Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Hade varit sjukt najs att ha en 127mm slag med 210x50 (är ju specad med 210x55 för 140 slag) luftdämpare med lätt kompressionstune, så byter man länkage och på med coil så är den plötsligt 150-160mm

Jag har köpt en Deviate och kommer köra 140/140 hemma och 160/140 när jag hittar roligare terräng. Tror att det är en fin allround lösning. Pratade lite med Ben om nya länkaget, som kortar reach en liten aning och gör cykeln lite mera slack också. Om jag skulle gå "full enduro" är nya länkaget nog inte dumt.

Senast ändrad:
Hade varit sjukt najs att ha en 127mm slag med 210x50 (är ju specad med 210x55 för 140 slag) luftdämpare med lätt kompressionstune, så byter man länkage och på med coil så är den plötsligt 150-160mm
Har hört från Deviate killarna att dom har kört Highlandern med 210x50 dämppare, alltså med standard länkage. ;-)

Jomper- Druidens 130 käns ju mer som 50 när man trampar eller 200 när man kör utför.. ;)
Erik h- Tycker inte den extra tissan förstör mer än vad den tillför. sen har jag ju nuförtin 690 POE så det mesta känns väldigt direkt.

Tissan sitter på en 12mm genomgående aluaxel, flexar inte als som det gjorde med orginal M6 som där var på balfan, den gick dessutom av titt som tätt så böt till en M8 och då flexar istället aluplattan den sitter i men samma sak där den tillför mer än den förstör.
Ni är båda varmt välkommna att testa druiden :)

Mycket cykel! Ser trevlig ut...om man bor i Whistler. 464 kedjestag på XL är intressant, vore kul att prova.

Ganska snygg. Verkar vara samma ram för enduro och dh (den har flaskställ).

On topic: min Highlander har ändrats lite... Kör med antigen EXT storia V3 eller nu denna Sr suntour triair dämpare (ganska imponerande för priset). Sen har jag ett Wolftooth - 1° headset som var en trevlig ändring (nu ung. 64.5°).

PSX_20210516_204706.jpg

Senast ändrad:
Hmm, är det inte lite märkligt att ingen gör en cykel med single pivot utan länkage, men med extradrev? Vore ju najs att slippa en miljard kullager, länkar och skit om man ändå får bort en del pedalgung av den minskade hävarmen liksom. :unsure:

Hmm, är det inte lite märkligt att ingen gör en cykel med single pivot utan länkage, men med extradrev? Vore ju najs att slippa en miljard kullager, länkar och skit om man ändå får bort en del pedalgung av den minskade hävarmen liksom. :unsure:

De flesta har en single pivot. Men man behöver en länkage för att styra dämparen.

Kul att flera anammar HP. @aribr får vi lite mer uppdatering/review nu när du haft den ett år eller så?

Kommer lite mera detaljerat så småningom men just nu:

Bra
  • Galet bra över stök. Jag sålde min kortslagiga cykel iom att jag blev tröttare på den när jag cyklar på lokala slingorna som är platta men relativt stökiga.
  • Känns som mera än 140 slag. Velat mellan 150 och 160 gaffel och försökt laborera med olika gafflar (och uppgraderingar) tills jag hittat nått som matchar bakändan. Kanske en coil gaffel fram fixar det.
  • Ramen funkar mycket bra med både luft och coil dämpare. Jag gillar luft för den lokala cyklingen men i brantare och stökigare terräng är coilen att föredra. Känns dock som jag behöver lite hårdare fjäder (på väg) om jag vill behålla lite känslan av luft.
  • Med 1° flackare HA (via Wolf tooth angleset) och 150 gaffel känns positionen på cykeln välbalanserad, både upp och ner. Med 160 gaffel hade jag lite för svårt att behålla vikten på framhjulet när det blev brant uppför.
  • Riktigt jäkla snabb när det pekar utför, gissar att det har med det att göra att bakhjulet inte "fastnar" på samma vis som vanliga cyklar.
  • Mycket bra kundservice (som jag behövt...)

Dåligt
  • Motstånd i idlern. Nu vet jag inte om det har någon större påverkan, men det har en psykologisk påverkan att man känner att den är där. BETA MTB gjorde precis en undersökning på en Forbidden Dreadnaught där de hittade marginella skillnader mellan den och en cykel utan idler, men man känner att den är där definitivt. Jag har tagit flesta PR på platta sträckor så det kanske inte spelar någon roll. Jag provar just nu att cykla utan seals på idlern och det känns lite "snabbare".
  • Inte den mest lekfulla cykeln, särskilt med coil. Om du vill leka a'la 50to01, så är Highlandern inte din cykel.
  • Jag fick en spricka i baktriangeln. Deviate var grymma och skickade en ny baktriangel så snabbt det gick. Ben och Chris svarat alla frågor och är super hjälpsamma.

Tror inte man kan få leverage rate som man är ute efter utan länkaget.

De flesta har en single pivot. Men man behöver en länkage för att styra dämparen.
Tror inte man kan få leverage rate som man är ute efter utan länkaget.

Ändå finns det uppskattade cyklar helt utan länkage. Har ej provat själv, dock.
Intressant nog går kedjelinjen mer eller mindre rakt genom pivot-punkten, men denna är låg, vilket kanske är det man vill komma ifrån?

orange.jpeg

Problemet är att pivot är mycket högre på en high pivot :)
Visst, men å andra sidan finns det ju gott om plats att flytta dämperiet uppåt på exempelcykeln. :giggle:
Jag påstår inte att jag vet att det funkar, men ska jag byta cykel nån gång i framtiden så vill jag ha en som är så underhållsfri det bara går. Och krångliga länkage suger verkligen i det avseendet. Just nu är jag glad över att min nuvarande cykel har plastbussningar som verkar hålla hur länge som helst. ? Kullagrena i övre länken är dock skit redan från fabrik (för hård presspassning).

Ändå finns det uppskattade cyklar helt utan länkage. Har ej provat själv, dock.
Intressant nog går kedjelinjen mer eller mindre rakt genom pivot-punkten, men denna är låg, vilket kanske är det man vill komma ifrån?

Stämmer...men det finns begränsningar.

*På med "armchair engineering" hatten.

Om man vill ha antisquat runt 100% och slippa en massa pedal kickback måste pivotpunkten skära klingan. Jag gissar att denna Orange har något mera pedal kickback än en Starling Murmur tex, iom att pivotpunkten inte gör det. Om det spelar någon roll...nja, kanske, beror på hur känslig man är och om man kör plattisar :).

En sak som är helt säkert är att med denna dämparplacering är dämparkurvan regressiv, dvs att djupare i slaget bottnar dämparen enklare, inte det man vill egentligen. Om dämparen är närmare horisontell blir dämparkurvan linjär. På Orange DH hoj är dämparen vinklat något neråt (igenom downtube) som ger en svagt progressiv kurva, as-good-as-it-gets med den designen.

Tror att de flesta långslagiga cyklarna gärna har ett något progressivt länkage dvs inte något som man uppnår med en länkagefri single pivot.

Ta allt jag säger med en nypa salt, baserar detta på några timmars lekande i linkage och 2 stycken Peruanska single pivots som jag ägt.

Visst, men å andra sidan finns det ju gott om plats att flytta dämperiet uppåt på exempelcykeln. :giggle:
Jag påstår inte att jag vet att det funkar, men ska jag byta cykel nån gång i framtiden så vill jag ha en som är så underhållsfri det bara går. Och krångliga länkage suger verkligen i det avseendet. Just nu är jag glad över att min nuvarande cykel har plastbussningar som verkar hålla hur länge som helst. ? Kullagrena i övre länken är dock skit redan från fabrik (för hård presspassning).

Men den är inte single-pivot.
Om man tittat på Deviate Highlander lite längre upp i tråden så ser man att det inte finns plats.

Nån som kan klippa in texten från BETA MTB?

Detta är kanske det viktigaste:

"So, with almost 15,000 feet of comparable climbs on the Dreadnought and the Ransom, how much harder was it to climb on the Dreadnought? On average, 01.13 percent. That’s it. Below is an example of a 1,750-vertical-foot climb, and how it compares on the Dreadnought (top image) and my Ransom (bottom image). It only took 12 more kilojoules to get the Dreadnought up to that peak than my Ransom. That’d have gotten me a whole extra 24-foot head start on that hour-long climb. "

Detta är kanske det viktigaste:

"So, with almost 15,000 feet of comparable climbs on the Dreadnought and the Ransom, how much harder was it to climb on the Dreadnought? On average, 01.13 percent. That’s it. Below is an example of a 1,750-vertical-foot climb, and how it compares on the Dreadnought (top image) and my Ransom (bottom image). It only took 12 more kilojoules to get the Dreadnought up to that peak than my Ransom. That’d have gotten me a whole extra 24-foot head start on that hour-long climb. "
Ransom i öppet läge på dämparen antar jag? 1% är ju förmodligen bara viktigt för XC-cyklister men för dödliga lär den rulla snabbare över allt stök så förutom vid ostökig klättring lär den gå snabbare.

Stämmer...men det finns begränsningar.

*På med "armchair engineering" hatten.

Om man vill ha antisquat runt 100% och slippa en massa pedal kickback måste pivotpunkten skära klingan. Jag gissar att denna Orange har något mera pedal kickback än en Starling Murmur tex, iom att pivotpunkten inte gör det. Om det spelar någon roll...nja, kanske, beror på hur känslig man är och om man kör plattisar :).

En sak som är helt säkert är att med denna dämparplacering är dämparkurvan regressiv, dvs att djupare i slaget bottnar dämparen enklare, inte det man vill egentligen. Om dämparen är närmare horisontell blir dämparkurvan linjär. På Orange DH hoj är dämparen vinklat något neråt (igenom downtube) som ger en svagt progressiv kurva, as-good-as-it-gets med den designen.

Tror att de flesta långslagiga cyklarna gärna har ett något progressivt länkage dvs inte något som man uppnår med en länkagefri single pivot.

Ta allt jag säger med en nypa salt, baserar detta på några timmars lekande i linkage och 2 stycken Peruanska single pivots som jag ägt.
Jovisst, och det där med progression går ju att ha ställbart till och med, genom att ha justerbar position för främre dämparfästet. Tror till och med jag sett det på nån annan SP-cykel.

Men den är inte single-pivot.
Om man tittat på Deviate Highlander lite längre upp i tråden så ser man att det inte finns plats.
Det är ju bara för att de gjort ett idiotlågt överrör. ?

Hemskt. Stackars cykel.

Men ja, funkar nog. Kanske påfrestningen blir lite för mycket på downtuben vid bottning, men det kan nån annan få modellera.

Hemskt. Stackars cykel.

Men ja, funkar nog. Kanske påfrestningen blir lite för mycket på downtuben vid bottning, men det kan nån annan få modellera.
Det fula är egentligen vinkeln på dämparen, som krävs för progressivitet. Finns andra hojar som är mycket fulare direkt från fabrik om du frågar mig. ?
Underröret ska nog vara det minsta problemet. Ren böjbelastning liksom, och det finns andra cyklar med dylik dämparinfästning. Kommer bara inte på vad de heter just nu.

Bara för att visa att det skulle kunna gå. Försök att inte kräkas nu, det är inte menat att vara snyggt. Bara lite snabb photoshop. :sneaky:

Edit: Och f'låt @aribr för att jag skändat din cykel. ?

Visa bilaga 496943

Wow, riktigt bar photoshoppat!
Men nu passar flaskan inte i ramen :(

Jag har också tittat lite på high pivot cyklar och också stört mig på kompleksa anläkningar av dämpare. Men jag är mer rädd för extra friktion med pulley. Man läser mycket om det, men jag har aldrig sett en mätning. Tur att jag inte behöver en FS (just nu).

Wow, riktigt bar photoshoppat!
Men nu passar flaskan inte i ramen :(

Jag har också tittat lite på high pivot cyklar och också stört mig på kompleksa anläkningar av dämpare. Men jag är mer rädd för extra friktion med pulley. Man läser mycket om det, men jag har aldrig sett en mätning. Tur att jag inte behöver en FS (just nu).
Flaskstället och främre dämparfästet är inte rört, så det passar fortfarande om det passade från början. ?
Ja, friktion eller oljud är ju inte så kul. Bara det extra drevet jag behövde när jag körde singlespeed på min stela cykel lät en hel del. I det här fallet är dessutom belastningen tokhög.

Tror att man skulle kunna har infästingen i svingen lite längre ner och dämparen lite mer vertikalt. Då blir det snyggare och finns det plats för en flaska.
Då blir kurvan dock regressiv. Du kan tänka dig en triangel mellan pivot-punkten och de två dämparfästena. Är vinkeln liten (mindre än ~90°) mellan dämparkroppen och hävarmen pivot/dämparfäste, så blir kurvan progressiv. Är vinkeln stor (mer än ~90°) så blir den regressiv. Vinkeln ändras nämligen när svingen rör sig, så att även "utväxlingen" ändras mot dämparen.

Här har vi ett exempel på high pivot utan länkage. Dock singlespeed, så inte direkt överförbart till växlad cykel. Men som synes skulle det kunna bli rätt snyggt med rakare rör. Notera också justerbart främre dämparfäste för att ändra kurvan.

p5pb16004788.jpeg

Då blir kurvan dock regressiv. Du kan tänka dig en triangel mellan pivot-punkten och de två dämparfästena. Är vinkeln liten (mindre än ~90°) mellan dämparkroppen och hävarmen pivot/dämparfäste, så blir kurvan progressiv. Är vinkeln stor (mer än ~90°) så blir den regressiv. Vinkeln ändras nämligen när svingen rör sig, så att även "utväxlingen" ändras mot dämparen.

Menade att man kan rotera hävarmen, dämparn och infästignen i ramen runt pivoten, då är anlänkningskurvan identiskt. Kanske behövs en lite mer böjd diagonalrör.
Är anlänkningsarmen inte lite för långt?

Menade att man kan rotera hävarmen, dämparn och infästignen i ramen runt pivoten, då är anlänkningskurvan identiskt. Kanske behövs en lite mer böjd diagonalrör.
Är anlänkningsarmen inte lite för långt?
Inte säker på att jag förstår hur du menar. Längden mellan pivot och övre dämparfäste beror på hur mycket man vill att kurvan ska ändras. Är den ungefär lika lång som dämparen själv så kan man hålla sig till ganska liten förändring. Skulle man vilja ha 100% linjäritet så skulle hävarmen behöva vara oändligt lång. Lite opraktiskt. ?

De flesta SP-cyklar utan länkage har ungefär den längden på hävarm, antagligen för att det är praktiskt och lätt att prova sig fram till nåt som funkar. Dessutom minskar förstås belastningarna på hävarmen själv när den är lång, men det kräver också längre slaglängd på dämparen vilket kan vara fördelaktigt. Lägre lufttryck = mindre friktion, bättre möjligheter till dämparoptimering, med mera.

--------

Edit: Som av en händelse har Propain just släppt en cykel för ungdomar som är SP med precis sån dämparplacering som jag skissade fram. Dock inte high pivot, vilket såklart skulle kräva en större ram. Men ändå, är det lika skrattretande när en tillverkare gör det på fullt allvar?

Screenshot 2021-06-22 at 12.53.27.png

Senast ändrad:
Inte säker på att jag förstår hur du menar. Längden mellan pivot och övre dämparfäste beror på hur mycket man vill att kurvan ska ändras. Är den ungefär lika lång som dämparen själv så kan man hålla sig till ganska liten förändring. Skulle man vilja ha 100% linjäritet så skulle hävarmen behöva vara oändligt lång. Lite opraktiskt. ?

De flesta SP-cyklar utan länkage har ungefär den längden på hävarm, antagligen för att det är praktiskt och lätt att prova sig fram till nåt som funkar. Dessutom minskar förstås belastningarna på hävarmen själv när den är lång, men det kräver också längre slaglängd på dämparen vilket kan vara fördelaktigt. Lägre lufttryck = mindre friktion, bättre möjligheter till dämparoptimering, med mera.

--------

Edit: Som av en händelse har Propain just släppt en cykel för ungdomar som är SP med precis sån dämparplacering som jag skissade fram. Dock inte high pivot, vilket såklart skulle kräva en större ram. Men ändå, är det lika skrattretande när en tillverkare gör det på fullt allvar?

Visa bilaga 496949

Jag tänkte för mycket Horst-länk, där anlänkningen inte rör sig så mycket. Med en single pivot är det enkelt: slag är ungefär slag av dämparen gånger ratio av distans pivot till bakaxel genom hävarmen. Så armen måste vara långt.

Den Propain finns sedan några år. Tänkte direkt på den när jag såg din bild. Den är inte full. Övervägade den till min son, men slag är för långt och den väger för mycket.

Ok kunde inte släppa @Makten förslag.

Visa bilaga 497019

135mm slag
Konstant 2.4 leverage (linjär)
10mm (bara) bakåt gående axel
100% AS vid sag (ner till 79% vid 135mm)
Noll (i princip) pedal kickback.

Nu behöver bara nån av er hitta en svetsare och vi är in business :).

Ta det till någon kinesisk fabrik så får de bygga en i kolfiber. Kör en crowdfund.

Tillbaka
Topp