Vilken heldämpad 29er?

Vilken heldämpad 29er?
santacruz tallboy ltc..... för att du kommer vara ensam om den :-)

Bilagor

• santa-cruz-tallboy-carbon1.jpg
    santa-cruz-tallboy-carbon1.jpg
    33.5 KB · Besök: 20
Vilken heldämpad 29er?
Salkin911 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller kaske denna är bättre :
> http://www.ninerbikes.com/wfo9

Tack Salkin men jag hittar ingen geometri på den 29ern för det är väll ändå inte möjligt att den har 140-160mm slag!?
Xenomorfs "cruz tallboy ltc" ser rätt juse ut. Ska kolla den i geometrin senare.

/Ebbe

Vilken heldämpad 29er?
I sann happyanda så föreslår jag min egen cykel...stumpjumper fsr 29. Vill du ha mer utförsegenskaper så kör på evon. Transition Bandit 29 ser också väldigt trevlig ut.

Vilken heldämpad 29er?
castrello skrev:
> Cannondales scalpel 29 och giant anthem x 29
> måste ju nämnas.

Jag kör Anthem (2:an) och är väldigt nöjd men den har "bara" 100mm slag så det beror på om du är ute efter mer åt AM snarare än XC.

Vilken heldämpad 29er?
Giant Anthem x 29er
Cannondale Scalpel 29
Specialized Stumpjumper FSR 29"
Specialized Epic 29"

Dom hojarna hade jag tittat speciellt på

Vilken heldämpad 29er?
Nu skriver du inte om det är XC eller mer teknisk/busig körning du siktar på. Om du ligger mer mot stigcykling och bus skulle jag sikta mot ca 120mm och överväga dessa:

Spesh Stumpjumper FSR 29
Trek Rumblefish
Transition Bandit 29
Yeti SB95
Devinci Atlas (RX)
SC Tallboy LT(c)

Läs gärna våra tester på området, som innehåller en hel del diskussion om egenskaperna:
http://happymtb.org/2012/04/13/stigcykel-grupptestet-2012-heldampade-29ers/
http://happymtb.org/2012/05/11/stigcykel-grupptestet-2012-specialized-stumpjumper-fsr-comp-29/
http://happymtb.org/2012/04/27/stigcykel-grupptestet-2012-trek-rumblefish-pro/
http://happymtb.org/2012/04/23/stigcykel-grupptestet-2012-rose-dr-z-29/
http://happymtb.org/2012/05/16/stigcykelgrupptestet-2012-29-vs-26-annat/

Vilken heldämpad 29er?
Westman skrev:
> Nu skriver du inte om det är XC eller mer
> teknisk/busig körning du siktar på. Om du ligger
> mer mot stigcykling och bus skulle jag sikta mot
> ca 120mm och överväga dessa:
>
Det jag vill ha är slaglängd 120 eller mer (mjukt ska det vara)
Flack styrvinkel mindre än 70 (så man även i låga farter kan dunka på stenar utan OTB)
Högt BB (så inte pedalerna slår i så ofta)
Låsbara dämpare från styret (för att kunna stå och trampa)

Normalt cyklar jag med min Ransom uppgraderad med 180mm dämpare fram.
29an ska klara att användas i teknisk terräng men även vara bra på grusväg/finstig.
/Ebbe

Vilken heldämpad 29er?
Ebbelee skrev:
> >
> Det jag vill ha är slaglängd 120 eller mer
> (mjukt ska det vara)
> Flack styrvinkel mindre än 70 (så man även i
> låga farter kan dunka på stenar utan OTB)
> Högt BB (så inte pedalerna slår i så ofta)
> Låsbara dämpare från styret (för att kunna
> stå och trampa)

Stumpjumpern har ganska lågt BB, fick ändra körstilen en del när jag gick över från min Meta till den. OTB risken känns dock minimal, jämför igen med Metans 68 grader och jag hade nog oftare OTB moments på den än på stumpjumpern.

Vilken heldämpad 29er?
Genius med 130mm slag e ok om du gillar lite flackare styvinkel/stabilitet nerför.
Själv valde jag spark med snabbare styrvinkel och 100 slag.
Båda två har scottspark låsning på styret med justering av fram o bak samtidigt, i tre lägen, öppet, reducerad slag, samt låst.
Genius har justerbar bb höjd, så du kan justera efter önskemål.
Tips är att testa genius innan köp.

Vilken heldämpad 29er?
nicull skrev:
> Tips är att testa genius innan köp.
Absolut skall jag testa Geniusen den kommer jag dessutom har jag fått ett bra pris på den redan nu (kommer i mars).
Med andra ord så är det Geniusen som är referensen:-)

Det är ingen som har köpt en Niner WFO 9? Som kan berätta vad den väger och slutpris?
/Ebbe

Vilken heldämpad 29er?
Det finns *mängder* av olika FS 29ers att välja mellan till 2013. Scott och Specialized lockade inte mig när jag letade hojar. Dyra och rätt så trista. Trek känns bättre; jag tror den nya SL-ramen är fin-fin. Men priset, mjäee.

Tyskarna kommer med FS 29ers för XC-bruk nästan allihop till 2013; Canyon, Rose, Cube, osv. Merida kommer också med en FS 29er. Ful som stryk, tyvärr. LaPierre XR 29. Felt Edict 29.

Snyggast av dem alla är IMHO Rocky Mountain Element och Orbea Occam. http://www.orbea.com/us-en/occam-29er/

För min del föll till slut valet på en mer prisvärd än snygg tysk.

/Dag

Vilken heldämpad 29er?
Ultralite skrev:
> De enda 29er som lockar mig är Norco shinobi
> eller Kona satori.

I somras fick jag låna en Satori av Ilikebike i två dagar, verkligen schysst av dem. Insåg då att det var den tråkigaste cykel jag någonsin cyklat på. För tung, gungig och för mycket slaglängd för stigkörning tycker jag. Utförs var den dock riktigt bra och den fick en riktigt bra recension på twentynineinches. Fick sedan testa en Yeti SB95 med 120mm gaffel som var riktigt rapp och trevlig. På Specialized provdag i Sthlm testade jag deras toppmodell av Stumpjumper FSR 29" och Camber 29". Enligt min mening rockade Cambern rumpan av Stumpjumpern. Slutsatsen för mig är att jag har roligare på en 29:a med kortare slaglängd. Bygger nu upp en Banshee Paradox HT 29 vill dock hitta en FS med avslappnad geometri typ 68 HA, och med typ 110-120 slag. Jakten går vidare!

Vilken heldämpad 29er?
Tobias/Frost skrev:
> Jonas, kan du berätta lite mer om hur SB95
> kändes? Framförallt i trampeffektivitet, var det
> där den var snärtig?

Det var som att hela cykeln ville framåt och det var bara att följa med, skillnaden mot Konan var enorm. Jag hade gett upp tanken på FS29 efter att jag testat Konan men efter provturen med Yetin var det bara att börja leta igen, dock efter billigare alternativ än Yetin.

Vilken heldämpad 29er?
Jonas D skrev:
> Tobias/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jonas, kan du berätta lite mer om hur SB95
> > kändes? Framförallt i trampeffektivitet, var
> det
> > där den var snärtig?
>
> Det var som att hela cykeln ville framåt och det
> var bara att följa med, skillnaden mot Konan var
> enorm. Jag hade gett upp tanken på FS29 efter att
> jag testat Konan men efter provturen med Yetin var
> det bara att börja leta igen, dock efter
> billigare alternativ än Yetin.

SB95 som komplett är faktiskt riktigt prisvärd, 3500-3900 USD för billigare varianterna (som duger gott) = under 24 papp, förutsatt att man tar sig till USA. Väldigt mycket för pengarna om du frågar mig.
http://www.jensonusa.com/All-Mountain-Trail-Mountain-Bikes/Yeti-SB-95-Alloy-Enduro-Rock-Bike-2013

Vilken heldämpad 29er?
Jonas D skrev:
> Det var som att hela cykeln ville framåt och det
> var bara att följa med,

Haha, precis sådär upplevde jag s Turner Sultan den korta sväng jag provade. Grym hoj, den cyklade banne mig sig själv.

Titus Rockstar är billig men har fått rätt blandade recensioner. Kommer en version i kolplast typ nu. De har även en El Guapo med stora hjul på G.

/Johan

Vilken heldämpad 29er?
JojjeM skrev:
> Jonas D skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det var som att hela cykeln ville framåt och det
> > var bara att följa med,
>
> Haha, precis sådär upplevde jag s Turner Sultan
> den korta sväng jag provade. Grym hoj, den
> cyklade banne mig sig själv.

Den perfekta gubbcykeln med andra ord. Jag har för få mil på cykeln för att kunna ge något omfattande omdöme men jag är positivt överraskad över hur rapp och lekfull den är trots att ramen väger närmare ett ton. Troligtvis beror det på den tokstyva ramen, väl avvägda vinklar och det fantastiska länkaget som lyckas få ner det mesta av kraften i backen utan att tappa all känslighet över ojämnheterna.

Vilken heldämpad 29er?
Ubu skrev:
> 29inches verkar ju tycka att cube stereo är det
> bästa just nu:
>
> • GOOD – the CUBE Stereo SHPC 140 to me is one
> of the closest to being a perfect
> All-Mountain/Trail 29″er I have ridden!! Yes it
> is!
>
> http://twentynineinches.com/2012/11/25/cube-stereo
> -shpc-140-final-review/

Den är säkert sjukt bra men jag litar inte på kombinationen CUBE och kolfiber längre. Har haft två stekarmodeller som spruckit pga konstruktionsfel. Visst, jag hade ramgaranti och fick ny ram med det tog lång tid.

Vilken heldämpad 29er?
Tack alla för era åsikter.
Nu har jag funderat färdigt. Det stod på slutet mellan Stereo Super HPC 140 race och Scott genius 930.

Scott vann tack vare
1a.Lokal affär med bra service (aldrig omöjlig om det skulle vara något).
1b. Den har lockouten på båda dämparna från styret.
2. Scott har bra renoveringssatser och utbytesmöjligheter av tex dämpare.
3. Har 142 standarden.

Minus var väll att den inte var så bra specad. Men det betyder ju bara att den blir bättre med åren och kanske lite lättare:-)
Mvh Ebbe

Vilken heldämpad 29er?
Ja frågan är ju den där dubbla lockouten (genius) fungerar i längden. På min gaffel så har lockouten på styret strulat endel, det tar sig in grus som gör att låsningen inte går tillbaka om man inte petar till den manuellt. Sen är det kanske skönt att slippa extra höljen som går fram och tillbaka :)

Ebbelee funderade du inte på någon specialized stumpjumper eller camber?

Vilken heldämpad 29er?
Jo det gjorde jag men cykelklubens medlemmar har även bra rabatt i den lokala affären.
Sen har Scott varit väldigt vänliga mot mig när saker pajat.
/Ebbe

Vilken heldämpad 29er?
Så här en säsong efter trådsläppet så kan jag säga att jag är galet nöjd med Scott 930.
Den är snabb, rolig och smidig i skogen.

Modifierade den något från originalspecifikatoinen med bland annat ricer styre, ricer och kortare styrstam (så att jag kunde flytta tillbaka sadeln för den perfekta trampeffekt inställningen)vilket medförde att tyngdpunkten flyttades bakåt till en för mig perfekt balans för att bara kunna trycka på för ett res och samtidigt ha en bra klättrare.
Ekrarna bak byttes till grövre efter ett ekerbrått (garanti) och hjulet blev styvare.
X-king 2,4 protection bak och Racing ralf 2,35 fram.
CB-pedaler och bort med original sadeln så klart.

Extra nöjd med att allt är standard 142 12mm axel bak, 15mm axel fram.

Det som är ett minus är dock fram gaffeln den är inte så pluschig men blev bra/bättre efter att jag smörjde gaffelbenen med gaffelolja för att få bort förekomsten av stiction.

Låsfunktionen på gaffel och dämpare funkar problemfritt (men jag använder funktionen sällan då jag sitter nästan jämt).

Cykeln funkade även till endurotävlingen i Hellas. Men det var inte meningen att jag skulle ha den cykeln där utan min Ransom som jag använder till lättare DH. Hade lurat in min svåger i eventet, så han fick ta den bäst lämpade hojen. Och ja det var jag som sprang första och sista delen på SS5. Hade gett mig fan på att ta mig hem hel.
/Ebbe

Tillbaka
Topp