Velothon Stockholm 2016

Velothon Stockholm 2016
Hur är det med motionslopp och försäkring nu igen? Om det är nån gång man borde ha försökring är det ju i en klunga med hög fart av blandad kompott.

Velothon Stockholm 2016
Jag körde som MC-ordonnans under årets Velothon, och det jag kunde konstatera med de klungor jag körde med är att trafikreglerna sitter i ryggmärgen. De flesta höll sig på höger sida av vägen, körde på höger sida av alla trafikdelare och rondeller etc. och det gör att det blir trångt när man är många.

Det var i mitt tycke tydligt skyltat när man kunde gå på valfri sida, men som motionär är man förstås ovan vid detta och går till höger. Endast några enstaka körde i vänsterfil, trots att där var helt tomt. Jag körde själv nästan hela tiden till vänster, men blev vid några tillfällen osäker på om jag verkligen fick göra det, eftersom alla cyklade till höger.

I kurvan där den allvarliga olyckan skedde fanns flera varnngsskyltar, men de är förstås inte lätta att hinna se (i synnerhet inte om det är trångt och många cyklister). Där hade det nog varit bra med en funktionär som aktivt varnar cyklisterna.

Såg också på FB att det varit kritik mot att kvasten tog lång tid på sig, men det är liksom kvastens funktion - att ligga bakom sista cyklist. Hamnar man i den bussen/lastbilen får man nog räkna med att det tar en stund att komma hem ...

På det hela taget avlöpte det väl, och jag hoppas att de som tyvärr skadades återhämtar sig. Jag tror inte att loppet i år ställde till det lika mycket för de som arbetar och bor söder om Stockholm, och antalet poliser som arbetade hjälpte nog till att se till att det inte blev några allvarliga incidenter mellan flaggvakter och bilister. Jag stötte på några bilister som var i vägen, men de flyttade alla på sig i tid innan klungan kom farande.

Förra året när vi körde under elitloppet som ordonnanser var vår uppgift att just varna för refuger, farliga kurvor och annat, men det är vi helt enkelt inte tillräckligt många för att kunna göra under motionsdelen eftersom det blir så utspritt mellan klungorna.

Jag hoppas ni som körde hade det bra, och att vi som körde två hjul med motor gjorde åtminstone någon nytta ...

Velothon Stockholm 2016
Ska tillägga också att banan inte på några sätt var lätt, och det var vid många tillfällen jag var tvungen att ta ut avståndet ordentligt (eller helt enkelt gå åt sidan och släppa fram cyklarna), då vi som kör motoriserat inte är tillnärmelsevis lika snabba som er i kurvor och rondeller.

Velothon Stockholm 2016
Stod som funktionär i kröken i slutet av sista uppförsbacken (Polhemsgatan) och dirigerade fotgängare så att de inte skulle kliva ut framför er! Försökte peppa så gott det gick och jag säger bara hatten av för er alla som slet! En iakttagelse från sidan är att de flesta trafikanter, såväl fotgängare som bilister, som på ett eller annat sätt påverkades av avspärrningar och direktiv från oss flaggvakter/funktionärer tog det hela med ro, och var mer nyfikna på loppet än irriterade över ändrad färdväg/fördröjningar. Självklart dök undantag upp, men varför fokusera på dem! Nästa år blir det på banan istället för bredvid!

Velothon Stockholm 2016
Hur kommer det sig att det verkar vara okej att det blir krasher?
Har inte folk ett jobb att sköta, en familj som kräver sin del av försörjning?
En krash på ett motionslopp är väl inget som ska normaliseras?
Jag tycker det kan ställas en viss form av krav på hänsyn till andra att köra på lite säkrare sätt och att inte orsaka en krash eller en osäker situation.

Velothon Stockholm 2016
Nu är det väl ingen som sagt att det är ok med krascher, för det är det ju förhoppningsvis inte. När 3000 cyklister med varierande erfarenhet cyklar fort i klungor finns dock den risken, och jag hoppas och tror att det faktiskt finns krav på att det ska cyklas på ett så säkert sätt som möjligt.

Det som skiljer Velothon från många andra lopp är just det avstängda vägarna, och alla är som sagt inte vana vid det utan följer trafikreglerna trots att det kan vara säkrare att gå på "fel" sida i rondeller, vid refuger eller hela vägsträckor. Jag såg som sagt inte många som följde efter mig på "fel" sida av rondellerna, trots att jag försökte visa att det gick utmärkt att köra där (vilket också skyltarna visade i de rondeller där det var valfri riktning).

För de flesta motionärer är det väl inövat att hålla sig till trafikreglerna, och då blir det svårt att bryta mot dem (även om det blir säkrare) när man väl får :)

Senast ändrad:
Velothon Stockholm 2016
Jag hojade med de som startade 0900 och där var det supersoft. Kanske lite väl soft men rätt trevligt med en f.d jobbarpolare som sällskap.

Sen drog jag av en eker och fick skjuts hem.

Velothon Stockholm 2016
Mange. sa:
Jag tycker det kan ställas en viss form av krav på hänsyn till andra att köra på lite säkrare sätt och att inte orsaka en krash eller en osäker situation.

Om man inte tycker att någon endaste krasch är acceptabel bör man nog hålla sig borta från cykling i grupp över huvud taget. När t.o.m. proffsen i en såpass kontrollerad situation som ett lagtempo kan vurpa så ska man inte inbilla sig att man som amatör är säker från vurpor i någon form av gruppcykling.

Jag antar dock att du kanske snarare invände mot att vissa lite lättvindigt accepterar vurpor och att man istället för att bara vifta bort det som något oundvikligt borde försöka analysera varför de inträffade och se om man kan lära sig något som gör att man kan minska riskerna i framtiden.

Velothon Stockholm 2016
cal. sa:
Dags för en ny hjälm.

Photo cred: Steinar Danielsen
Wow, galen bild! Skulle passa fint som profilbild på strava eller nåt. ;)
Ser på filmen att jag själv passerar på vänsterkanten några sekunder efter kraschen, och jag uppmärksammade inte ens att det var en krash! Såg bara att det stoppade upp lite på högersidan.
Undrar om man var fokuserad eller ouppmärksam??

Velothon Stockholm 2016
Velothon-155.jpg

Happyride fotograferade Velothon 2016.

Bilderna från korta banan 55 km hittar ni här http://happyride.se/2016/09/13/bildgalleri-velothon-stockholm-2016-55-km/

Bilderna från långa banan 155 km finns här http://happyride.se/2016/09/13/bildgalleri-velothon-stockholm-2016-155-km/

Velothon Stockholm 2016
GoranS sa:
Om man inte tycker att någon endaste krasch är acceptabel bör man nog hålla sig borta från cykling i grupp över huvud taget. När t.o.m. proffsen i en såpass kontrollerad situation som ett lagtempo kan vurpa så ska man inte inbilla sig att man som amatör är säker från vurpor i någon form av gruppcykling.

Jag antar dock att du kanske snarare invände mot att vissa lite lättvindigt accepterar vurpor och att man istället för att bara vifta bort det som något oundvikligt borde försöka analysera varför de inträffade och se om man kan lära sig något som gör att man kan minska riskerna i framtiden.

Det är väl en sak att det blir vurpor, men min erfarenhet från liknande arrangemang säger mig att anledningen till att det vurpas är för att folk tar onödiga risker med målet att "bli bäst på motionslopp". Något som även pekas på tidigare i nån kommentar om folk som "spurtar" dom sista kilometrarna, varför? Kunna skryta på jobbet?

Velothon Stockholm 2016
Men så är det väl i precis alla motionslopp oavsett sport? Alla löptävlingar och cykeltävlingar jag deltagit i har varit mer eller mindre hetsiga. Även om det inte är tävling, eller om resultatet egentligen inte spelar någon roll så växer ändå hornen ut på folk. Jag håller absolut med om att risktagande i de situationerna är dumt, men adrenalin har dessvärre den effekten på de flesta.

Velothon Stockholm 2016
Spurta på slutet på ett motionslopp håller jag med om är lite tramsigt (kanske för att jag inte har någon spurtförmåga?). Sen är det enkelt att säga att man inte ska ta onödiga risker. I praktiken kan det dock vara svårare och missförstånd/trötthet kan göra att situationer som man bedömer som ofarliga blir riskfyllda.

Sen är just det faktum att jag upplevde en ökad hets vid motionslopp i Sverige en anledning till att jag mer eller mindre slutade köra sådana för ett antal år sen och i så fall hellre kör ngt brevet om jag vill cykla lite längre tillsammans med andra.

Velothon Stockholm 2016
tuta sa:
Vet inte vilken av smällarna det var men en happyit råkade illa ut. Vill inte säga mer innan jag vet att happyiten/familjen tycker att det är OK. Från det lilla jag vet är det dock inte omöjligt att han blir fullt återställd.

Om det var vid serpentinen är det skönt att höra att han kan bli återställd. Jag såg ett happyklistermärke på kedjestaget.

Var 20 meter bakom när det small och stod sedan i kurvan till efter helikoptern lyft för att försöka få folk att sakta ner. De milen kvar till mål var inte de roligaste jag cyklat och jag har haft svårt att sluta tänka på vad som hände.

Personligen är jag nog färdig med den typen av motionslopp. Inte på något sätt pga arrangemanget som var hur bra som helst, men för att jag helt enkelt inte trivs med så mycket folk runt omkring som man inte känner.

Nästa år står jag i Älta och hejar på er istället!

Velothon Stockholm 2016
GoranS sa:
Sen är just det faktum att jag upplevde en ökad hets vid motionslopp i Sverige en anledning till att jag mer eller mindre slutade köra sådana för ett antal år sen och i så fall hellre kör ngt brevet om jag vill cykla lite längre tillsammans med andra.
Motionslopp är för de som låtsas att de tävlar, brevetlopp är för de som låtsas att de inte tävlar!

Velothon Stockholm 2016
Mange. sa:

Ingen vill förstås ha krascher, men den risken är en risk du accepterar när du startar i ett lopp. Precis som att när du spelar ishockey ställer du upp på risken att du kan få en tackling och skada dig.

Velothon Stockholm 2016
bsandborgh sa:
GoranS sa:
Motionslopp är för de som låtsas att de tävlar, brevetlopp är för de som låtsas att de inte tävlar!

Ligger kanske lite i det, men det är nog i alla fall betydligt vanligare att man väntar på någon som är trött på slutet på ett brevetlopp än på ett motionslopp. Detsamma gäller nog även vid cykelproblem, t.ex. i form av punktering. Så tillvida är motionslopp mer tävling än brevetlopp.

Dessutom brukar startfälten på brevetlopp vara mer hanterbara och dessutom brukar de ju dela upp sig i mindre grupper vartefter s.a. man kommer ner i 4-8 personer ganska ofta. Och när man är nere i den gruppstorleken har man reducerat riskerna rätt ordentligt jämfört med en grupp på många tiotals cyklister (eller fler).

Velothon Stockholm 2016
De krascher jag har kollat på från Velothonen har berott på att folk inte kan hålla sin linje utan sneddar framför någon annan plus uppenbarligen för hög fart i kurvor.

I saltomortalbilden ovan sägs det att killen framför han som stod på näsan tog en genväg ut ur rondellen och nere i Nynäshamn fick en kille kedjebrott och svängde då hastigt ut ur klungan istället för att lugnt och fint köra rakt fram och på ett säkert sätt glida bakåt i klungan. Båda dessa beteenden gjorde att bakomvarande körde in i snubbarnas bakhjul/växel. Nu var jag inte där så kanske är det en lite felaktig bild.

Förra året kraschade jag pga en snubbe som gick på hjul när han vinglade pga att han tog upp en vattenflaska. Där var vägen som bredast, typiskt. Fick också sitta i diket i flera timmar innan kvastbilen kom. Det var tråkigt minst sagt.

Jag föreslår uppdelat startfält med grupper för olika hastighet så att det inte blir så jäkligt många i klungorna. Sen kanske några uppenbarligen behöver lite klungkörningsutbildning :-)

Skippade Velo i år pga så hög kraschrisk. Blir en randorunda i oktober istället. Där kraschar man bara ner i diket av trötthet.

Velothon Stockholm 2016
Jag blir så sugen på att testa lilte landsvägsmotionslopp när jag läser denna tråd. Eller inte.

AJ:s bild; varför har snubben iklädd bandana hjälm öht?

Velothon Stockholm 2016
Bandana eller ej, hjälmen ser ut att vara ungefär 2 storlekar för liten och sitta 5 cm för långt bak.

Han kanske bara fruktar att få något i huvudet rakt uppifrån?

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
Mange. sa:

Ingen vill förstås ha krascher, men den risken är en risk du accepterar när du startar i ett lopp. Precis som att när du spelar ishockey ställer du upp på risken att du kan få en tackling och skada dig.

Då spelar det alltså ingen roll hur man cyklar, eftersom de andra runt omkring ställer upp på risken. Fritt fram att preja/tränga, omkörningar där man gnuggar styrena mot varandra och svänga in precis framför någon även om man touchar dennes framhjul lite.

Velothon Stockholm 2016
stefan. sa:
gerrardsdobbar sa:
Mange. sa:

Då spelar det alltså ingen roll hur man cyklar, eftersom de andra runt omkring ställer upp på risken. Fritt fram att preja/tränga, omkörningar där man gnuggar styrena mot varandra och svänga in precis framför någon även om man touchar dennes framhjul lite.

Nu är jag helt övertygad om att du medvetet misstolkar mitt inlägg.

Självfallet är det inte fritt fram att uppträda som ett rövhål. Däremot när du ställer upp i ett motionslopp på landsväg där cyklisterna kör i klunga, så finns det givetvis en risk att folk krokar ihop ändå. Denna risk finns hur väldrillad en klunga än må vara.

Du kan givetvis välja att minska denna risk genom att köra A) själv eller B) i en mindre klunga med folk du känner till. Men om du går med i en stor klunga där du inte vet vilket erfarenhet/kunnande de andra cyklisterna i klungan, så ökar du risken. Det säger väl sig självt? Det är ju ett medvetet val du har gjort.

Velothon Stockholm 2016
Skogling sa:
Jag blir så sugen på att testa lilte landsvägsmotionslopp när jag läser denna tråd. Eller inte.

Du skulle ha kört med mig och Niklas.... Där vi körde var det inga krascher, ingen som stressade utan det var bara najs... Som det ska vara. Lågt sufferscore på Strava..

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
stefan. sa:
gerrardsdobbar sa:
Mange. sa:

Självfallet är det inte fritt fram att uppträda som ett rövhål. Däremot när du ställer upp i ett motionslopp på landsväg där cyklisterna kör i klunga, så finns det givetvis en risk att folk krokar ihop ändå. Denna risk finns hur väldrillad en klunga än må vara.

Du kan givetvis välja att minska denna risk genom att köra A) själv eller B) i en mindre klunga med folk du känner till. Men om du går med i en stor klunga där du inte vet vilket erfarenhet/kunnande de andra cyklisterna i klungan, så ökar du risken. Det säger väl sig självt? Det är ju ett medvetet val du har gjort.

Visst gör jag det medvetet, men jag tyckte ditt svar till Mange var rätt cyniskt också.

Visst finns det en risk även i en väldrillad klunga, det finns risker med allt, men min erfarenhet är dock att många tillbud kommer av folk som inte har koll, hetsar, och gör idiotmanövrar.

Jag körde inte det här loppet, men jag har många gånger tidigare sett, inte minst tidigt efter start, hur folk tränger sig förbi med följden att styren hakar i varandra, idiotomkörningar, etc. Och precis som Mange skrev tycker jag inte heller att det ska "normaliseras" och att man kan ställa lite krav på hänsyn till andra och större marginaler. Det är faktiskt ett MOTIONSlopp, inte Tour de France eller OS. Och sånt tycker jag inte man ska avfärda med att "man ju gjort ett medvetet val" att vara med.

Velothon Stockholm 2016
stefan. sa:
gerrardsdobbar sa:
stefan. sa:
gerrardsdobbar sa:
Mange. sa:

Visst gör jag det medvetet, men jag tyckte ditt svar till Mange var rätt cyniskt också.

Visst finns det en risk även i en väldrillad klunga, det finns risker med allt, men min erfarenhet är dock att många tillbud kommer av folk som inte har koll, hetsar, och gör idiotmanövrar.

Jag körde inte det här loppet, men jag har många gånger tidigare sett, inte minst tidigt efter start, hur folk tränger sig förbi med följden att styren hakar i varandra, idiotomkörningar, etc. Och precis som Mange skrev tycker jag inte heller att det ska "normaliseras" och att man kan ställa lite krav på hänsyn till andra och större marginaler. Det är faktiskt ett MOTIONSlopp, inte Tour de France eller OS. Och sånt tycker jag inte man ska avfärda med att "man ju gjort ett medvetet val" att vara med.

Det var inte menat att vara cyniskt, men avsaknaden av smileys kanske fick det att framstå som cyniskt. :-)

Det beror väl lite på vilken mindset man går in med kanske? Jag har ägnat mig åt sporter hela mitt liv, och accepterat risken att jag (förr eller senare) kommer skada mig. Jag är medveten om att jag tar en risk när jag kör klungor på loppen att skit kan hända, det räcker med att någon tappar en vattenflaska för att ställa till det för jävligt många.

Med det inte sagt att jag vill skada mig, jag gör så mycket jag kan för att minimera den risken. Jag ogillar kraftigt när folk ska klämma sig in och stressa på motionslopp. Det är ett beteende som går tvärbort, där håller jag med dig helt och hållet.

Jag vill gärna tro att man kan köra snabbt och säkert på loppen. Det är ju klart att folk vill sätta bra tider på motionsloppen också. Det gäller ju bara att dunka in i huvudet på folk hur man uppträder i en klunga och kör säkert. Min allmänna uppfattning (och den behöver ju inte vara rätt) är att folk som tillhör cykelklubbar (=klubbdräkt) oftast är bättre på det här än folk som inte tillhör cykelklubbar. Utbildning ger ju resultat.

Velothon Stockholm 2016
Skogling sa:
Johan A sa:
Skogling sa:

Du skulle ha kört med mig och Niklas.... Där vi körde var det inga krascher, ingen som stressade utan det var bara najs... Som det ska vara. Lågt sufferscore på Strava..

Och det kostade? ;)

Det kommer jag inte ihåg men jag fick tillbaks allt från jobbet så summan blev 0:- för mig. Men det var helt fantastiskt att hoja på vägarna utan några som helst bilar.

Velothon Stockholm 2016
Synd att debatten ska bli så tok-polariserad. Körde nu mitt första större motionslopp. Det var helt överfantastiskt att få köra på helt avstängda vägar med så många glada amatörer och bra skyltning.
För mig var det en superkick. Helt riskfritt blir det aldrig men jag tycker nog att det kan kännas minst lika risky på de breveter jag kört när lastbilar drar förbi lite väl nära.

Kom igen: ha det kul, det är väl glädjen över cyklingen som får oss att hålla på.

Velothon Stockholm 2016
Viktigt att inse att den stora majoriteten är mycket positiva till det vi fick uppleva i söndags. Efter att ha studerat inläggen tycker jag mig läsa en del mellan raderna och jag provocerar här lite för att vara tydlig:

1) Är evenemanget enbart för folk som tillhör etablerade klungor? Hur gör jag som ensam cykelvän 40 mil hemifrån? Är jag förpassad att genomföra hela loppet helt allena? Hur tydliggör en klunga att den inte vill ha med främlingar. Kan den ens göra så? Tycker mig se en elitistisk attityd som antyder att vem som helst inte bör vara i närheten av oss eller att man är i vägen.
Ser självklart massor av fördelar i ett bekant sällskap, bland annat säkerhetsmässigt, men vad skall gälla? Klungor får egna starttider, egen nummerlappsfärg så man fattar att man inte ska haka på eller..?

2) För mig är det en stor skillnad på ett motionslopp med tidtagning och resultatlista och ett motionslopp utan tidtagning och resultatlista. Jag personligen får inga som helst horn i pannan av detta. För mig är det inget egoaggresivt beteende att köra från andra om jag känner mig stark sista halvmilen i ett lopp med tidtagning. För mig är det en lekfullhet, precis som jag ibland utmanar kompisar i löp- eller triathlonlopp. Skulle dock ALDRIG äventyra min egen eller andras säkerhet i och med detta! Verkligen inte till vilket pris som helst! Vore det ett "vanligt" motionslopp utan tidtagning är det troliga att jag skulle stannat kvar i sällskap med någon annan ända in i målet. Tidtagningen finns ju för att vi ska kunna jämföra oss. Antingen mot andra eller mot oss själva (ifall vi kör fler år och banan är den samma). Antar att en del av Velothonloppens koncept i världen är tidtagningen.

3) Visst var det ett tekniskt motionslopp med tidtagning som innehöll utmaningar och risker. Arrangörerna lär ju utvärdera i efterhand och jag vet inte vad som är bäst. Kan man för oss motionärer undvika de farligaste nerfarterna/kurvorna? Skapa fartsänkande chikaner (vi är ju motionärer), påminna tydligare med personer utställda eller dylikt? (Samtidigt är det ju kul med fartens tjusning under kontrollerade former!)
Jag kan inte sluta fundera på hur det kunde blivit om det regnat och därmed hal asfalt i svängande backar!
Tycker dock det var fantastiskt skönt att slippa vara rädd för det jag själv och mina anhöriga befarar mest, nämligen att bli ihjälkörd av någon bilist. Nu var farorna istället andra medcyklister och banan själv.

Slutord: Tack för detta jätteevenemang! Alla funktionärer och publik som hejade längs vägen bidrog till en härlig dag.
Jag återkommer gärna! : )
(Detta var mitt 78:e cykellopp och det 40:e unika.)

Velothon Stockholm 2016
Skogling sa:
Johan A sa:
Skogling sa:

Och det kostade? ;)

Har man råd med en Colnago så har man råd med startavgiften. Gammalt djungelordspråk... ;-)

Velothon Stockholm 2016
Eh, spurta gör man för att man något kvar och vill gå i mål helt slut, right? Vad finns det att skryta om på jobbet? Klart man spurtar, om det finns plats och det är säkert. När jag gick i mål var jag helt ensam efter pave nerförsbacken innan upplopsrakan.

Men, den där pavesektionen med 90 graders sväng i slutet, den undrade jag mycket över, tänkte att om det regnat så hade det klotas frisk där. Eller om "stora snabba" klungan varit samlad där och det blivit trångt.

Tillbaka
Topp