Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hmm. Kanske en tillfällighet men läst flera trådar som bekräftar att just triplecrossen står ut med att mäta 26.4mm.
Jag mätte på min skrotade TripleCross-ram och den har samma ytterdiameter på sadelröret som mina tre Miyater, 28,7-28,8 mm. Kanske bäst att kolla med Miyata-expertisen i tråden för att inte riskera förstöra ramen?

Visa din Miyata!
Fråga till församlingen: vad behöver jag för styrlager till valleyrunnern?
Efter att ha genomfört "det stora stambytet" med @LWB (Och sånär blandat in @abenpå ett hörn) så inser jag att jag saknar ett gänget lager för 1 1/8. Min google-fu är dock svag och hittar fan inget som jag tror ska matcha. Är det mig eller internet det är fel på?

Visa din Miyata!
Det låter hoppfullt eftersom 26,8 ändå ser ut att finnas i fler varianter än 26,4. Men det är ändå intressant att 26,4 mm som Ckarl påpekar också nämns på flera ställen när man googlar sig framåt i tillvarons mörker.

Visa din Miyata!
Fråga till församlingen: vad behöver jag för styrlager till valleyrunnern?
Efter att ha genomfört "det stora stambytet" med @LWB (Och sånär blandat in @abenpå ett hörn) så inser jag att jag saknar ett gänget lager för 1 1/8. Min google-fu är dock svag och hittar fan inget som jag tror ska matcha. Är det mig eller internet det är fel på?
Utan att veta säkert så sticker jag ut hakan och säger 1 1/8 tum gängat styrlager.

…och så hijackar jag din fråga och låtsas fråga å bådas våra vägnar: vilka styrlager rekommenderar ni (i mitt fall 1” gängat)? Jag har ett blingigt Chris King på en cykel och nog för att det är bra men den egoboosten räcker. Och så har jag ett Stronglight A9 som är betydligt beskedligare och kanske bara håller i 45 år. När jag cyklar och inte bara tittar på cyklarna så märker jag ingen som helst skillnad.

Nu behöver jag hur som helst två nya 1 tums styrlager. Vad rekommenderar ni?

Att de är bra och hållbara är viktigt. Att de är Chris King-flåsiga, nej. Att de är silvriga känns däremot angeläget eftersom silver är snabbast näst efter rosa.

Stronglight A9?
Tange?
Annat?

I moderna vevlagerstandarder känns Hope som en klok avvägning mellan kvalitet och pris, men jag har inte hittat något 1” från dem.

Visa din Miyata!
Utan att veta säkert så sticker jag ut hakan och säger 1 1/8 tum gängat styrlager.

…och så hijackar jag din fråga och låtsas fråga å bådas våra vägnar: vilka styrlager rekommenderar ni (i mitt fall 1” gängat)? Jag har ett blingigt Chris King på en cykel och nog för att det är bra men den egoboosten räcker. Och så har jag ett Stronglight A9 som är betydligt beskedligare och kanske bara håller i 45 år. När jag cyklar och inte bara tittar på cyklarna så märker jag ingen som helst skillnad.

Nu behöver jag hur som helst två nya 1 tums styrlager. Vad rekommenderar ni?

Att de är bra och hållbara är viktigt. Att de är Chris King-flåsiga, nej. Att de är silvriga känns däremot angeläget eftersom silver är snabbast näst efter rosa.

Stronglight A9?
Tange?
Annat?

I moderna vevlagerstandarder känns Hope som en klok avvägning mellan kvalitet och pris, men jag har inte hittat något 1” från dem.
Obegripligt, tyckte mig ha googlat på det med noll framgång, men bara för att du sa det blev jag tvungen att försöka igen och helt plötsligt låg alla världens gängade 1 1/8 gängade styrlager för mina fötter. Slutsats: det var inte internet det var fel på...

Visa din Miyata!
Jag var inne på att köpa Stronglights klassiska med cylindriska kulor men efter att ha läst på nätet avstod jag Om allt är perfekt, alla ramytor exakt parallella och raka och lagret rätt injusterat så skall det fungera ypperligt men annars är ett med sfäriska kulor bättre. Blev att att jag köpte ett lågpris som när jag fick det var så uselt att det var frågan om inte det gamla kassa Tange-lagret var bättre. Slutade med att jag slipade in lagerbanorna i det gamla och monterade det igen i väntan på att jag skall lyckas bestämma mig för vilket lager jag vill satsa på.

Visa din Miyata!
Och så har jag ett Stronglight A9 som är betydligt beskedligare och kanske bara håller i 45 år. När jag cyklar och inte bara tittar på cyklarna så märker jag ingen som helst skillnad.
Missade att du skrev att du redan har ett Stronglight A9, som jag antar är av den gamla sorten med cylindriska kulor? Hade jag haft tillgång till verktyg att plana lagersätena hade jag köpt ett sådant, rätt monterat lär det vara bombsäkert och tåla vad som helst.

Visa din Miyata!
Vad passar inte bättre än lite nostalgi de såhär de sista skälvande timmarna innan firar in det nya året? Det var nästan 4 årsedan jag nappade på en annons på blocket. Mitt cykelintresse var lätt vilande sedan flera år och jag hade nog inga planer på att få igång det heller. Men så dök den upp, utanför Stenungsund, 600 pix och i bra skick. Swishade säljaren på stört bestämde tid hämtning kommande vecka. Hämtade den en sen kväll efter jobbet och synade den hemma i garaget som knappt hade ledljus, den såg riktigt bra ut, men behövde nog nya hjul, nya bromsar, nya bakväxel osv. Osv….Problemet var nog att 2 meter Sebbe inte kunde använda den så den renoverades till sonen som skulle fylla 12. Han körde på den i 2 år och jag kan lova att killarna i fotbollslaget och på skolan flockades ofta runt Miyatan mer än kompisarnas fulldämpade scotts och annat roligt.
Jag valde att lägga upp lite bilder i en tråd på Happyride under renoveringen.
Den väckte mer reaktioner än jag räknat med och det triggade mig att renovera fler cyklar. Resten är historia, nu är vi alla här och gör samma sak och det är otroligt roligt och allt är tack vare kollektivet, glöm inte det! Fortsätt köp och och bygg! ??
Gott Nytt Miyata år!?
//Sebbe

Bilagor

• D3512055-95FB-40D6-9B5D-F6ED713BBC47.png
    D3512055-95FB-40D6-9B5D-F6ED713BBC47.png
    1.2 MB · Besök: 102
  • F74D6839-AEAD-4971-AC57-57720F32EA77.jpeg
    F74D6839-AEAD-4971-AC57-57720F32EA77.jpeg
    954.8 KB · Besök: 97
  • 25B7349D-F200-46D0-BA1A-80340D4F61BA.jpeg
    25B7349D-F200-46D0-BA1A-80340D4F61BA.jpeg
    606.8 KB · Besök: 84
  • 1961A436-DFBE-4E92-8E28-CBE8E20BC41C.jpeg
    1961A436-DFBE-4E92-8E28-CBE8E20BC41C.jpeg
    555 KB · Besök: 90
  • D4751E69-DFC2-4ABC-9FE6-F61F132A444B.jpeg
    D4751E69-DFC2-4ABC-9FE6-F61F132A444B.jpeg
    582.5 KB · Besök: 89
  • A10A36B2-D412-49D2-B697-966AFC97F20A.jpeg
    A10A36B2-D412-49D2-B697-966AFC97F20A.jpeg
    366.2 KB · Besök: 98
  • 2CAD0DA4-9E1F-41EA-B500-B7D066C9D3BC.jpeg
    2CAD0DA4-9E1F-41EA-B500-B7D066C9D3BC.jpeg
    1.2 MB · Besök: 96
  • 58DFD52E-146B-4960-8CA9-34C74A5B3354.jpeg
    58DFD52E-146B-4960-8CA9-34C74A5B3354.jpeg
    866.2 KB · Besök: 96
  • 71EC5DF4-110A-4F9F-BE68-6605461E7EB6.png
    71EC5DF4-110A-4F9F-BE68-6605461E7EB6.png
    371 KB · Besök: 99
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
11 inlägg kvar till 3000 och knappt 12 timmar kvar av 2021. Här kommer mitt bidrag. När man inte orkar dra igång nåt stort som att meka med nav eller montera stänkor, kan man alltid skruva dit lite bling för att testa det visuella.
988EED38-72EA-482D-B9FC-6F2D7F68927B.jpeg

10 inlägg kvar, nu börjar nedräkningen!

Visa din Miyata!
Klart att vi ska fixa ytterligare tio kvalitetsinlägg innan klockan slår midnatt.

Igår kom fru LWB hem från jobbet och i morse fick hon för första gången beskåda julklapps-SportRunner:n. Just där och då var väl reaktionen artig snarare än exalterad. Men vid invigningsturen i förmiddags for hon som tokig runt mig och grabben, han på sin julklappssextontummare och jag på apostlahästarna hållande i kvastskaftet på hans cykel. Det kan nog bli bra det här.

Visa din Miyata!
Ok, lite krystat men det bjuder jag på: åt fanders med nyårslöften men vad hoppas ni på i cykel(läs Miyata)väg 2022?

Detta kommer förstås följas upp, dels regelbundet under året och ffa slutligen på Räkenskapens Dag 2022-12-31.

För egen del hade jag, utöver vardagscyklandet, velat komma iväg på något i stil med Småland kors och tvärs, på grus och stig, tillräckligt långt ifrån bebodda trakter för att uppskatta de ev. människor man ändå stöter på men samtidigt sansat nog för att inte behöva bära med sig proviant för en vecka i stöten. Norrskensflamman vore isf den givna farkosten.

Jag skulle också gärna testa tusingen med lite ordentlig last för att se hur den beter sig då. Jag inbillar mig att Kattegattleden kunde vara lite småtrevlig för en sådan tur. Behändigt kort för att iaf teoretiskt gå att få in i schemat och civiliserat nog för att inte klassas som expedition.

De längre turerna får nog vänta tills grabben växer upp och antingen kan/vill hänga med eller kan inkvarteras hos kusiner och annat löst folk. Men om något sådant hade blivit aktuellt så finns ju alltid den svenska delen av European Divide Trail. Singletrack i all ära men jag är svag för grus-/traktor-/skogsvägar också, inte nödvändigtvis tekniskt utan mer ut på vischan, och vad jag har förstått så ska EDT bestå av en hel del sådant. Om jag ska vara helt uppriktig så hade en sådan tur nog begåtts på 29-plussaren, men annars hade Norrskensflamman hängt löst även där.

Nå, önska önska runt i ring! Vad hoppas ni på för 2022?

Visa din Miyata!
Detta kommer förstås följas upp, dels regelbundet under året och ffa slutligen på Räkenskapens Dag 2022-12-31.
Tvivlar inte alls på att man kommer ställas till svars för vad som sägs idag, men lite stress är ju bara nyttigt säger framgångscoacherna, så here goes. Jag hoppas på att kunna hålla mig från att skaffa fler cyklar och ska istället ägna mig åt att fixa och använda de jag har. Pendlaren är i fin form, så den hoppas jag mest bara få cykla långt på.
AC42FD9A-C999-4750-B73D-4ACB8F399493.jpeg

Den lilla röda ligger isärplockad och sorgsen. Den hoppas jag kunna ta tag i i sommar, vore kul att få till lack och dekaler men sånt där finlir är inte min grej är jag rädd.
B402C4B8-4578-424B-A4CD-A9C5A2CBB298.jpeg

Eftersom jag inte har pallat att ta tag i den lilla röda så skaffade jag en liten rosa som jag kan prokrastineringsbygga med. Inget finlir, bara skoj. Just nu velar jag mellan att köra den här snygga gamla gaffeln med mkt tveksam funktion eller att byta till en extremt oversize marzocchi som skulle ge en helt annan look. Den som lever får se. Tanken är att bygga en 26”-bmx som är skoj både på krogrunda och nerför trappor.
E3974017-CA5B-47B2-9F0E-80130B527B5E.jpeg

Men framförallt hoppas jag på att hoja oftare och längre. Då blir det nog mest på min skogs-Scott och min blivande dropbar-Cheyenne-skrotis.

Visa din Miyata!
Tvivlar inte alls på att man kommer ställas till svars för vad som sägs idag, men lite stress är ju bara nyttigt säger framgångscoacherna, så here goes. Jag hoppas på att kunna hålla mig från att skaffa fler cyklar och ska istället ägna mig åt att fixa och använda de jag har. Pendlaren är i fin form, så den hoppas jag mest bara få cykla långt på.
Visa bilaga 530885

Den lilla röda ligger isärplockad och sorgsen. Den hoppas jag kunna ta tag i i sommar, vore kul att få till lack och dekaler men sånt där finlir är inte min grej är jag rädd.
Visa bilaga 530886

Eftersom jag inte har pallat att ta tag i den lilla röda så skaffade jag en liten rosa som jag kan prokrastineringsbygga med. Inget finlir, bara skoj. Just nu velar jag mellan att köra den här snygga gamla gaffeln med mkt tveksam funktion eller att byta till en extremt oversize marzocchi som skulle ge en helt annan look. Den som lever får se. Tanken är att bygga en 26”-bmx som är skoj både på krogrunda och nerför trappor.
Visa bilaga 530887

Men framförallt hoppas jag på att hoja oftare och längre. Då blir det nog mest på min skogs-Scott och min blivande dropbar-Cheyenne-skrotis.
Grattis till snygga cyklar och det 3000:de inlägget ????

Visa din Miyata!
Inspirerad av @Hutnu så klickade jag hem ett par Velo Orange-stänkor till Onoffen. Livet är för kort för att åka runt med plastrappel från SKS. Det blev även en uppsättning 47 mm breda dubbisar från Suomi tyres – Mount & Ground. Spännande att se hur bra de kan tänkas vara.

Visa din Miyata!
Här kommer lite bilder på sommarens touringcykel som börjar ta form! Holländsk Koga Miyata Terraliner från -96 med pizza rack och riser-styre efter inspo från lloyd, samt barmids(?) eller va man kan kalla det. Även utklipp från koga miyatas broschyr från samma år!
Trevligt! Berätta om planerna för cykeln och sommarens turer.

Visa din Miyata!
Här kommer lite bilder på sommarens touringcykel som börjar ta form! Holländsk Koga Miyata Terraliner från -96 med pizza rack och riser-styre efter inspo från lloyd, samt barmids(?) eller va man kan kalla det. Även utklipp från koga miyatas broschyr från samma år!

Visa bilaga 531125
Kör själv på en cykel med exakt samma geometri (men mycket enklare rör och komponenter) och bättre än så blir det nog inte, en perfekt all-road cykel :)

Visa din Miyata!
Till slut skedde det som måste ske. Plastsadeln på den Edfeldtska Enpetaren rykte och en cykel som på sistone har hamnat lite i baksätet - lugnt, inte en Miyata - fick släppa ifrån sig sin Gilles Berthoud.

888EA31F-2ADE-4615-8E45-D0F3EBF429B6.jpeg

Har jag nämnt att det här är den mest bekväma och skönt bakåtlutade cykeln i mänsklighetens historia?

Visa din Miyata!
Till slut skedde det som måste ske. Plastsadeln på den Edfeldtska Enpetaren rykte och en cykel som på sistone har hamnat lite i baksätet - lugnt, inte en Miyata - fick släppa ifrån sig sin Gilles Berthoud.

Visa bilaga 531276

Har jag nämnt att det här är den mest bekväma och skönt bakåtlutade cykeln i mänsklighetens historia?
En självklar förbättring på en lika självklar cykel… inga frågor på det! ?

Tillbaka
Topp