Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Jag forsätter med vevlager. Jag behöver byta vevlager och behöver er hjälp att hitta rätt. Vad ska jag köpa? Skillnad på MTB och road (vad jag förstått så ja - 68 resp. 73)? Skicka gärna länk om ni har möjlighet.

Jag har en Flash Carbon Hi Mod årsmodell 2010. Under står det BB30.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
San: BB30 är alltid samma sort. 2 ringar innanför, 2 lager och så 2 täckbrickor på utsidan. FSA eller Enduro har lite gummitätningar på täckbrickorna jämfört med t.ex. Sram som bara har metall där. Fungerar bra både och.

Visa din Cannondale
Visa din Cannondale
Nya Scalpelen

Bilagor

• IMG_1763.JPG
    IMG_1763.JPG
    378.3 KB · Besök: 311
Visa din Cannondale
Var ett tag sedan man uppgraderade, men nu är intresset med cykling tillbaka igen efter cykelbyte för ca 1.5 år sedan. Älskar Scalpel 29:an som nu precis fick en Eagle GX/X01 update (-300g) istället för 2x10. Fick även tag i en Cannondale kolfiberlänk till dämparlänkaget för fyndpris som strax skall monteras för att plocka ytterligare 90g :-)

Bilagor

• 20170912_120853.jpg
    20170912_120853.jpg
    341.7 KB · Besök: 305
Visa din Cannondale
Kanske fel tråd men antar att Lefty/Cannondale-experterna läser här och det är från er jag behöver hjälp som nybliven Scalpelägare. Jag är ute efter ett fälgset som jag kan ha extra istället för att byta däck då det känns bökigt eftersom jag kör tubeless. Vad ska jag tänka på så jag får rätt grejer som passar till Leftyn och bak? Jag har försökt kolla i gamla trådar och googlat in på tillverkarnas hemsidor men blir inte klok på det. Jag är ute efter hyfsat lätta fälgar utan att bli ruinerad på köpet..

Visa din Cannondale
Kolla på actionsports med deras egna nav, billiga och nu har de även spuermax/2.0 nav. Beroende på ålder på din Lefty så är det 1.0 med 50mm nav eller 2.0 med 60mm.
Dock passar 50mm naven på 2.0 med men då behöver du en adapter till skivbromsen.
https://www.actionsports.de/en/fun-...e-disc-is-custom-wheelset-mtb-29er-4207?c=398

De har även sjyssta hjul med dt240 nav men bara med 50mm.

Superstar components funkar bra för mig med deras electronav bak och cannondales egna fram men de har slut på lagret med Lefty nav.

Så länge du inte köper ett 60mm nav till en Lefty 1.0 gaffel så är det ganska lugnt då de nya gafflarna är bakåt kompatibla.

Visa din Cannondale
Tack så mycket, då vet jag mer om framhjulet, när det gäller bakhjulet som vad jag förstår är asymmetriskt, är det något särskilt man ska tänka på där? För visst funkar inte alla bakhjul i ett "Lefty 2.0 wheelset" till Scalpel Si?

Visa din Cannondale
Så vitt jag vet så passar det men cannondale har väl gjort sitt egna lacing system för att få ett stabilare hjul.
Kör med en symmetrisk fälg så att ekrarna är lika långa.
Om du menar att det sår att ditt bakhjul är Ai så är det inte samma sak som asymmetrisk utan snarare motsatsen så vitt jag kan förstå.

Alla bakhjul passar i ramen, det ska inte vara någon skillnad så länge du har rätt hub.

Jag tror inte du behöver oroa dig om du köper ett Lefty 2.0 set, det kommer att passa men är du orolig så skicka ett mail till actionsports, de är bra att ha att göra med och kommer kunna svara på dina frågor.
Då kan du även hänvisa till den konversationen om det skulle uppstå nåt vid leveransen.

Kom på ett annat ställe att handla hjul på, kostar mer men är bra.
https://superlight-bikeparts.de/Tun...-Kong-Prince-Princess-Tune-Wheelset-Tune-hubs

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Tänkte jag skulle berätta om min erfarenhet av min(a) Cannondale MTB med suverän "Happy" anknytning...

Jag köpte en F700? med Fatty gaffel, XT bakväxel etc på Cykloteket Stockholms REA, måste varit i mitten av 90-talet. Man sänkte sin REA med 5% varje fredag och jag väntade tills de hade EN kvar och var mycket nöjd med både cykeln och priset. Var nog den snyggaste och fetaste ramen jag tyckte bäst om på den tiden, ja Klein fanns ju också förstås men jag minns jag var väldigt nöjd.

Något år senare bara började stora blåsor uppstå på ramen, jag förstod ingenting, den var extremt pedantskött och mest använd på fina skogsvägar, grusvägar och stigar, förvarad inomhus osv.
IMG_0472.JPG

Jag försökte reklamera den ytterligare något år sedan med si det gick inte hos Cykloteket. Nåväl jag fortsatte vårda den väl, men det var liksom inte lika roligt att tvätta den efter mina turer när blåsorna bara blev större och större och fler och fler. Cannondale hade jag ju hört var speciellt kända för sina fina ramar. Balansen har jag alltid tyckt varit suverän och den "svarat" bra när jag tog i lite. Men jag började snegla åt en ny så småningom.

NU till det mest intressanta.......Jag har varit en trogen "Happy" läsare och jag tror det var 2014 så läste jag en annons på Happy där en kille SKÄNKTE bort sin CannondaleF700 till den som lämnade bästa motiveringen varför just han/hon skulle få den. Vi ombads läsa igenom hela annonsen innan vi svarade för cykeln saknade bromsar och gaffeln var helt trasig och gick inte att reparera. Toksäker att det skulle bli jag med tanke på mina bekymmer med min egen exakt likadana, svarade jag förstås på annonsen. Jag var egentligen bara ute efter ramen resten hade jag ju själv, t o m en hel gaffel. Jag var ju SÅ intresserad av den så jag erbjöd mig att KÖPA den om priset var OK. Lite senare fick jag ett nytt mail i retur men med beskedet att någon annan lämnat en bättre motivering och fått den. Jag funderade länge vilken motivering denne hade lämnat som var ändå bättre än min egen. Nåväl inget jag kunde göra någonting åt och accepterade förstås beskedet.
Sen det märkliga och för min del roliga. Jag fick ett NYTT mail med en fråga om jag var den som hade svarat på en annons på "Happy" om en Cannondale som skulle skänkas bort? Mailet var från den kille som hade fått den till skänks ett år tidigare. Jag svarade förvånat att "Jo det var jag som hade svarat med den och den motiveringen". Han som hade fått den hade inte gjort vid den som en "stel" MTB som var tänkt. Han hade fått lite dåligt samvete och bestämt sig för att kolla upp vem som "kommit tvåa" och kontaktade mig. Jag erbjöds nu att få den till skänks från honom istället. Jag tog med mig en kasse blandade öl och åkte ut till honom för att hämta den. Han skrattade och sa att det var samma "pröjs" som han hade givit ett år tidigare. Mycket sympatiskt gjort tyckte jag och uttryckte min tacksamhet och glädje för hans initiativ.

Allt sen överflyttat från min gamla risiga ram till den nya jag fått och nu har jag fortfarande samma sköna känsla när jag regelbundet kör på den men ännu skönare känsla när jag gör den ren.
Kul om du orkat läsa hela vägen hit :-)
IMG_0394.JPG

Håll med om att "Happy" är fantastiskt. Också alla andra jag träffat via andra annonser har varit extremt seriösa och trevliga, det är det som känts så skönt med "Happy" till skillnad mot t ex andra annonssidor.
Hälsningar
Leffe

Visa din Cannondale
Pendlarcykeln, som tyvärr går lite för lite...
IMG_20171022_124958.jpg

Begagnad Cannondale Bad Boy 6 (2014) med lite ändringar; primärt byte från Shimano Deore/Acera 3x9 till SRAM GX/NX 1x11 och Kina-kolfibergaffel, samt lite annat som kortare styrstam (egentligen en DH-variant, men ramen var nog lite stor, så det känns bra med en kortare), sadel, handtag, och pedaler. Väntar på ett nytt drev på 42t då jag lite väl ofta kommer upp på högsta växeln just nu med 36t.

Köptes som ersättare för en gammal Scott hybrid med butterfly-styre och igenrostad stötdämpad framgaffel som blev stulen från högskolan av något lowlife just som jag hade bytt hjul, drivlina och letade efter en ny gaffel :(

Visa din Cannondale
29"-hjul från min Scalpel-Si. Samma fälgdiameter som 28" landsvägshjul ju, så vanliga 33*622 crossdäck sitter fint. Med 21 mm innerbredd på ENVE hjulen birr de dock ca 35 mm breda i praktiken, men funkar finfint att köra Tubeless med lågt tryck :-)
Endast en stund vid svarven behövdes för att göra en hylsa för anpassning av Lefty-nav till 10 mm Thruaxel i framhjulet. Bakhjulet var bara att kasta in direkt då det passar rakt av, Dock med modifierad landsvägskassett (ursvarvad 1.85 mm) för att slippa byta frihjulsbodyn.

Visa din Cannondale
Lefty sa:
29"-hjul från min Scalpel-Si. Samma fälgdiameter som 28" landsvägshjul ju, så vanliga 33*622 crossdäck sitter fint. Med 21 mm innerbredd på ENVE hjulen birr de dock ca 35 mm breda i praktiken, men funkar finfint att köra Tubeless med lågt tryck :-)
Endast en stund vid svarven behövdes för att göra en hylsa för anpassning av Lefty-nav till 10 mm Thruaxel i framhjulet. Bakhjulet var bara att kasta in direkt då det passar rakt av, Dock med modifierad landsvägskassett (ursvarvad 1.85 mm) för att slippa byta frihjulsbodyn.

Aha. Intressant. Är det icke AI hjul? Vad är det för modell på cykeln?

Visa din Cannondale
Cannondale jekyl 1000 sa:
Lefty sa:

Aha. Intressant. Är det icke AI hjul? Vad är det för modell på cykeln?

Det är AI hjul på Scalpel-Si
Crossen är en SuperX 2017 som också har AI ram.

Tillbaka
Topp