Vilken FS ? Blev en Merida One-twenty 29 800

En sak jag har funderat på med denna cykel är vinkeln på sadelröret på 75,5 grader.
Jag har samma reach, 475mm, på nukeproof scout. Där köpte jag dock en lite kortare styrstam (50mm istället för 60mm och dessutom +35 grader) , sen var jag nöjd med scouten.

Merida har en 35mm styrstam.

Kommer vinkeln på styrröret göra att jag kommer vara mycket mer framåtlutad på Meridan än scouten?

Scout har 800mm styre, Merida 760mm.

Meridan har nog inte 35 mm lång styrstam men väl 35 mm diameter på styret där det ansluter till styrstammen. Längen är nog 50-60 mm skulle jag tro.

Sixten Fors sa:
Meridan har nog inte 35 mm lång styrstam men väl 35 mm diameter på styret där det ansluter till styrstammen. Längen är nog 50-60 mm skulle jag tro.

Du har rätt.
De verkar inte ange längden:
"MERIDA Expert TR: 35 DSH: 0 ASD" står det.

A.Fritzon sa:
Pearl sa:
Blir less, hade äntligen landat i valet och hade tänkt att beställa Neuron, men givet leveranstiden velar jag nu ordentligt. Känns ju som dumheter att betala för en hoj nu som levereras i mars/april.

Spectral 5.0, är det en vettig hoj som alternativ (visserligen 27,5) ? Cyklar stig, grusväg och blir nog endel i fjällen framöver. Glad motionär utan tävlingsambitioner.

Känns som jag är tillbaka på ruta 1 i mitt hojsökande. Var först inne på att lägga 10-15tkr men har insett att det är så mycket pengar att det är detsamma att lägga runt 20tkr om skillnaden är så pass stor baserat på vad man får.

Har sett att du letat ett tag! Jag håller på att bli galen efter ett par dagars utvärderande.
Dessutom fanns Meridan på lager men inte i butik på Spobik... :(
Men de kanske kunde ta in den till butik i veckan så man får se den. Sen ska jag bara försöka pruta på en 2019-hoj också....

Jo, det är en ständig kamp! Var säker på Canyon Neuron, men kan inte vänta tills mars/slutet av april, så slog till på Vitus Escarpe VR 29, hade 15% på köp från Wiggle, så strax under 20tkr landade den på, blev ju billigare än både Neuron och Spectral som jag sneglat på, givet Canyons rykte om rambrott etc. känns det rätt att köra Vitus istället.

Skönt att äntligen beställt cykeln. Hoppas denna hoj hänger med ett bra tag nu och att jag blir nöjd.

Pearl sa:
A.Fritzon sa:
Pearl sa:
Blir less, hade äntligen landat i valet och hade tänkt att beställa Neuron, men givet leveranstiden velar jag nu ordentligt. Känns ju som dumheter att betala för en hoj nu som levereras i mars/april.

Spectral 5.0, är det en vettig hoj som alternativ (visserligen 27,5) ? Cyklar stig, grusväg och blir nog endel i fjällen framöver. Glad motionär utan tävlingsambitioner.

Känns som jag är tillbaka på ruta 1 i mitt hojsökande. Var först inne på att lägga 10-15tkr men har insett att det är så mycket pengar att det är detsamma att lägga runt 20tkr om skillnaden är så pass stor baserat på vad man får.

Har sett att du letat ett tag! Jag håller på att bli galen efter ett par dagars utvärderande.
Dessutom fanns Meridan på lager men inte i butik på Spobik... :(
Men de kanske kunde ta in den till butik i veckan så man får se den. Sen ska jag bara försöka pruta på en 2019-hoj också....

Jo, det är en ständig kamp! Var säker på Canyon Neuron, men kan inte vänta tills mars/slutet av april, så slog till på Vitus Escarpe VR 29 i stlk XL, hade 15% på köp från Wiggle, så strax under 20tkr landade den på, blev ju billigare än både Neuron och Spectral som jag sneglat på, givet Canyons rykte om rambrott etc. känns det rätt att köra Vitus istället.

Skönt att äntligen beställt cykeln. Hoppas denna hoj hänger med ett bra tag nu och att jag blir nöjd.

Tänkte själv köpa Escarpe VR, 29er. Det är inte så att Pearl, eller nån annan, ligger på fler rabattkoder till Wiggle? ;-)

2150E313-1507-49D2-A37F-BD37F59703C6.jpeg

Sadelhöjden ser galet hög ut, 86 cm för att vara exakt. Är den på rätt höjd för dig? 86 cm är normalhöjd om man ca 202 cm lång. Normalt för din längd är ca 80 cm.

Sixten Fors sa:
Sadelhöjden ser galet hög ut, 86 cm för att vara exakt. Är den på rätt höjd för dig? 86 cm är normalhöjd om man ca 202 cm lång. Normalt för din längd är ca 80 cm.

Gud nej.Den var helt åt helskotta. Nu justerad :)
Men jag fick köra ner den nästan till max. Inte så den gick emot sadelröret men det kändes som den tog stopp under droppen. Men det blev lagom 5mm över det så det ska funka. Fick justera wiren lite sen också

E8A86D32-B5B1-44BD-925B-C7E6493FDC4B.jpeg

Det högra är mitt lillfinger. Men vad kan det till vänster vara? Liten aluminiumbit som stack ut mellan gaffelns överkant och ramens underkant på cykelns baksida (alltså i riktning mot sadeln). En grad som blivit när de pressat i nåt lager bara?

Hör/känner inget när jag vrider på styret.
Bör jag åka tillbaka med cykeln och låta dom kolla?

Jag står och kikar på denna cykeln nu och är sjukt sugen på just den. Förväntar mig en lång och bra genomgång av den när du hunnit prova den! :)

roding sa:
Jag står och kikar på denna cykeln nu och är sjukt sugen på just den. Förväntar mig en lång och bra genomgång av den när du hunnit prova den! :)

Ska du absolut få. Jag har precis slutat hoppa på kryckor så det dröjer nog tyvärr. Men finns ju en recension här på happy :)

A.Fritzon sa:
Det högra är mitt lillfinger. Men vad kan det till vänster vara? Liten aluminiumbit som stack ut mellan gaffelns överkant och ramens underkant på cykelns baksida (alltså i riktning mot sadeln). En grad som blivit när de pressat i nåt lager bara?

Hör/känner inget när jag vrider på styret.
Bör jag åka tillbaka med cykeln och låta dom kolla?

Är nog bara en flisa från brotschning av styrröret. Annars är det ju en smal sak att lossa lite på gaffeln och dra fingret längs med kanten.

Har du hunnit testa cykeln något? Utlåtande?
Är lite intresserad av den hojen.
Kan du slänga upp ngn bild där sadeln är på rätt höjd?

lemke sa:
Har du hunnit testa cykeln något? Utlåtande?
Är lite intresserad av den hojen.
Kan du slänga upp ngn bild där sadeln är på rätt höjd?

Tyvärr håller jag fortfarande på med rehab men snart blir det nog en vända om vädret tillåter! (En liten vända på asfalt blev det men kan inte säga nåt utifrån det).
Men finns ganska många tester nu och den lovordas i alla jag läst.
C7E5F601-080E-45F0-A7CC-69A58723B164.jpeg

Äntligen!
Igår var det premiär. Testade egentligen både höft och hoj. Båda höll :)
Blev dock endast 1mil runt runt i skogen jämte huset.

Men kan väl ändå dra vissa slutsatser.
Cykeln känns väldigt pigg och rapp! Når jag testade den på asfalt blev jag lite orolig men på stig var den kanon. Kändes mycket lättare än min tidigare Nukeproof scout (HT) faktiskt.

GX Eagle var grymt, växlar grymt fint och kanon med 12 växlar. Lite ovan vid reglaget men det lär jag mig nog.
9A135802-C03D-4F5C-8BC9-C4B2B4B1B70F.jpeg

Tryckte precis igenom en beställning av Merida One-twenty 29 800 jag med. Hoppas jag blir nöjd nu. Har läst och velat fram och tillbaka sen i höstas. Har enbart cyklat ht (och 26”) innan så det ska bli kul att testa fs och 29”. Dock är jag lite orolig att det ska kännas tungt. Velade till slut mellan en Radon cragger 7.0 och Meridan. Skillnad på cyklar men visste inte om jag skulle satsa på fs eller inte. Cyklar mest stökig stig så hoppas jag gjorde rätt val. Kanske blir tungt på CV dock!?

Kul!

Har du fått hem den ännu?

Ja jag har inte cyklat vasan men kan tänka mig att den inte är optimal i originalutförande i varje fall.

Nu har jag hunnit med fler mil med cykeln.

Måste ställa om gaffel och dämpare då jag tappat en del i vikt men annars känns den kanon.

Är det normalt att det svettas lite från bakdämparen? Dvs liten oljefilm som man ser efter passen.

I övrigt använder jag sänkstolpen larvigt lite och funderar på att fimpa den. Kört stökiga utförs-stigar utan att ha känt behovet. När använder ni den?

Kan förövrigt rekommendera mtb-leden på Hökensås.
0A716A22-2165-4F8D-B05A-08332E6ECC34.jpeg

Prova använd den ordentligt så kommer du aldrig se bakåt mot en stel!
Testa ett ordentligt dropp annars. Då är det jätteskönt att inte landa på en sadel ?

Dämpare svettas lite när de är nya samt efter service. Torka av efter rundan så det inte sitter kvar skräp som repar.

Som sagt. Stökiga utförskörningar har jag inte känt behovet av att sänka stolpen. Har även blivit ett par hopp utan problem.

Leta upp drop för sakens skull gör jag inte. Så jävla spännande är dom inte.

Får se om jag byter ut den helt enkelt.

Tack för info om dämparen. Lugnade mig lite.

A.Fritzon sa:
Som sagt. Stökiga utförskörningar har jag inte känt behovet av att sänka stolpen. Har även blivit ett par hopp utan problem.

Leta upp drop för sakens skull gör jag inte. Så jävla spännande är dom inte.

Får se om jag byter ut den helt enkelt.

Tack för info om dämparen. Lugnade mig lite.

Men har du kört med dropper innan ? Annars är det ju en vana att börja använda den helt enkelt vid stök och utför och märka att du kan ta andra linjer. Jag använder droppen ibland isf att växla ner tex .så använder min mycket under en runda.

Har nu cyklat in cykeln och tycker den känns kanon, är jättenöjd. Använde knappt droppern i början men nu använder jag den mest hela tiden, för mig var det en vanesak.

Får väl testa att använda den mer.
Kanske uppför?

Fast så fort jag står upp och trampar tycker jag mest att det gungar.

Ja testa o se! Hm jag måste nog ställa om bakdämparen, tycker knappt jag har något gung. Svårt att veta hur mycket det ska vara då jag aldrig kört med bakdämpare förut. Tycker cykeln är vass nedför men har väl egentligen inget att jämföra med.

Radcliffe sa:
Ja testa o se! Hm jag måste nog ställa om bakdämparen, tycker knappt jag har något gung. Svårt att veta hur mycket det ska vara då jag aldrig kört med bakdämpare förut. Tycker cykeln är vass nedför men har väl egentligen inget att jämföra med.

Jag gick från 30% dag till 20% idag och cykeln kändes mycket rappare. Svarade bättre när jag ställde mig upp. Samtidigt mjukade jag gaffeln lite för där använde jag inte så mycket av slaget. Funkade kanon på singel-track spår med lite rötter och stenar iaf.

Droppern blev dock aldrig använd ?

Tillbaka
Topp