Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Verkligen! Helt rätt ram för en grym turcykel, med tre flaskhållarfästen och gaffel med pakethållarfäste. Guld!

På mina cyklar har gaffelröret haft en årtalsstämpel som har korrelerat med bokstaven i ramnumret. Kolla din så gissar jag att det står 91 halvt täckt av lack.
Kollade och det stämmer precis, gaffelröret är stämplat med 91.

Visa din Miyata!
Har du något tips om hur man gör? Det jag mest funderar l över är dels om det kan finnas risk att lodet i muffarna påverkas och även om lacken tar stryk.

Här är min röda Miyata strippad, komponenterna är inget att hurra för precis men ramen är en riktig goding, rätt storlek, rätt geometri, gott om utrymme för breda däck och med alla fästen pålödda för en touring bike och med Miyatas fina CrMo-rör. Ramnummer börjar på T så den skall vara tillverkad 1991.

FPvyctm.jpg
Obs att den kemiska reaktionen leder till diverse omysiga gaser - så gör som LWB och var ute :)

Visa din Miyata!
Wow, vilken pärla!

Lacken har klarat sig på alla de tre som jag har gett mig på med NaOH, likaså lodet.

Jag har strippat ramarna på allt (bokstavligt) utan vajerföraren i plast under vevlagerhylsan. Håller den tätt så låt den sitta, läcker den så tejpa igen hålet med eltejp. Jo, det funkar. :)

Sedan har jag satt en skruvtving över vevlagerhylsan där jag har täppt igen sidorna med ett par plyfa-bitar och en bit sönderklippt innerslang som tätning. Kolla mina tidigare inlägg så hittar du nån bild. Även hålen längst bak i kedjestagen har jag tejpat.

Sen är det bara att ta på sig grodmansdräkten (SKYDDSGLASÖGON!!!!!!!!!), blanda luten och hälla i. Fyll hela ramen tills det täcker även sadelstolpen (den del som är inuti sadelröret). När det bubblar ut en del så fyller du på lite till, och när det inte bubblar alls häller du ut sörjan, späder med MYCKET vatten och sen börjar om med en ny laddning.

Det är inte mycket vits att vara otålig, låt skiten ha sin gång och vips kommer allt att lossna och du kommer att känna dig som den rikaste människan i världen med din fina ram. :)

Se bara till att alltid ha rinnande vatten till hands om du skulle få skvätt i ögonen.

Lycka till!
Har inte gått så bra, höll på i tio timmar idag med kaustiksodan och fortfarande mer än hälften av godset kvar på sadelstolpen. Fick den att lossna lite men den går för trögt för att jag skall våga vrida upp den. Skall testa med lut imorgon igen.

Första och sista gången jag köper en cykel med sadelstolpe som sitter fast.

Visa din Miyata!
Har inte gått så bra, höll på i tio timmar idag med kaustiksodan och fortfarande mer än hälften av godset kvar på sadelstolpen. Fick den att lossna lite men den går för trögt för att jag skall våga vrida upp den. Skall testa med lut imorgon igen.

Första och sista gången jag köper en cykel med sadelstolpe som sitter fast.
Haha, så säger alla. Sen dröjer det ett par månader och så står man där med en ny kandidat…
Njaä det är ett skitgöra, men låt det ta den tid det tar. Den första jag gjorde gick på en dag, det tyckte jag var lång tid då. Nr 2 tog ett par månader (kallt ute och en sadelstolpe med seg färg som inte lär sodan komma i kontakt med godset hur jag än försökte skrapa färgen, eller bara allmän jävlighet) och den tredje tog ett par dagar.

Häng i, det kommer att bli fint!

Visa din Miyata!
Tack för tipset. Men jag försöker begrä… host, host… jag försöker beg… host, host… JO JAG SA ATT JAG FÖRSÖKER BEGRÄNSA MIG!

Men hur stor var den där i Bankeryd nu igen förresten?

Edit: PS. Jag kittade just upp mig på en väskhållare till framgaffeln på CyclePro-tandem:en så den får stå för tandem-görat på överskådlig horisont. Hoppas på några dagsturer på semestern som inleds på fre. CyclePro må ha sålt budgetcyklar men den här rackaren känns bannemej helt ok så länge man inte ska gå loss på en riktig mtb-stajl tandem.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Tack för tipset. Men jag försöker begrä… host, host… jag försöker beg… host, host… JO JAG SA ATT JAG FÖRSÖKER BEGRÄNSA MIG!

Men hur stor var den där i Bankeryd nu igen förresten?

Edit: PS. Jag kittade just upp mig på en väskhållare till framgaffeln på CyclePro-tandem:en så den får stå för tandem-görat på överskådlig horisont. Hoppas på några dagsturer på semestern som inleds på fre. CyclePro må ha sålt budgetcyklar men den här rackaren känns bannemej helt ok så länge man inte ska gå loss på en riktig mtb-stajl tandem.
Du verkar ha siktet inställt på något gott. Jag missunnar dig inte. Hoppas turen till helgen blir av och jag önskar dig allt väl!
Att gå igång på omöjliga, ”förbjudna” projekt är något helt annat. Som att springa på mer lättillgängliga möjligheter inom rimliga avstånd ? Facebook, eller ej. Det roliga med begränsningar är att de tids nog måste utmanas. ?
Jag älskar din idé och sponsrar gladeligen med pepp, hejarop och vilka delar jag än må ha undvaras med lätthet!

Visa din Miyata!
Om den finns kvar och du vill ha den så kan jag hämta den till helgen och förvara åt dig under överskådlig tid.
Usch, ja nä. Det kliar i fingret men jag ska nog inte ha nå mer just nu med tanke på husfriden. Svårt att smyga den under radarn också i och med att vi är på semesterresa just nu…
Superjuste av dig men jag backar av på den här. Tack!

Visa din Miyata!
Vilken ramstorlek letar man efter om man är 184 cm lång med långa ben? Avser då mtb (eller kanske grov touringhoj) med någorlunda utsträckt sittställning, tänk vinterpendlare med skärmar, någon väska bak eller fram men ändå inte främmande för en rando-tur i lite sämre väder.

Den där Ridge Runnern i Bankeryd känns ju kanske rimlig. Befinner mig dessutom i Hjo med cykelställ på bilen..? Eller är det fel ram för användningsområdet?

Visa din Miyata!
Vilken ramstorlek letar man efter om man är 184 cm lång med långa ben? Avser då mtb (eller kanske grov touringhoj) med någorlunda utsträckt sittställning, tänk vinterpendlare med skärmar, någon väska bak eller fram men ändå inte främmande för en rando-tur i lite sämre väder.

Den där Ridge Runnern i Bankeryd känns ju kanske rimlig. Befinner mig dessutom i Hjo med cykelställ på bilen..? Eller är det fel ram för användningsområdet?
Ring och fråga hur lång ägaren är?möjligt att du ligger precis mellan 18,5 och 20,5

Visa din Miyata!

Inte alls fel ram, den skulle bli kanon!

Jag är 179,636mm, också med förhållandevis långa ben, och 20,5” passar mig bra. Du hamnar möjligen mittemellan 20,5 och 22,5 men det är ju enklare att höja sadeln på en 20,5:a än att förkorta en 22,5:a.

När du ändå åker till Bankeryd och plockar upp Team:en så sväng förbi Jkpg så kan du testa 18,5”, 20,5” och 22,5”. ?

Edit: Jag körde ett tag även på 18,5” och det funkade med längre sadelstolpe även om 20,5” är bättre. Med andra ord borde 20,5” funka för dig som är knappa 2” längre än jag.

Visa din Miyata!
Inte alls fel ram, den skulle bli kanon!

Jag är 179,636mm, också med förhållandevis långa ben, och 20,5” passar mig bra. Du hamnar möjligen mittemellan 20,5 och 22,5 men det är ju enklare att höja sadeln på en 20,5:a än att förkorta en 22,5:a.

När du ändå åker till Bankeryd och plockar upp Team:en så sväng förbi Jkpg så kan du testa 18,5”, 20,5” och 22,5”. ?

Edit: Jag körde ett tag även på 18,5” och det funkade med längre sadelstolpe även om 20,5” är bättre. Med andra ord borde 20,5” funka för dig som är knappa 2” längre än jag.
Precis som du säger @LWB, lång stolpe och höja styrstammen en aning så du kar det utmärkt. Min äldsta pojk övergav Elevation 2000 i ramstorlek 18,5 när han passerade 185cm till förmån för super V. Nu har han sneglat på mina 20,5 och då är han resliga 193cm ovan jord?
Själv skulle jag säkert kört på 22,5 med mina 199cm. Men efter en 22,5 i min ägo så insåg jag att den är jobbig att hantera, lite för stor helt enkelt. 20,5 sitter som en smäck, korta ben och lång överkropp innebär oftast setback på stolpen och 150mm styrstam för mig, då är jag i himlen.

Visa din Miyata!
Jag körde ett antal omgångar till med lut och sedan gick stolpen att vrida upp utan alltför stor kraft, då var nedre delen i princip lövtunn. Så nu är den av men vilket slit!

Anledningen till att det tog lång tid var nog för att jag försökte hålla temperaturen relativt låg för att inte skada lacken, blev sadelröret för varmt kylde jag med vatten och spädde luten något. Jag fyllde nedersta biten av sadelröret med fett med en gummipropp ovanpå som tätning för att vara säker på att inte lodet i muffarna skulle ta skada, risken kanske inte är så stor men läste att zink ingår i en del lod och kaustiksoda skall angripa zink. Jag satte också fast en tratt med silvertejp i sadelstolpen så att inte luten "kokte" över.

Hade jag gjort om det hade jag nog kört med svagare lut och längre tid, ett par veckor eller så, för att inte behöva övervaka temperaturen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Viktigast tycker jag är att överröret har en lagom längd, det går att justera lite med olika styrtappar men styrkänslan påverkas. Men vad som känns rätt måste man prova ut, det är individuellt, styret har också betydelse.

Visa din Miyata!
Tack för fina svar @LWB, @Carl Edfeldt och @andben! Jag är van vid antingen hyffsat raceiga racercyklar eller modern mtb (och innan dess biffigare stigcyklar), men har bara cyklat på en "gammal" xc-cykel en enda gång för en massa år sedan. Minnet av det var att det var väldigt smalt och avigt på något vis, men jag förstår ju att man har kunnat cykla snabbt på sådan cykel också!

Hög sadelhöjd på lägre cykel är ju klart mer estetiskt än det motsatta. Samtidigt är ju styrröret rejält kort (fint med rakt överrör!) vilket gör att man förmodligen hamnar väldigt lågt med händerna på för liten ram. Superhög styrstam är ju inte så roligt heller. Det finns väl även en viss tanke med att man skulle kunna köra med bockstyre i framtiden, och förmodar att det då är fördelaktigt att inte ha en för lång cykel från början.

20,5 låter som rätt val för mig då. Jag blev osäker på mina mått nu så vågar inte skriva ut sitthöjd och innerbenslängd, men det är illafall ovanligt långt för någon på 184 cm. Lite frestande med att gå nedåt i storlek för att kunna låna ut cykeln till frugan, men det blir nog rena tempocykeln för mig då förmodligen.

Visa din Miyata!
Jag körde ett antal omgångar till med lut och sedan gick stolpen att vrida upp utan alltför stor kraft, då var nedre delen i princip lövtunn. Så nu är den av men vilket slit!

Anledningen till att det tog lång tid var nog för att jag försökte hålla temperaturen relativt låg för att inte skada lacken, blev sadelröret för varmt kylde jag med vatten och spädde luten något. Jag fyllde nedersta biten av sadelröret med fett med en gummipropp ovanpå som tätning för att vara säker på att inte lodet i muffarna skulle ta skada, risken kanske inte är så stor men läste att zink ingår i en del lod och kaustiksoda skall angripa zink. Jag satte också fast en tratt med silvertejp i sadelstolpen så att inte luten "kokte" över.

Hade jag gjort om det hade jag nog kört med svagare lut och längre tid, ett par veckor eller så, för att inte behöva övervaka temperaturen.
Grattis, kul att det funkade!

Hur ser planerna för cykeln ut nu?

Visa din Miyata!
Grattis, kul att det funkade!

Hur ser planerna för cykeln ut nu?
Först rostskydda ramen invändigt sen kommer jag montera originalkomponenterna igen. Det är första cykeln med 26" hjul för mig så jag vill testa hur den känns innan jag lägger pengar i den. Ett par nya däck, 50 mm breda eller nåt och lättrullade måste jag dock ha. Styret är ett aber, vill ha bockstyre och kommer även kanske sätta på ett gammalt jag har liggande.

Tanken är en cykel för utfärder och med packning, har redan en 610 och en Crescent tioväxlad för det men de klarar inte mer än max 37-40 mm i däcksbredd och jag vill prova köra med bredare däck.

Visa din Miyata!
Först rostskydda ramen invändigt sen kommer jag montera originalkomponenterna igen. Det är första cykeln med 26" hjul för mig så jag vill testa hur den känns innan jag lägger pengar i den. Ett par nya däck, 50 mm breda eller nåt och lättrullade måste jag dock ha. Styret är ett aber, vill ha bockstyre och kommer även kanske sätta på ett gammalt jag har liggande.

Tanken är en cykel för utfärder och med packning, har redan en 610 och en Crescent tioväxlad för det men de klarar inte mer än max 37-40 mm i däcksbredd och jag vill prova köra med bredare däck.
Det låter grymt!
Jag vill inte dra igång nån hätsk debatt men jag kan rekommendera Jones Loop H-Bar. Det kommer kräva ny stam (öppningsbar klämma) men reglagen kan du behålla.
Jag gillar även min On/Off med Woodchipper-styre, men favoriten är Jones.

Visa din Miyata!
Det låter grymt!
Jag vill inte dra igång nån hätsk debatt men jag kan rekommendera Jones Loop H-Bar. Det kommer kräva ny stam (öppningsbar klämma) men reglagen kan du behålla.
Jag gillar även min On/Off med Woodchipper-styre, men favoriten är Jones.
Du kan mycket väl ha rätt i att ett annat styre än bock passar bättre, jag mätte överröret och det är nästan 2 cm längre än på mina andra cyklar trots att de har längre sadelrör.

Visa din Miyata!
Då är resterade lx delar i bättre skick än nytt. Har köpt ett tidsenligt lx framnav från polen och hoppas att det dyker upp snart så jag kan stränga upp den till mavicfälgarna.
Fram och bakväxel finns. Vevpartiet får nya dustcaps, vidare sitter dx reglagen, dx bromsarna, dx stolpen och styrlagret på. Tror Trailrunnern kommer bli riktigt fin, tråkigt att Cv-7 fälgarna var så slut, annars är den mkt nära orginal. ?Jag hade tänkt lägga på ett par Continentalslicks men nu har sett att det finns 2 Tioga däck från -94 liggandes i gömmorna, helt nya med amber wall. Det för tankarna till Panaracer smoke som det hade när den var ny. Då tänker ni, köp smoke! Tänker hålla det lite budget och använda det jag har....@LWB vet att det håller.... ett tag!

Bilagor

• 9A819F17-5B25-4C93-98B2-F2C98ABFC20B.jpeg
    9A819F17-5B25-4C93-98B2-F2C98ABFC20B.jpeg
    1.1 MB · Besök: 66
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Då är resterade lx delar i bättre skick än nytt. Har köpt ett tidsenligt lx framnav från polen och hoppas att det dyker upp snart så jag kan stränga upp den till mavicfälgarna.
Fram och bakväxel finns. Vevpartiet får nya dustcaps, vidare sitter dx reglagen, dx bromsarna, dx stolpen och styrlagret på. Tror Trailrunnern kommer bli riktigt fin, tråkigt att Cv-7 fälgarna var så slut, annars är den mkt nära orginal. ?Jag hade tänkt lägga på ett par Continentalslicks men nu har sett att det finns 2 Tioga däck från -94 liggandes i gömmorna, helt nya med amber wall. Det för tankarna till Panaracer smoke som det hade när den var ny. Då tänker ni, köp smoke! Tänker hålla det lite budget och använda det jag har....@LWB vet att det håller.... ett tag!
Har du tips på hur du får grejerna i detta skick igen? Jag har ju länge letat en Miyata här i Tyskland men jag antar att de aldrig såldes, finns bara Koga Miyata...så det blev en Trek 950 från 1992 istället, och vad verkar vara samma grupp som du har, förutom att jag har en uppgraderad XTR (M900) bakväxel. Nu ska jag så smått börja fixa med den, Miyata-tråden har iallafall gett mycket inspiration för att starta mitt eget lilla projekt!

Visa din Miyata!
Har du tips på hur du får grejerna i detta skick igen? Jag har ju länge letat en Miyata här i Tyskland men jag antar att de aldrig såldes, finns bara Koga Miyata...så det blev en Trek 950 från 1992 istället, och vad verkar vara samma grupp som du har, förutom att jag har en uppgraderad XTR (M900) bakväxel. Nu ska jag så smått börja fixa med den, Miyata-tråden har iallafall gett mycket inspiration för att starta mitt eget lilla projekt!
Kul att du är med @Bonicon,
Koga-Miyata finns det en del i Tyskland. Hittar du en Skyrunner carbolite eller liknande från början på -90 så är det en brandad Miyata skyrunner t.ex. Koga valde mkt Syncros delar på sina cyklar utöver Shimano samt tvåtonslack där muffar och gaffeländar hade kontrastfärger. Miyator finns säkert men inte i samma omfattning.
Autosol och WD-40 är mina bästa vänner, det blir oftast rätt bra! ?
Ge inte upp sökandet efter din Miyata ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp