Nu får denna anses som klar..... Har hållt på sedan en tid tillbaka att ordna upp denna. Jag har haft problem med framväxelreglaget där den inte vill gå upp till högre kuggar utan hela tiden leta sig ned till 1:a, men nu har jag fått ordning på det. Det verkar som att dessa gamla reglage kan kärva en del om de inte används. Cykeln har varit stående i ca 25 år, så efter att jag fått en del tips av medlemmar härinne så skruvade jag loss kåpan under reglaget... det var ganska svårt att försöka komma till eftersom mycket sitter ganska slutet såg det ut som... men jag lyckades dränka det hela i WD-40.. kanske borde jag försökt plocka isär, men det var rätt svårt.... Jag smörjde iallafall upp det hela så gott jag kunde, så nu hoppade den upp och lade sig på 2:a kuggen fram och höll sig där... efter lite justering med framväxelskruven för att kedjan skall löpa fritt så blev det bättre än det var förut....
Jag sprang på denna begagnad från början... och eftersom jag helst inte vill dra på mig mer cyklar än jag redan har nuförtiden, så var ju detta tragiskt att återigen ha släpat hem en cykel.... men nu när jag ordnat upp den blev den okej, men de mår bäst av att användas och inte stå hela tiden... ;)
Det är en årsmodell från 1990. Det året så var RidgeRunner Team värstingmodellen och denna var snäppet under. Komponenterna är LX (Bakväxel, framväxel, pedaler, vevparti, cantilever) med DX växelreglage/bromsreglage och denna serie var snäppet under det bästa som var XT eftersom XTR ännu inte fanns.... Allting på cykeln är original även däcken samt handtagen... jag kunde inte rädda bakdäcket för det var rötet, men framdäcket var fint och går att använda. Däcken var märkta "Miyata" så tydligen gjorde de sina egna däck eller hade iallafall egen label på dem... Ramen är av aluminium.
Det blev helt okej tycker jag... ramen är nog 20,5" för det fanns väl 16", 18.5", 20.5" och 22.5" enligt katalogen jag kollade på nätet.
Jag tycker nog att dessa tidiga MTB´s från tidigt 90-tal börjar bli ganska svåra att hitta på marknaden i välvårdat skick. Ofta har de tidiga modellerna från olika märken ganska speciella och galna lackeringar... just denna färgen heter "Majestic Purple" och är för tiden en enhetlig färg... det enda som sticker ut är väl färgexplosionen vid överröret, men många av cyklarna på denna tiden hade ju antingen krackeleringar i lackeringarna eller att de blandade olika färger och även lät färger gå in i varandra om man tänker sig tex Merida som var ganska galna i sina lackeringar....
Så det får duga.... ofta så är grundskicket inte så här bra på dessa gamla cyklar utan man får leta efter tidstypiska delar begagnat och ersätta om man vill bygga ihop det så nära original som möjligt och då får man också kasta upp extrapengar... Nu hade jag lite tur att den tidigare ägaren var 80 år och var enda ägaren på den och att den stått undangömd inomhus så alla originaldelar fanns. Det behövdes egentligen bara en service och smörjning... Naven och växlarna med drevet generellt på den är bra, det bara smäller till när man lägger i växeln.. men växlarna och reglagen är en del att pyssla med när den stått extremt länge orörd.
Men nu är det bara till att rulla in den... :)
// Robert