Visa din Fatbike

AlfaGTV

Medlem
Visa din Fatbike
Dags att väcka den här tråden igen!
Efter flera års trånande gjorde jag slag i saken i fredags och skaffade mig en Trek Farley 5
4238872B-F4AB-48C0-9552-0E326FBF5DAA.jpeg

Den här måste vara gjord för skogarna runt Falun med sina rötter o stenar! Jättekul så här långt och impad över framkomlighet och upptäckarglädje!

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
@onegear
@AlfaGTV
Berätta gärna hur det gick prestandamässigt, hur skoj det var, och jämfört med vad!

Nu frågade du ju inte mig, så jag svarar såklart ändå.

Jag har en helstel Canyon Dude med 26x4,8 jumbojim, en Canyon Dude med manitou dämpgaffel och 27,5x3,8 Maxxis minion + en heldämpad Trek Fuel EX 9,8 29x2,6 smalhjuling med lite halvsegt gummi i däcken.
Jag kör oftast med strava-appen igång när jag cyklar, så det märks ganska väl var de olika cyklarna har sina styrkor och svagheter.
Det som förvånar mig mest är hur många olika ställen den helstela Duden med 26x4,8 Jumbojim är den snabbaste cykeln, men den kräver att man jobbar med hela kroppen på ett helt annat sätt än när man har dämpare på cykeln.
Sommartid sätter jag dock flest PR med 29-tums Treken även om det på vissa segment är hopplöst att matcha tiderna från den helstela Duden (Detta skulle kanske ändras till 29-tummarens fördel om 29-tums däcken hade rullat lika lätt som JumboJim?).
Med det sagt så gör cyklisten större skillnad än cykeln.

Xiro

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Nu frågade du ju inte mig, så jag svarar såklart ändå.

Jag har en helstel Canyon Dude med 26x4,8 jumbojim, en Canyon Dude med manitou dämpgaffel och 27,5x3,8 Maxxis minion + en heldämpad Trek Fuel EX 9,8 29x2,6 smalhjuling med lite halvsegt gummi i däcken.
Jag kör oftast med strava-appen igång när jag cyklar, så det märks ganska väl var de olika cyklarna har sina styrkor och svagheter.
Det som förvånar mig mest är hur många olika ställen den helstela Duden med 26x4,8 Jumbojim är den snabbaste cykeln, men den kräver att man jobbar med hela kroppen på ett helt annat sätt än när man har dämpare på cykeln.
Sommartid sätter jag dock flest PR med 29-tums Treken även om det på vissa segment är hopplöst att matcha tiderna från den helstela Duden (Detta skulle kanske ändras till 29-tummarens fördel om 29-tums däcken hade rullat lika lätt som JumboJim?).
Med det sagt så gör cyklisten större skillnad än cykeln.
I vilken terräng är respektive snabbast respektive roligast?

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Svårt att beskriva terräng på ett vettigt sätt, men...
I viss typ av stenig och rotig terräng är det lättare att hålla farten med den helstela med 26x4,8. Den stela är ofta även snabbast på grusväg och där det är lite mjukt (barkat motionsspår, stigar med lite myraktiga inslag och sand mm.)
Om det finns större stenar och kanter i snabba utförskörningar så kommer fjädringen till sin rätt och ju större kanter och stök ju mer kommer fjädringen till sin rätt om man kör riktigt fort.
Kör man inte tokfort så går det nog att köra minst lika stökigt och brant med den helstela, men förr eller senare så kommer man till en gräns där farten gör att man inte hinner parera för allt stök och man istället får lita på fjädringen.
Om man har ork att hålla fart i stökiga klättringar kan en heldämpad 29-tummare vara snabbast, men har man inte orken att hålla fart eller att stöket blir för stökigt så kör man fast lättare med den heldämpade 29-tummaren och blir plötsligt ifrånkörd av den helstela fatbiken.
Det finns många typer av klättringar som är enklare med fatbike även om det ofta är i just klättringarna som man blir frånkörd av smalhjulingar.
Svårt att beskriva skillnaden mellan cyklarna då det är små detaljer i terrängen som avgör.
Och...
Vissa cyklister är mer beroende av fjädring än andra samtidigt som vissa cyklister tycker att fjädringen gör cykeln svampig. Vissa kan hålla snurr på fetdäcken och gillar den stabila känslan medan andra bara tycker att det blir skumpigt och segt med feta däck.
Ingen cykel är perfekt för allt och alla.
N+1

D

Deleted member 68249

Guest
Visa din Fatbike
Ute och rastade min Salsa Mukluk i morse efter kaffet. Jumbo Jim 26x4.0" känns ju nästan som lågprofildäck i jämförelse med "riktiga" fatbike-däck på 4.6" - 4.8" men det får väl gå ett tag till. Rullar snabbt på grusväg och hyffsat lättdrivna vid branta klättringar åtminstone...

IMG_20210718_084348233.jpg

onegear

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
@onegear
@AlfaGTV
Berätta gärna hur det gick prestandamässigt, hur skoj det var, och jämfört med vad!
Det gick över förväntan och jag höll samma tempo överlag på Fatbiken som jag brukar göra mot mina medtävlande. Minus var att jag behövde pumpa däcken lite hårdare än brukligt att ha på en fatbike för att klara mig från genomslagen och punkor så det var hyggligt studsigt på många ställen. Däremot hade jag ju ändå mycket mera gummi i backen än vad jag har på 29"arn så på många ställen kunde jag köra fortare utan att "halka omkull" och på många mjuka ställen flöt jag uppepå geggan istället för att skära ner å köra stutt på grejer som gömdes i sörjan.
Nu har ju Faluns enduron hittills varit väldigt snälla utan några dödsgrejer och jag skulle aldrig köra fatbiken på samma sätt i Järvsö eller Åre men som enda cykel kan en fatbike funka om man har rätt mindset.
Lars.E sammanfattade det väldigt bra 👍

Martinmat

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Byggt mig ett fetto till, skulle från början bara ha ett extra hjulpar till dubbdäcken men det ena ledde till det andra och det blev en hel Fatbike så nu behöver jag inte ens skifta hjul beroende på underlag bara välja hoj 😎

Komplett byggtråd finns här

E3A97C69-F99F-4D7E-AE8D-E8B3793D78F2.jpeg
274FCBAB-AB68-48A6-A96D-C7A6FB9F9636.jpeg
69EC8FD7-2CDC-440A-B2E2-BD10261A5D9A.jpeg
C071054C-506D-455E-8C1B-BA7C4516C979.jpeg

Martinmat

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Kul att ni kan samsas, här i Östersund är det enligt de kommunens lokala föreskrifter förbjudet att cykla på de av kommunen anlagda motions och elljusspåren. Vi spårar upp ett eget fatbikespår men de är hade varit trevligt om de tillät Fatbike i ngt av de långa spåren ex det spår där det är tillåtet att åka med hund

frippegubben

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Uj vad cykelsugen jag blir! Råkade dra på mig harpest av ett myggbett på cykeltur i slutet av September och har sedan dragits med feber (38-40) i drygt 4 veckor, i princip hela Oktober. Nu feberfri men totalt orkeslös så tyvärr känns det rätt långt tills man är ute i skogen igen.
Bifogar bild på min White 3fat Interceptor, tjockis i kolfiber, hur kul som helst!
Tjockis.jpg

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
DSC_1154.JPG

Köpte en ytterst lätt begagnad Big Jon igår. Imorse blev det en liten premiärrunda. Lite tyngre med 4,8 JJ än 4,0 som jag haft tidigare, men hyfsat rull och fantastiskt grepp. Tyvärr kraschade jag ett par minuter efter bilden togs och växelreglaget gick sönder.

Enda nackdelen med cykeln är att det verkar osäkert ifall hjulen kan köras slanglöst, vilket är lite synd på en 2021:a förstås.

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Visa bilaga 528960
Köpte en ytterst lätt begagnad Big Jon igår. Imorse blev det en liten premiärrunda. Lite tyngre med 4,8 JJ än 4,0 som jag haft tidigare, men hyfsat rull och fantastiskt grepp. Tyvärr kraschade jag ett par minuter efter bilden togs och växelreglaget gick sönder.

Enda nackdelen med cykeln är att det verkar osäkert ifall hjulen kan köras slanglöst, vilket är lite synd på en 2021:a förstås.
Allt går :-) Testa med fattystrippers eller liknande?
Fin färgsättning på den ;-) Var själv ut på vinterns (?) första tur med wrathchildsen idag (tubeless) och odlade mitt love/hate relationship med dom. Älskar fästet men inte rullmotståndet...

IMG_1743.JPG

Martinmat

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Allt går :-) Testa med fattystrippers eller liknande?
Fin färgsättning på den ;-) Var själv ut på vinterns (?) första tur med wrathchildsen idag (tubeless) och odlade mitt love/hate relationship med dom. Älskar fästet men inte rullmotståndet...

Visa bilaga 528961
Är inte ett alternativ annars att sätta typ ett Dillinger 5 bak å bara ha wratchild fram? Eller om man fortfarande vill ha grymt isgrepp ett wrathlorde med 300 xl dubb som ändå är mer lättrullat än wratchild

Bsk

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Det gör man väl inte va? Dom tillverkas ju inte längre, iaf inte just nu, om de återkommer vet jag inte?
Begagnat är svaret på kort sikt, dvs inte alls..?
Frågade Pole för en tid sedan om den skulle återkomma i butiken. Tror svaret var typ sommaren 2022, andra modeller hade högre prio i den fabrik som de nyttjar. Mejlar man och frågar så får man säkert ett uppdaterat svar.

Topp