SåsenFrÅsen
Aktiv medlem
Varmaste vinterhandskarna
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag slutade för några veckor sen och jag märker nog fasen ingen nämnvärd skillnad.Annars är det bästa om man fryser om händerna att sluta snusa. Billigt oxå!
Kanske är det som med alkohol, dvs att det för normalbrukare tar några månader/år för kroppen att hitta tillbaks till sin biologiska balans? Nikotin är ju rätt så potent.Jag slutade för några veckor sen och jag märker nog fasen ingen nämnvärd skillnad.
Låter trist men mina handskar med förmodat minsta batteriet håller längre. Enligt beskrivningen måste det gå några laddcykler innan batteriet når max kapacitet, så du kan ju testa igen om du inte vill returnera dom direkt.Jag köpte ett par dubbelsidiga bertschat handskar med större batterier för 2000:-, själva handsken känns helt ok men batteritiden gör dom för mig totalt värdelösa, första testet i -5 70min andra testet i -15 50min sen dör batteriet, grymt besviken. Under dessa tester är det använt max halv/lägsta nivån blandat på ovansida och undersida hand.
Dom vägrar ta tillbaka handskarna då jag har hunnit använda dom så dom kan sälja din vidare men kan tänka sig att felsöka batterierna om jag skickar dit dom.Låter trist men mina handskar med förmodat minsta batteriet håller längre. Enligt beskrivningen måste det gå några laddcykler innan batteriet når max kapacitet, så du kan ju testa igen om du inte vill returnera dom direkt.
Köp nya, slitna värmer dåligt, eller prova med tumvantar, tex https://www.proffsmagasinet.se/skyd...ndske-tumhandske-i-skinn-svartbrun-8-3078666?-7 behövde ca 25 min att värma upp fingrarna i ett par hårt slitna Hestra-lobsters, speciellt som jag fick för mig att dra av handsken och mobilfota morgonen.
Eller här: https://www.outnorth.se/hestra/army-leather-extreme-mitt?För riktigt varma handskar kanske man ska lyfta blicken bortom "cykelsegmentet", tex här:
Köp Skoterhandskar för vinterns skoterturer - FXR | Skoterdelen
www.skoterdelen.com
Oavsett handske måste jag genom processen nedkylning och uppvärmning av fingrarna. Sedan kan jag sitta länge givet att jag inte blöter ner handskarna med svett (för tjocka/isolerade). Vid ankomst i Solna en knapp timme senare var handskarna ganska sura. På tex Tour d’Ötzi brukar jag ha med torra handskar att byta med för sista timmarna.Köp nya, slitna värmer dåligt, eller prova med tumvantar, tex https://www.proffsmagasinet.se/skyd...ndske-tumhandske-i-skinn-svartbrun-8-3078666?
Jag vågar (nästan) rekommendera handskarna ovan. De är närmast handen fodrade med merinoull och jag har inte känt av den där fuktigkalla känslan någongång.Oavsett handske måste jag genom processen nedkylning och uppvärmning av fingrarna. Sedan kan jag sitta länge givet att jag inte blöter ner handskarna med svett (för tjocka/isolerade). Vid ankomst i Solna en knapp timme senare var handskarna ganska sura. På tex Tour d’Ötzi brukar jag ha med torra handskar att byta med för sista timmarna.
Merinoull brukar bli plaskvått på min kropp. Lite slitna lobsters funkade bra. Gärna med lite ventilation genom slitet membran.Jag vågar (nästan) rekommendera handskarna ovan. De är närmast handen fodrade med merinoull och jag har inte känt av den där fuktigkalla känslan någongång.
Jag tror inte på fingerhandskar när det blir kallt, oavsett hur bra implementationen är. Det enda som har en chans att funka för mig är tumhandskar, och helst att fodret också är en tum- och inte en fingerhandske, så att fingrarna har direktkontakt med varann och kan rullas ihop till en knytnäve inuti vanten, för att underlätta uppvärmning tex när handen varit ute ur handsken en stund.Köpte ett par 45NRTH Sturmfist 4 Gloves Leather - som ska va tänkt för -9˚ - -15˚ fast det gäller inte mig - och i stor storlek som tillåter ett par korta sommarhandsker under.
Det tyckte jag med. Har en uppsjö av vinterhandskar, tum, hummer, femfinger. Men jag har sett ljuset, jag o blivit nästintill relichiös. De där 45th funkar faktiskt. Och även utan att som med alla andra, bli svettig och sen kall, om fingrarna. Halleluja! ?Jag tror inte på fingerhandskar när det blir kallt, oavsett hur bra implementationen är. Det enda som har en chans att funka för mig är tumhandskar, och helst att fodret också är en tum- och inte en fingerhandske, så att fingrarna har direktkontakt med varann och kan rullas ihop till en knytnäve inuti vanten, för att underlätta uppvärmning tex när handen varit ute ur handsken en stund.
Dom där ser intressanta ut.Första vinter på många år jag har kunnat cykla utan att frysa svårt om fingrarna när temperaturen sjunkit under fryspunkten. Helt uppenbart dålig cirkulation men det är det nog inte så mycket att göra åt.
Köpte ett par 45NRTH Sturmfist 4 Gloves Leather - som ska va tänkt för -9˚ - -15˚ fast det gäller inte mig - och i stor storlek som tillåter ett par korta sommarhandsker under. De är rätt dyra, 1600 hos Bajksjopp men billigare hos tysken, och värt vartenda öre.
Jag brukar köpa handskar strl 10-11, inte breda men långa smala händer. De 45th jag har är strl XL. Gott om luft runt händerna och som sagt plats för korta sommarhandsker under.Dom där ser intressanta ut.
Mina gamla vinterhandskar (som egentligen är för kalla) börjar gå i bitar.
Har du någon uppfattning om hur dom är i storleken?
Tack, att undvika Crafts produkt har jag fått med mig sedan tidigare.De knallgula Craft Siberian lobster för 400 pix på xxl är riktigt usla för oss som är lättfrusna eller ställer några som helst krav på vinterhandskar. Kraftig avrådan. Jag har gått igenom det mesta av xxl sortimentet, den billigare halvan tex White handskarna utan att hitta något som var användbart.
Siberian 2.0 Split Finger glove, cykelhandskar - Cykelhandskar - Siberian 2.0 Split Finger glove, cykelhandskar | XXL
Läs mer om Siberian 2.0 Split Finger glove, cykelhandskar. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Är det någon som testat hur dessa håller måttet? Gore Wear C5 Gore-Tex Infinium Thermo Split Gloves.
Det är nog bara att testa. Jag skulle dock gissa på att de är mer gjorda för brittiska vintern med några plusgrader och regn. Om det inte funkar för vintern så blir det nog en ganska fin sen-höst/tidig-vår handske iaf.På tal om XXL är nämnda Gore där nedsatt med 40% till 420kr
Åk till typ xxl och prova. Dom har ju alltid en massa olika modeller och ofta lobsters för typ 149 (det är väl vad diadora kostade?). Skidhandskar för alpint kan du också kolla på.Är det någon som testat hur dessa håller måttet? Gore Wear C5 Gore-Tex Infinium Thermo Split Gloves.
Mina gamla lobsters (Diadora) börjar ge upp efter många års nötande. Efter att jag startade tråden kör jag med eluppvärmda handskar från Outdoor Research, så lobstern ska bara användas så länge det är ett par grader över nollan. Men har Reynards/kraftigt nedsatt cirkulationen i fingrarna.
Alltså precis likt den svenska vintern.Det är nog bara att testa. Jag skulle dock gissa på att de är mer gjorda för brittiska vintern med några plusgrader och regn.
Beror på om det är pendling, lvg eller mtb som avses... Men längdhandskar brukar inte vara så vindtäta på ovansidan så skulle inte välja det för pendling eller lvg. Men idag när det var +8 så fungerar mina längdhandskar bra.Är ute efter handskar inför vintern. Tänkte att dessa skulle vara bra, https://www.sportshopen.com/sv-se/article/glove-race-warm?attr1_id=2720 kanske lite dyra.. överpris?
För mig så är det pendling så hoppas dom där cykelhandskarna blir bra. Men beror såklart på vad de blir för slags vinter med.Beror på om det är pendling, lvg eller mtb som avses... Men längdhandskar brukar inte vara så vindtäta på ovansidan så skulle inte välja det för pendling eller lvg. Men idag när det var +8 så fungerar mina längdhandskar bra.
Edit: det som heter "vinter" inom cykling är för det mesta mer brittisk än svensk vinter..
För pendling skulle jag välja väl synliga handskar,För mig så är det pendling så hoppas dom där cykelhandskarna blir bra.
Det finns gott om hi-viz arbetshandskar, även med membran, på arbetarboden.För pendling skulle jag välja väl synliga handskar,
kanske tom något sådant här
![]()
GoreTex Infinium Stretch Gloves nu på rea för 385 SEK
Om du kollar hos https://www.gorewear.com/se-en/sports/cycling/accessories/gloves/ har de även andra handskar i varselfärg att välja mellan.
Just de på bilden ser väldigt tunna ut och enligt rescensioner är de kanske inte lämpliga för svensk vinter.För pendling skulle jag välja väl synliga handskar,
kanske tom något sådant här
![]()
GoreTex Infinium Stretch Gloves nu på rea för 385 SEK
Om du kollar hos https://www.gorewear.com/se-en/sports/cycling/accessories/gloves/ har de även andra handskar i varselfärg att välja mellan.
Just de på bilden ser väldigt tunna ut och enligt rescensioner är de kanske inte lämpliga för svensk vinter.
"Du är bara kall, väldigt kall på det. Praktiskt taget känns det som att de inte bara värms upp, de svalnar faktiskt. Jag kan inte säga någonting om tätheten, men under den mörka och kalla vintern är handskarna tyvärr värdelösa." - Max
Jag kör med ett par såna här när det är minusgrader: https://www.outnorth.se/lillsport/c...89dPBz3PYE67XmJ6MhgaAh64EALw_wcB&gclsrc=aw.dsOckså skeptisk till längdskidhandskar, de brukar sällan vara särskilt varma eftersom skidåkare sällan har kalla fingrar. De här har varma, men också lite klumpigare fingrar än skidhandskar: https://www.clasohlson.com/se/Hestra-Winter-Pro,-arbetshandskar/p/40-2048-10
Vad har ni för tips?