[visa] din cykel med fotbroms [footie]

PrinsValium skrev:
-------------------------------------------------------
> clint skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > härligt att se lite footies
> >
> > här är en underlig skapelse, en 6växlad
> footie
> > dvs ett vanligt 3 spd torpedo baknav med två
> drev
> > på kassetten. funkar alldeles utmärkt som
> > pendlarhoj.
> >
> > shimano 600 bakväxel
> >
> > dubbla växelspakar, det är fint det
> >
>
> Öhh va, hur fungerar det att fotbromsa den där
> egentligen? Är det nån sorts
> specialväxelförare eller?

funkar alldeles utmärkt att fotbromsa, lite längre "verkanstid" än en vanlig fotbroms med tanke på det spel som finns i växelföraren. Växelföraren är en vanlig shimano 600.

Vad kör ni med för utväxling på era footies? Funderar på att ta min gamla mtb-ram och bygga med 26" hjul...vad tror ni om det? Kanske lacka om om det inte är allt för svårt.

Jag kör 52 x 19 på min (700 x 25 däckdimension). Funkar ganska bra. Fördelen med fotbromsnav är att det är rätt billigt och lätt att byta drev/krans. Tror att min lokala cykelmånglare tar 60 kr för dreven, borde vara samma överallt.

Didde skrev:
> Vad kör ni med för utväxling på era footies?
> Funderar på att ta min gamla mtb-ram och bygga
> med 26" hjul...vad tror ni om det? Kanske lacka om
> om det inte är allt för svårt.

du kan säkert köra 28" hjul i mtb ramen, det brukar inte vara några större problem. Man slipper räser geometrin med, se bara till att du har ett stabilt fäste till ramen. så att det inte böjer sig, jag satt o klura på att köra carbon ram men det känns lite vanskligt...

I brist på flickvän är det här min nya älskling. Lyckades få tag på ett gammalt Duomatic-nav, så det är alltså en footie med två växlar! Får hoppas snön håller sig borta nu bara...

Bilagor

• IMG_3040_small.jpg
    IMG_3040_small.jpg
    80.4 KB · Besök: 94
Senast redigerad av en moderator:
captain8track skrev:
> sadelstolpen sitter på fel håll, annars ser den
> väl schyrre ut!

Hehe, observant! Det är faktiskt helt medvetet. Tyckte det blev en alldeles för framåtlutad sittställning först, så jag körde fram sadeln så långt det gick.

En sån här:

centurion.jpg ht=544

Den e iofs. min frus, men de e ja som cyklar mest på den.
Cyklade sönder baknavet på den i höstas, det skar.
Som tur va hade Gunnel (på folkungagatan) ett nytt inanmäte i en plastpåse som jag fick köpa.

Skön känsla att ta isär baknavet och sätta i ett nytt inandöme, fetta in, sätta ihop och montera!
Cykeln e of the peg Köpenhamns-racer och går som ett spjut!
Jag tykte först att de va lite läskigt me fotbroms men e nu helt inkörd.

Kanske inte kan montera på min MTB-ram då det ej finns något utrymme att justera hjulets placering och således spänningen på kedjan...eller?

Tjena!

Snaaart kan jag dunka upp bild i denna tråden.. Budade hem ett grymt footienav idag... Säger bara två växlar äger!! (nej, det är inte ett Duomatic (sådant som växlar när man trampar bakåt en liten bit..)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Snaaart kan jag dunka upp bild i denna tråden..
> Budade hem ett grymt footienav idag... Säger bara
> två växlar äger!! (nej, det är inte ett
> Duomatic (sådant som växlar när man trampar
> bakåt en liten bit..)

Jaha, men vad är det för nav då?

Renoverad Gammal CyclePro från 94. Har gått som pendlare året runt när jag bodde I Dalarna. Stått i förråd en massa år. Blev singlespeed ett tag, men nu kan jag bromsa utan att hålla händerna på styret.

Pedalerna verkar godkända likaså bakhjulet men både katten och jag tycker nog att det sitter fula pinnar på gaffeln och därbak. Färgkombon är kanske inte så lyckad heller.

Bilagor

• IMG_0394.JPG
    IMG_0394.JPG
    80.6 KB · Besök: 88
  • IMG_0393.JPG
    IMG_0393.JPG
    85.3 KB · Besök: 92
Den ser ju riktigt trevlig ut Lundberg.

Fan kamrater, snart är det vår och därmed footiefolkets högsäsong. Andra cyklistgrupper kan mala på hur mycket som helst om hur bra just deras setup är, men när våren kommer håller de käften. Alla vet att det är footie som gäller när det ska sladdas i lösgruset.

Tackar, jag gillar geometrin. har svårt annars och hitta ramar som passar min längd 169cm. då får man ta det man hittar och har passat förut. Det vart riktigt bra.

Kom på att jag inte har några helhetsbilder på min älskling, en DBS Perfekt årsmodell okänd. Duomatic Nav, nu försedd med Nokian Hakkapellita, andra vintern med dom däcken, på sommaren ligger vanliga gråa lättrullade ballongdäck på. En fin 26" damcykel, som verkar klara sig hur länge som helst, utan mer underhåll än kedjesmörjning och däckpumpning. Går nog ungefär 500 pendlarmil per år, och inte klagar den än! Jag gillar det :) Bilder kommer när den är hemma, nu är den ute och sladdar med min storebror bakom styret.

nr83 skrev:
> Det skall vara vintage!
>

Oj! Den där vill jag se fler bilder av. Har funderat på att skaffa ett sådant projekt (+ medlemskap i cykelhistporiska föreingen).

Här är min footie. En gammal budget citybike som har fått nytt liv med lite ny färg, nya hjul, cyclocross däck och bockstyre. Har behållit blocklåset. Mest nöjd är jag nog med bakhjulet som är byggt på ett tjeckiskt velosteel nav (www.velosteel.cz) och som jag lyckades köpa direkt från fabriken.

/mikko

b1.jpg ht=360
b3.jpg ht=360
b2.jpg ht=360

snygg cykel Stefan W.
Föresten vad kör ni för utväxling på era footies?
Tänkte förut ta min mtbram och bygga om men vet inte om man måsta köpa ett nytt vevparti fram då? verkar vara svårt att få bort dreven fram. Kanske blir en "racer" allafall...

Senast redigerad av en moderator:
Jag byggde räser av mtb, tog ett sunkigt räserparti bara. men du kan ju prova med en räserkasset bak bara. Footie behöver ju inte ha utväxling för 40km/h kanske...

Först så går det ju inte att justera kedjan så bra i en mtbram...går väl iof med halvlänk. Skulle kunna köra på ett par 26" med fotbroms. Men går det bara att byta ut vevpartiet fram?

Didde skrev:
> snygg cykel Stefan W.
> Föresten vad kör ni för utväxling på era
> footies?
> Tänkte förut ta min mtbram och bygga om men vet
> inte om man måsta köpa ett nytt vevparti fram
> då? verkar vara svårt att få bort dreven fram.
> Kanske blir en "racer" allafall...
> Thomas

Borde inte vara några problem att få bort dem, vanlig insexnyckel + plattmejsel (som mothåll på baksidan) brukar fixa de flesta klingbultar. Addera 5-56 om de sitter stenhårt.

En grej du bör kolla är distansen mellan gaffeländarna och bredden på baknavet. För stor skillnad där kan leda till problem. Jag har 110 mm nav i 126 mm gaffeländar och det funkar med hjälp av distanser/brickor, kedjelinjen blir rätt okej. Men med 135 mm (som vissa mtb har) är det kanske svårare.

Didde skrev:
> Först så går det ju inte att justera kedjan så
> bra i en mtbram...går väl iof med halvlänk.

På en footie är inte kedjejusteringen så kritisk.
Jag har märkt att det går utmärkt med lite "häng" i kedjan.
Tror t.o.m att det är mer skonsamt för navet när man bromsar.
Själva bromsningen belastar navet, kedjan och ramen rätt ordentligt har jag märkt.

Min Gt har blivit en Footie .Det som återstår är att fixa till lite kosmetiska skönhetsfel som att lacka gaffel där bromspinnar tagits bort.Håll till godo här kommer en supermotard footie.Så småningom kommer fälgarna att bytas mot svarta discfälgar.

DSCN2531.JPG ht=544

Bilagor

• DSCN2533.JPG
    DSCN2533.JPG
    124.4 KB · Besök: 82
Roger A skrev:
> Min Gt har blivit en Footie .
>
>
>
>
Sån vill jag ha.
Kommer den ramen med horisontella drops eller har du fixat det själv, snyggt gjort i så fall

är väll inte konstigare än att tappa kedjan på kärringahojen?

Du kan modulera bromsningen på en footie, det är tekniskt omöjligt på en fixie t ex.

Lundberg skrev:
> Roger A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min Gt har blivit en Footie .
> >
> >
> >
> >
> Sån vill jag ha.
> Kommer den ramen med horisontella drops eller har
> du fixat det själv, snyggt gjort i så fall

Såg en liknade hoj på ett annat forum en dag och tänkte att en sån vill jag ha en dag <http://www.63xc.com/aimar/postcard.htm> så när denna ram döck upp på köp och sälj så köpte jag den trots att bakre droouten var böjd . Fast det gjorde ju inget när jag ändå skulle byta till horisontella.Köpte ett par av denna man <http://happymtb.org/forum/read.php/1/734917/734990#msg-734990> och satte dit dom med lite hjälp av gassvets på jobbet . Premiärtur gick idag in till spinningen och jag är rätt nöjd .Kanske får ändra till ett 14 eller 15 tänders bakdrev om det går att få tag i.

Tillbaka
Topp