Visa din ibis

glitch

Aktiv medlem
roefv sa:
Jeff Kendall-Weeds Pros and cons efter att ha kört Ibis Ripmo AF ett tag:
Har rätt svårt för honom och helt ärligt, det var rätt lite substans i det hela.
Han gillar verkligen att man kan ta av ISCg-fästet...., hade varit bättre att det satt fastsvetsat i ramen
Kan hålla med om att bromsfästet bak borde stödja 180 skiva default, men sen snackar han om att en pm adapter kostar 20$ bara? Det var ändå att ta i lite, de kostar en hundralapp typ.
Kommentarerna om pedal strikes och låga BB:t.. ja du det är typ samma BB height på AF och kolramen samtidigt som han aldrig klagat på pedal strikes på kolramen, sen rabblar han upp hojar med mycket mer slag som är mer freeride, klart som korvspad att de har högre BB.

Nåväl, nåt måste han väl säga :)
Han har i alla fall rätt i att det är sjukt bra pang för pengen.

roefv

Medlem
Rent hållbarhetsmässigt, är det bättre med ett iscg-fäste som sitter fast i ramen? Eller blir det en bättre fördelning av kraften vid ett eventuellt islag om adaptern sitter på vevaxel? Kanske bara är av akademisk betydelse? Sen är det ju visserligen smidigare/dnyggare med ett fast fäste i ramen...

glitch

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Ur ett hållbarhetsperspektiv skulle jag säga att ett avtagbart ISCG-fäste är att föredra. Jag ser inga nackdelar med det faktiskt.
Vad baserar du det på? (Seriös fråga). Ser inte riktigt varför det skulle hålla bättre med en lös del än om den är en del av ramen.
På en så här cykel vill man ha iscg, jag fattar på en ripley t.ex. att man gör fästet löst. Men det är ingen big deal, dock under all kritik att Ibis inte skickar med rätt spacers till sram vevarna om man vill köra med fästet.

jonte987

Aktiv medlem
glitch sa:
Crossmax sa:
Ur ett hållbarhetsperspektiv skulle jag säga att ett avtagbart ISCG-fäste är att föredra. Jag ser inga nackdelar med det faktiskt.
Vad baserar du det på? (Seriös fråga). Ser inte riktigt varför det skulle hålla bättre med en lös del än om den är en del av ramen.
På en så här cykel vill man ha iscg, jag fattar på en ripley t.ex. att man gör fästet löst. Men det är ingen big deal, dock under all kritik att Ibis inte skickar med rätt spacers till sram vevarna om man vill köra med fästet.
Happy säger att kroppsvikten inte går genom ramen om det är fäst i veven.

marr

Aktiv medlem
jonte987 sa:
glitch sa:
Crossmax sa:
Fast om det är fäst i vevlager hylsan, eller svetsat i ramen borde kvitta.
Annat om de sitter på veven kanske. Men tveksam.

glitch

Aktiv medlem
jonte987 sa:
glitch sa:
Crossmax sa:
Men det är ju inte fäst i veven, det är fäst i en hylsa med splines som jag skulle gissa är en integrerad del av den gängade vevlagerhylsan som är limmad på plats.

Crossmax

Aktiv medlem
glitch sa:
Crossmax sa:
Jag tänker att om du får en hård smäll som skulle förstöra ISCG-tabbarna/ ramen så är det fördelaktigt om du har en adapter du bara kan byta ut för en hundring istället för att ha en delvis pajad ram. Bygger såklart på att vevlagerhylsan inte går sönder, men jag vill föreställa mig att eftersom ibis-adaptern fäster på vevlagerhylsan så borde det vara hållbarare än exempelvis:

glitch

Aktiv medlem
Crossmax sa:
glitch sa:
Crossmax sa:
Jag tänker att om du får en hård smäll som skulle förstöra ISCG-tabbarna/ ramen så är det fördelaktigt om du har en adapter du bara kan byta ut för en hundring istället för att ha en delvis pajad ram. Bygger såklart på att vevlagerhylsan inte går sönder, men jag vill föreställa mig att eftersom ibis-adaptern fäster på vevlagerhylsan så borde det vara hållbarare än exempelvis:
Tror vi behöver en ingenjör här😂
I YT fallet ser det ju ut att kunna vara rätt tunnt gods runt vevlagerhylsan vilket då inte är så konstigt att kraften från iscgfästet får det att spricka.
Känns mest som en dålig konstruktion.
På mina SC ramar har området kring iscg fästet varit bra mycket fläskigare.
Men kanske bättre att leda kraften mot bb hylsan i alla fall då den borde ha tjockare anläggningsyta mot kolväven?
På en aluram kan man ju alltid fundera om inte svetsfogarna ger sig först på ett integrerat fäste.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ett fäste som är klämt mot vevlagerhylssn borde väl till 100% lägga lasten rätt in i den utan att passera ramen, det blir ju som att den sitter på veven.

Med ett fäste på ramen måste kraften passera ramen innan den kan komma till veven det kan säkert göras bra, men introducerar en passage av kraft genom ramen som hade kunnat undvikas.

Nu tycker jag själv att det är smidigt med rammontage....

theBrand

Aktiv medlem
Det kanske är marginellt mer hållbart att ha den lösa plattan, vem vet. Däremot störde jag mig på att jag ofta var tvungen att efterdra vevlagret efter en rejäl smäll mot adaptern. Sånt kan ju vara ganska irriterande.

(På senare cyklar har jag skippat bash, har några reservlänkar och kedjebrytare med mig istället)

Mafv

Medlem
Vad tycker ni, ska man satsa på Coil om man kommer köra mycket Åre, Järvsö och en del Hellas, samt Mälardalen skog?

Eller ska man strunta i de?

Fördelar rent servicemässigt med Coil?

Gäller en Ripmo AF, Nx i Large, (metall) jag är 180, ca 80kg (ska ner mot 75kg).

/M

glitch

Aktiv medlem
Mafv sa:
glitch sa:
Troligtvis en av de sista AF som levererades innan konken var ett faktum. Blir nog premiär i morgon.
Hur upplever du den med Coil kontra luft?

Ska ev köpa en via Ontrack som nu får sälja Ibis Ripmo AF. Om du inte är sugen på att sälja din? ;)

/M
Tung? Skämt åsido, har för hård fjäder nu så får inte alls fördelarna med coil. Men cyklar man mycket stig med trampa tror jag luft är att föredra.

Mafv

Medlem
glitch sa:
Mafv sa:
glitch sa:
Troligtvis en av de sista AF som levererades innan konken var ett faktum. Blir nog premiär i morgon.
Hur upplever du den med Coil kontra luft?

Ska ev köpa en via Ontrack som nu får sälja Ibis Ripmo AF. Om du inte är sugen på att sälja din? ;)

/M
Tung? Skämt åsido, har för hård fjäder nu så får inte alls fördelarna med coil. Men cyklar man mycket stig med trampa tror jag luft är att föredra.
Ok, vad jag läst och sett verkar luft va att föredra ja, ger ju mer möjligheter till småjusteringar bla.

/M

Mafv

Medlem

Makten

Aktiv medlem
Med nya hjul och skivor är hojen nu nere i 12,9 kilo med pedaler, flaskställ och jätteframstänka:) Kommer dock stoppa korvar i däcken som tvingar upp vikten lite tyvärr, men jag måste verkligen sänka däcktrycket. Helvete vad hårt och stötigt det blev med kolfiberfälgar:-O

R0200050_2.jpg

soderblom

Aktiv medlem
Makten sa:
Med nya hjul och skivor är hojen nu nere i 12,9 kilo med pedaler, flaskställ och jätteframstänka:) Kommer dock stoppa korvar i däcken som tvingar upp vikten lite tyvärr, men jag måste verkligen sänka däcktrycket. Helvete vad hårt och stötigt det blev med kolfiberfälgar:-O
Du kanske skrev i din andra tråd, men vad var ramvikten inkl dämpare?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:
Vilken Bashguard / Chainguide kör ni som har en Ripmo?

Har beställt till deras ISCG 05 fäste.
Det ingår ett ISCG fäste, inget du ska behöva köpa löst.
Funderar också på bashguard. Ett One up verkar bra https://www.oneupcomponents.com/products/bashguide-iscg05
Säker på att det ingår?

Vad jag läst måste man köpa till det separat, finns på deras parts sida.

One up ser bra ut!

/M
Ingår men finns att köpa nytt om man dödar.
Jag har en MRP, fungerar utmärkt. Min KCNC passade inte alls.
Teamet kör väl med one ups.

Mafv

Medlem
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Funderar också på bashguard. Ett One up verkar bra https://www.oneupcomponents.com/products/bashguide-iscg05
Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M
https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo-af

Under Spec

ISCG 05 Compatible Optional removable adapter

Kanske bara är på AF dom har gjort den optional då?

/M

glitch

Aktiv medlem
Mafv sa:
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M

Under Spec

/M
Ingick på min AF.

Mafv

Medlem
glitch sa:
Mafv sa:
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M

Under Spec

/M
Ingick på min AF.
Ok, då får jag höra med dom, tack!

/M

Mafv

Medlem
Mafv sa:
glitch sa:
Mafv sa:
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M

Under Spec

/M
Ingick på min AF.
Ok, då får jag höra med dom, tack!

/M
Fick besked att det ingår, kanske va tidiga försändelser som inte fick med sina. Då jag läst det på forum.

/M

Mafv

Medlem
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M
Vilken MRP kör du med? AMg CS?

alt denna

https://www.oneupcomponents.com/products/bashguide-v2-iscg05

/M

jekyll

Medlem
glitch sa:
jekyll sa:
....och på min Mojo3 och HD4 fick man beställa som extra tillbehör.
Absolut, och bägge dessa är äldre generationer. Ripmo har alltid levererats med iscg fästet löst från Ibis vad jag vet. Sen kanske någon handlare gjort en fuling.
Jamendåså!
Ripmo har jag ingen erfarenhet av.

Jag använder Absolute Blacks kombinerade styrare och taco på HD4:an. Tror det är 77Design som tillverkar den.
https://absoluteblack.cc/oval-bashguide-iscg05/

Crossmax

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
bjorkkis sa:
@Crossmax, Får nog säga att det är den finaste Ripmon jag har sett! Många plus :)
Ja, verkligen fin! Ser sprillans ut också fast du väl haft den ett tag? Ext dämparen ser grymt ut!
Tack båda. Framtriangeln är faktiskt relativt ny, fick en ny av Ibis efter att lacken på originaltriangeln börjat släppa på top tuben. Testade sätta på InvisiFrame när jag fick utbytesramen, så det bidrar nog också till den nya looken.

EXT-dämparen är grym, både poppigare och plushare mot de dämpare jag kört på tidigare (DPX2 och TTX Air). Mycket kan nog hänföras till att den är inställd för mig, där jag på låga 60kg inte annars brukar befinna mig i sweet spot för standardtunade dämpare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mafv sa:
Raggamuffin sa:
Mafv sa:
Nypåmtb sa:
Mafv sa:

Säker på att det ingår?

One up ser bra ut!

/M
Vilken MRP kör du med? AMg CS?

alt denna

https://www.oneupcomponents.com/products/bashguide-v2-iscg05

/M
1x alloy ser det ut att vara.

jekyll

Medlem
marr sa:
Marcus TSD sa:
marr sa:
AddeN sa:
Fina.
Var köper man bäst sin Ibis nu?
Tror man avvaktar ett tag o ser vad som händer. Tips.
Man snackar med Vilse på Ontrack...
Se ovan, frågade han igår. Just nu är det lite oklart. Men det verkar lösa sig :)
Det har löst sig!
Ontrack fortsätter att sälja Ibis.
Ontrack köper direkt från Ibis i USA tillsvidare och slipper omvägen via Cykelkraft som mest krånglade.
Just nu har de 8-10 Ripmo AF i beställning.

https://www.ontracksverige.se/

Simpa85

Medlem
Tjena,

Sa i oktober, dagen efter beräknad leverans från beställningen i augusti, att jag skulle återkomma med rapport i december.
Men med CKs konkurs och lite oro kring ramen lät jag bli att lägga upp nått innan jag var säker på att/om jag skulle behålla den.

Min Ripley levererades 19 timmar innan CKs konkurs blev känd. Känns som att jag hade tur i oturen. Haft lite kontakt med Ibis under julhelgen och allt känns bra efter det.

Efter lite genomgång av cykeln och ett par turer är jag väldigt nöjd.
Maxxis Assegai däcken ger ett jäkla gott grepp även i blöt skog. Ramen är stabil men lyckas ändå hålla lekfullheten på topp i backarna.

Jag ser fram mot längre dagar nu bara.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer