Vilket mekställ använder ni?

Har någon bild på lidls ihopfällt?
Har ett park tools pcs10 tror jag det heter. Skulle kunna sälja det och få två lidlställ för samma peng. Lidls är stabilt.

Jag kör med lidls ställ, fungerar ganska bra. Står stabilt mitt problem är att den vrider sig framåt när jag hänger i sadelstolpen. Har väl för tung cykel, har en HT kanske är ett mindre problem på en full gungare som får en jämnare vikt fram och bak.

Har Rose som heter nåt häftigt i stil med Xtreme 3000. Enda minuset är gummibitarna i klämman som satt lite dåligt, snabbt löst med eltape.

Annars är ju det här från BT stabilt som bara den. :)
namnlst_20130701-33.jpg

NickPick sa:
Har någon bild på lidls ihopfällt?
Har ett park tools pcs10 tror jag det heter. Skulle kunna sälja det och få två lidlställ för samma peng. Lidls är stabilt.

Lidls och Harald Nyborgs sägs vara identiska. Även med Julas, som är klart dyrare.

Bilagor

• 6790.jpg
    6790.jpg
    25.9 KB · Besök: 410
Köpte Clas Ohlsons mekställ för drygt två år sedan och har varit väldigt nöjd med det. Här om veckan märkte jag dock att gängorna på den stora spännskruven börjat gå sönder så att det inte längre gick att dra åt ordentligt. Osäker på om det är jag som dragit för hårt eller om kvalitén är tveksam. Hur som helst så ringde jag kundtjänst och berättade vad som hänt och nu en vecka senare sitter jag här med en ny skruv som jag fått utan kostnad och utan att ha kvittot kvar. Service!

Även jag beställde PCS10 från www.winstanleysbikes.co.uk , Tog även ett PRS15/PCS10/11 Work Tray till den. Blev en del annat också som slangar, bromsbelägg och Elite Cannibal flaskhållare.

Mycket bra service, priser och framför allt fri frakt! (rätt dålig hemsida är det enda negativa enligt mig)

Allt är hemma hos mig nu men det tog lite tid då en del saker va slut på lager.

Senast ändrad:
Det jag gillar med Lidls är enkelheten i att vrida, snurra och höja stället i önskad riktning. Överlägset för en som gillar god arbetsmiljö.

ceel sa:
inzani sa:
Får jag vika in med en liten sidofråga.

Vad kan ni tips om för prisvärda små cykelställ för typ bakhjulet. Vill ha något som jag kan använda när jag ska tvätta av cykeln samt när jag ska ställa den inne i garaget

Ett sånt här kanske? http://m.bikester.se/405497.html

Julas kostar 79:-
Det är den enda typ av mekställ jag använder, har haft Biltemas av gamla sorten o Lidls o fattar inte poängen.

ratatosk sa:
ceel sa:
inzani sa:

Vad kan ni tips om för prisvärda små cykelställ för typ bakhjulet. Vill ha något som jag kan använda när jag ska tvätta av cykeln samt när jag ska ställa den inne i garaget

Det är den enda typ av mekställ jag använder, har haft Biltemas av gamla sorten o Lidls o fattar inte poängen.

Vilket är det hos Jula som kostar 79:-?

Donald Tramp sa:
ratatosk sa:
ceel sa:
inzani sa:

Vilket är det hos Jula som kostar 79:-?

Displaystället.

Sämsta med lidl-stället är att man snubblar på benen som tar för stor plats i höjdled. Klämman är heller inget att minnas med nån större ömhet.

Ni som har köpt pcs-9 eller pcs-10 från winstanleysbikes, var det en frifrakt-kampanj när ni beställde eller hade ni någon slags rabattkod?
För min del ser det ut som de vill ha £20 i frakt för en pcs-10...

Edit: Hittade pcs-10 på probikekit.co.uk för £101,69 inkl. frakt med följande rabattkod: VBOX10.

Senast ändrad:
Jag fattar inte hur man kan välja ett ställ som inte går att snurra på, eller är det bara jag som tycker det är ovärderligt?

Att benen sticker ut har jag inte upplevt som ett problem :)

Liedl-stället är prisvärt och duger till mig eftersom jag inte tillbringar så mycket tid vid mekstället. Annars hade jag skaffat ett stadigare ställ. Ska man sätta racern i sadelstolpen får man dra åt lederna i mekstället så hårt man vågar för att inte cykeln ska sloka ned. Pendlarcykeln som är tyngre hänger jag i övre ramröret.

Parktool.jpg

Ja hade turen att få ett rejält ParkToolställ från en butik som skulle slå igen. Har golvplatta till o detta stället är brutalt stabilt o tar fan allt

AAverdal sa:
JPL sa:
2 kablar skruvade i taket med krok resp ögla i änden. Uppskattar kostnaden till 40 kr.

Provade den innan jag köpte, gungar för mycket!

Jag har klarat mej i över tio år med den varianten, och inspirationen var från Janne på racerdepån i fkp, å han har väl några år på nacken med cykelskruvande. Antagligen krävs det lite extra skils för att klara "gungandet" bara.... ;)

Miss Lycka sa:
Ringh sa:
Ja hade turen att få ett rejält ParkToolställ från en butik som skulle slå igen. Har golvplatta till o detta stället är brutalt stabilt o tar fan allt

Det gäller att ha en bra relation med sin LBS.

Ha ha, så är det fast denna gång hadeja bara ren tur. Va en sportbutik som skulle lägga ner o ja va in o fråga vad dom skulle ha för stället o han sa bara att det va bara ta det annars hade dom slängt det.

Allroad sa:
Hur ser marknaden ut idag, är Julas fortfarande ok för hobbymecken som tänkt ta klivet från mecka på marken?

Har inget att jämföra med, men köpte ett själv med just det syftet i höstas. Det har blivit använt ganska många timmar sedan dess. Det enda jag egentligen har att anmärka på är att ett av de fyra gummiskydden i syfte att skydda ramen vid fästklämman lossnar då och då. Tycker ändå det känns gediget i övrigt och galet prisvärt.

Allroad sa:
Hur ser marknaden ut idag, är Julas fortfarande ok för hobbymecken som tänkt ta klivet från mecka på marken?

Jag har haft ett Jula mekställ. Jag köpte det för strax över 300 kronor. För det priset får man ett skapligt ställ. Nu kostar det 499, och då tycker jag att det börjar närma sig vad jag är villig att betala. Samma ställ finns tydligen hos Harald Nyborg för 399 kronor. Det brukar också finnas hos Lidl till bra pris.

Jag tycker att det är svårt att spänna fast cykeln tillräckligt hårt i ställets gripklo. Därför bytte jag till ett Park Tool PCS 9, som brukar får bra recensioner, när det kom ett bra erbjudande. PCS9 brukar finnas på Wiggle.se respektive chainreactioncycles.com. Jag köpte när CRC hade ett kampanjpris + 100 kronors rabattkupong, och gav ca 900 kronor. Jag tycker att det är värt mellanskillnaden.

Vill du komma igång snabbt, är Jula/Harald Nyborg/Lidl att bra alternativ. Kan du avvakta ett bra kampanjpris på ett lite bättre ställ, ex PCS 9, så tycker jag att det är ett bättre alternativ. Om man anmäler sig till CRC så får man mail med diverse erbjudande.

Har också ett från Jula, har limmat fast "skyddsplupparna" och kompletterar med mektrasa / en bit cykelslang beroende på vad som spänns fast.

Har ett lidlställ och det funkar väl någorlunda men skulle inte köpa om det gick upp i rök. Det har en allmän ranglig lågbutgetkänsla och ett gäng irritationsmoment, bland annat får man dra åt ratten som ställer in vinkeln så hårt att man tror den ska gå sönder om man vill undvika att cykeln vrider sig.

har ett tiotal cyklar, byggt många hjul.

använder pall. inget ställ. ibland vänds någon cykel uppochner, typ 6 gånger om året. växlar justeras irl 200m längs gatan.

Tillbaka
Topp