Värt att laga punka på racerslang?

Sylta

Ny medlem
Andra turen i rad nu man får punka, dax för nytt bakdäck..
Hur brukar ni göra, lagar ni era slangar eller är det nytt som gäller?

jag har ingen koll direkt eftersom jag är helt ny på racer men jag var nere på cykelspec idag och köpte slang tilll min mtb 5st för 100:- såg att dom hade racerslangar för samma pris. Märket var Specialized på slangarna. Om det bara kostar 20:- så är det ju knappast värt att laga eller?

//Henrik

Jag har funderat på samma sak och bestämt att en slang kan få EN lagning, om den är av uppenbar sort (ngt vasst rakt in i däcket tex).
Sen är det ju bra träning att laga själv ibland. På en cykelsemester förra sommaren hade vi 4 punkor på en eftermiddag. Och så mkt slang har man ju inte med.

gbghenke skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har ingen koll direkt eftersom jag är helt ny
> på racer men jag var nere på cykelspec idag och
> köpte slang tilll min mtb 5st för 100:- såg att
> dom hade racerslangar för samma pris. Märket var
> Specialized på slangarna. Om det bara kostar 20:-
> så är det ju knappast värt att laga eller?
>
> //Henrik

Jag är också ny inom detta område.
Men för dom slantarna är det ju inte värt att göra det. Finns det däck som är mer tåliga för slag osv?

hmmm cyklat racer sen 94....
Fått en punka... runt 400 mil om året....
Jag tvekar heller aldrig ta grusvägar om det skulle knipa

Hur lyckas du..??
Kör med runt 8 bar i däcken... och med 300-400 kr däck..(i kvalitet)

Roger

Aldrig fått punka på räsern. Men jag skulle byta slang. Har extremt dåliga erfarenheter av lagningar. Både själva lagningsprocessen och efteråt...

Har lagat slangar (Schwalbe Ultralight) och visst går det. Har aldrig fått punktering ute men flera gånger hade jag problem med däck som glidit av fälgen ca. 5 minuter efter man pumpat. problemet har försvunnit och jag fattade aldrig varför det skedde egentligen. SLutsatsen är väl att en bra lagad racerslang funkar fortfarande utan problem med 8 kgs tryck.

Tillbaka
Topp