Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------

> Detta är ju då bara ett exempel som vi kan
> resonera utifrån.
>
> Depå e d km Stopp Totaltid
> Klockan
>
-------8<- snip ------

seriös tidtabell, Jerry, ser helt ok ut för min del. Broöppning
hade inte jag tänkt på, måste haft tur tidigare.

Jag dyker oxå upp i morgon.

zapiens: Raymonds Excel-ark gjorde jobbet, jag mest bara klippte och klistrade:-)
bossjo: Ytterligare en poäng med att ta det säkra före. Såg två vurpor live på avstånd (blev omhändertagna av sina kompisar) och körde förbi några där räddningspersonal var på plats. Bättre att stå lite mer om man orkar efter Jönköping. Sista backen ner mot Jönköping är inte att leka med:*)

Kul att vi blir några stycken imorgon!

bossjo skrev:
> Håller med om att det kan vara bra att ligga lite
> före tidschemat mer till Jönköping dock
> bör vu ta det lite lungt dom senaste gångerna
> jag har kört har varit ett
> antal vurpor på vägen till jkp. Det vore trist
> om resan slutade redan där. Ang
> uppdelning så tror jag att vi alla tjänar på
> att hålla ihop så länge som möjligt och
> att ett snabbare gäng kanske skippar sista depån
> och drar iväg.
> Är det någon som tänker/funderar på att träna
> på ekerö på onsdag?

Ok,Jerry vi tar det vackert till Jönköping självklart skall ingen spränga sig. Jag menar bara att det är mer lättåkt ned till Jönköping och går det fint så rullar vi väl på. Det går faktiskt att säga till om farthållningen är för optimistisk det är bara tråkigt att bränna massa folk på vägen.

Sedan får vi väl se jag kanske är helpaj efter mitt Portugisiska äventyr så jag får ta det vackert och agera hjälpryttare så länge det håller. :)

Är det möjligt att vara med i er grupp?

Körde med er tills Klaes (judge) vurpade i fjol, då tappade jag bort alla och körde frilandskörning till mål. Kom in på 9.42. Vill självklart bättra tiden om det är möjligt, men det är det inte (för mig) ensam...

Självklart får du det. Kom du in på 9:42 förra året ensam så är det inte säkert att du får hjälp av oss utan att det blir nog tvärt om:-)

Var bor du någonstans?

Har du anmält dig och så? Till vilken startgrupp?

Jag hörde rykten om att förra årets sub10 splittrades och folk tappade bort
varandra. Finns det några ideér hur vi skall lätt känna igen varandra, och
hålla ihop klungan?

Förutom den fula tröjan och de håriga benen.

Typ nån liten gul klisterlapp med ett happy face?

Oja, klungan splittrades upp ganska omgående. Vi var väl hyggligt samlade fram till Hästholmen. Själv blev jag avhängd i första backen direkt efter Jönköping och sedan blev det solo fram till Motala.

Jag skulle säga att det är ofrånkomligt att klungan kommer att splitras för eller senare:
- Vi är ungefär 30 pers vad jag kan bedöma just nu.
- Vi har olika mycket erfarenhet av klungkörning.
- Vi har väldigt olika träningsbakgrund, jmfr t ex mig och Cerberos.
- Vi har inte cyklat tillsammans speciellt mycket.
- Vi kommer att ha en massa cyklister som inte tillhör vår sub10 runt ikring och det _är_rörigt_ i starten innan vi kommit igång.

Det handlar om att få klungan att hålla så länge som möjligt för så många som möjligt - det tjänar vi alla på!

zapiens skrev:
> Jag hörde rykten om att förra årets sub10
> splittrades och folk tappade bort
> varandra. Finns det några ideér hur vi skall
> lätt känna igen varandra, och
> hålla ihop klungan?
>
> Förutom den fula tröjan och de håriga benen.
>
> Typ nån liten gul klisterlapp med ett happy face?

Förra året stannade sub10 i Gränna, Fagerhult och Boviken.
Det verkade ha passat bra för de flesta med vätskepåfyllningen,
sen är det ju individuellt med vätskeavtappningen.

Tio minuter är nog det snabbaste man kan räkna med om en grupp
skall stanna i depå och hitta varandra igen och komma iväg.

Det är svårt att hålla ihop en grupp på Vätternrundan,
särskilt som vi inte är samkörda och bekanta med varandra.

Jag kan ej komma med ikväll, men hoppas på en tur imorgon.

-Var bor du någonstans?
Jag bor i Umeå och kommer ned med ett glatt gäng från Volvo.

-Har du anmält dig och så? Till vilken startgrupp?
Jag är anmäld via ett utköp och tror jag har start 01.50 eller nåt. Jag tänkte byta till start 03.50 om det finns någon plats i den starten kvar. I värsta fall får jag väl starta några minuter före...

Sen drog jag inte själv sista 20 milen i fjol, det finns rätt mycket folk som man kan hänga på och åka tillsammans med om man tappar bort sin grupp.

I fjol hade vi ju lappar på ryggen. Jag med andra satte dem just på ryggen vilket inte är så smart, då lappen endast syns uppifrån! Lappar ska sitta nära baken om den bakom ska kunna se den.

Jerry skrev:
> - Vi har väldigt olika träningsbakgrund, jmfr t
> ex mig och Cerberos.

Eeeeh, jag har ingen aning om hur hårt du kör men jag tror mig inte tillhöra de starkare korten. I år har det som längst blivit två 20-milare tiden räcker inte till. Långt går bra fort går sådär.

Jag tror att vi måste hålla ihop om det skall fungera. Sedan är det ju trevligare också. :)

Ehrm, hm, 2 st 20 milare i år slår mina försök till träning med hästlängder, för att inte tala om vad du har i bagaget sedan förra året ... :-)

Absolut blir det både lättare och trevligare ju mer vi kan få klungan att hålla ihop.

cerberos skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - Vi har väldigt olika träningsbakgrund, jmfr
> t
> > ex mig och Cerberos.
>
> Eeeeh, jag har ingen aning om hur hårt du kör
> men jag tror mig inte tillhöra de starkare
> korten. I år har det som längst blivit två
> 20-milare tiden räcker inte till. Långt går bra
> fort går sådär.
>
> Jag tror att vi måste hålla ihop om det skall
> fungera. Sedan är det ju trevligare också. :)

Jag dyker nog upp ikväll, fast min bakväxel måste justeras om jag ska kunna cykla bra. I morse var det hela havet stormar på bakkransen, måste nog justera skiten, hur man nu gör det..

Finns fina guider om det. Det enklaste och vanligaste åtgärden som krävs är att spänna vajern. Om ändlägena strular skruvar du på skruvarna på baksidan märkta med L och H. Om kedjan vill hoppa av största drevet skruvar du på L(ow gear ratio) om den hoppar av minsta sruvar du på H(igh gear ratio). Det finns bra beskrivnnigar på Happy använd sökfunktionen för bättre beskrivningar.

saltgurkan skrev:
> Jag dyker nog upp ikväll, fast min bakväxel
> måste justeras om jag ska kunna cykla bra. I
> morse var det hela havet stormar på bakkransen,
> måste nog justera skiten, hur man nu gör det..

Kom 10 minuter tidigare till Drottningholm så fixar vi det.

Förresten, vad sägs om hjälmklibbor för att hålla reda på varandra på VR? En Smiley på vardera sidan hjälmen. Femton spänn per skalle.

Senast ändrad:
Bra ide!

Anders H skrev:
> Förresten, vad sägs om hjälmklibbor för att
> hålla reda på varandra på VR? En Smiley på
> vardera sidan hjälmen. Femton spänn per skalle.

Anders H skrev:
> vardera sidan hjälmen.

En på insidan och en på utsidan....

>Femton spänn per skalle.

Det borde underlätta så att vi lättare hittar varandra, vet du vart man köper
såna?

Jag håller på att leta. Hittade en billig nätbutik i Amerika men det kanske finns på närmare håll. QX.se säljer i regnbågsfärger för en spänn styck men det kanske sänder ut felaktiga signaler.
Sådär! Nu har jag hittat. Finns på Classe i form av skitfula reflexer, sexpack för 29 spänn. Vad sägs om det?

Senast ändrad:
Anders H skrev:
> vardera sidan hjälmen. Femton spänn per skalle.

Hmm, hur mkt vägger en klibba på hjälmen? Jag har redan nog med kilo att släpa runt på ;)..

zapiens skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag dyker nog upp ikväll, fast min bakväxel
> > måste justeras om jag ska kunna cykla bra. I
> > morse var det hela havet stormar på
> bakkransen,
> > måste nog justera skiten, hur man nu gör
> det..
>
>
> Kom 10 minuter tidigare till Drottningholm så
> fixar vi det.

Sjysst, det var det jag ville höra, jag dyker upp då med skramlande växlar ;-)!

saltgurkan skrev:
>
> Hmm, hur mkt vägger en klibba på hjälmen? Jag
> har redan nog med kilo att släpa runt på ;)..

Jag kompenserar med ett lättviktshuvud.

Nu drar jag hem och pumpar däcken och förbereder kvällens pass Drottningholm-Ekerö-Färingsö.

Ses vid pressbyrån 18:30.

Avhängd har jag blivit förut men det här var något i hästväg ...

Hoppas alla kom hem ordentligt.

Vi blev 3 st som hängde ihop den vanliga rundan. 29 i rullsnitt vid Ekerörondellen, lite missnöjd, hade hoppats på 30 åtminstone men det är bara att göra om och göra rätt. Totalt blev det 8 mil på 2:51 timmar inkl uppvärmning och nedvarvning.

Skulle vara lite intressant att höra vad ni som var med på Färingsö ikväll har för bakgrund inom cykelsporten och hur mycket ni har cyklat i år.

Jag börjar:
Jerry: cyklat racer i ett år, en VR på 10:50, 88 mil hitills i år.

Ja, det var ryckigt värre ikväll. Faktum var att vi inte fick så bättre rullsnitt än ni fick, det blåste en del vilket gjorde sitt till samt att klungdisciplinen var lite så där. Måste nog bli tightare till vättern om inte alla ska köra slut på sig efter 10 mil ;).

Du har nog definitivt en poäng där. Vi skulle alla tjäna på att ha ett jämnt tempo. För att putta upp rullsnittet. Klarar vi av att få upp rullsnittet till 33 km/h så är sub10 ganska säkert i hamn. Men som sagt fartlek är ju skoj det med;-)

saltgurkan skrev:
> Ja, det var ryckigt värre ikväll. Faktum var att
> vi inte fick så bättre rullsnitt än ni fick,
> det blåste en del vilket gjorde sitt till samt
> att klungdisciplinen var lite så där. Måste nog
> bli tightare till vättern om inte alla ska köra
> slut på sig efter 10 mil ;).

Är det någon/några som vill köra en runda på onsdag också?
Jag hänger gärna med om det finns intresse 1830 vid pressbyrån Drottningholm.
Jerry jag svarar trots att jag inte var med idag
Cyklat ca 5 år mest jobb pendling gjort vr på 9.40 (2006) 150 mil hittils iår.

Senast redigerad av en moderator:
Trevligt att träffa lite sub10, även om det blev ett visst bortfall längs vägen, från 10 till 4.

Vi behöver helt klart öva på att hålla ett jämnare tempo, idag kändes det som om det ökade varje gång vi bytte dragare.

//Patrik

Tyvärr är jag upptagen imorgon på annat håll, men jag ska väl tillägga att jag hade vikt ner mig även om jag varit ledig - jag är så slut i benen:-) Behöver lite återhämtning.

Du gör helt rätt bossjo! Det är ju lite intressant att veta vilka man cyklar med.

Bossjo: cyklat i 5 år, en VR på 9:40, 150 mil hitills i år.

bossjo skrev:
> Är det någon/några som vill köra en runda på
> onsdag också?
> Jag hänger gärna med om det finns intresse 1830
> vid pressbyrån Drottningholm.
> Jerry jag svarar trots att jag inte var med idag
> Cyklat ca 5 år mest jobb pendling gjort vr på
> 9.40 (2005) 150 mil hittils iår.

Jaha, jag får väl bidra med lite statistik från mitt håll då:
Köpte en cyclocross till VR 2004 och har cyklat på den sen dess både med och utan racerdäck fast endast med racerdäck på VR ;).
Mao, cyklat "racer" i 4 år, 3 Vätternrundor och har gått in i väggen varje gång ;). Bästa tid 10.40 tror jag. Vet inte hur många mil jag har i år, men det är nog 100+ och jag börjar faktiskt känna mig i skaplig form, det är bara cykeln som trilskas lite. Till nästa år har jag skaffat en riktig racer, börjar bli avundsjuk på alla coola hojjar man ser liksom ;).

Bra att jag fick punka ikväll (första sedan 2005), då fick jag möjligheten att lära några saker som kan bättre förbereda mig för VR.

1) Att följa en rygg betyder inte att man kan släppa kolla underlaget helt. Det tog bara en ganska djupt hål i asfalten med en vass kant och plötsligt hade jag ingen luft i framdäcket. Bra att jag inte låg 2:a i klungan...

2) Lagningslappar fungerar, men en extra slang är betydligt snabbare.

3) Bara för att man har fixat en stor hål i slangen och att det håller lite luft betyder inte att det inte finns en mindre hål någon annan stans på slangen som är ytterst svår att hitta och som inte börjar att släppa luften tills man kommer upp över 0,5 bar.

4) Trafikljudet gör det svårare att hitta en sådan liten punka.

5) Om man har höga fälger är det viktigt att se till att man har allting som behövs för att montera ventilförlängaren på en extra slang. Kanske bra att montera en extra hemma så det går snabbare. Kanske ännu bättre att ha 2 st. reservslangar med färdigtmonterade ventilförlängarna - en för 60mm fälg och en för 90mm fälg. Ta med verktyget för att möjliggöra utbyte av ventilförlängare också.

6) Crank Bros minsta pump har svårt att nå 8 bar, även i "High Pressure" mode. Kanske bra att ha en pump som är anpassad efter detta behov, samt någon form av tryckmätare som är mer pålitligt än pekfingret och tummen.

Lärde också att snabbare hjul och däck visar ännu tydligare att jag behöver växlar om jag ska bry mig om rullsnittet och klungkörning. 90 rpm motsvarar 31,1 km/t, vilken är bra iofs, men så snart det blir medvind och/eller nedför och hastigheten kommer upp över 40 km/t blir det 120+ rpm vilket funkar inte länge (för mina ben iaf.) Jag fick bekräftelse från FedEx att vevpartiet är på väg hit från Spanien och kanske kommer in imorgon, så det blir inte mycket längre nu...

Såg Jerry och 2 andra just innan ni svängde höger mot Svartsjö slott på vägen tillbaka. Vände om för långsamt och jagade till flygplatsen men ni var för snabba för mig. Bra träning ändå.

Oh yeah, Jag heter Daner. Har inte cyklat mycket racer senaste åren och har inte gjört VR. Längsta passet än så länge var drygt 16 mil solo i lite mer än 6 timmar på min doublespeed CX med traktordäck för 3 veckor sedan. Har ingen cykeldator men jag pendlar på ett flertal olika cyklar (2,5 mil kortaste tur-retur) och har ungefär 70 mil i benen på CX (utöver pendling) över de senaste 5 veckor.

Misstänkte att min GPS var lite koko och när jag la in kvällens runda i SportTracks som bara tar hänsyn till GPS-data och struntar i min hastighetssensor blev sträckan genast 61,98 km istället för 56,4 vilket gav ett snitt på 32,2 vilket mera motsvarar känslan i benen just nu. Ja, det blev lite vilda västern och trånga cykelbanor och lite trafikanarki bidrog till att dra isär klungan. Så mycket klungträning blev det ju inte men en rejäl genomkörare fick vi. Men vi kan såklart inte åka så här på VR.
Jag gjorde min första VR -88 och har gått i mål sjutton gånger sedan den starten. Klev av en gång också så jag vet hur det känns. -06 gick det på 9:16 men resultaten från det året borde inte räknas. Med tisdagens tur har jag fått ihop 330 mil sedan årskiftet. Man behöver mer och mer träning för varje år för att ligga kvar på samma nivå.

Senast ändrad:
Jag är med i sub9, men har inte gett upp hoppet om sub10 för det. :-)

Körde VR första gången i fjol med happys trevliga sub10gäng och rullade i mål på 9.57. I år är jag bättre, snabbare och mer rutinerad och har inte hoppat av sub9 ännu.

Sedan nyår har jag cyklat ca 177 timmar, mest såsig pendling. Försökt få upp farten med motionslopp under våren.

Anders H skrev:
Man behöver mer och mer
> träning för varje år för att ligga kvar på
> samma nivå.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Instämmer med SuperApe, om Anders uttalande stämmer så är jag rökt. Men jag känner mig snabbare, är det bara önsketänkande?

Hur som helst, jag har inte heller gett upp hoppet om sub10, men jag startar med sub9. Det får bära eller brista.

Jag toppar formen med ny plastcykel den här veckan.

Bossjo: cyklat i 5 år, en VR på 9:40, 150 mil hitills i år.
saltgurkan: cyklat "racer" i 4 år, 3 Vätternrundor, Bästa tid 10.40 tror jag. Vet 100+ mil i år
Daner: cyklat racer länge, ingen VR, 70 mil i benen på CX (utöver pendling) över de senaste 5 veckor.
Anders H: cyklat racer länge, 17 VR, snabbaste på 9:14, 330 mil hitills i år
SuperApe: cyklat racer länge, 1 VR på 9:57, Sedan nyår har jag cyklat ca 177 timmar
evosmos: cyklat racer ???, ? VR på ?:??, ?? :-P

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Jag är sugen på att hänga med Sub10 i år. Körde på 10.40 förra året
men det kändes som om jag hade kunnat köra snabbare om jag hade hittat
bättre klungor att köra i. Förra året fick jag dra ganska långa sträckor
själv.

Har mellan 200-300 mil i benen sedan årsskiftet. Snittade 33.9 senaste
10-milsrundan när jag ensamcyklade. Det har inte blivit riktigt så mycket
träning i år som jag siktade på men känner mig hyfsat i form ändå.

Verkar det vara i paritet med resten av Sub10 gruppen?

Låter inte som att du kommer att ha några problem med att hänga med sub10. Har du anmält dig och vilken starttid har du? Vet inte hur det går med byten mellan startgrupperna? det börjar ju bli några stycken nu.

Jag hade samma problem förra året. Fick dra långa sträckor själv i 29-30 km/h i motvinden:-/

job skrev:
> Hej!
>
> Jag är sugen på att hänga med Sub10 i år.
> Körde på 10.40 förra året
> men det kändes som om jag hade kunnat köra
> snabbare om jag hade hittat
> bättre klungor att köra i. Förra året fick jag
> dra ganska långa sträckor
> själv.
>
> Har mellan 200-300 mil i benen sedan årsskiftet.
> Snittade 33.9 senaste
> 10-milsrundan när jag ensamcyklade. Det har inte
> blivit riktigt så mycket
> träning i år som jag siktade på men känner mig
> hyfsat i form ändå.
>
> Verkar det vara i paritet med resten av Sub10
> gruppen?

Samma här, det var framförallt i motvinden jag fick dra. Många
som ville hänga efter men få som ville hjälpa till och dra :-|

Jag gör ett försök att byta till er starttid, eller så nära innan
som möjligt. Nu har jag starttid runt 00:30 om jag kommer ihåg rätt.

Om du inte hade extremflyt med vindar är ju det där ett rent övergrymt tempo för soloträning! Du platsar lätt i- och är varmt välkommen till- sub9gänget! Vi startar 03.28! :-)

job skrev:
> Snittade 33.9 senaste
> 10-milsrundan när jag ensamcyklade.

Nejdå, bra men inte extremflyt :-) Det var lätt motvind motvind och
sedan i princip vindstilla. Sub9 låter iofs lockande att försöka med.

Tillbaka
Topp