Varg spottad i Nackareservatet?
Cyklot B sa:Vad är det för fel på det svenska ordet siktad?
siktad varg
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cyklot B sa:Vad är det för fel på det svenska ordet siktad?
JLarsson sa:En söt liten sällskapshund blev uppäten i morse i Riala. En ansökan för skyddsjakt är inlämnad till Länstyrelsen.
.Maakus sa:100 spänn eller 4st 6-pack Tingsryd 2,8 till den som är först att klappar vargen, bildbevis krävs.
Hade man skickat in en ansökan om hunden inte var söt?JLarsson sa:En söt liten sällskapshund blev uppäten i morse i Riala. En ansökan för skyddsjakt är inlämnad till Länstyrelsen.
Maakus sa:100 spänn eller 4st 6-pack Tingsryd 2,8 till den som är först att klappar vargen, bildbevis krävs.
ooms sa:Det måste vara jobbigt att vara varg. Man är ofta illa omtyckt där man befinner sig, och väldigt omtyckt där man inte befinner sig...
+1. Dags att ställa in tisdagsrajderna nu, tänk vilket blodbad det annars kan bli.jofahjalm sa:Detta är fan helt otroligt
jomper sa:Henrik Ekman som är inköpare av naturprogram på SVT (och också lägger svensk speaker på i princip alla inköpta program) har gjort ett väldigt intressant program om just den laddningen kring vargen som är i Sverige. Väldigt lyssningsvärt!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/383511?programid=2071
görveln sa:Tror tråden har potential :)
Undrar om det är hundar eller vargar som har skadat eller dödat flest människor i Sverige?
BLEKINGE BAD ASS sa:En fullvuxen vildfödd varg har definitivt inga problem att övermanna och eliminera en fullvuxen människa. Sedan går det såklart som i dom flesta attacker att jämna ut odsen med lämpliga tillhyggen/hjälpmedel. Men finns inte lämpliga hjälpmedel till hands så blir kampen synnerligen ojämn till djurets fördel. Den som någon gång blivit attackerad av en en stor hund utan tillhygge vet nog precis vad jag talar om.
Vargen är ett rovdjur, det ska man aldrig underskatta. Givetvis är det enklare att leva i en storstad omgiven av betong och gå omkring med villfarelser att vargarna är snälla och ofarliga för det är dom på kolmården. Har man sett den förödelse som vargen kan ställa till med i en fårbesättning ja då är det något man inte skulle vilja önska sin värsta ovän. Likaså dom som får sin hund dödad av varg, hade det det hänt någon av mina fyrfota familjemedlemmar så hade jag blivit helt förkrossad. Personligen så förstår jag inte hur man kan ha fullt med sympati för en varg men ingen sympati alls för dom får eller hundar som blivit vargdödade. Är man djurvän då?
plumse sa:BLEKINGE BAD ASS sa:En fullvuxen vildfödd varg har definitivt inga problem att övermanna och eliminera en fullvuxen människa. Sedan går det såklart som i dom flesta attacker att jämna ut odsen med lämpliga tillhyggen/hjälpmedel. Men finns inte lämpliga hjälpmedel till hands så blir kampen synnerligen ojämn till djurets fördel. Den som någon gång blivit attackerad av en en stor hund utan tillhygge vet nog precis vad jag talar om.
Vargen är ett rovdjur, det ska man aldrig underskatta. Givetvis är det enklare att leva i en storstad omgiven av betong och gå omkring med villfarelser att vargarna är snälla och ofarliga för det är dom på kolmården. Har man sett den förödelse som vargen kan ställa till med i en fårbesättning ja då är det något man inte skulle vilja önska sin värsta ovän. Likaså dom som får sin hund dödad av varg, hade det det hänt någon av mina fyrfota familjemedlemmar så hade jag blivit helt förkrossad. Personligen så förstår jag inte hur man kan ha fullt med sympati för en varg men ingen sympati alls för dom får eller hundar som blivit vargdödade. Är man djurvän då?
Nu börjar det likna nåt!
Och för att spinna vidare på det och glida över till skyddsjakt så tycks det vara ok att döda sånt som är till besvär för människan.
Min bild jag har just nu (kan såklart ändras om jag får ny information) är att i områden med mycket rovdjur har människan acceptetat närvaron och anpassar sina vanor mer än i områden där få rovdjur rör sig och det är i dessa områden det ivrigast ropas efter skyddsjakt.
Crossmax sa:Hade man skickat in en ansökan om hunden inte var söt?JLarsson sa:En söt liten sällskapshund blev uppäten i morse i Riala. En ansökan för skyddsjakt är inlämnad till Länstyrelsen.
Skulle satsa mina pengar på hundar både vad det gäller dödade och skadade människor, åtminstone om man tittar i hyggligt modern tid.görveln sa:Tror tråden har potential :)
Undrar om det är hundar eller vargar som har skadat eller dödat flest människor i Sverige?
Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.Konkret sa:I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.
I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.
Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?
Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.
Carl A sa:
GoranS sa:Skulle satsa mina pengar på hundar både vad det gäller dödade och skadade människor, åtminstone om man tittar i hyggligt modern tid.görveln sa:Tror tråden har potential :)
Vargar i djurparker är nog ett lite speciellt kapitel.Carl A sa:
fhloston sa:Inte jättevanligt att varg dödar människor, även om det förekommer.
GoranS sa:Vargar i djurparker är nog ett lite speciellt kapitel.Carl A sa:
.A. sa:Får man idka skyddsjakt på livsfarliga bilister? ;-) Hur stoppar man utbredningen av dessa?
GoranS sa:Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.Konkret sa:I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.
I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.
Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?
Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.
Fråga: Vad menar du med att "styra upp utbredningen" och hur menar du att det ska gå till?