växel trassel

Dirty_rider

Aktiv medlem
växel trassel
Altså när jag kör på höga växlar typ 7-9 på den bakrekassetten och det är lite stökigt så smäller växlen upp i ramen , tjong!

finns det någon justeringsskruv eller likande för att spänna armen så att den inte kan röra sig så mkt uppåt?

växel trassel
Det finns en justerskruv på växeln, den sitter på ena sidan av armen som är fäst i växelörat, bakåt på cykeln liksom. Skruva åt den så spänns fjädern som håller växeln nere. Annars kanske det räcker med en kortare kedja.

växel trassel
nä det e inte kedjan, man ser liksom slitaget på själva växlen, att den skavar mot ngt .
har provat att justera in skruven, men tycker inte att det hjäple ngt.

växel trassel
Syftar du på den delen där det står "LX" (eller vad det nu är för växel)? I så fall så behöver du kanske justera den lilla skruven som sitter vid växelns infästning. Eller kanske spänna kedjan?

växel trassel
ja´, precis där det står lx..får pröva att skruva lite mer på den skruven då...den e snart inne helt., annars får jag försöka att korta ner kedjan o spänna den på det sättet..
tack för hjälpen

växel trassel
aha okej, är det någon som har gjort denna process??

der109.jpg

växel trassel
Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> aha okej, är det någon som har gjort denna
> process??
>
Innan du gör det så ska du kolla kedjelängden och justera växeln ordentligt, <http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=26> och <http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=64>

/G

Senast redigerad av en moderator:
växel trassel
lånar tråden lite,,,,

min hoj växlar själv när jag har hög fart genom ojämn terräng o trampar, går det o spänna fjädern på nåt sätt eller nåt annat man kan göra?

växel trassel
robbankul skrev:
> lånar tråden lite,,,,
>
> min hoj växlar själv när jag har hög fart
> genom ojämn terräng o trampar, går det o
> spänna fjädern på nåt sätt eller nåt annat
> man kan göra?

Kan vara snett vxl-öra om den spökväxlar under hård belastning.

växel trassel
Om man har fulldämpat så kan det vara så att höljet inte riktigt är dimensionerat för den fulla fjädringsrörelsen - med automatväxling som resultat.

växel trassel
Fjärdebrunn skrev:
>
> Kan vara snett vxl-öra om den spökväxlar under
> hård belastning.

går bra om jag trampar fullt på plan mark men så fort det blir bökigt o studsigt så vill den växla.

är en deore växel cirke 1månad gammal

Tillbaka
Topp