Carl Edfeldt
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser ut som en sport runner ?Den här dök upp på fejan till kanske ganska bra pris. Men vad är det för modell tro? Klibborna är i vanlig ordning förlorade.
Visa bilaga 456691
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som en sport runner ?Den här dök upp på fejan till kanske ganska bra pris. Men vad är det för modell tro? Klibborna är i vanlig ordning förlorade.
Visa bilaga 456691
Fästen på gaffelbenen, var det Sport och On/Off som hade det?Den här dök upp på fejan till kanske ganska bra pris. Men vad är det för modell tro? Klibborna är i vanlig ordning förlorade.
Den här dök upp på fejan till kanske ganska bra pris. Men vad är det för modell tro? Klibborna är i vanlig ordning förlorade.
Visa bilaga 456691
Yes sir, det var dom modellerna som hade det i mtb utbudet.Fästen på gaffelbenen, var det Sport och On/Off som hade det?
Hur som, köp och salta in!
Ååh den skulle göra sig finfint som pendlarhoj, bra med fästen till stänkor och korgar. Men jag har ju redan en pendlarhoj och två andra pågående byggprojekt. Fan. Behöver ett större garage.
Skulle säga 20,5Den ser hyfsat stor ut va, men kanske inte fullt 22,5” utan snarare 20,5”?
Annars är väl @Sennsa på jakt efter 22,5:a.
Jag läste för länge sedan en artikel om bildbyrån Magnum där Magnumfotografen Harry Gruyaert beskrev det som att ”Fotografi är en sjukdom...Visa bilaga 456698Allt får plats, bara man vill?
Säger inte emot dig! ?Jag läste för länge sedan en artikel om bildbyrån Magnum där Magfotografen Harry Gruyaert beskrev det som att ”Fotografi är en sjukdom...
...och vi är en samling mycket sjuka människor.”
Just sayin’.
+1Ramen ser onekligen ut som en touringhoj i geometrin med 26” hjul ?
Skulle säga att det är en reducerad ram som limningstekniken bygger på. Samtliga ramar som är limmade har reducerad rör.Någon som vet om Miyata one hundred – Mixte är gjord av fin- eller fulstål? Jag gissar att den inte är gjord av Miyatas dubbelreducerade CroMo.
Det är en sån här jag undrar över:Skulle säga att det är en reducerad ram som limningstekniken bygger på. Samtliga ramar som är limmade har reducerad rör.
STB spline tripple butted. Möjligt att de svetsade Alfrexramarna hade lägre kvalitet på rören. Miyata tillverkade ramarna till Univega också så det fanns nog en del att välja på i rörförrådet. Men som sagt, de limmade ramarna är nog nästan alltid reducerade oavsett material.
Skall kolla arkivet ikväll så kan vi nog få en korrekt bild av materialet ?Det är en sån här jag undrar över:
Miyata
Köpte för en tid sedan MTB och är alldeles nöjd och glad att få rolig motion. Tjejen blev genast sugen att hänga på, speciellt som den "White Lady" hon fått av en slump inte riktigt är lämpad för stigar och knas i skogen. Då kom brorsan med den geniala idén att ge henne en gammal Miyata on Off...happyride.se
Kollar man i gamla kataloger så anges det att 100 inte har CroMo-stål utan troligtvis nån HiTen kolstål.
Någon som vet om Miyata one hundred – Mixte är gjord av fin- eller fulstål? Jag gissar att den inte är gjord av Miyatas dubbelreducerade CroMo.
De är hopplösa. Jag tar hand om den som en ren barmhärtighetsgärning.Hej! Ni som har cyklat på miyatas touringcyklar, hur är dessa att använda för annat än touring? Tänker främst stadscykling och grusstigar.
Har haft en one ten tidigare som jag gillade men sålde då jag ville ha en cykel som kunde ta lite bredare däck, stänkskärmar osv.. Hade funderat lite på surlys olika asfaltscyklar typ straggler eller midnight special men så dök det upp en miyata 1000 som jag slog till på. Går lite i valet och kvalet om jag ska satsa på denna eller om den kommer kännas lite slö?
Trodde du skulle hugga som en kobra på den??De är hopplösa. Jag tar hand om den som en ren barmhärtighetsgärning.
Skämt åsido, jag poppar en skål med popcorn och ser fram emot vederhäftiga inspel. Jag behöver verkligen inte fler cyklar, men en lätt grusifierad 1000 skulle jag inte tacka nej till.
Bumpar lures fråga om 1000, jag är också nyfiken.Jag förstår att det är en bra cykel för touring och att den gott kan användas för att cykla på grus också.. Min fråga handlar väl egentligen mest om geometrin på miyata 1000 och hur den skiljer sig från moderna gravelcyklar i upplevelse. Har idag en kona rove (aluminium) som jag hade tänkt uppgradera ifrån även om jag är hyfsat nöjd med hur den beter sig.
Ungefär precis hur bär du dig åt med avrostning/rostskydd utvändigt och invändigt? Är just på väg att göra detsamma med en gammal sliten Motobecane men tvekar inför vägval.Kort uppdatering på Projekt Layla.
Sadelstolpen är ur vägen efter sju sorger och åtta bedrövelser. Ramen är utvändigt avrostad och hjullagren smorda.
Återstår invändig rostskyddsbehandling innan grejerna monteras ihop igen.
Utvändigt fick farsan, som ska ha cykeln, sköta själv. :) Jag tror att han helt enkelt använde stål-/mässingsborste. Sedan bättringsmålade han med alldeles för grov pensel, men det är en annan femma.Ungefär precis hur bär du dig åt med avrostning/rostskydd utvändigt och invändigt? Är just på väg att göra detsamma med en gammal sliten Motobecane men tvekar inför vägval.
Verkligen! Jag torkade och torkade men lik förbannat kröp det ut olja långt efteråt. Det gör nog inte rostskyddet mindre effektivt, men om cykelbygget till viss del försiggår inomhus (rent hypotetiskt) så kan ju oljan ge fläckar.Kan vara värt att låta cykeln stå på en kartongbit eller dylikt.
Fin hjulklapp ???Färdigskruvat till tonerna av Physical Graffiti och en kort premiärtur i mörkret.
Visa bilaga 460488
Den slutliga finjusteringen återstår men Projekt Layla är klart nog att överräckas på självaste dopparedagen.
Snyggt och fint gjort, god jul???Så var det gjort. Sadelstolpen maxad och cykeln överräckt till farsan. God jul gott folk!
Visa bilaga 460567
Så var det gjort. Sadelstolpen maxad och cykeln överräckt till farsan. God jul gott folk!
Visa bilaga 460567
Du behöver ju inte köra x country med den ;)Plötsligt var det nån som ville skänka bort den här bara en kvart hemifrån. Tänker att det kan bli min nya pendlare. Ser ut att vara i fint skick, men det är ju lite mörkt ute. Mkt glad åt att sadel och sadelklämma verkar hel. Har ingen koll på kolfiber dock, är det nåt särskilt jag bör tänka på?
Visa bilaga 461583
Jo det är ju klart, dom standardfästena lär ju finnas och gissningsvis dropouts. :)Jooooo fästen finns väl i bryggan över bakgaffeln undertill.
I dropoutsen bak och hål i framgaffel både uppe och i gaffeländar?