Vilket mekställ använder ni?

kais01 sa:
har inget emot mekställ, bara sett hur färska cyklister tror att det är avgörande för att meka. det är det inte. snarare ett ergonomiskt hjälpmedel.

som jag skrev inledningsvis och sedan upprepat flera gånger har jag alltså inget emot mekställ. ett bra mekställ är en tillgång. men än en gång; för bättring av cykelns egenskaper är det inget hallelujah moment.

kais01 sa:
kais01 sa:
har inget emot mekställ, bara sett hur färska cyklister tror att det är avgörande för att meka. det är det inte. snarare ett ergonomiskt hjälpmedel.

som jag skrev inledningsvis och sedan upprepat flera gånger har jag alltså inget emot mekställ. ett bra mekställ är en tillgång. men än en gång; för bättring av cykelns egenskaper är det inget hallelujah moment.
Hej.. Verkligen inget hallelujah!! När jag surrade fast mekstället, alla 22 kg, på Benottin, blev den heeelt jävla livsfarlig!! Snarare en näradödenupplevelse!! Nästa gång får det stå kvar hemma. Hör ni det!! mvh borano20

Nu verkar det ju vara åsiktsregistrering angående mekställ så jag upprepar vad jag säkert sagt tidigare. Mitt feedback sports är asbra. Perfekt när man ska lufta bromsar och dylikt och behöver rotera hojen lite, det är ju svårt att göra om den står på marken. Det är ju även väldigt bekvämt att kunna sitta på en pall och meka istället för att sitta på huk.

Eller så kan man hänga upp hojen när man spelar in cykeltestprator, perfek på många vis.

Vet inte om jag gjort något dumt men beställde i all hast ett PCS 9 från Wiggle.
931 kr med rabattkod som ny medlem så priset är ju inte så mycket att orda om. Frågan är väl om jag kommer att ångra mig. Men färgen är ju snygg...

Julas, en femhundring. Jättenöjd
Funderar du på om det verkligen behövs?
Tänker du dig att cykla lite aktivt, har flera cyklar, barncyklar, då behövs det. Skonar rygg, knä, cykeln och gör det hela mycket roligare. Har inget stöd så den hängs upp vid tvätt. Den hänger där för punkteringar, rengöring av kransar, kedja. Ett måste för att serva växlar mm.

Blir nog nöjd trots allt. Justerade växlarna förra veckan vilket var lite knöligt att göra med cykeln stående på golvet. För att inte tala om alla tvättar man gjort med cykeln lutad mot en vägg.

RobbeS sa:
Vet inte om jag gjort något dumt men beställde i all hast ett PCS 9 från Wiggle.
931 kr med rabattkod som ny medlem så priset är ju inte så mycket att orda om. Frågan är väl om jag kommer att ångra mig. Men färgen är ju snygg...

Jag är väldigt nöjd med mitt! Byt ut insexskruven för höjdinställningen mot ett snabbspänne typ detta https://m.ebay.co.uk/itm/Alloy-Cycl...e&pageci=048ef8fe-5312-490c-a357-169097e2e15f då slipper du mecka med insexnyckel.

RobbeS sa:

Det är jättevärt med mekställ. PCS 9 är ju kvalitet också så den håller resten av livet.

RoineMtb sa:
Julas, en femhundring. Jättenöjd
Funderar du på om det verkligen behövs?
Tänker du dig att cykla lite aktivt, har flera cyklar, barncyklar, då behövs det. Skonar rygg, knä, cykeln och gör det hela mycket roligare. Har inget stöd så den hängs upp vid tvätt. Den hänger där för punkteringar, rengöring av kransar, kedja. Ett måste för att serva växlar mm.

Håller med!

Nu har jag inte testat nåt annat än Julas, men tycker det funkar skitbra.

jag har nåt gammalt tungt åbäke med en klämma som påminner om det här: https://www.rosebikes.se/xtreme-s-1...?product_shape=standard&article_size=Standard
Men jag har inte vågat sätta den nya FS:en i det, för ramrören känns så tunnväggiga. Känns ömtåliga för tryck när de inte är cirkulära i tvärsnittet.
Hur stor är risken att buggla till dem tro.
Det funkar ju hjälpligt att bara hänga den på spetsen av sadeln ovanpå klämman på stället, men det vinglar ju en del...
Med dropper är det väl ingen bra idé att sätta den i stolpen heller?
Hur gör ni?

Snacka om snabb leverans. Kl 22:00 i förrgår beställde jag mitt PCS 9 på Wiggle och för en halvtimme sedan hämtade jag ut det. Det har alltså levererats från England ända högst upp i Sverige på 38 timmar. Ska nu montera ihop det och provhänga cykeln.

Salabaladala sa:
RobbeS sa:

Det är jättevärt med mekställ. PCS 9 är ju kvalitet också så den håller resten av livet.

Jo, inser ju att det underlättar med ett ställ speciellt då man som ovan mekaniker alltid får fippla lite extra för att göra standardjusteringar som växelinställning. Blir nog nöjd.

RobbeS sa:
Salabaladala sa:
RobbeS sa:

Jo, inser ju att det underlättar med ett ställ speciellt då man som ovan mekaniker alltid får fippla lite extra för att göra standardjusteringar som växelinställning. Blir nog nöjd.

Har ett - hör och häpna - ett riktigt gammalt PCS 1 jag köpte begagnat.

Park tool i ställen håller extremt hög kvalitet, min 30+kg pansarvagn till monark industricykel hänger väldigt stadigt!

Alltså, måste säga att stället var ett riktigt bra köp. Rustade mig med lite trasor, avfettning, tandborste, diskmedel, vatten och en whiskey och genomförde en välbehövlig cykeltvätt. Hela tvätten genomfördes stående utan uppallande av cykel mot garageväggen.
PCS 9 är riktigt stabilt och välbyggt så det lär nog hålla för det jag använder stället till. Tyvärr upptäckte jag att kedjan måste bytas på grund av bristande underhåll så det blir nästa steg att skaffa en ny kedja. Måste väl byta kassetten bak samtidigt. Dreven fram såg hyfsade ut. Närmaste cykelbutik ligger 8 mil bort så det blir en biltur imorgon.

mikipedia_ sa:
Putteman sa:
Går det att fälla ihop benen lite enkelt på PCS 9?

Nån som har koll var dom säljer det billigast idag?

Ja det går att fälla. Man drar benens ledpunkt uppåt å sen fäller man benen ner efteråt, hoppas det var förståeligt?

Det enda jag stör mig på med mitt är att det är meckigt att vrida på klämman som håller fast cykeln. Exempelvis från horisontellt till vertikalt läge. Jag måste typ knäcka loss hållaren med nån form av hävarm (cykelram).

Japp, PCS-9 går att fälla ihop till hyfsat hanterligt format. Mitt står alltid framme men det går att få undan i ett hörn. Jag stör mig lite på att skruvar rostar då jag använder det för tvätt men ingen big deal att byta till rostfritt framöver.

Muntis sa:
RobbeS sa:

Jag är väldigt nöjd med mitt! Byt ut insexskruven för höjdinställningen mot ett snabbspänne typ detta https://m.ebay.co.uk/itm/Alloy-Cycl...e&pageci=048ef8fe-5312-490c-a357-169097e2e15f då slipper du mecka med insexnyckel.
Nu fick jag hem den, funkade inte alls tyvärr. ?

Tycker det absolut bästa bang for buck är PCS-9, stabilt, inga konstiga detaljer utan ett rejält ställ. Dessutom droppas priserna nu för det finns en ny 9 nu.

Jag personligen föredrar två "ben" istället för 3, med 2 får man lätt plats med det var som.

Jag sålde min PCS-9 och köpte nya PCS-10.2 då jag ville ha QR funktionerna, utöver det så känns PCS-9 minst lika dugligt om än lite färre finesser. Köpte till
Park Tool PTH-1 Paper Towel Holder, kan varmt rekommendera detta, kostar en hundring.

Mvh

Sjukt att mekställ ska behöva vad så dyrt.
Har ett skruvstäd på bänk, önskar fästanordning till det så man kan få upp hojen lite. Tips?

Pfaff sa:
Tja, Manfrotto har ju friktionsarmar och grepp men för de pengarna får man ett par riktigt dyra mekställ.
Du får be nån svetskunnig att svetta ihop nånting. En lös arm med klo kommer du väl inte undan. Park tool har ju sånt... https://happyride.se/forum/read.php/1/2199173/2199820
Tipset är nog iaf Harald Nyborg eller Lidl...
Tack för tipset! Hittade ett väggfäste för ~400kr inkl frakt. Borde gå att använda i skruvstädet.

Denna är kanon. Från Tyskland

Bilagor

• D1989449-43F6-47BC-BB8B-C5AD26646182.png
    D1989449-43F6-47BC-BB8B-C5AD26646182.png
    32.5 KB · Besök: 352
Än en gång... JULA och 23 kg elcykel med 4 kg packning som jag inte orkar lyfta av... Mekstället är specat till 30 kg.. Helnöjd
(men säkert är de andra fabrikaten minst lika bra...)

Tillbaka
Topp