Vaxa cykeln?

Vaxa cykeln?
Kör samma som på bilen, Sonax flytande hårdvax. Tar inte bort repor, då får du gå på med någon sorts rubbing, men min vinterpendlare som blir matt och ful i lacken efter en saltvinter ser i alla fall blank och fin ut. Dessutom löser Sonax vaxet en del asfaltsfläckar (eller vad det nu är för svarta prickar) som avfettningen inte biter på. Min hoj är iofs en aluminium ram men det lär inte spela någon roll för lacken är ju samma som på en plastcykel.

Vad det gäller repor som ska rubbas bort gäller det klassiska tipset från bilvärlden, börja med mild (fin) rubbing och om det inte hjälper gå på med stegvis grövre tills repan är borta.

Lycka till

Vaxa cykeln?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa Finishline Teflon cykelputs. Funkar grymt
> bra. Enklare än vax.
> /J

+1.

Vaxa cykeln?
Selast skrev:
> Kör samma som på bilen, Sonax flytande hårdvax.

+1. Grymt resultat och hur lätt som helst att använda. Varken krångligt eller kladdigt.

Vaxa cykeln?
Sonax är bra. "Vattnig" när man lägger på den men torkar snabbt o sen är det bara att polera med ex.vis en frottehandduk eller gammal tubsocka. För bästa resultat måste du naturligtvis tvätta cykeln först, gärna med Sonax bilschampoo, riktgt bra det också.

Vaxa cykeln?
Stewe skrev:
> Skogling skrev:
> > +1.
>
>
>
> Som om du vet något om att göra ren en cykel....
> ;-)

+2 på den!

Vaxa cykeln?
Repig lack är tråkigt, vi använder skyddsplast på hojarna från dag ett. Nu går det kanske inte att skydda hojen överallt men det har funkat bra på ungarnas carbonramar. Senast köpte vi skyddsplast hos glasmästarn, en klar tjock plast som glasgillarna har på tex lyktglas mm. Lite jobb att få den perfekt första gången men nu har vi det på tre hojar och den syns knappt. Nu har bla. grabbens Scale 30 rullat en sommar och i vinter river jag den, tvättar, på med bilwax och sen är det nästan som en ny hoj igen. Skyddsplaten får sitta kvar om den inte fått någon skada.

Vaxa cykeln?
Tänke gå över cyklarna nu inför säsongen, alltid vart supernöjd mer Sonax Flytande Hårdwax, finns det någon anledning att inte använda detta på finare kolfiber-hojar?

Vaxa cykeln?
Jag har vaxat cyklarna så länge jag minns. Har kört lite olika beroende på vad jag haft hemma men Sonax som flera andra i tråden använt har jag använt ofta samt Turtle wax (nån flytande hårdvax) och Biltema. Alla har fungerat bra och gör det så mycket enklare att underhållstvätta cyklarna.

Senast ändrad:
Vaxa cykeln?
Bullabus sa:
Är jag den enda som keramiskt lackskydd på kolfiberramen? Har en kollega som gillar att polera bilar så han fixade liffstidsvaxning på hojen
Jag tänkte lägga på någon dag nä cykeln är ren nog. Fast en sån variant man bara sprayar på. Håller ju fortfarande mycket längre än vax.

Vaxa cykeln?
Pfaff sa:
landen sa:
Bullabus sa:
Är jag den enda som keramiskt lackskydd på kolfiberramen? Har en kollega som gillar att polera bilar så han fixade liffstidsvaxning på hojen

Vad innebär det?

Att det håller tills det inte håller längre.. .

Haha den var bra. Nä det är något smörj som är gjort av nanopartiklar typ, får nog googla på det. Men det jag vet är att det inte löses upp av avfettning och annat. Har haft det 1,5 år och det blir fortfarande vattendroppar när jag spolar av ramen. Behövs knappt tvättmedel, smuts bara rinner av med vatten.

Vaxa cykeln?
Bullabus sa:
Pfaff sa:
landen sa:
Bullabus sa:

Vad innebär det?

Att det håller tills det inte håller längre.. .

Haha den var bra. Nä det är något smörj som är gjort av nanopartiklar typ, får nog googla på det. Men det jag vet är att det inte löses upp av avfettning och annat. Har haft det 1,5 år och det blir fortfarande vattendroppar när jag spolar av ramen. Behövs knappt tvättmedel, smuts bara rinner av med vatten.

+1 Jag kör keramiskt på min cykel. Keramiska lackskydd är väldigt hårda och står emot repor bra, dock inte lika bra som skyddsfilm. Vill man bara ha en riktigt bra yta på cykeln som smutsen inte fäster på så kan man lägga på keramisk "quick coat". Bara att spraya i en microfiberduk och lägga på, buffa av. Smutsen fäster inte lika lätt och glansen ökar markant. Kolla på Tershine Refract, Svensktillverkad. Räcker hur länge som helst. fördelen som jag ser det är att man inte behöver använda medel för tvätten, vilket sparar på lager mm.

Vaxa cykeln?
Bullabus sa:

Nä jag har kört med DropOff de sista 4-5åren och det är helt otroligt bra och beständigt. Skulle aldrig vaxa en cykel då lackskyddet är så mycket bättre.

Vaxa cykeln?
Jag har tänkt att köpa keramiskt lackskydd till hojen. Ska man köra på sprayvariant som håller lite kortare eller medel man stryker på? Tips på bra keramiskt lackskydd? Tänker att den varianten som inte är spray, blir ett tjockare lager och håller längre och håller mer beständig mot repor?
Funkar keramiskt lackskydd även på matta lacker? (har inte tänkt ha det till cykelm med matt lack men om man ändå köper och det skulle funka så...
Har googlat fram lite olika produkter. nån som testat nåt härifrån?
https://waxdog.se/for-din-bil/bilva...car-lift-classic-30ml-ceramic-quartz-coating/
https://waxdog.se/for-din-bil/bilva...s/fictech-car-gliss-keramisk-sprayforsegling/
Fler tips att handla ifrån?

Vaxa cykeln?
Bulldog76 sa:
Jag har tänkt att köpa keramiskt lackskydd till hojen. Ska man köra på sprayvariant som håller lite kortare eller medel man stryker på? Tips på bra keramiskt lackskydd? Tänker att den varianten som inte är spray, blir ett tjockare lager och håller längre och håller mer beständig mot repor?
Funkar keramiskt lackskydd även på matta lacker? (har inte tänkt ha det till cykelm med matt lack men om man ändå köper och det skulle funka så...
https://waxdog.se/for-din-bil/bilva...car-lift-classic-30ml-ceramic-quartz-coating/
https://waxdog.se/for-din-bil/bilva...s/fictech-car-gliss-keramisk-sprayforsegling/
jag har keramiskt på mina 2 hoja, en epik som är mattsvart o en stumpjumper som är raw. dem blir blanka. mitt stryker man på.

Vaxa cykeln?
Rompa sa:
Bulldog76 sa:
jag har keramiskt på mina 2 hoja, en epik som är mattsvart o en stumpjumper som är raw. dem blir blanka. mitt stryker man på.

Vad kör du för medel?

Vaxa cykeln?
Nu har jag behandlat 3 cykla rmed keramsikt lackskydd. Blev riktigt bra! vilken vattenavrinning. Kommer nog underlätta rengöringen väsentligt, precis som på bilen.

Vaxa cykeln?
Stod en flaska Turtle Wax Lackförsegling i garaget när jag flyttade in 2015. Har kört med den sen dess på cyklarna. Den är flytande som vatten ungefär och lättejätt att jobba med. Blöter ner lite hushållspapper eller en trasa och stryker på alla ramdelar, sen väntar man några minuter och putsar lite snabbt med en mikrofiberduk. Fungerar superbra tycker jag, och missar man en fläck så märks det efter första rundan eftersom det fastnar mycket mer smuts där. När cykeln ändå blir smutsig så sköljer jag den med varmt vatten från en trädgårdsslang och den blir i princip helt ren, men kan krävas att man pillar med mjuk tvättborste på det värsta och mest intorkade. Drar på det två gånger om året ungefär. Vet inte hur den mäter sig med andra produkter men jag är iaf nöjd.

Tillbaka
Topp