/hjälpmedel. Men finns inte lämpliga hjälpmedel till hands så blir kampen synnerligen ojämn till djurets fördel. Den som någon gång blivit attackerad av en en stor hund utan tillhygge vet nog precis vad jag talar om.
Vargen är ett rovdjur, det ska man aldrig underskatta. Givetvis är det enklare att leva i en storstad omgiven av betong och gå omkring med villfarelser att vargarna är snälla och ofarliga för det är dom på kolmården. Har man sett den förödelse som vargen kan ställa till med i en fårbesättning ja då är det något man inte skulle vilja önska sin värsta ovän. Likaså dom som får sin hund dödad av varg, hade det det hänt någon av mina fyrfota familjemedlemmar så hade jag blivit helt förkrossad. Personligen så förstår jag inte hur man kan ha fullt med sympati för en varg men ingen sympati alls för dom får eller hundar som blivit vargdödade. Är man djurvän då?

Nu börjar det likna nåt!
Och för att spinna vidare på det och glida över till skyddsjakt så tycks det vara ok att döda sånt som är till besvär för människan.
Min bild jag har just nu (kan såklart ändras om jag får ny information) är att i områden med mycket rovdjur har människan acceptetat närvaron och anpassar sina vanor mer än i områden där få rovdjur rör sig och det är i dessa områden det ivrigast ropas efter skyddsjakt.

plumse sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Nu börjar det likna nåt!
Och för att spinna vidare på det och glida över till skyddsjakt så tycks det vara ok att döda sånt som är till besvär för människan.
Min bild jag har just nu (kan såklart ändras om jag får ny information) är att i områden med mycket rovdjur har människan acceptetat närvaron och anpassar sina vanor mer än i områden där få rovdjur rör sig och det är i dessa områden det ivrigast ropas efter skyddsjakt.

Det beror nog på om du menar i Sverige. Där är det väl som allra värst i Dalarna och Värmland. En bekant som arbetat på lokaltidning i Dalarna har sagt att de typ slutat skriva om varg för oavsett vad de skriver så får de dödshot. Men ser man till andra länder som typ Italien/Rumänien och så så har de väl anpassat sig lite mer.

jag tror att det handlar om att vargen var försvunnen i sverige under lång tid och folk vande sig av med den, när den sedan kom tillbaka är folk lite väl inkörda och rigida i sina hjulspår för att vilja ändra på sig.

görveln sa:
Tror tråden har potential :)

Undrar om det är hundar eller vargar som har skadat eller dödat flest människor i Sverige?
Skulle satsa mina pengar på hundar både vad det gäller dödade och skadade människor, åtminstone om man tittar i hyggligt modern tid.

Konkret sa:
I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.

I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.

Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?

Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.
Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.

Fråga: Vad menar du med att "styra upp utbredningen" och hur menar du att det ska gå till?

GoranS sa:
görveln sa:
Tror tråden har potential :)

Undrar om det är hundar eller vargar som har skadat eller dödat flest människor i Sverige?
Skulle satsa mina pengar på hundar både vad det gäller dödade och skadade människor, åtminstone om man tittar i hyggligt modern tid.

Enligt statistik från Socialstyrelsen har bett eller angrepp av hundar orsakat 7 människors död i Sverige mellan 1997 och 2016. Under samma period har en människa dödats av varg i Sverige, och det var i Kolmårdens djurpark.

fhloston sa:
Inte jättevanligt att varg dödar människor, även om det förekommer.

Om vi räknar bort Kolmårdenvargarna och Gysingevargen som alla var präglade på människor har vi inte några säkra fall i Sverige de senaste typ 200 åren.

Var och vandrade i Karpaterna i Rumenien nyligen och där ska europas största bestånd av varg finnas. Där går fåren fritt! I flockar. Som vaktas av en människa och ett antal hundar. När vargen kommer får människan och hundarna hjälpas åt att skrämma bort vargen, man får inte skjuta varg där. Människan har fått anpassa sig.

På Lövsta gård (där de gör ost och grejer och därför har getter) hade de två vita herdehundar (tror jag, har för mig att de heter typ Tor och Oden)som bor med getterna, de håller borta rovdjur och folk som vill klappa getterna.

Edit: pyreneiska boskapshundar var det visst.

pyreneer.jpeg

Senast ändrad:
GoranS sa:
Konkret sa:

Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.

Fråga: Vad menar du med att "styra upp utbredningen" och hur menar du att det ska gå till?

Visst är det ju skillnad mellan att avliva sin hund och få det dödad av en varg men smärtan och sorgen hos ägaren är nog detsamma.

Jag ville bara påvisa detta eftersom många katt och hundägare i den andra tråden är så förstående för en människa som skall avliva sin gamla katt.
Här däremot är det rätt åt folk som låter sin hund springa lös i skogen.
Dessutom förstår vissa inte varför man har sin hund lös.
Ta en titt på cykla med hund tråden, läs om folk som långdistanslöper med sina hundar, folk som tränat sina hundar att leta upp kantareller i skogen osv.

Vargproblemet är komplext. Hade jag haft en lösning på problemet hade jag skrivit ut det.
Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.

Tillbaka
Topp