Vilka Shimano bromsar?

Vilka Shimano bromsar?
Faktiskt ett par 185or från fabrik. Formula E cure tror jag blir riktigt bra sen är cykeln klar. Då har kostnaden för cykeln ökat med minst 40% fast det har varit kul att själv utrusta den.

Ps. nu märkte jag att jag gick ifrån rubrik-innehållet och jag är så hemskt ledsen för det och kommer aldrig mera att göra om det igen i detta liv.
Fast jag överträdde nog skriv-reglerna på forumet ett par inlägg uppåt i tråden när jag började babbla om andra bromsar tillverkade än Shimano. Jag har ärligt talat svårt att leva med mig själv för detta nu.

Vilka Shimano bromsar?
Henrik83 sa:
Makten sa:
Vad har TS för storlek på skivorna? Kan tänka mig att snikigaste modellen av Process 134 har 160/160 för att spara vikt, och då är det klart värt att gå upp till 203/180 innan man ens börjar fundera på oken och reglagen. Kanske sintrade belägg också, då Deore kommer med organiska (vad jag vet).

Fast organiska belägg bettar bättre än metall så det känns som ett dumt förslag.

Det beror nog helt på vilka bromsar och skivor vi snackar. Min erfarenhet är att Shimanos organiska tar mer jämnt mellan torrt och blött, medan de sintrade tar bättre när det är torrt och sämre när det är blött. Sen har det säkert en del med skivans legering att göra. På de enklare Deore-skivorna står det "resin pads only", till exempel.

Vilka Shimano bromsar?
Makten sa:
Henrik83 sa:
Makten sa:
Vad har TS för storlek på skivorna? Kan tänka mig att snikigaste modellen av Process 134 har 160/160 för att spara vikt, och då är det klart värt att gå upp till 203/180 innan man ens börjar fundera på oken och reglagen. Kanske sintrade belägg också, då Deore kommer med organiska (vad jag vet).

Fast organiska belägg bettar bättre än metall så det känns som ett dumt förslag.

Det beror nog helt på vilka bromsar och skivor vi snackar. Min erfarenhet är att Shimanos organiska tar mer jämnt mellan torrt och blött, medan de sintrade tar bättre när det är torrt och sämre när det är blött. Sen har det säkert en del med skivans legering att göra. På de enklare Deore-skivorna står det "resin pads only", till exempel.
Jag tycker organiska är trevligare utom när det cyklas väldigt länge utför och de organiska inte pallar. De sintrade tycker jag tappar bettet fort om de inte får jobba ordentligt. Och de får de inte vid platt hemmacykling. Men körs de rejält varma är bettet jättebra sen.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:
Jag tycker organiska är trevligare utom när det cyklas väldigt länge utför och de organiska inte pallar. De sintrade tycker jag tappar bettet fort om de inte får jobba ordentligt. Och de får de inte vid platt hemmacykling. Men körs de rejält varma är bettet jättebra sen.

+1 men är det inte det som är hela grejen med sintrade belägg?

Vilka Shimano bromsar?
larsaw sa:
Rattnalle sa:

+1 men är det inte det som är hela grejen med sintrade belägg?
Jo det är det. Men det uppenbara behöver nämnas ibland det också.

Vilka Shimano bromsar?
Makten sa:

Fast då visar dina erfarenheter bara att du har väldigt dålig känsla för vad som händer när du bromsar. Det är nämligen raka motsatsen. Sintrade belägg har sämre bett men hanterar värme & väta bättre.

Sen är det värmebehandlingen & inte legeringen som gör att vissa skivor endast bör köras med organiska belägg.

Vilka Shimano bromsar?
Ska man köra Shimano så är de bättre om man utgår från fräscha sintrade belägg och en ny skiva gjord för det iaf. Byter man till organiska pads så händer nåt med skivan, och man får inte tillbaks den bra känslan om man byter tillbaks till sintrade igen.

Vilka Shimano bromsar?
qma sa:
Ska man köra Shimano så är de bättre om man utgår från fräscha sintrade belägg och en ny skiva gjord för det iaf. Byter man till organiska pads så händer nåt med skivan, och man får inte tillbaks den bra känslan om man byter tillbaks till sintrade igen.
Jag måste göra nåt fel då för jag byter fram och tillbaka regelbundet beroende på om jag cyklar hemma eller reser bort.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:
qma sa:
Jag måste göra nåt fel då för jag byter fram och tillbaka regelbundet beroende på om jag cyklar hemma eller reser bort.

Ja men hur bra funkar det då? Är det knäpptyst även i fuktigt, och mjuk, vibrationsfri känsla? Jag har aldrig fått tillbaks den känslan på skivor som använts mer organiska belägg, men har du det så fint så är väl det guld för dig. Det har aldrig gått bra för mig dock.

Vilka Shimano bromsar?
qma sa:
Rattnalle sa:
qma sa:

Ja men hur bra funkar det då? Är det knäpptyst även i fuktigt, och mjuk, vibrationsfri känsla? Jag har aldrig fått tillbaks den känslan på skivor som använts mer organiska belägg, men har du det så fint så är väl det guld för dig. Det har aldrig gått bra för mig dock.
Jag har aldrig märkt någon som helst skillnad mer än den avsedda när jag bytt belägg.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:
Jag har aldrig märkt någon som helst skillnad mer än den avsedda när jag bytt belägg.

Fyfan vad perfekt. Jo du måste göra nåt fel då. :)

Som sagt, guld för dig, funkar inte för mig. Skivorna får nåt mög från organiska belägg som efter byte tillbaks till sintered ger gradvis mer oscillering, det där sköna oljudet som 80% av cyklarna i hellas tutar ut när det är blött.

Vilka Shimano bromsar?
qma sa:
Rattnalle sa:

Som sagt, guld för dig, funkar inte för mig. Skivorna får nåt mög från organiska belägg som efter byte tillbaks till sintered ger gradvis mer oscillering, det där sköna oljudet som 80% av cyklarna i hellas tutar ut när det är blött.
Jag kör aldrig sintrade hemma på platten. Inte på vintern heller. Tycker de tappar bromskraften successivt när de aldrig körs varma. Och börjar tjuta på kuppen.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:
qma sa:
Rattnalle sa:

Jag kör aldrig sintrade hemma på platten. Inte på vintern heller. Tycker de tappar bromskraften successivt när de aldrig körs varma. Och börjar tjuta på kuppen.

Vi får se då, har kört med dessa sen byggde klart hjulsetet i våras. Är din teori allmänt gällande så räddades dem väl av två JBP-turer då de fick bli lite fisljumna. Jag är mer inne på att alla andra sorters belägg kan GTFO i nuläget.

Vilka Shimano bromsar?
Henrik83 sa:
Makten sa:

Fast då visar dina erfarenheter bara att du har väldigt dålig känsla för vad som händer när du bromsar. Det är nämligen raka motsatsen. Sintrade belägg har sämre bett men hanterar värme & väta bättre.

Sen är det värmebehandlingen & inte legeringen som gör att vissa skivor endast bör köras med organiska belägg.

Jag älskar såna här inlägg där ens personliga erfarenheter anses felaktiga bara för att någon annan har andra erfarenheter. Helt utan att ha en aning om under vilka omständigheter eller förutsättningar utvärderingen skett.

Nej, jag har inte "väldigt dålig känsla för vad som händer när man bromsar". Tvärtom, jag är ganska kräsen och lägger märke till små skitskillnader trots att de inte har nån större betydelse eftersom jag ändå inte är särskilt bra på att cykla.

Vilka Shimano bromsar?
Makten sa:
Jag älskar såna här inlägg där ens personliga erfarenheter anses felaktiga bara för att någon annan har andra erfarenheter. Helt utan att ha en aning om under vilka omständigheter eller förutsättningar utvärderingen skett.

Nej, jag har inte "väldigt dålig känsla för vad som händer när man bromsar". Tvärtom, jag är ganska kräsen och lägger märke till små skitskillnader trots att de inte har nån större betydelse eftersom jag ändå inte är särskilt bra på att cykla.

Antingen så kan du läsa om hur fel du har, https://www.google.se/search?q=orga...100j0j4&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Eller se det i videoformat, https://www.google.se/search?rlz=1C....64.mobile-gws-serp..0.4.393....0.1LVgolv19BU Välj själv vad som passar bäst.
Skulle detta inte räcka kan du testa själv. Väldigt enkelt om du har tillgång till båda typerna av belägg. Åker du Shimano kan du få låna dom du ev. saknar av mig.

1. Trampa upp cykeln i 30km/h & bromsa så hårt du kan på en given punkt.
2. Markera med en sten eller pinne vart du stannade.
3. Byt belägg och upprepa steg 1-2.
4. Avsluta med insynen att fakta går före personliga erfarenheter när det kommer till vilka belägg som bromsar bäst i vått eller torrt.

Vilka Shimano bromsar?
Henrik83 sa:
Makten sa:

Antingen så kan du läsa om hur fel du har, https://www.google.se/search?q=orga...100j0j4&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Eller se det i videoformat, https://www.google.se/search?rlz=1C....64.mobile-gws-serp..0.4.393....0.1LVgolv19BU Välj själv vad som passar bäst.
Skulle detta inte räcka kan du testa själv. Väldigt enkelt om du har tillgång till båda typerna av belägg. Åker du Shimano kan du få låna dom du ev. saknar av mig.

4. Avsluta med insynen att fakta går före personliga erfarenheter när det kommer till vilka belägg som bromsar bäst i vått eller torrt.

Bäst eller mest? Är det alltid samma sak?

Vilka Shimano bromsar?
larsaw sa:
Rattnalle sa:
Zee/Saint: Biter som fan men direkt, on/off.

Upplever du dom som lika mycket pinne-i-hjulet som Deore/SLX/XT?

Det ska bli en intressant upplevelse att få testa mina Zee’s när väl Marino får tummen ur med min ram...
Eftersom jag redan har ett par ”skinny” Ashima liggandes, så testar jag det först. Annars åker rejälare skivor på...

Bytte från XT m8000 (pga vandrande bromspunkt å utebliven bakbroms i åre) till ZEE. Gillar dom skarpt inte så mycket on/off känsla och ingen vandrande bromspunkt. Kör inte på Ashima skivor. Men visst är dom känsligare å inte gummibandskänsla som srambromsar.

Vilka Shimano bromsar?
Henrik83 sa:
Makten sa:

Eller så provar jag själv (vilket jag redan gjort) och känner skillnaden. Känns betydligt rimligare än att prova på ett sätt som inte motsvarar hur jag cyklar när jag använder bromsarna. Fakta är helt meningslösa om de är inhämtade vid ett helt annat användningsområde. Ungefär som när man mäter rullmotståndet hos MTB-däck på en roterande aluminiumtrumma.

Jag har alltså inte påstått att mina erfarenheter stämmer med någon annans. Jag skrev bara att MIN erfarenhet inte stämmer med ditt påstående om att organiska belägg tar bättre än sintrade. Är det verkligen konstigt?

Vilka Shimano bromsar?
Tomcaten sa:
Hope: Var de on/off? Flytande bromspunkt?

De ser dyra o bra ut så de lockar en.

Inte alls den erfarenheten jag har.
Skön modulation och de tar konsekvent.
Dessutom goda inställningsmöjligheter för bite point och reach.

Tomcaten sa:
Vilka Hope rekomenderas?

Beror på vad du vill ha dom till.
Tech 3 är reglagen sedan är det bara frågan om vika ok du vill ha, fläskiga E4 eller fläskigare V4.
Alternativt ofläskiga X2 ok för XC.

Vilka Shimano bromsar?
Jag har inte jättebra koll, men jag tror detta är populäraste modellen:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=176735;menu=1000,2,15,117

Den har 4-kolvsok och inställningarna för levern med bitepoint och reach. Dom har en lättare lever och ett 2-kolvsok. Jag tror alla kombinationer är möjliga. Jag har inte cyklat något med Hope, men tror det är jättestor skillnad i bromskraft när man trycker lätt på levern jämfört med Cura. Cura bromsarna är verkligen kraftfulla, på gott och ont. Om man törs lita på vad som sägs på internet så är Hope väldigt bra fungerande bromsar. Alla reservdelar går att köpa löst och dom verkar ha jättebra hållbarhet.

Vilka Shimano bromsar?
Jag tror enda fördelen med stålomspunna slangar är att det är marginellt mindre risk att bromsslangen går av. Det ska inte göra att bromsen känns stummare vilket många köper det för. Det väger säkert en del också och kan skava ramen jättemycket.

Vilka Shimano bromsar?
jofahjalm sa:
Jag tror enda fördelen med stålomspunna slangar är att det är marginellt mindre risk att bromsslangen går av. Det ska inte göra att bromsen känns stummare vilket många köper det för. Det väger säkert en del också och kan skava ramen jättemycket.

Skaver inte mer än "vanlig" bromsslang.
På Hope's stålomspunna slangar ligger det ett tunt gummilager ytterst.

Vilka Shimano bromsar?
Ja får tacka för all feedback, det blev mycket bra info i tråden.

Nu är den största och kanske jobbigaste frågan, vilken färg ska jag välja....=)

Tack ige

Vilka Shimano bromsar?
Had ett helvete att få igenom den stålomspunna slangen i den interna dragningen på min orange. Kan vara något att tänka på om man har en ram med intern dragning och tighta hål.

Vilka Shimano bromsar?
Har lite beslutsångest med vad jag ska ha till nya bygget, en On-One Scandal hardtail som kommer användas på stökiga stigar o lite konditionsnötande (är målet men återstår att se när stigarna lockar) Bestämt mig för en SLX grupp uppgraderat med XT växelreglage men velar om man ska ha 4-kolvs SLX eller 2-kolvs XT. Eller slå på stort med 4-kolvs XT eller om det rent av räcker med 2-kolvs SLX. Nån som har lite insikt att dela med sig av eller t o m provat dom olika bromsarna om XT eller 4-kolvs är värt dom extra pengarna. Och det är bara dom nya 7100/8100 med I-spec EV som är intressant.

Vilka Shimano bromsar?
På en hardtail för stigcykling tror jag du klarar dig med vilka bromsar som helst. Jag har kört Deore på min Orange Five i ett par år nu som har funkat. Tar man dom till alperna så brinner dom upp och det finns mängder av bromar som tar bättre, men för stigcykling räcker det utan problem. Jag hade inte lagt mycket pengar på Shimanobromsar.

Vilka Shimano bromsar?
Raggamuffin sa:
Är det inte viktigt det står XT så välj slx. 2 kolvs räcker i Sverige med undantag om du är tung och ska släpbromsa dig ner för Åre.

Ops, nu inser jag att man borde klassa sig som tungviktare iom att mina Zee’s känns alldeles lagom för aggressiv stigcykling :)

Tillbaka
Topp