Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Visa din Dude? :)

Slänger väl in en bild på en hederlig gammal Fatty för att bryta av lite då.

Tidig vinter här i Umeå, har snöat mer eller mindre oavbrutet sen i fredags.

Bilagor

• PSX_20161107_153414.jpg
    PSX_20161107_153414.jpg
    578.5 KB · Besök: 139
Visa din Fatbike
Duden svek mig ikväll för första gången när droppervajern frös i öppet läge. Var kanske väntat eftersom den inte fått nån TLC alls sen förra vintern. Lite för jobbigt för min smak att cykla stående när man måste ha jämt drag för att inte gräva ner sig ?
IMG_2933.JPG

Visa din Fatbike
Hej nu har jag nyligen köpt en white fat ??

Har bara cyklat en kort tur men ack vad kul lite trög svängd men man kanske vänjer sig ???

Fett kul ??

Bilagor

• Screenshot_20161113-145922.png
    Screenshot_20161113-145922.png
    281.5 KB · Besök: 140
Visa din Fatbike
Jo, jag fick hem en likadan i torsdags! :)
Har cyklat nästan 5 mil i helgen å haft roligt hela tiden! Dock endast på vinterväg och på snö å där var den inte trögsvängd. Den självstyr dock en del om trycket i fram är under 10 psi så jag kommer byta framdäcket mot ett Schwalbe Jumbo Jim. Tyckte dock bakdäcket drev bra så det blir kvar.

Kommer bli många mil på denna i vinter! :)

frid!

Visa din Fatbike
Miracle sa:
Jo, jag fick hem en likadan i torsdags! :)
Har cyklat nästan 5 mil i helgen å haft roligt hela tiden! Dock endast på vinterväg och på snö å där var den inte trögsvängd. Den självstyr dock en del om trycket i fram är under 10 psi så jag kommer byta framdäcket mot ett Schwalbe Jumbo Jim. Tyckte dock bakdäcket drev bra så det blir kvar.

Kommer bli många mil på denna i vinter! :)

frid!

Bra val med jumbo jim. Är det 4.8 det gäller så har det bra mycket bättre driv och bärighet än snowshoe, så köp ett bak oxå så har du en grym cykel med bra egenskaper på alla vis.
Jag skulle vilja rekommendera alla med snowshoe att byta till JJ 4,8 fortast möjligt för att få en bättre cykel. Väl investerade pengar som förhöjer upplevelsen på så många sätt.

Visa din Fatbike
Tack Lars!
Vi får se om bakdäcket, beställde bara ett Jumbo Jim 4.8. Kändes mest kostnadseffektivt att använda däcken som följde med bak istället för att bara skicka iväg dem. :)

frid!

Visa din Fatbike
Miracle sa:
Tack Lars!
Vi får se om bakdäcket, beställde bara ett Jumbo Jim 4.8. Kändes mest kostnadseffektivt att använda däcken som följde med bak istället för att bara skicka iväg dem. :)

frid!

Fast snowshoe är ju verkligen en prestandadödare utan dess like för vilken fatbike som helst. Så mest kostnadsefektivt är att inte cykla en meter på dom, eftersom dom förstör känslan på den annars fina fatbiken som man betalat pengar för (detta gäller tyvärr fler fatbikedäck).

/Kalla mig gärna negativ, bitter, sur och störig... men mina snowshoe ligger och skäms i garaget där dom inte kan förstöra några fler cykelupplevelser :)

Visa din Fatbike
Hej ??

Nu hänger pärlan i fin rummet polerad och klar redo för nya äventyr ???

Har bara cyklat asfalt då det är snö brist här ??

Ska pröva några turer till innan jag ev byter däck ..men tack för tipset ???

Längtar tills nästa tur ???

Fett??

Bilagor

• 20161113_192155.jpg
    20161113_192155.jpg
    206.4 KB · Besök: 132
Visa din Fatbike
frigge sa:
Hej ??

Nu hänger pärlan i fin rummet polerad och klar redo för nya äventyr ???

Har bara cyklat asfalt då det är snö brist här ??

Ska pröva några turer till innan jag ev byter däck ..men tack för tipset ???

Längtar tills nästa tur ???

Fett??

Perfekt!
Trevligt inför vintern.

Visa din Fatbike
Lovön bjöd på finfint fatbikeföre i helgen. Inte heller behövde jag lyssna på mitt vevlager knak då snön knarrade än högre.

Bilagor

• 20161112_132318.jpg
    20161112_132318.jpg
    240.5 KB · Besök: 138
Visa din Fatbike
42Hz sa:

Tyvärr.
Du kan få ett par av mig om du lovar att ha dom på din Dude i två månader.
Du kan även få ett Vee mission om du lovar att cykla 10 gånger med det som framdäck.

Ahh... nu ska jag sluta att vara bitter och fördömande och istället glädjas åt alla som är nöjda med sina Vee-gummin :)

Visa din Fatbike
Spännande frågeställning det där om vee snowshoe. Jag har en white 4 fat lite som jag hunnit cykla en hel del på sedan inköpet. Tufft asfaltsmotstånd men utanför det så rullar det på.

Eftersom jag har noll nördkoll på uttryck så måste jag ju börja med att fråga: Exakt vad(eller varför) är dåligt med snowshoe? Varför(förutom viktbesparingen) är det jumbo jim(snakeskin) man ska ha?(Det rekommenderar nästan varenda fatbikeare i princip om man inte ska ha dillinger med dubb)

Självstyrning? vad menar ni då?

Jag inser ju att jag kanske öppnar pandoras box för cykelnörderi och ofrånkomliga utgifter just nu men eftersom det finns en tråd där inga frågor är för dumma så får jag väl leka lite nybörjare här också resonerar jag.

Visa din Fatbike
Lars.E sa:
42Hz sa:

Tyvärr.
Du kan få ett par av mig om du lovar att ha dom på din Dude i två månader.
Du kan även få ett Vee mission om du lovar att cykla 10 gånger med det som framdäck.

Ahh... nu ska jag sluta att vara bitter och fördömande och istället glädjas åt alla som är nöjda med sina Vee-gummin :)

Tack men jag passar, vet hur mycket "skada" kassa däck kan orsaka på cykelglädjen! =)

Visa din Fatbike
Sebastiangronkvist sa:
Spännande frågeställning det där om vee snowshoe. Jag har en white 4 fat lite som jag hunnit cykla en hel del på sedan inköpet. Tufft asfaltsmotstånd men utanför det så rullar det på.

Eftersom jag har noll nördkoll på uttryck så måste jag ju börja med att fråga: Exakt vad(eller varför) är dåligt med snowshoe? Varför(förutom viktbesparingen) är det jumbo jim(snakeskin) man ska ha?(Det rekommenderar nästan varenda fatbikeare i princip om man inte ska ha dillinger med dubb)

Jag inser ju att jag kanske öppnar pandoras box för cykelnörderi och ofrånkomliga utgifter just nu men eftersom det finns en tråd där inga frågor är för dumma så får jag väl leka lite nybörjare här också resonerar jag.

Det känns som om däcket svänger vidare och drar i cykeln även om du vill räta upp, cykeln styr av sig själv. Vee är hopplösa tycker jag, Floater hyggliga och klart användbara men jumbo Jim är kanon! Tänk inte att du ska köra slut på de gamla innan du byter, byt så fort du kan!! Kolla även in vilka slangar du kör.

Visa din Fatbike
Sebastiangronkvist sa:

Om du letar efter lätta slangar, byter däck och kollar att du inte har dubbla fälgband, så kan du kapa över 1kg i roterande vikt. Det kombinerat med mer volym och mindre självstyrning gör att cykeln blir fantastiskt mycket roligare

Visa din Fatbike
Förutom styregenskaperna så är ju snowshoe inget vidare i snö. Jag skyller en stor del av snöegenskaperna på att mönstret är för smalt och saknar kantdubbar. Det gör att det blir mycket slätt gummi mot snön i sidorna.
Men vet man inget bättre och är nöjd, så är det ju bara att köra ;)

Visa din Fatbike
Sebastiangronkvist sa:
Intressant. Vad pratar vi om för slangfabrikat då? (om man inte kastar sig in på slanglöst territorium.

Jag måste ta reda på vad sjutton jag har i mina. De väger 210 gram styck.
Köpte dem av denne kille, han svarar nog på mail om du frågar på engelska:

http://shocktherapy.fi/

De gamla fälgarna på XXLs Lite var bökiga att köra slanglöst. Jag misslyckades. Nu är det ju dock nya fälgar, kanske är de bättre?

Visa din Fatbike
Jag provade många olika lätta slangar på min Dude men tyckte just Specialized slangen var den mest "töjbara" däcket var helt perfekt efter pumpning. Många andra slangar jag testade blev så deformerade vid upppumpning att dom ändrade formen på det lätta/tunna JJ däcket.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Stuvarn sa:
Jag provade många olika lätta slangar på min Dude men tyckte just Specialized slangen var den mest "töjbara" däcket var helt perfekt efter pumpning. Många andra slangar jag testade blev så deformerade vid upppumpning att dom ändrade formen på det lätta/tunna JJ däcket.

Jag har haft 4st sådana slangar.
2 var bra som dina.
1 var ojämn.
1 var väldigt ojämn.
Dom funkade dessutom bättre på 80mm fälj med 4,0 än på 100mm fälg med 4,8.

Visa din Fatbike
Pepperazzi sa:
Någon som provat klämma in ett par D5:or på en On-one Fatty? Fram borde det gå, men bak? Någon som har koll på vad dom mäter på en 70mm fälg?

Trodde du var en av alla som beställt Örnen-cykeln, den tar iallafall D5 med god marginal ;)

Angående on one och D5 så finns det delade meningar om man googlar. Tajt lär det bli iallafall. Och går det första turen så är det inte säkert att det går andra.

Visa din Fatbike
Jag beställde jumbo jims. Det lär ju vara störst skillnad där. Sen tror jag nog att slanglöst låter intressantast. Men jag känner mig lite feg för att försöka. Saker brukar gå sönder när jag mekar. ;)

Visa din Fatbike
Du kan få provmontera ett av mina tillfälligt om du orkar svänga förbi å meka här Peppe.

Angående örncykel så var jag nyss och klämde på en, och tydligen har dom fler på väg hem. Najsa grejer...

Visa din Fatbike
Jag har precis satt ett D5 bak på frugans On-One Fatty. Det får plats men det är inte mer. Det är singelklinga fram på hennes Fatty och det är nog tur det för annars hade det absolut inte fungerat. Kanske också ska nämna att det är en 90mms fälg. Ska konverteras till slanglöst men just nu sitter det en slang i.

Tillbaka
Topp