Visa din elcykelkränkning

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Jäpp. Våren är här, folk börjar cykla till jobbet. Allt är frid och fröjd. Dags att bli fett ägd av elcyklarna!

Pinsamt...

Bara att träna mer. Trösta dig med att den snart brinner upp, att magnetfältet ger brukaren obotliga hemska sjukdomar och att de blir feta och snart krashar.

En laglig elcykel får ha max 250W tillförd effekt och elmotorn får inte ge någon ytterligare kraft när hastigheten 25km/h uppnåtts. Blir man ägd av en sån får man träna lite mer.

TM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäpp. Våren är här, folk börjar cykla till
> jobbet. Allt är frid och fröjd. Dags att bli
> fett ägd av elcyklarna!
>
>
> e=youtu.be

Hur vet du att det var elcyklar, eller att dem faktiskt använde elmotorn?????! hahaha

Har inte blivit kränkt av en elcykel än så länge 250w ska jag orka att hålla en timme eller mer så teoretiskt borde det inte kunna inträffa ;)

En vanlig moped får väl gå i 25km/h eller något också.
Hur många gör det? :P

Hur många watt gör 15m/s motvind om man är en normalväxt svenne-banan utan bockstyre?

izar skrev:
> Har inte blivit kränkt av en elcykel än så
> länge 250w ska jag orka att hålla en timme eller
> mer så teoretiskt borde det inte kunna inträffa
> ;)

Däremot praktiskt då cyklisten på elcykeln kan lägga till 100w själv. :)

Kristoffer R skrev:
> Däremot praktiskt då cyklisten på elcykeln kan
> lägga till 100w själv. :)

Själv kränker man elcyklar, gäller bara att köra snabbare än 24-26km/h för att deras elmotor ska stängas av. :)

BjornR skrev:

> Själv kränker man elcyklar, gäller bara att
> köra snabbare än 24-26km/h för att deras
> elmotor ska stängas av. :)

Har faktiskt 1 ggr blivit omkörd/kränkt av elcykel på grusväg där jag höll typ 30km/h....kunde dock kränka tillbaka i efterföljande långa branta backe! Där jag dock var tvungen stanna på toppen (låg nog på maxpuls)
Tjejen på elcykel stannade å sa det var 1:a ggr nån cyklist cyklat om henne :)
Hon skojade oxå om att hon skulle reklamera cykeln då affären lovat henne att det inte skulle hända!

Kristoffer R skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har inte blivit kränkt av en elcykel än så
> > länge 250w ska jag orka att hålla en timme
> eller
> > mer så teoretiskt borde det inte kunna
> inträffa
> > ;)
>
>
> Däremot praktiskt då cyklisten på elcykeln kan
> lägga till 100w själv. :)

Med tanke på hur tunga och åbäkiga elcyklarna är så har man flera hundra watt tillgodo på dom.
Konsten är bara att se helt oberörd när man lite nochigt trampar förbi dom.

emmer skrev:
> Konsten är bara att se helt oberörd när man
> lite nochigt trampar förbi dom.

Samma sak gäller även när man kör om någon med "Valfri CK-tröja" på räsercykel. Gärna säg hej när man passerar.

Glad1 skrev:
>

Haha, musikvalet var riktigt passande! (Fast i all seriositet så borde ju cyklisterna inte känna sig kränkta då elcykeln enligt svenska regler antagligen är olaglig)

Stuvarn skrev:
> BjornR skrev:
>
> > Själv kränker man elcyklar, gäller bara att
> > köra snabbare än 24-26km/h för att deras
> > elmotor ska stängas av. :)
>
> Har faktiskt 1 ggr blivit omkörd/kränkt av
> elcykel på grusväg där jag höll typ
> 30km/h....kunde dock kränka tillbaka i
> efterföljande långa branta backe! Där jag dock
> var tvungen stanna på toppen (låg nog på
> maxpuls)
> Tjejen på elcykel stannade å sa det var 1:a ggr
> nån cyklist cyklat om henne :)
> Hon skojade oxå om att hon skulle reklamera
> cykeln då affären lovat henne att det inte
> skulle hända!

Var hon snygg? blev hon impad av din Canyon? Vad hände sen?

Stuvarn skrev:
> Har faktiskt 1 ggr blivit omkörd/kränkt av
> elcykel på grusväg där jag höll typ
> 30km/h....kunde dock kränka tillbaka i
> efterföljande långa branta backe!...
...
> Tjejen på elcykel stannade å sa det var 1:a ggr
> nån cyklist cyklat om henne :)...

Bra kämpat! :)

Frid!

emmer skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har inte blivit kränkt av en elcykel än så
> > > länge 250w ska jag orka att hålla en timme
> > eller
> > > mer så teoretiskt borde det inte kunna
> > inträffa
> > > ;)
> >
> >
> > Däremot praktiskt då cyklisten på elcykeln
> kan
> > lägga till 100w själv. :)
>
> Med tanke på hur tunga och åbäkiga elcyklarna
> är så har man flera hundra watt tillgodo på
> dom.
> Konsten är bara att se helt oberörd när man
> lite nochigt trampar förbi dom.

Jag har kört en helt laglig elcykel under vintern och kan rapportera exakt en kränkning från andra cyklister, då var det en lvg-kille som tog sig förbi i medvind. Det är märkligt få som konstant kör över 26,5 km/h oavsett vind och lutning.

Jag trycker ur mig väldigt ungefärligt runt 350-400W under ett par minuter och 250-270 i snitt på min jobbpendling. Med 200w kontinuerligt från motorn är nervikten på cykeln på ca 10-12 kg helt försumbar. Största energislukaren var växelnavet bak.

Räknar man extravikten på elgrejerna som påslag på min kroppsvikt slutar det med typ 5-6 W per kg vilket är elitnivå.

Är det lite accelerationer inblandade är folk på vanliga cyklar helt chanslösa.

Däremot är mopederna svåra på platten. Kanske hade det nu när folk kommer ut på racercyklar I större skala varit någon som kunde sätta emot just när det gäller toppfart.

Men jag tycker bättre om att trampa själv.

Det finns en röd lång last-budcykel (minns ej vilken budfirma) med 4,5 kW motor enligt budcyklisten (eller ska man kanske säga "föraren"?). Och med tanke på farten han höll så tvivlar jag inte! Jag drog på max efter ett rödljus men det var som att köra mot en tung MC ungefär kändes det som.

Jag brukade snitta 23-27 km/h när jag pluggade. Det var då från Bjurslätt på Hisingen till Wavrinskys plats. Rullsnitt då, eftersom det var en del stopp pga trafik och trafikljus. Men det är ju samma för en elcykel. På platten handlade det för det mesta om 35-40 km/h.

Supertramp skrev:
> Det finns en röd lång last-budcykel (minns ej
> vilken budfirma) med 4,5 kW motor enligt
> budcyklisten (eller ska man kanske säga
> "föraren"?). Och med tanke på farten han höll
> så tvivlar jag inte! Jag drog på max efter ett
> rödljus men det var som att köra mot en tung MC
> ungefär kändes det som.

Ryska posten om det är samma paketmonster jag har träffat på. Hen behöver inte ens trampa, utan verkar ha handgas.

Blev totalkränkt av en liggcykel UPPFÖR Tranebergsbron en gång. Fick en pratstund med liggisten vid Alviks rödljus. Motor 2kW, topphastighet 70km/h.

Kränkte 3 elcyklar på väg till jobbet idag, som andra skrivit, så länge de inte går snabbare (eller rättare sagt driver vid högre hastighet) än lagliga 25 ska det ju mycket motvind eller uppförsbacke till för att man skulle bli kränkt av en dylik.

Förresten, varför håller alla elcyklister <40 i kadens?

Kränkte gubbe på elcykel imorse. Tog det lugnt för jag är lite sliten, men det var en mycket svag, sned medvind och lite lite nedförsbacke, så det gick helt utan ansträngning ändå. Kändes bra. Gubbe kränker gubbe!

Med minsta lilla medvind så tar man ju en elcykel väldigt lätt, men när man har byar på 13-14m/s i ansiktet så blir det lite drygt. Man vill ju inte komma till jobbet dyngsvettig.

På platten vindstilla är ju 25km/h inget direkt jätteansträngande ens med pendlarcykel, väskor och bråte.

Det ligger verkligen något aldeles fruktansvärt i att när man i kraftig motvind får slita som ett djur för att hålla värdigheten uppe, och vips kommer någon helt oansträngd med 30-kadens och flyter förbi. :P

Ni här som cyklar längs Huddingevägen vet vad jag menar med motvind...

Får se om det blir mer värdighetsmosande i eftermiddag. I morse klarade jag med...

InlineOla skrev:

> Förresten, varför håller alla elcyklister <40 i
> kadens?

För att de kan.

Kränker och blir kränkt av en och samma medelålders gubbe på svart el-dam-tralla, vintertid passerar han mig, nu tvärtom. Logiskt egentligen, vinterhojen trivs runt 17-23km/h, sommarhoj 26-32km/h till jobbet.
Elcyklarna blir allt snyggare, Biltemas nya såg rätt fräsiga ut, 10.000 kr

InlineOla skrev:
> Förresten, varför håller alla elcyklister <40 i
> kadens?

Det finns ingen handgas, utan det är trampningen som aktiverar motorn. Således kan du låtsastrampa i lågkadens med mycket lätt tryck på pedalerna, och cykeln ändå pinnar på i 20-25. Jag har bara testat elcykel en gång, vilket var när jag lånade jobbets för att ta mig till naprapaten när jag hade ryggvärk. Jag noterade just detta då, att det gick lätt att lura "assisteringen" till att göra allt jobb.

En annan sak jag noterade var att det är olämpligt att försöka balansera vid övergångsställen och dyligt. Cykeln höll ju på att dra ut mig på vägen framför bilar när jag av vana trampade lite lätt när jag långsamt rullade fram mot kanten :P

ol__ skrev:
------------------------------------------------------
> En annan sak jag noterade var att det är
> olämpligt att försöka balansera vid
> övergångsställen och dyligt. Cykeln höll ju
> på att dra ut mig på vägen framför bilar när
> jag av vana trampade lite lätt när jag långsamt
> rullade fram mot kanten :P

Tror att en del modeller automatiskt dödar eldriften när bromshandtagen hålls inne. Om det inte är så så borde det åtminstone vara så.

bllx skrev:
> Glad1 skrev:
> ----------------------------------------------------
> >
>
>
> Jävla typ att stötföra så där!

Apropå det och ingenting

Fliken skrev:

> Var hon snygg? blev hon impad av din Canyon? Vad
> hände sen?

Haha....ja hon var faktiskt mkt söt...å hon tyckte min cross var fin :)
Ps Vi "cyklade" sen åt olika håll...

Har tagit många elcyklar på min hybridracer (mtb med slicks) men det beror ju helt på dagsformen och hur det ser ut.

Uppförsbacke, motvind, trötta ben = Inte en jävla suck. Jag kanske klarar 20km/h om jag pressar.

Annars tar jag dom. Fast det är värre på min trail mtb med skogsdäck, den är rätt trögrullad så det blir svårt att snitta över 25km/h på platten. Skulle tippa att jag transporttrampar i 20-25km/h.

Sedan är det ju inte alla elcyklar som slutar vid 25km/h har jag märkt... köper man ett sådant där kit på ebay och monterar på framhjulet så bara fortsätter det dra hur snabbt som helst.

Om jag skulle ha en elcykel skulle jag helt klart ha ett sådant kit, det blir ju tvåhjulsdrift i skogen! Fast jag tror jag hoppar, kanske när jag är 50 och behöver all hjälp jag kan få.

fyrbåk skrev:
> InlineOla skrev:
> -----
>
> > Förresten, varför håller alla elcyklister <40
> i
> > kadens?
>
> För att de kan.

Ecoride, och kanske fler märken, har en "set speed" som du kan ställa in och istället för gashandtag för du runt pedalerna utan kraft så går cykeln i den farten. Ställ den på 25, lägg i högsta växeln och sen är det bara att "trampa" så går den helt med el som en annan moped.

Brukar ibland tycka att d e rätt trevligt att kunna ta rygg på elcykeln ist för att köra om. Detta händer uteslutande på Götaälvbron, och oftast på väg till jobbet på morgonen. Bra skönt att slippa undan vind/fartvind när man e lite trött och inte riktigt vaknat till liv. Hem blir det egentligen bara om det blåser mycket och råkar dyka upp någon. Enda problemet med min strategi är att alla medelålders damer som har elcykel verkar vara rädda för vind, så om d blåser saktar dom ner till promenadtempo över bron.

Elcyklar i all ära, men det är roligare att kränka EU-moppar! :D

Det gjorde jag i onsdags, på vägen mellan Lycke och Kärna, väster om Kungälv. Jag hörde att en moped kom ikapp men sen hände inget mer på en stund. Jag pumpade på och i ett litet motlut sjönk min fart tillräckligt för att tjejen på moppen vågade försöka komma om. Vi låg jämsides i 45-46 i kanske 15-20 sekunder, med motorn varvande som en turbin, tills lite mer motlut fick min fart att sjunka igen och hon var förbi. Men sen var det utför och jag var strax uppe i 48-49 och gled om. Sen kunde hon inte komma ikapp förrän jag slog av. Ok, jag satt på tempocykeln och hade rejäl medvind, men kul var det!

PiPPiW skrev:
> <skämskudde on>
> Får man cred för att cykla om en permobil?
< <skämskudde off>

Beror på vilken det är. :)

Senast ändrad:
Visst är det kul att kränka elcyklister och Mopedister:)
Har en äldre herre på en trampmoppe som brukar tycka det är skoj att köra kapp lite på morgonen, dock gör hans moped bara 28km/h så den är ju inga problem.
Däremot gav jag mig tusan på att inte bli ifrånåkt av en Elcykel och trampade som en galning för att komma ifatt, ta av handsken, upp med mobilen, ta en bild, ner med mobilen, på med handsken och sedan kränka om elcyklisten til höger på bilden i full fart:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    83.3 KB · Besök: 25
åberg skrev:
> PiPPiW skrev:
> -----
> >
> > Får man cred för att cykla om en permobil?
> <
>
> Beror på vilken det är. :)
>
>
>
>

Den där är inte lättkränkt ?

Tillbaka
Topp