Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

En kväll satte sig jag och min man (aka Bättre hälften) och funderade på bra och dåligt med förra rundan. Nedan har vi försökt sammanfatta våra intryck i form av en binge generella tips.

Nu börjar det bli racerväder igen för de flesta av oss. Om fyra månader står vi i startfållan i Motala och ska tillsammans ta oss runt den näst största sjön i vårt land. Turen runt kräver en viss kondition. Men vi ska inte bara klara rundan, vi ska göra det _tillsammans_ och det kräver också mycket förberedelser. Att cykla i klunga är något man måste träna på. Disciplinerad cykling i klunga är för oss något som man kan göra oavsett vilken ambition man har vad gäller snitthastighet och tid. Bra klungkörning gör rundan säker, man känner sig trygg i gruppen, kan prata med varandra, titta på utsikten och uppleva allt härligt och stolligt hela varvet runt.

När man börjar bli över 4-5 personer ser inte alla vägen som man ska åka eller vad som sker bakom klungan, man måste alltså hjälpa till att vara varandras ögon och öron. Man pekar ut hinder i vägkanten, grushögar och gropar _varje_ gång. Man ropar till varandra när saker händer längre fram på vägen, t ex en krassh, och _alla_ skickar bakåt i ledet. Man tecknar och snackar också när hastigheten sänks. Tecknen och snack måste skickas bakåt i klungan annars förblir de längre bak blinda och döva. Man gör också tecken varje gång man byter ledare. De som ligger längst bak och hör att en bil, MC eller andra cyklister kommer bakifrån meddelar det framåt (prat och rop). På VR kommer vi att köra om många och många kommer att köra om oss, ibland vinglar en trött cyklist i vägkanten. Vi måste vara allerta och hjälpa varandra.

En annan viktig sak i klungkörning är att tempot hålls jämnt. Hastigheten kommer att variera med landskapet, alla ändringar av hastighet _ska_ ske mjukt. Då slipper man dragspelseffekter, som tar onödigt med krafter. Ett litet ryck i täten av klungan ger stora ryckigheter i slutet. Risken att någon kör in i framförvarandes hjul ökar om tempot är ryckigt. Kör man in i den framför är risken för vurpa stor, även för den man kör på. Vanliga skador vid vurpor är stora skrubbsår och brutna nyckelben, inget som någon planerat till semestern hoppas jag.

Tempot ska alltså hållas oavsett om man tittar på utsikten, pratar eller tar en klunk dricka. Känner man sig pigg så tjänar _inte_ klungan på att man drar upp tempot, då blir det bara ryckigt. Pigga medlemmar bör hellre peppa de andra klungan, påminna trötta om att dricka etc. På samma sätt ska den som är trött skiftas bort sig från ledarpositionen när han/hon börjar ana tempot inte kan hållas (observera: innan tempot sänkts). På ett långt lopp som VR får alla sina toppar och dalar, hjälper vi varandra ur dalarna orkar många vara kvar i klungan till den tunga norrändan.

Ibland kommer en snabbklunga köra förbi och tillfälligt blanda ihop sig med oss, då ska vi hålla vårt tempo – inte deras. Ibland kommer någon som inte ”tillhört” klungan från början att köra med oss och försöka dra upp tempot, då hänger vi inte på. Vi snackar vänligt med personen och så får han/hon välja att köra med oss på vårt sätt eller ej.

För att hålla tempot behövs en cykeldator och att man har ett halvt öga på den hela tiden. Cykeldatorer finns från 49 kr på Biltema. Justering av klädsel, ätande och annat pyssel gör man sist i klungan, för att undvika krasher.

Ofta bryts klungor sönder i uppförsbackar pga för högt tempo. En som körde med cykelklubben Rye under delar av deras rekordtur (VR på sub7) berättade att de körde i 15-20 km/h uppför de stora backarna runt Jönköping. Tar man det lungt uppför så hänger alla med och hela "motorn" finns kvar till resten av loppet. Man brukar säga att man ska behålla intensiteten i en uppförsbacke, _inte_ hastigheten. Kunde Rye ta det lungt uppför så borde väl vi klara av det, eller hur?

En annan sak som kan ställa till det är om någon inte ”håller spår” i en kurva eller nedförsbacke, utan låter sitt framhjul komma ifatt framförvarandes bakhjul. Då ligger cyklarna ”om lott” och risken för krasch är stor. Var beredd att dutta på bromsen eller hålla igen nästa tramptag en pyttestund så bruker det lösa sig.

Klungkörning är något som man behöver träna på. Jag rekommenderar alla att köra någon mil klungträning på passen och att köra några andra lopp innnan. Att hålla hastigheten resp. tempot, äta i farten osv kan man träna på själv. Förhoppningsvis kommer vi att träffas på olika sätt under våren och öva tillsammans.

Som ni märkt är detta allmänt hållet. Vår taktik tar vi fram senare. Det finns många ställen att läsa mer om typer av klungkörning och olika tecken, min favorit är hos Hisingens CK: http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php

/Stina

Bra, tänkvärda tips. Jag har varit lite oorganiserad under vinterhalvåret och har relativt nyligen upptäckt att jag inte kommer tillbaks från Portugal och Supertravessia Garmin (TransPortugal) förränn mitt i samma vecka som Vättern. som det ser ut nu så hankar jag på i vilket fall som helst om inte annat som hjälpryttare, jag kör solidariskt tills jag blir tvungen att släppa...... (om så är fallet) :)

Jag kommer till min stora besvikelse behöva dra mig ur. Skulle åka till Zambia om en knapp vecka men pga av översvämningar där så har detta skjutits upp. När avresedatumet till slut är spikat så har det efter mycket strul satts till början av juni med VR ganska preics i mitten =(

Det känns verkligen skittråkigt. Jag hade sett fram emot VR sen i höstas och tycker det här verkar vara en grymt kul klunga att köra i. Prioriteringsmässigt så blir det ändå avgörande att det går en VR 2009 men det som ligger i andra vågskålen förmodligen aldrig kommer åter. Känslomässigt känns det mer tveksamt, speciellt efter att detta stått klart så har jag kännt att VR känns lite som årets största dag.

Jag kommer ändå att hänga på och träna och så med er i vår om jag får men får som sagt ställa in mig på att ta själva loppet 2009 istället. Om någon läser detta och är sugen på att köpa en startplats med rätt starttid så kan du lämpligen pm:a mig.

/Tobias

Edit: rätt månad nu. Men fan vad jag önskar att det var början av juli istället!

Senast redigerad av en moderator:
Tråkigt att höra att du missar rundan i år, men det går fler tåg.
Dessutom hoppas jag en del på gemensamma träningar på vårkanten.

Halloj allihopa!
Jag tänkte höra lite hur det går för allihopa och hur det ser ut med lite motionslopp tillsammans innan rundan och givetvis om vi ska köra i happytröjan eller hur vi gör?
Själv så hoppas jag att träning börjar ta lite mera fart än den gjort hitills.

Alla beställer väl tröja nu illa kvickt? Visserligen är andelen svarta tröjor på Vättern ganska hög men det ökar väl ändå chansen lite att vi kan hålla koll på varandra.

Jag kan tyvärr inte köra VR i år. Släkten ska träffas och nu har datum spikats till 14/6. Trist när två så kul händelser krockar. Nåja, förhoppnigsvis går VR fler gånger.
Det finns flera av er som har kört VR och andra lopp, som jag hoppas kan ta över ledandet.

Min startplats är nu till salu. Jag hoppas att vi ses på andra lopp under våren.
Ni startar i era stiliga tröjor kl 03:56 (grupp 239) i ett vindstilla Motala samtidigt som solen går upp. :)

/Stina

cykelstina skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan tyvärr inte köra VR i år. Släkten ska
> träffas och nu har datum spikats till 14/6.
Det där ser vi som en helt felaktig prioritering. Tänk ett varv till!

jag ska också cykla. har grå eller vit hjälm och blå eller gulsvart jacka och svarta eller gråa byxor och blåa eller svarta strumpor samt gråa eller svarta handskar.. :-)

Röd näsa kommer jag att få under färden om det blir så kallt som jag befarar.

Veloce-reglagen är numera på. Flamingon ska ut på årets första 20-milare. Yiihaaa!

Hej jag har köpt cykelstinas startplats jag cyklar gärna med er i sub10.

Bor i Tullinge söder om stockholm gör min 5:e runda.

// Bosse

Det fixar vi gementsamt! Om alla ser till att farten ligger vid 32/timme (eller lite fortare vid medvind :-) och om vi tränar hur man kör i klungan så snurrar det bara! Cykelstina har dessutom skrivit denna goda anvisningen den 14:e februari...Själv tränar jag med min triathlon lag här i Kassel och har 144 mil i benen i år, det blir andra rundan för mig. Men ingen ledarroll!

Nån mer än jag som tycker det skulle vara läge för träning?

Bra klungkörning kommer inte av sig självt. Även om man kan vara mer eller mindre van med gruppcykling så är det ett extra värde att träna ihop sig med just dem man skall köra med. Man känner sig säkrare tillsammans om inte annat. (Det här har cykelklubbarna fattat, och ordnar gemensamma träningar för de som skall köra Vättern ihop.)

Låt oss försöka träna ihop grupperat efter var vi bor: En hel del finns ju i Stockholm och kunde kanske ses för en runda på mälaröarna eller norr om stan. Södertörn är kul, men lite för småbackigt för att kännas likt de platta vägarna runt Vättern.

Dessutom kan vi ju ses på några motionslopp, t ex CC gran fondo (som visserligen är backigt men bra träning) och Roslagsvåren. Siljan runt som genrep vore inte så dumt.

Jag siktar i alla fall på Siljan runt, veckan innan Vättern. Bra idé att ha den som genrep.

Ska vi köra nåt nu i helgen? Söndag skulle passa mig bäst. Mälaröarna är nog fullsmetade med
folk i helgen. Kanske en runda norrut? Jag hittar inte helt utantill norr om stan.

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag siktar i alla fall på Siljan runt, veckan
> innan Vättern. Bra idé att ha den som genrep.
>
> Ska vi köra nåt nu i helgen? Söndag skulle
> passa mig bäst. Mälaröarna är nog fullsmetade
> med
> folk i helgen. Kanske en runda norrut? Jag hittar
> inte helt utantill norr om stan.

Annars vet du ju vart du har tillgång till klungkörning på söndag f.m., max 5 min hemifrån dessutom : )

Tillbaka
Topp