Visa din Fatbike

SGS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Aldrig prövat fatbike så ha överseende med idiotfrågan.

Hur väl sväljer däcken stenar och hinder likt bilderna ovan? Hur skiljer sig upplevelsen från en FS?

Freddie L

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Aldrig prövat fatbike så ha överseende med idiotfrågan.

Hur väl sväljer däcken stenar och hinder likt bilderna ovan? Hur skiljer sig upplevelsen från en FS?
Om du har bra däck och rätt tryck står sig en fatbike mycket bra, kanske bättre än en fs med fel tryck och dämperi som borde servats för något år sen. Då menar jag relativt slät stig med sten och rötter. Min gamla stål-tjockis är ett as att dra igång, men sen upplever jag att den helst fortsätter i samma fart (gyro-effekt?) över småstöket. Jag skulle gärna prova en modern variant med progressiv geo i kolfiber, lättare hjul och Bluto. Det tror jag vore en mycket rolig och effektiv variant.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Idag försökte jag och @heffe oss på en OC ultimate. 100km stigar skulle cyklas på alla sträckor på arenan i Obbola (strax utanför Umeå). I rätt ordning också. Självklart från lättaste till svåraste.

Efter 6 timmar så var vi väldigt nöjda med att ha fått ihop 50km, och valde att avsluta försöket. Vi skulle med största sannolikhet inte bli snabbare på andra halvan, och lite för många delar i kroppen började säga ifrån. Kände ingen större lust att tillbringa hela natten i skogen heller.

PSX_20200728_180555.jpg

20200728_145912.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Idag försökte jag och @heffe oss på en OC ultimate. 100km stigar skulle cyklas på alla sträckor på arenan i Obbola (strax utanför Umeå). I rätt ordning också. Självklart från lättaste till svåraste.

Efter 6 timmar så var vi väldigt nöjda med att ha fått ihop 50km, och valde att avsluta försöket. Vi skulle med största sannolikhet inte bli snabbare på andra halvan, och lite för många delar i kroppen började säga ifrån. Kände ingen större lust att tillbringa hela natten i skogen heller.

Visa bilaga 432308
Visa bilaga 432309
What, dämpare? Fegt😊
Edit: och hur funkar cykeln nu när den är högre fram och ännu flackare?

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jo jag vet, men jag börjar bli gubbe och behöver snart all hjälp jag kan få :)
Men det kändes som att det behövdes till 29:orna, och då var det ju lika bra att prova med tjockhjul också. Än så länge är jag grymt nöjd, men jag kan alldeles för lite om dämpare för att veta om den är rimligt inställd.

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jo jag vet, men jag börjar bli gubbe och behöver snart all hjälp jag kan få :)
Men det kändes som att det behövdes till 29:orna, och då var det ju lika bra att prova med tjockhjul också. Än så länge är jag grymt nöjd, men jag kan alldeles för lite om dämpare för att veta om den är rimligt inställd.
Hmm... Har du möjlighet att väga orginalgaffeln?

MathiasJ

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Länge sökt mig en bluto till fattyn men konstaterade att fälgarna bebövde bytas också när de inte går att få tubeless eller köra lägre en 0.7 bak utan att däcket glider ner. Framnav, växlar uppgraderas och ja bromsar och vevar också. Så blev en bättre begagnad dude cf 9.0 sl istället och fan va den flyger fram med 12.6kg och känns rapp för att vara en fatbike 😍
IMG_20201008_195709.jpg

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Länge sökt mig en bluto till fattyn men konstaterade att fälgarna bebövde bytas också när de inte går att få tubeless eller köra lägre en 0.7 bak utan att däcket glider ner. Framnav, växlar uppgraderas och ja bromsar och vevar också så blev en bättre begagnad dude cf 9.0 sl istället och fan va den flyger fram med 12.6kg och känns rapp för att vara en fatbike 😍 Visa bilaga 446782
Vad har du för bredd på dina nya fälgar? (Jag har en Dude med fälgar som är 78 mm och är lite sugen på att prova en Bluto)

MathiasJ

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Vad har du för bredd på dina nya fälgar? (Jag har en Dude med fälgar som är 78 mm och är lite sugen på att prova en Bluto)
orginal fälgar på duden swiss br 2250. var till gamla on-one fatty jag hade menat köpa nya till men känns för dyrt att köpa bluto, fälgar och alla delar till en sådan så köpte en helt ny fatbike istället = duden med bluto.

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
hade gärna kört stel gaffel p.g.a vikt men mina handleder klarar det inte mera så därför blev det en med fjädring nu :)
Jag är glad så länge kroppen låter mig busa med helstelt på fatbiken. Men ska man vara ärlig så känns det illa på både ena och andra stället i kroppen när man försöka att hänga efter enduro-gänget i stöket.
Däremot har jag haft massor med tankar på om jag ska ersätta min sålda DH med en heldämpad stigcykel med smala 2,6 tum eller en fatbike med en mastodon-gaffel. Det lutar åt en stigcykel, men ibland tror jag att jag varje tur på smalhjuling kommer att kännas helt fel.

MathiasJ

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jag är glad så länge kroppen låter mig busa med helstelt på fatbiken. Men ska man vara ärlig så känns det illa på både ena och andra stället i kroppen när man försöka att hänga efter enduro-gänget i stöket.
Däremot har jag haft massor med tankar på om jag ska ersätta min sålda DH med en heldämpad stigcykel med smala 2,6 tum eller en fatbike med en mastodon-gaffel. Det lutar åt en stigcykel, men ibland tror jag att jag varje tur på smalhjuling kommer att kännas helt fel.
Kör själv en cube 27.5+ fs som stigcykel och trivs bra med plus däcken också men höst, vinter och när man är ut med barnen eller ska utforska nya stigar blir det mest fatbike. Har svårt att köra lugnt tempo med fs men fatbike går det betydligt lättare att glida runt med och endå är det roligt

Pepperazzi

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
orginal fälgar på duden swiss br 2250. var till gamla on-one fatty jag hade menat köpa nya till men känns för dyrt att köpa bluto, fälgar och alla delar till en sådan så köpte en helt ny fatbike istället = duden med bluto.
Gamla klassiska vita OO-Fattyn hade rakt styrrör också, så du hade blivit olycklig om du köpt på dig hjul och Bluto till den :)

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
28/ 52 var brutalt tycker 28/48 är mer en tillräckligt för mig☺ är du nöjd med 2xl däcken? Självstyrande?
Nästan ingen självstyrning alls faktiskt! Dom går ju lite trögt på barmark av naturliga skäl, men på vintern gillar jag dom skarpt! Jag sitter gärna när jag tar mig an backar och Taigans geometri tillåter trots det väldigt branta lutningar, därför bidde det kassettbyte.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer