Vilket fett?

D i U

Aktiv medlem
Vilket fett?
Jag har muc off bio grease som känns väldigt vattnigt, nästan rinner ur tuben och känns inte jättebra att ha i styrlager och annat. Vad har ni att rekommendera istället?

Vilket fett?
Vet ni förresten var man kan få tag i en liten fettspruta med zerk fattning som man kan fästa en liten fettub på? Skulle nog behöva trycka i fett i länkaget på min bronson också.

Vilket fett?
Ett fett med NLGI-klass på 1 eller 2 baserat på litiumtvål och en basoljeviscositet runt 100-150 (mm/s2 vid 40C).
Dvs högst hormalt hjullagerfett

Vilket fett?
Trotjänaren här hemma är mekonomens EP2 klassade. Minns inte just nu vad den heter. 80 spänn för 400 gram. Det är rätt så okritiskt vad man använder på en cykel pga dom låga påfrestningarna om du frågar mig. Korrosionsskydd och att det fungerar bra när det är kallt också torde vara de mest relevanta egenskaperna.

Vilket fett?
D i U sa:
Jag har muc off bio grease som känns väldigt vattnigt, nästan rinner ur tuben och känns inte jättebra att ha i styrlager och annat.
Va? Min tub är precis tvärtom, känns som att jag får bruka väldigt mycket kraft för att lyckas pressa något ur den. Något måste gått snett i fabriken när åtminstone ena batchen blandades men vilken… Luktar gott gör den i alla fall till skillnad från andra fetter!

Vilket fett?
Mayhem sa:
D i U sa:
Jag har muc off bio grease som känns väldigt vattnigt, nästan rinner ur tuben och känns inte jättebra att ha i styrlager och annat.
Va? Min tub är precis tvärtom, känns som att jag får bruka väldigt mycket kraft för att lyckas pressa något ur den. Något måste gått snett i fabriken när åtminstone ena batchen blandades men vilken… Luktar gott gör den i alla fall till skillnad från andra fetter!

Samma här, mitt går trögt. Tog dock av pipen och fyllde upp en liten fettspruta som jag använder för att smörja in delarna på cykeln.

Vilket fett?
Konstigt, jag öppnade min tub efter att den stått orörd några månader och de rann ut ur öppningen. Skakade om tuben lite och det blev bättre men några dagar efter att jag fettat in styrlagret kan man se att fettet liksom rinner ut därifrån också. Luktar gott håller jag med om, så gott att man nästan smakar på de.

Vilket fett?
Oljeseparation drabbas alla fetter av, dock i väldigt olika utsträckning. (Ju sunkigare tillverkningsprocess desto större risk.) Fett utan basolja kvar är det ingen nytta med alls.

Vilket fett?
Ja det är en märkbar skillnad i separation mellan Biltemas kullagerfett (rinner alltid ur tuben) och burken med Gallifett som inte påverkas alls av att stå. Inte direkt någon prisskillnad att tala om.

Vilket fett?
D i U sa:
Vet ni förresten var man kan få tag i en liten fettspruta med zerk fattning som man kan fästa en liten fettub på? Skulle nog behöva trycka i fett i länkaget på min bronson också.
Jag rekommenderar en spruta med inbyggd fettbehållare typ denna https://www.chainreactioncycles.com...un-gg-1/rp-prod173207#bazaarvoice_reviews_tab
Hade bara problem när jag skulle smörja upp alla bussningar på min Turner med en spruta med påskruvad fett-tub. Höll inte tätt o gängorna på tuben pajade alldeles för fort.

Vilket fett?
Ja en spruta ska jag köpa. Muc off fettet tycker jag har varit rinnigt även i dess bästa stunder så jag byter nog ut de också.

Vilket fett?
Vanligt hjullagerfett av god kvalité tror jag är bättre än de flesta speciella fett för cykel. Många tillverkare av oljor för cyklar verkar ha dålig koll på det mesta å lite till, som det känns, enligt min erfarenhet. Köpte bland annat ett miljövänligt fett från en av de största å det härsknade ganska omgående. Vilket inte var bra för lagren. :(

frid!

Senast ändrad:
Vilket fett?
Det är stämmer säkert att cykelspecifika smörjor ibland är sämre än industristandard för andra områden, som omsätter mer, där det är mer noga eller så, men det funkar ju med det mesta av hyffsat rätt kvalisort.
Jag gillar Shimanos neongröna fett bara för att det ser lite festligt ut.
Kostar knappt 100 kr för en stor tub som passar fulspruta eller 250 kr för 650 ml burk hos BC.
Det har en trevligare konsistens än det mörkröda TF2 fettet som är vanligt hos LBS, vilket kladdar nästan som militärfett.

Edit: Tydligare.

Bilagor

• fett.jpeg
    fett.jpeg
    29 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp