Vego?

Vego?
fulbrun skrev:
-------------------------------------------------------
> Så duktiga ni är! Nån som passar på att avstå
> att flyga på cykelresa eller thaisemester med?

Jag kan inte direkt se sambandet

Vego?
Av någon outgrundlig anledning finns det alltid de som blir provocerade av att andra väljer att avstå från animaliska produkter. Sambandet är att fulbrun på något sätt känner sig kränkt och därför försöker misstänkliggöra genom att dra till med något helt irrelevant. Gammal skåpmat.

Vego?
42Hz skrev:
> Vad är de för märkvärdigt med att vara
> vegetarian som gör att man måste basunera ut det
> åt alla?

Varför är det så provokativt? Går det emot någon etisk övertygelse hos dig att folk väljer bort animaliska produkter?

Vego?
fredrikw skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är de för märkvärdigt med att vara
> > vegetarian som gör att man måste basunera ut
> det
> > åt alla?
>
> Varför är det så provokativt? Går det emot
> någon etisk övertygelse hos dig att folk väljer
> bort animaliska produkter?

Provokativt? Vem säger det?

Vego?
bjorre skrev:
> Jag är jättekränkt! Jag MÅSTE ha mitt kött!!!

+1

Kanske ska slåtill på den där licensen med slaktöl.

Jag tycker att man ska hålla sig till den kosten som man mår bra av, olika kroppar mår bra av olika saker.

Vego?
42Hz skrev:
> Vad är de för märkvärdigt med att vara
> vegetarian som gör att man måste basunera ut det
> åt alla?

Det där resonemanget kan man tillämpa på i stort sett varenda tråd på Happy. Varför man nu skulle vilja det?

Vego?
42Hz skrev:
> Tja, det har ju funnits ett antal "vego" trådar
> på Happy, var är halal och kosher trådarna?
>
> Uppriktigt nyfiken!

På vilket sätt skulle det vara vegetarianernas ansvar detta? Varför ställer du inte samma fråga i animalisk mat-tråden? Eller i valfri annan tråd som handlar om att visa upp något som på något sätt är eller upplevs särskiljande?

Men om du nu är uppriktigt nyfiken så är det ju som så att man som etisk vegan ser ett problem i vårt samhälles relation till djur, hur vi exploaterar och dödar dem utan att vi egentligen behöver det (och ja, så länge man inte har någon ovanlig ämnesomsättningsrubbning klarar alla av att skippa animalier). Om man nu har kommit fram till detta etiska ställningstagande hade det snarare varit konstigt om man skulle nöja sig med att man själv slutade bidra till detta, utan ser ett problem med att andra också gör det. Jämför gärna med andra etiska ställningstaganden, och självklarheten i att räckvidden är utanför den egna personen.

Vego?
Ok, veganer är bättre människor än andra?

Animaliskmat-tråden är nog en reaktion på veggomat-tråden som finns.

Det enda som verkar mer provocerande än vegetarisk mat verkar vara ifrågasättande av vegetarisk diet. Jag inser att ämnar bäst att lämna er i fred för att inte dra på mig er vrede! ;)

Vego?
42Hz skrev:
> Ok, veganer är bättre människor än andra?

Anser du dig en bättre människa än någon som gör något du tycker är fel? Är det ens en relevant fråga? Sluta larva dig och försök läsa det jag skriver istället. Att leka kränkt leder ingenstans.

> Animaliskmat-tråden är nog en reaktion på
> veggomat-tråden som finns.

Återigen, alltid fascinerande att det är så provocerande att någon väljer bort att äta animalier. Ganska tramsigt att det behövs en reaktion på något sådant, men tydligen viktigt för många.

> Det enda som verkar mer provocerande än
> vegetarisk mat verkar vara ifrågasättande av
> vegetarisk diet. Jag inser att ämnar bäst att
> lämna er i fred för att inte dra på mig er
> vrede! ;)

Ja det kan verkligen inte vara lätt att vara köttätare när det finns en tråd som denna på happy.

Ta av dig offerkoftan nu Harri, ingen är ute efter dig och den enda anledningen till att denna diskussion ens uppstod var att du ställde frågorna.

Vego?
fredrikw skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Ok, veganer är bättre människor än andra?
>
> Anser du dig en bättre människa än någon som
> gör något du tycker är fel? Är det ens en
> relevant fråga? Sluta larva dig och försök
> läsa det jag skriver istället. Att leka kränkt
> leder ingenstans.

Kul att du förutsätter att jag känner mig kränkt, det gör jag inte. Men vad är det du skriver då som jag inte fattar? Att som vegan vill man att andra ska vara det också för att man har tagit ett etiskt ställningstagande, det kan man inte som allätare? Jag försöker förstå.

> > Animaliskmat-tråden är nog en reaktion på
> > veggomat-tråden som finns.
>
> Återigen, alltid fascinerande att det är så
> provocerande att någon väljer bort att äta
> animalier. Ganska tramsigt att det behövs en
> reaktion på något sådant, men tydligen viktigt
> för många.

Trams föder trams?

> > Det enda som verkar mer provocerande än
> > vegetarisk mat verkar vara ifrågasättande av
> > vegetarisk diet. Jag inser att ämnar bäst att
> > lämna er i fred för att inte dra på mig er
> > vrede! ;)
>
> Ja det kan verkligen inte vara lätt att vara
> köttätare när det finns en tråd som denna på
> happy.

Lätt som en plätt. :)

> Ta av dig offerkoftan nu Harri, ingen är ute
> efter dig och den enda anledningen till att denna
> diskussion ens uppstod var att du ställde
> frågorna.

Jaha, så nu har jag offerkofta också? Alltid undrat hur den känns! =)

Vego?
Harri, måste bara säga att jag upplever vissa paralleller till dina inlägg i den här tråden till en del bilisters svar på cyklister. Är du så my ker bättre för att du cyklar istället för att ta bilen?

Själv äter jag kött men slås ibland av tanken på vad det är jag sitter och äter och blir äcklad. Men ibland är det förbannat gott med kött.

Vego?
Jag beundrar vegeterianer för att de väljer att verkligen göra något (som i varje fall till en början måste innebära en uppoffring) för en sak som de tror på. Jag har träffat många vegiterianer men aldrig någon som försökt övertala mig att äta vegitariskt, eller som jag känt dömmer mig för mitt val att äta kött.

Vego?
Ovo-vegetarianer äter ägg.

Själv älskar jag vegania.net, som är en samling med finfina recept. Finns även som bok. Men då snackar vi vegetarisk mat i den strikta bemärkelsen, d.v.s. inte lakto-ovo- utan det som man i Sverige nu för tiden refererar till som "vegan".

Vego?
Mycketvillhamer skrev:
> Harri, måste bara säga att jag upplever vissa
> paralleller till dina inlägg i den här tråden
> till en del bilisters svar på cyklister. Är du
> så my ker bättre för att du cyklar istället
> för att ta bilen?

Fast det är sällan man ser någon skriva att man är singelspeedcyklist sedan 8år, slå sig för bröstet och sedan bli provocerad för att man undrar varför man måste starta en sådan tråd. :)

Vego?
Nåväl, ni som tycker detta är problematiskt får fundera vidare på egen hand.

Låt oss prata om något lite konstruktivt. Som vegan är man ju inte direkt bortskämd med riktig fika när man är ute och fincyklar, det blir i bästa fall en delicatoboll och det känns väl knappast speciellt lyxigt. Så, lite tips om ni är ute och cyklar i Stockholmsområdet

http://www.vaxplatsnybyn.com
(tackar Fikasvettot för detta tips, har dessvärre inte lyckats åka dit och testa än men en vacker dag så... godkänt från experten gör det ju definitivt lockande)

http://www.torpetorhem.se
Lite varierande sortiment, men de har alltid någonting. Sist jag var där åt jag en fantastisk macka på surdegsbröd med rökt tofu, kapris och diverse andra grönsaker på, och en enorm chokladboll efter det, allt veganskt. Riktigt trevligt ställe med lagom balans av hippies, raggare och kolonistugeägare :)

Vego?
Guldfinger skrev:
> Själv köper jag alltid blandfärs för då vet
> jag att minst två djur har dött. Skämt åsido.
>
>
> Har man barn och vill att de skall äta vegankäk
> så har man ju ett väldigt stort ansvar. Det är
> min enda invändning.
>
> http://www.metro.se/nyheter/12-aring-bodde-i-80-ar
> ings-kropp/Objhfi!14_5434-65/

Ja, det är ju förmodligen bara veganer som slarvar med sina barns kosthållning...

Vego?
JLarsson skrev:
> Vad är det med dig Harri?

Jag har uppenbarligen svårt att kommunicera. Jag framstår tydligen som provocerad, men det det vill jag verkligen understryka att jag inte är.

Jag tänkte lämna tråden i fred men då verkar det gått mer snett.

Men nu ska inte skriva mer i tråden för att undvika fler missförstånd, kram till alla vegetarianer och fredrikw =)

Vego?
fredrikw skrev:
> Så, lite tips om ni
> är ute och cyklar i Stockholmsområdet
>
> http://www.vaxplatsnybyn.com

I samma trakt finns även Café Chocolate som endast har vegetariska grejer: http://www.cafechocolate.se/
Ligger dock i centrala Rimbo, så inte riktigt lika pittoreskt...

Edit: fast kanske inte veganskt när jag tänker efter, åt ju en Brie-ost trots allt... :-)

Senast ändrad:
Vego?
DT skrev:
> I samma trakt finns även Café Chocolate som
> endast har vegetariska grejer:
> http://www.cafechocolate.se/
> Ligger dock i centrala Rimbo, så inte riktigt
> lika pittoreskt...
>
> Edit: fast kanske inte veganskt när jag tänker
> efter, åt ju en Brie-ost trots allt... :-)

Jo, det är ju dessvärre inte alltför ovanligt att "vegetariska" ställen ibland överkompenserar med både mjölk och ägg (som ju inte är vegetariska i ordets riktigt betydelse), men så behöver det ju inte vara med det där stället, ska kolla upp det vid tillfälle, tack för tipset.

Vego?
Käka vegetariskt känns ju som en bra grej ur flera aspekter och jag skall skärpa till mig lite i det avseendet. Om inte annat tycker jag det känns bra för magen, som blir ganska ansträngd, i synnerhet av nötkött. "Problemet" är ju om man lunchar ute mycket, ganska klent utbud generellt, även om det blivit bättre . Var 3 veckor i Indien 2010/2011 och där var ju ett jäkla utbud, inga bekymmer att slopa köttet där (och på många restauranger fanns det ju bara vegetarisk meny f ö).

Vego?
Som svar på trådskaparens fråga så finns nog dom flesta vegoanerna inte här på happy just nu. Förmodligen så är dom flesta vegoanerna i ett kalkbrott på Gotland och kastar sten just nu...

Ett tips är att inte äta något som inte skriker när man slår i hjäl det, då vet man att det är färskt och nyttigt!

Vego?
Ni har missat några

4170866438_ac0255a0b8.jpg

Vego?
I Malmö finns ett ställe som heter Chez Madame (konstigt namn). Ett café där "Maten är ekologisk och vegetarisk/vegansk med en lekfull twist." enligt öresundsregionen.se

http://www.oresundsregionen.se/sv/foretag/1064/chez-madame/index.aspx

Har inte testat själv men tror tyvärr att det är ett ganska dyrt ställe. Brödet så dock väldigt nice ut då jag kikade in häromveckan.

Recepttips sås:

Jag gillar sås och lingonsylt ibland. Det kan vara svårt att åstadkomma en bra sås då man gör vissa vegetariska rätter, i synnerhet quorn.

Ett tips är då att börja med att klicka i 50 smör och 50 rapsolja i en järnstekpanna. Skippa smöret om man vill köra vegan. Häll i finhackad vitlök, hackade soltorkade tomater (i olja eller torra), krossa i en fin buljongtärning (det är stor kvalitetsskillnad på olika buljongsorter) och stänk i en skvätt bra balsamvinäger. De soltorkade tomaterna ger en god arom och ger även lite tryffelkänsla om de inte är för mjuka. En skvätt tomatpuré förhöjer denna smak ytterligare, men överdriv inte purén så det blir tomatsås.

Nu har man en bra bas/fond som nästan kan jämföras med en bra fond från kött/fisk som tillagats.

Man toppar med mjölredd mjölk eller vatten samt passande kryddning (överdriv inte kryddorna, det är mycket smak i ingredienserna). Man kan även lyxa med några stekta kantareller. Vanliga qournfiléer som först marinerats och sedan stekts hastigt kan sedan få puttra en stund i såsen.

Smakar på ett sätt som även en traditionell köttgubbe kan gilla.

Senast ändrad:
Vego?
bruce skrev:
> Har quorn blivit bättre? Tyckte det smakade
> wellpapp för ett antal år sedan när jag
> testade.

Quorn är ganska smakneutralt. Konsistensen har däremot lite karaktär av magert kycklingkött. Man måste laga till det på något sätt för att åstad´komma en trevlig smak. Tex marinera innan man steker och göra en sås.

Vego?
Snuten skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Har quorn blivit bättre? Tyckte det smakade
> > wellpapp för ett antal år sedan när jag
> > testade.
>
> Quorn är ganska smakneutralt. Konsistensen har
> däremot lite karaktär av magert kycklingkött.
> Man måste laga till det på något sätt för att
> åstad´komma en trevlig smak. Tex marinera innan
> man steker och göra en sås.

Jovisst, men jag tyckte inte det hjälpte att krydda, testade "bolognese" på quornfärs samt gjorde ngn gryta på quorngrytbitar men det blev ändå ganska wellpappigt. Jag får testa igen.

Vego?
Är man lacto så kan jag rekommendera att först steka quornbiten i lite smör och kryddor och sedan på slutet vräka i grädde i pannan, då blir den mjäll å go (och inte ens nyttig :-) ).

Tillbaka
Topp