Så här en säsong efter trådsläppet så kan jag säga att jag är galet nöjd med Scott 930.
Den är snabb, rolig och smidig i skogen.
Modifierade den något från originalspecifikatoinen med bland annat ricer styre, ricer och kortare styrstam (så att jag kunde flytta tillbaka sadeln för den perfekta trampeffekt inställningen)vilket medförde att tyngdpunkten flyttades bakåt till en för mig perfekt balans för att bara kunna trycka på för ett res och samtidigt ha en bra klättrare.
Ekrarna bak byttes till grövre efter ett ekerbrått (garanti) och hjulet blev styvare.
X-king 2,4 protection bak och Racing ralf 2,35 fram.
CB-pedaler och bort med original sadeln så klart.
Extra nöjd med att allt är standard 142 12mm axel bak, 15mm axel fram.
Det som är ett minus är dock fram gaffeln den är inte så pluschig men blev bra/bättre efter att jag smörjde gaffelbenen med gaffelolja för att få bort förekomsten av stiction.
Låsfunktionen på gaffel och dämpare funkar problemfritt (men jag använder funktionen sällan då jag sitter nästan jämt).
Cykeln funkade även till endurotävlingen i Hellas. Men det var inte meningen att jag skulle ha den cykeln där utan min Ransom som jag använder till lättare DH. Hade lurat in min svåger i eventet, så han fick ta den bäst lämpade hojen. Och ja det var jag som sprang första och sista delen på SS5. Hade gett mig fan på att ta mig hem hel.
/Ebbe