Sup
Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jimel sa:Sup sa:Mitt bidrag till floran av alla härliga tjockisar. Frugan tycker man har tillräckligt med cyklar så vad gör man när suget efter en fatbike blir för stort? Jag beställde en billig en från det stora landet i väster och bytte ut i princip allt. Blev sugen att mecka cykel och på nätet finns en hel del bra guider på saker man kan byta ut för att göra denna ganska värdelösa Mongoose Dolomite till en duglig skogsmulle. Den har sina begränsningar när det gäller att byta ut prylar men den går förvånansvärt bra och är riktigt rolig att flänga runt med på stigarna i skogen. Det blev ett budget-fatbike-projekt!
Monterad och klar efter leverans vägde denna best 21,8 kg. Man släpade runt eländet istället för att cykla. Men det värsta med denna cykel var bromsarna och växlarna som var Shimanos billigaste skräp till 7 växlar och ett par mekaniska kina-bromsar som bara bromsar med en av två klossar någorlunda effektivt. Vevlagret tackade för sig efter bara två veckor. Men... Efter ytterligare tre veckor väger Dolomiten 17,3 kg och är en fullt duglig skogscykel. Jag har inte bytt hjul (ännu), ram och gaffel men resten är nytt. Dom röda egenhändigt hålborrade hjulen syns ordentligt i skogarna =)
Stilig, vad kostar en sådan?
Tackar! Nu är inte kronan den bästa men med frakt och importmoms landade den på ca 4300:-. För ett litet tag sedan var den nästan 1000:- billigare :( Jag har plöjt ner lite drygt 3000:- på betydligt lättare däck och slang samt bättre bromsar och drivlina. Resterande prylar kommer från andra hojar som jag har haft.
Senast ändrad: