Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nån teknik jag läste i nån forumtråd var att knacka hundra gånger med mejsel för att få ut veven en mikrometer i taget, du kan ju testa det på vänstersidan kanske. Värma, knacka, värma, knacka.

Visa din Miyata!
Skulle just köpa en till Tripple Cross på Blocket. Han skickade bla denna bild. Visst betyder det här att någon har bankat ner en normalstor sadelstolpe i den? Miyata hade ju ett hårstrå smalare, av någon anledning...
dde5f0fbf93646e29d05602bfd33f490.jpg

Visa din Miyata!
En Pathrunner -94 helt original med alla GH prylar kvar. En 18,5:a räcker upp till 180-185 typ.
Köp, tveka ej
Vad tycker ni är rimligt pris? Han vill ha 1500. Är lite över gränsen för en spontantur och några hundra på bensin tur och retur. Fast att fixa en cykel i sämre skick med nya dekaler och delar drar ju snabbt iväg till samma kostnad.

Visa din Miyata!
Vad tycker ni är rimligt pris? Han vill ha 1500. Är lite över gränsen för en spontantur och några hundra på bensin tur och retur. Fast att fixa en cykel i sämre skick med nya dekaler och delar drar ju snabbt iväg till samma kostnad.
1500 är inga pengar för ett stycke kulturhistoria som dessutom är helt orginal. Bara GH prylarna är värda 1500 pix. Köp den nu!

Visa din Miyata!
1500 är inga pengar för ett stycke kulturhistoria som dessutom är helt orginal. Bara GH prylarna är värda 1500 pix. Köp den nu!
Haha, tänkte skippa cykeln då jag redan har en liknande silvrig retro Marin 26'' i titan. Men eftersom du insisterar så köper jag den! Fin-retromtb nummer 2 då. Går inte att motivera alla cyklar ur ett praktiskt behov, men visst är det en trevlig hobby.

Visa din Miyata!
Haha, tänkte skippa cykeln då jag redan har en liknande silvrig retro Marin 26'' i titan. Men eftersom du insisterar så köper jag den! Fin-retromtb nummer 2 då. Går inte att motivera alla cyklar ur ett praktiskt behov, men visst är det en trevlig hobby.
Alltså har du sett mitt garage?.. ett under att jag kan motivera det? allt är inte praktiskt behov där?
Det är en mkt bra hobby, grattis till Miyatan???

Visa din Miyata!
Kedjan ligger ju på lilla - lilla så det är ju fullt naturligt på ett 3 delat parti

Kedjan är ju så lång att den inte ens är spänd. Tydlig böj på nedre delen enligt mina ögon. På mitt tredelade ligger den rakt. Ägaren får gärna lägga upp bild med kedjan på stora stora om det behagar honom. Gissar på att kedjan behövs kortas ner ca en länk. Kommer förbättra växlingen om det är så.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu har jag fått någorlunda ordning på min Highrunner. Det mesta är bara putsat och återmonterat. Jag fick såga bort vevarna så vevar och vevlager är bytt. Hittade fina barends och en styrstam på tradera och tog vevar, sadel och däck från en gammal Haro jag hade stående. Totalt landade det nog strax över tusenlappen (500 för cykeln), och tolv dagar i tid. Fett nöjd med att ha fått ihop den i stridbart skick.
ACF24FB7-4905-4300-A047-8F04F4C9423C.jpeg

180D2936-F25D-41BB-A348-6B34239367F0.jpeg6B605FBA-DDB8-49BB-BDC7-0B2971D51BF9.jpeg152B6B84-446E-4FFE-890C-D5CF506553B1.jpegB6F605C1-1552-4B28-9F98-BF11D5081F34.jpeg8642A510-8135-44AB-8835-E62CB856752A.jpegE6BEEAC9-47AC-42C1-B7FE-33632F455AEC.jpegEF3F3EFC-6B30-4786-BE65-8660366D6118.jpegF64F7637-D744-49D7-AFE4-F9E14FC017DE.jpeg

Bilagor

• 4C086603-D3A4-4C8C-994B-EBFBD22D8D10.jpeg
    4C086603-D3A4-4C8C-994B-EBFBD22D8D10.jpeg
    378.5 KB · Besök: 208
Visa din Miyata!
Nu har jag fått någorlunda ordning på min Highrunner. Det mesta är bara putsat och återmonterat. Jag fick såga bort vevarna så vevar och vevlager är bytt. Hittade fina barends och en styrstam på tradera och tog vevar, sadel och däck från en gammal Haro jag hade stående. Totalt landade det nog strax över tusenlappen (500 för cykeln), och tolv dagar i tid. Fett nöjd med att ha fått ihop den i stridbart skick.Visa bilaga 418657
Visa bilaga 418656Visa bilaga 418646Visa bilaga 418647Visa bilaga 418648Visa bilaga 418650Visa bilaga 418652Visa bilaga 418651Visa bilaga 418655
Mkt snyggt, bra jobbat! ☺️

Visa din Miyata!
Kanske jag borde lägga det här i nån annan tråd men........
Miyata-ram bortskänkes mot avhämtning i Bålsta

Bilagor

• Miyata2.jpg
    Miyata2.jpg
    36 KB · Besök: 298
Visa din Miyata!
Köpte skönheten efter lite prutning. Behövde torka bort en hel del blodfläckar från cykeln då stackarn hade cyklat utan fastspännt framhjul och landat med ansiktet i asfalten riktigt illa. Får se om jag vågar cykla på den... Första cykeln där jag behåller stödet, skiner ju som resten av cykeln.
20200522_185033.jpg
f9lpe63a7d051[1].jpg

Har nu även cyklat på cykeln, måste höja styret lite. Känns bra, lättare än Valley Runnern, men geometrin och storleken på Valley Runnern passar mig bättre.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Haha, känner mig begränsad av att nya Miyatan är så pass original. Skulle hellre vilja ha riserstyre och annan vinkel på styrstammen för att få bak tyngdpunkten något. Sedan är däcken gjorda för att rejsa off-road, men jag har 3-4 cyklar jag skulle välja framför denna när det gäller stigkörning.

Visa din Miyata!
På tal om att (inte) vara begränsad av oskruvat originalskick, vad säger den samlade expertisen om att ”cold set:a” baken på en 135 mm stålis till 142 mm och bygga hjul på 142/12-nav, med adapter för snabbfäste?
Undrar för att en dylik ”framtidssäkring” skulle göra ett köp av fin-nav lite mindre vansinnigt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
På tal om att (inte) vara begränsad av oskruvat originalskick, vad säger den samlade expertisen om att ”cold set:a” baken på en 135 mm stålis till 142 mm och bygga hjul på 142/12-nav, med adapter för snabbfäste?
Undrar för att en dylik ”framtidssäkring” skulle göra ett köp av fin-nav lite mindre vansinnigt.
eller köp nav med utbytbara endcaps? vet inte hur mycket framtidsligt 142 är jämfört med 135. (och det är ju egentligen samma bredd, bara olika axlar och olika långa endcaps).

Visa din Miyata!
Greg Comp verkar det stå på däcken (?) Det måste väl vara original G.H som kom på cykeln? Finns det något värde i vintage-däck?

Bilagor

• 20200524_140944.jpg
    20200524_140944.jpg
    273.7 KB · Besök: 215
Visa din Miyata!
Fått ta över brorsans gamla rigg. Tvättat den lite och smort kedjan. Allt fungerar och skicket är riktigt bra. Han köpte den för försäkringspengar när hans tidigare Miyata blev stulen och ngn stans där tappade han intresset för cykling m a o är den typ helt osliten vad jag kan bedöma. Har också stått väderskyddat genom åren.
Var så jävla Avis på den här cykelnnär jag var liten men dels var jag för liten för den (brorsan är 7år äldre) och dels fick jag typ inte gå i närheten av den (den var rätt dyr på sin tid)
Tog den på en kort skogstur igår och det fungerar bra men stor skillnad mot modern 29” fullgung.
53E0CFC3-C8DF-4034-99A0-4C3AF0705503.jpeg
4D78943C-AA27-4A78-AA22-865697839CD3.jpeg
7FCDA9BA-7C47-443D-9E01-124111A27E35.jpeg
9DFBEE15-F8A5-4D7E-A1A9-72E44251D6F3.jpeg
8DB604C6-3102-4E3C-ABE7-2770B47DB92E.jpeg
C87F911B-55E5-42E6-BC03-CE6C5A0072F3.jpeg

Visa din Miyata!
Fått ta över brorsans gamla rigg. Tvättat den lite och smort kedjan. Allt fungerar och skicket är riktigt bra. Han köpte den för försäkringspengar när hans tidigare Miyata blev stulen och ngn stans där tappade han intresset för cykling m a o är den typ helt osliten vad jag kan bedöma. Har också stått väderskyddat genom åren.
Var så jävla Avis på den här cykelnnär jag var liten men dels var jag för liten för den (brorsan är 7år äldre) och dels fick jag typ inte gå i närheten av den (den var rätt dyr på sin tid)
Tog den på en kort skogstur igår och det fungerar bra men stor skillnad mot modern 29” fullgung.
Visa bilaga 420635Visa bilaga 420636Visa bilaga 420637Visa bilaga 420638Visa bilaga 420639Visa bilaga 420640
Det är något magiskt över Ridge Runner. Miyata hade många snygga modeller under åren men just denna väcker habegär hos så många.
Jag har letat i flera år efter en fin men fick tillslut göra en själv... i aluminium. Lite antiklimax men med lite god vilja känns det nästan lika magiskt.
Din hoj ser riktigt fin ut, ett var nya däck men tanwall så ser den ut som den gjorde då. En förbättring som lyfter utseendet till toppen :)

Visa din Miyata!
Det är något magiskt över Ridge Runner. Miyata hade många snygga modeller under åren men just denna väcker habegär hos så många.
Jag har letat i flera år efter en fin men fick tillslut göra en själv... i aluminium. Lite antiklimax men med lite god vilja känns det nästan lika magiskt.
Din hoj ser riktigt fin ut, ett var nya däck men tanwall så ser den ut som den gjorde då. En förbättring som lyfter utseendet till toppen :)
Har inte riktigt bestämt om jag ska ha kvar den eller inte. Den är lite för liten för mig men helt klart inte ALLDELES för liten. Blir den kvar måste jag fan sätta på ett styre som är några cm bredare i a f (men vill ju inte sabba utseendet) Sedan nya däck, pedaler (dåligt grepp i dessa då de är avsedda för korgar, som finns kvar) och handtag. Allt fungerar men nedplockning och rengöring av växelreglage och växelförare ska ju i s f till samt nya vajrar och höljen. Nya bromsbelägg som inte är uttorkade är säkert också en bra idé (fast de tar faktiska riktigt bra). Blir några kronors investering och flera timmars jobb men känslan är att det kan vara värt det då det är en riktig pärla. Hade det varit 100% rätt strl hade jag inte tvekat.

Visa din Miyata!
Har inte riktigt bestämt om jag ska ha kvar den eller inte. Den är lite för liten för mig men helt klart inte ALLDELES för liten. Blir den kvar måste jag fan sätta på ett styre som är några cm bredare i a f (men vill ju inte sabba utseendet) Sedan nya däck, pedaler (dåligt grepp i dessa då de är avsedda för korgar, som finns kvar) och handtag. Allt fungerar men nedplockning och rengöring av växelreglage och växelförare ska ju i s f till samt nya vajrar och höljen. Nya bromsbelägg som inte är uttorkade är säkert också en bra idé (fast de tar faktiska riktigt bra). Blir några kronors investering och flera timmars jobb men känslan är att det kan vara värt det då det är en riktig pärla. Hade det varit 100% rätt strl hade jag inte tvekat.
Det märkliga är att din ram borde vara samma som gamla High Runner i stål. Den har mer slope än de traditionella stålramarna som den byggde på först samt att att sadelröret går över överröret.
Ovanlig modell, Behåll!

Visa din Miyata!
D92535C3-9BE8-45D2-91CF-4F5542952328.jpeg

Hej!
En Seven Twelve, som jag köpte nyligen. Den känns i ganska gott skick, men planen är att kanske byta ut den lite urblekta originalsadeln mot något hetare, men tidstypiskt. Förslag tas tacksamt emot. Annars tänkte jag nog bara putsa bort lite ytrost och tejprester från div reflexmontage etc och ut o trampa ?
/J

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp