Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Fästen på gaffelbenen, var det Sport och On/Off som hade det?
Hur som, köp och salta in!
Yes sir, det var dom modellerna som hade det i mtb utbudet.
Ramen ser onekligen ut som en touringhoj i geometrin med 26” hjul ? haft 2 on/off, en 89 och en 90 samt e. Sport -93
Efter det blev det Elevation och Valley runner Carbon som nämns med text och bild i denna tråd. Gillade stålcyklarna.
Har ju en Valley runner 89 i garaget som är halvfärdig och kanske in rulla till sommaren

Visa din Miyata!
Ååh den skulle göra sig finfint som pendlarhoj, bra med fästen till stänkor och korgar. Men jag har ju redan en pendlarhoj och två andra pågående byggprojekt. Fan. Behöver ett större garage.

Tänkte bygga lite drygt 125kvm så att cyklarna kan få flytta ut från gästrummet och man kan hitta nån ny form av cykel som kanske saknas i samlingen

Visa din Miyata!
8C03238E-D364-489B-8D9A-1BAD79080A4A.jpeg
Allt får plats, bara man vill?

Visa din Miyata!
Ramen ser onekligen ut som en touringhoj i geometrin med 26” hjul ?
+1
Den har ju varit uppe här tidigare, men denna On/Off smuts-tourer byggde jag med ursäkten att jag behövde en pendlarcykel.

85BC54EB-E759-4AE6-BACE-58A20974577E.jpeg

Eftersom det är en på många sätt ljummen cykel med dagens mått - 30 år gammal, 26”, helstel, you name it we’ve got it! - så klandrar jag ingen som avstår från att rulla i mina hjulspår. Men så lite som jag har fått cyklat när förskoleförkylningarna har avlöst varandra under hösten så kan jag i alla fall intyga att den här oheliga blandningen av gammalt och nytt har gjort min nya fina 29+ bikepacking-skjuts i det närmaste arbetslös på sistone.

Någon behöver kort sagt ta sitt ansvar och förbarma sig över den där svarta Sport Runner:n. Den verkliga ondskan bor som bekant inte i de få som är aktivt onda utan i de många som ser på utan att ingripa. Det är allvarliga anklagelser, men betänk att det är cyklar vi pratar om här.

Visa din Miyata!
Någon som vet om Miyata one hundred – Mixte är gjord av fin- eller fulstål? Jag gissar att den inte är gjord av Miyatas dubbelreducerade CroMo.

Visa din Miyata!
Någon som vet om Miyata one hundred – Mixte är gjord av fin- eller fulstål? Jag gissar att den inte är gjord av Miyatas dubbelreducerade CroMo.
Skulle säga att det är en reducerad ram som limningstekniken bygger på. Samtliga ramar som är limmade har reducerad rör.
STB spline tripple butted. Möjligt att de svetsade Alfrexramarna hade lägre kvalitet på rören. Miyata tillverkade ramarna till Univega också så det fanns nog en del att välja på i rörförrådet. Men som sagt, de limmade ramarna är nog nästan alltid reducerade oavsett material.

Visa din Miyata!
Skulle säga att det är en reducerad ram som limningstekniken bygger på. Samtliga ramar som är limmade har reducerad rör.
STB spline tripple butted. Möjligt att de svetsade Alfrexramarna hade lägre kvalitet på rören. Miyata tillverkade ramarna till Univega också så det fanns nog en del att välja på i rörförrådet. Men som sagt, de limmade ramarna är nog nästan alltid reducerade oavsett material.
Det är en sån här jag undrar över:

Kollar man i gamla kataloger så anges det att 100 inte har CroMo-stål utan troligtvis nån HiTen kolstål.

Visa din Miyata!
Det är en sån här jag undrar över:

Kollar man i gamla kataloger så anges det att 100 inte har CroMo-stål utan troligtvis nån HiTen kolstål.
Skall kolla arkivet ikväll så kan vi nog få en korrekt bild av materialet ?

Visa din Miyata!
Hej! Ni som har cyklat på miyatas touringcyklar, hur är dessa att använda för annat än touring? Tänker främst stadscykling och grusstigar.

Har haft en one ten tidigare som jag gillade men sålde då jag ville ha en cykel som kunde ta lite bredare däck, stänkskärmar osv.. Hade funderat lite på surlys olika asfaltscyklar typ straggler eller midnight special men så dök det upp en miyata 1000 som jag slog till på. Går lite i valet och kvalet om jag ska satsa på denna eller om den kommer kännas lite slö?

Visa din Miyata!
Hej! Ni som har cyklat på miyatas touringcyklar, hur är dessa att använda för annat än touring? Tänker främst stadscykling och grusstigar.

Har haft en one ten tidigare som jag gillade men sålde då jag ville ha en cykel som kunde ta lite bredare däck, stänkskärmar osv.. Hade funderat lite på surlys olika asfaltscyklar typ straggler eller midnight special men så dök det upp en miyata 1000 som jag slog till på. Går lite i valet och kvalet om jag ska satsa på denna eller om den kommer kännas lite slö?
De är hopplösa. Jag tar hand om den som en ren barmhärtighetsgärning.

Skämt åsido, jag poppar en skål med popcorn och ser fram emot vederhäftiga inspel. Jag behöver verkligen inte fler cyklar, men en lätt grusifierad 1000 skulle jag inte tacka nej till.

Visa din Miyata!
De är hopplösa. Jag tar hand om den som en ren barmhärtighetsgärning.

Skämt åsido, jag poppar en skål med popcorn och ser fram emot vederhäftiga inspel. Jag behöver verkligen inte fler cyklar, men en lätt grusifierad 1000 skulle jag inte tacka nej till.
Trodde du skulle hugga som en kobra på den??
Man får aldrig för många... fast nu inser jag, den är inte helt i stål?

Visa din Miyata!
Jag förstår att det är en bra cykel för touring och att den gott kan användas för att cykla på grus också.. Min fråga handlar väl egentligen mest om geometrin på miyata 1000 och hur den skiljer sig från moderna gravelcyklar i upplevelse. Har idag en kona rove (aluminium) som jag hade tänkt uppgradera ifrån även om jag är hyfsat nöjd med hur den beter sig.

Visa din Miyata!
Jag förstår att det är en bra cykel för touring och att den gott kan användas för att cykla på grus också.. Min fråga handlar väl egentligen mest om geometrin på miyata 1000 och hur den skiljer sig från moderna gravelcyklar i upplevelse. Har idag en kona rove (aluminium) som jag hade tänkt uppgradera ifrån även om jag är hyfsat nöjd med hur den beter sig.
Bumpar lures fråga om 1000, jag är också nyfiken.

Visa din Miyata!
Kort uppdatering på Projekt Layla.
Sadelstolpen är ur vägen efter sju sorger och åtta bedrövelser. Ramen är utvändigt avrostad och hjullagren smorda.
Återstår invändig rostskyddsbehandling innan grejerna monteras ihop igen.
Ungefär precis hur bär du dig åt med avrostning/rostskydd utvändigt och invändigt? Är just på väg att göra detsamma med en gammal sliten Motobecane men tvekar inför vägval.

Visa din Miyata!
Ungefär precis hur bär du dig åt med avrostning/rostskydd utvändigt och invändigt? Är just på väg att göra detsamma med en gammal sliten Motobecane men tvekar inför vägval.
Utvändigt fick farsan, som ska ha cykeln, sköta själv. :) Jag tror att han helt enkelt använde stål-/mässingsborste. Sedan bättringsmålade han med alldeles för grov pensel, men det är en annan femma.

Invändigt blir det Biltemas linoljebaserade rostskydd. Första gången jag använde det (enda gången på en helt ny ram) var jag nog för snål med linolja så vid nästa helgenomgång av den cykeln kring år 2048 nånting så får jag göra om det med rikligare dosering. De begagnade cyklar som jag har tagit mig an därefter har jag gett ordentligt med guck och sedan torkat och gnott det överflöd som har runnit ut.

Jag gissar att det går lika bra med vanlig linolja, jag skulle isf välja kokt, men pipmunstycket på sprayburken är ganska smidigt. Kom bara ihåg, oavsett vilken oljekälla du använder, att trasor/papper med linolja kan självantända. Säkrast är att slänga dem i kaminen eller spola ned i muggen.

Visa din Miyata!
Har också använt mig av Biltemas linoljespray. Smidigt att bara spraya in och det går att komma åt på de flesta ställen.
Om du vill kan du spraya på ordentligt och sedan dra en papperstrasa genom ramen för att verkligen smeta ut det, men tror inte det behövs. Jag tejpade igen alla hål i ramen och roterade den ett halvt varv nån gång per dygn innan jag tog bort tejpen och lät det överflödiga rinna ut. Torkade bort det med jämna mellanrum. Kan vara värt att låta cykeln stå på en kartongbit eller dylikt.

Visa din Miyata!
Kan vara värt att låta cykeln stå på en kartongbit eller dylikt.
Verkligen! Jag torkade och torkade men lik förbannat kröp det ut olja långt efteråt. Det gör nog inte rostskyddet mindre effektivt, men om cykelbygget till viss del försiggår inomhus (rent hypotetiskt) så kan ju oljan ge fläckar.

Visa din Miyata!
Nattligt hemlighetsmakeri i tomteverkstan.
A0101469-0B67-47DF-A9BF-6C5DC14B57E2.jpeg

Projekt Layla, farsans 22,5” On/Off RoadRunner, är i det närmaste klar för ny jungfrutur 30 år efter den först kom i rull.

Det som återstår, vid ett snabbt överslag, är att dra vajrar till bromsar och växlar och justera desamma. Det borde hinnas med innan julafton.

Visa din Miyata!
Plötsligt var det nån som ville skänka bort den här bara en kvart hemifrån. Tänker att det kan bli min nya pendlare. Ser ut att vara i fint skick, men det är ju lite mörkt ute. Mkt glad åt att sadel och sadelklämma verkar hel. Har ingen koll på kolfiber dock, är det nåt särskilt jag bör tänka på?
1DB57F1A-C0D5-4D49-9716-CBE3B0F6D9A3.jpeg

Visa din Miyata!
Plötsligt var det nån som ville skänka bort den här bara en kvart hemifrån. Tänker att det kan bli min nya pendlare. Ser ut att vara i fint skick, men det är ju lite mörkt ute. Mkt glad åt att sadel och sadelklämma verkar hel. Har ingen koll på kolfiber dock, är det nåt särskilt jag bör tänka på?
Visa bilaga 461583
Du behöver ju inte köra x country med den ;)

Jag är jätteavis... bara så du vet!

Visa din Miyata!
Blir ingen downhill heller tror jag. Men kul grej helt klart, allt verkar vara original. Hon som skänkte den hade tillåmed tvättat av den, inklusive kassetten! Så bara för mig att se över vajrar, däck och kanske ett lager klarlack. Dock inga fästen för pakethållare etc vilket är lite synd om det ska pendlas men det är väl smällar man får ta.

Visa din Miyata!
Jooooo fästen finns väl i bryggan över bakgaffeln undertill.
I dropoutsen bak och hål i framgaffel både uppe och i gaffeländar?
Jo det är ju klart, dom standardfästena lär ju finnas och gissningsvis dropouts. :)
Bara lite mekigare. Har varit sugen på en riktig packåsna med smidiga fästen överallt, och DET kanske inte är den här helt enkelt.

Tillbaka
Topp