Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Svårt att säga. Han har tagit sig vissa konstnärliga friheter och gjort avsteg från den Rosa när han har byggt sin Rosa.
Men trams åsido, för ett par år sedan körde han Silk Road på en gammal MB-1:a och nu laddar han för att köra OTT på en gammal Trek. Imponerande! Samtidigt har jag kollegor som inte kan cykla banvallen från Olofstorp till jobbet i Mölndal för att deras CF-cykel inte riktigt håller måttet. C’mon ge mig ett bryt. Jag gissar att Conan går i mål i OTT innan det blir målgång i Krokslätt.
Banvallen är såååå slät, finns inga ursäkter där ?

Visa din Miyata!
En till synes mycket fräsch on/off i Sthlm:

DF8286F7-496B-4389-9345-F936998F253E.png

Visa din Miyata!
yey or ney? va tvungen att de vad miyatan klarade i däckbredd. surly 41or fick precis plats.. Visa bilaga 401457Visa bilaga 401457
Vet du vilken årsmodell din sixten är? Jag har en precis likadan som ramen är tillverkad 1988 (Q) men jag har inte lyckats få fram om det är modellår -88 eller -89 den är. Om någon har katalogen skulle det vara guld.

26" ram är en aning för stort för mig, 25" är lagom och jag hade lite svårt för Miyatan som jag fick överta av min längre bror, men efter att ha bytt styrtappen till en aning kortare är den perfekt, grymt skön att cykla på. Jag har 37mm Conti Contact Speed däck på min och även med skärmar är det inga problem.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ingen som sitter på en Valley, on/off (etc vad de nu heter) stålram i strl M och kan tänkas skiljas från den för en billig peng? Gärna röd (vet att rosa is teh shit just nu, men har en inre bild och där är det rött).

Visa din Miyata!
Nu får denna anses som klar..... Har hållt på sedan en tid tillbaka att ordna upp denna. Jag har haft problem med framväxelreglaget där den inte vill gå upp till högre kuggar utan hela tiden leta sig ned till 1:a, men nu har jag fått ordning på det hyfsat. Det verkar som att dessa gamla reglage kan kärva en del om de inte används. Cykeln har varit stående i ca 25 år, så efter att jag fått en del tips av medlemmar härinne så skruvade jag loss kåpan under reglaget... det var ganska svårt att försöka komma till eftersom mycket sitter ganska slutet såg det ut som... men jag lyckades dränka det hela i WD-40.. kanske borde jag försökt plocka isär, men det var rätt svårt.... Jag smörjde iallafall upp det hela så gott jag kunde, så nu hoppade den upp och lade sig på 2:a kuggen fram och höll sig där... efter lite justering med framväxelskruven för att kedjan skall löpa fritt så blev det bättre än det var förut.... men det verkar som att det är svårt att få den till att stanna på högsta 3:e klingan utan den vill ner igen.... kanske om jag spänner växelvajern vid reglaget för att på så sätt tvinga den att gå högre... men det kommer säkert krävas en del justeringar. Kanske smörjningen gör sitt och att det luckras upp i reglaget om man får ge det lite tid... Nu kan man köra på 2:a klingan fram iallafall så blir det behagligare att trampa..

Jag sprang på denna begagnad från början... och eftersom jag helst inte vill dra på mig mer cyklar än jag redan har nuförtiden, så var ju detta tragiskt att återigen ha släpat hem en cykel.... men nu när jag ordnat upp den blev den okej, men de mår bäst av att användas och inte stå hela tiden... ;)

Det är en årsmodell från 1990. Det året så var RidgeRunner Team värstingmodellen och denna var snäppet under. Komponenterna är LX (Bakväxel, framväxel, pedaler, vevparti, cantilever) med DX växelreglage/bromsreglage och denna serie var snäppet under det bästa som var XT eftersom XTR ännu inte fanns.... Allting på cykeln är original även däcken samt handtagen... jag kunde inte rädda bakdäcket för det var rötet, men framdäcket var fint och går att använda. Däcken var märkta "Miyata" så tydligen gjorde de sina egna däck eller hade iallafall egen label på dem... Ramen är av aluminium.

Det blev helt okej tycker jag... ramen är nog 20,5" för det fanns väl 16", 18.5", 20.5" och 22.5" enligt katalogen jag kollade på nätet.

Jag tycker nog att dessa tidiga MTB´s från tidigt 90-tal börjar bli ganska svåra att hitta på marknaden i välvårdat skick. Ofta har de tidiga modellerna från olika märken ganska speciella och galna lackeringar... just denna färgen heter "Majestic Purple" och är för tiden en enhetlig färg... det enda som sticker ut är väl färgexplosionen vid överröret, men många av cyklarna på denna tiden hade ju antingen krackeleringar i lackeringarna eller att de blandade olika färger och även lät färger gå in i varandra om man tänker sig tex Merida som var ganska galna i sina lackeringar....

Så det får duga.... ofta så är grundskicket inte så här bra på dessa gamla cyklar utan man får leta efter tidstypiska delar begagnat och ersätta om man vill bygga ihop det så nära original som möjligt och då får man också kasta upp extrapengar... Nu hade jag lite tur att den tidigare ägaren var 80 år och var enda ägaren på den och att den stått undangömd inomhus så alla originaldelar fanns. Det behövdes egentligen bara en service och smörjning... Naven och växlarna med drevet generellt på den är bra, det bara smäller till när man lägger i växeln.. men växlarna och reglagen är en del att pyssla med när den stått extremt länge orörd.

Men nu är det bara till att rulla in den... :)

// Robert

Bilagor

• IMG_8208.JPG
    IMG_8208.JPG
    561.5 KB · Besök: 193
Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Nu får denna anses som klar..... Har hållt på sedan en tid tillbaka att ordna upp denna. Jag har haft problem med framväxelreglaget där den inte vill gå upp till högre kuggar utan hela tiden leta sig ned till 1:a, men nu har jag fått ordning på det. Det verkar som att dessa gamla reglage kan kärva en del om de inte används. Cykeln har varit stående i ca 25 år, så efter att jag fått en del tips av medlemmar härinne så skruvade jag loss kåpan under reglaget... det var ganska svårt att försöka komma till eftersom mycket sitter ganska slutet såg det ut som... men jag lyckades dränka det hela i WD-40.. kanske borde jag försökt plocka isär, men det var rätt svårt.... Jag smörjde iallafall upp det hela så gott jag kunde, så nu hoppade den upp och lade sig på 2:a kuggen fram och höll sig där... efter lite justering med framväxelskruven för att kedjan skall löpa fritt så blev det bättre än det var förut....

Jag sprang på denna begagnad från början... och eftersom jag helst inte vill dra på mig mer cyklar än jag redan har nuförtiden, så var ju detta tragiskt att återigen ha släpat hem en cykel.... men nu när jag ordnat upp den blev den okej, men de mår bäst av att användas och inte stå hela tiden... ;)

Det är en årsmodell från 1990. Det året så var RidgeRunner Team värstingmodellen och denna var snäppet under. Komponenterna är LX (Bakväxel, framväxel, pedaler, vevparti, cantilever) med DX växelreglage/bromsreglage och denna serie var snäppet under det bästa som var XT eftersom XTR ännu inte fanns.... Allting på cykeln är original även däcken samt handtagen... jag kunde inte rädda bakdäcket för det var rötet, men framdäcket var fint och går att använda. Däcken var märkta "Miyata" så tydligen gjorde de sina egna däck eller hade iallafall egen label på dem... Ramen är av aluminium.

Det blev helt okej tycker jag... ramen är nog 20,5" för det fanns väl 16", 18.5", 20.5" och 22.5" enligt katalogen jag kollade på nätet.

Jag tycker nog att dessa tidiga MTB´s från tidigt 90-tal börjar bli ganska svåra att hitta på marknaden i välvårdat skick. Ofta har de tidiga modellerna från olika märken ganska speciella och galna lackeringar... just denna färgen heter "Majestic Purple" och är för tiden en enhetlig färg... det enda som sticker ut är väl färgexplosionen vid överröret, men många av cyklarna på denna tiden hade ju antingen krackeleringar i lackeringarna eller att de blandade olika färger och även lät färger gå in i varandra om man tänker sig tex Merida som var ganska galna i sina lackeringar....

Så det får duga.... ofta så är grundskicket inte så här bra på dessa gamla cyklar utan man får leta efter tidstypiska delar begagnat och ersätta om man vill bygga ihop det så nära original som möjligt och då får man också kasta upp extrapengar... Nu hade jag lite tur att den tidigare ägaren var 80 år och var enda ägaren på den och att den stått undangömd inomhus så alla originaldelar fanns. Det behövdes egentligen bara en service och smörjning... Naven och växlarna med drevet generellt på den är bra, det bara smäller till när man lägger i växeln.. men växlarna och reglagen är en del att pyssla med när den stått extremt länge orörd.

Men nu är det bara till att rulla in den... :)

// Robert
Fantastiskt, en kulturgärning att hålla den vid liv!

Visa din Miyata!
Snyggt! Synd att bakdäcket var slut, fram är ju riktigt jäkla fint. Kul med den där neonsplashen på överröret också, har inte sett den varianten tidigare.

Visa din Miyata!
Jag tror
Snygg 22,5:a till ok pris. Jag blir dock inte klok på varför den ser så tillbakalutad ut?

Visa bilaga 501016
Jag kollade mot katalogerna på nätet och jag tror det är modellår 1987, då skall trailrunnern ha tillverkats i 21", 23" och 25" ramstorlekar. Den ser stor ut så kanske den t.o.m. är en 25"?

87 var första året med trippelreducerade Cr-Mo-rör på trailrunnern enligt katalogerna men splines kom nog först något år senare. Notera bakbromsens placering under kedjestaget!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Här är min SixTen nästan klar efter en isärtagning och invändig rostkyddsbehandling med olja och fett i samtliga rör. Stor cykel, 26" ram men jag börjar vänja mig och gillar stuket, lite som cyklarna såg ut i gamla tider för hundra år sedan.

Får om någon dag hem ytterligare en Miyata, en röd någon slags Runner från slutet av åttiotalet, vet inte exakt storlek, modell eller skick. Håller tummarna för att det är en 22 1/2" eller 23" och att ramen inte är rostskadad, såg hyfsad ut men kvaliteten på bilden var inte den bästa.

ALtPAZz.jpg
Störst borde vara 22,5 enligt Miyata själva, större har jag ingen vetskap om.
Vanligast var 16,5, 18,5 och 20,5. Och samtliga med 26 tums hjul... om det gäller en runner någonting då??
Hoppas att få se bilder på den röda ?

Visa din Miyata!
Årsmodell -88 och tidigare verkar enligt katalogerna på nätet ha funnits i upp till 25" för Valley Runner och 23" för de andra, jag tror den till salu som länkades ovan var en 25" när jag jämför styrrörets längd. Men från -89 var det nog 22,5" som störst.

oNbsbPX.jpg
Det stämmer säkert, jag har ingen Sverigekatalog för äldre än -89, vore kul att se vilka storlekar Sjöstrand tog in då. Helt klart var dom större innan. För min egen del blir det mer roligare mtbs från just -89 och mkt av mitt nörderi börjar där?

Visa din Miyata!
Förlåt, i denna gruppen är det ett normaltillstånd ???
Det kan vara känsligt det där. Man får leta för att hitta en mer ogudaktig Miyata-skruvare än undertecknad, men jag vill ändå påminna @Carl Edfeldt om den ursprungliga lydelsen av Matteus 7 1-2: "Dömen icke eder själva, på det att I icke mån döma även andra av bara farten. Ty med den dom varmed I dömen eder själv skolen även andra bliva dömda, och med det mått som I mäten åt eder skall ock mätas åt andra."

Det enda mått som förespråkas är såvitt jag har förstått n+1. Men jag är nästan lika klen till förståndet som jag är i tron.

Visa din Miyata!
Det kan vara känsligt det där. Man får leta för att hitta en mer ogudaktig Miyata-skruvare än undertecknad, men jag vill ändå påminna @Carl Edfeldt om den ursprungliga lydelsen av Matteus 7 1-2: "Dömen icke eder själva, på det att I icke mån döma även andra av bara farten. Ty med den dom varmed I dömen eder själv skolen även andra bliva dömda, och med det mått som I mäten åt eder skall ock mätas åt andra."

Det enda mått som förespråkas är såvitt jag har förstått n+1. Men jag är nästan lika klen till förståndet som jag är i tron.
Fast, nog finns det andra mått, exempelvis 57 C-T eller 18,5”.

Visa din Miyata!
Fick hem min röda Miyata mtb och det är en 22 1/2", sliten i drev och lager men ramen verkar hyfsat ok, några småskavanker och lite rost invändigt vid vevpartiet efter att man kört utan skruvar i hålen för undre flaskstället men inget allvarligt vad jag kan se. Däremot är sadelstolpen fastlimmad! Det syns märken efter en rörtång överst på stolpen så tydligen har den varit svår att få upp och sen har man målat den med något innan man tryckte ned den igen och nu sitter den som berget.

Jag vill inte ta i för mycket och riskera skada ramen så jag funderar på kaustiksoda. Någon som har testat det? Eller har en annan ide om hur jag skall få bort stolpen?

Visa din Miyata!
Här går det lite på sparlåga, måste köpa ersättningsnav och bygga nya hjul. Har Mavic 26 på hyllan och får väl buda in ett par lx eller dx nav så man kan komma vidare. Vill ha orginalstuket kvar ?

Bilagor

• D4D114C7-9B41-40F8-AF3C-F142551A89CA.jpeg
    D4D114C7-9B41-40F8-AF3C-F142551A89CA.jpeg
    497 KB · Besök: 137
Visa din Miyata!
Fick hem min röda Miyata mtb och det är en 22 1/2", sliten i drev och lager men ramen verkar hyfsat ok, några småskavanker och lite rost invändigt vid vevpartiet efter att man kört utan skruvar i hålen för undre flaskstället men inget allvarligt vad jag kan se. Däremot är sadelstolpen fastlimmad! Det syns märken efter en rörtång överst på stolpen så tydligen har den varit svår att få upp och sen har man målat den med något innan man tryckte ned den igen och nu sitter den som berget.

Jag vill inte ta i för mycket och riskera skada ramen så jag funderar på kaustiksoda. Någon som har testat det? Eller har en annan ide om hur jag skall få bort stolpen?
Bilder, för höge farao!

Slit inte ihjäl dig med att bryta loss sadelstolpen, sitter den så sitter den och det enda som händer är att blodtrycket stiger till ohälsosamma nivåer. NaOH är inte roligt att handskas med, men det funkar och resultatet blir bra!

Visa din Miyata!
Har du något tips om hur man gör? Det jag mest funderar l över är dels om det kan finnas risk att lodet i muffarna påverkas och även om lacken tar stryk.

Här är min röda Miyata strippad, komponenterna är inget att hurra för precis men ramen är en riktig goding, rätt storlek, rätt geometri, gott om utrymme för breda däck och med alla fästen pålödda för en touring bike och med Miyatas fina CrMo-rör. Ramnummer börjar på T så den skall vara tillverkad 1991.

FPvyctm.jpg
Wow, vilken pärla!

Lacken har klarat sig på alla de tre som jag har gett mig på med NaOH, likaså lodet.

Jag har strippat ramarna på allt (bokstavligt) utan vajerföraren i plast under vevlagerhylsan. Håller den tätt så låt den sitta, läcker den så tejpa igen hålet med eltejp. Jo, det funkar. :)

Sedan har jag satt en skruvtving över vevlagerhylsan där jag har täppt igen sidorna med ett par plyfa-bitar och en bit sönderklippt innerslang som tätning. Kolla mina tidigare inlägg så hittar du nån bild. Även hålen längst bak i kedjestagen har jag tejpat.

Sen är det bara att ta på sig grodmansdräkten (SKYDDSGLASÖGON!!!!!!!!!), blanda luten och hälla i. Fyll hela ramen tills det täcker även sadelstolpen (den del som är inuti sadelröret). När det bubblar ut en del så fyller du på lite till, och när det inte bubblar alls häller du ut sörjan, späder med MYCKET vatten och sen börjar om med en ny laddning.

Det är inte mycket vits att vara otålig, låt skiten ha sin gång och vips kommer allt att lossna och du kommer att känna dig som den rikaste människan i världen med din fina ram. :)

Se bara till att alltid ha rinnande vatten till hands om du skulle få skvätt i ögonen.

Lycka till!

Visa din Miyata!
…ramen är en riktig goding, rätt storlek, rätt geometri, gott om utrymme för breda däck och med alla fästen pålödda för en touring bike.
Verkligen! Helt rätt ram för en grym turcykel, med tre flaskhållarfästen och gaffel med pakethållarfäste. Guld!

Ramnummer börjar på T så den skall vara tillverkad 1991.
På mina cyklar har gaffelröret haft en årtalsstämpel som har korrelerat med bokstaven i ramnumret. Kolla din så gissar jag att det står 91 halvt täckt av lack.

Tillbaka
Topp