Ckarl
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Får det till 26.2-26.4mm.Nej, har inte testat det. Är det 26,4 mm på TripleCross?
Stolpen jag kör med mäter mellan 26-26.2mm och glappar lite i ramen men går just precis att få fast.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får det till 26.2-26.4mm.Nej, har inte testat det. Är det 26,4 mm på TripleCross?
Jag tror sadelrörsmuffen kan ha blivit hoptryckt för vad jag vet har alla Miyata stålramar en sadelstolpe som mäter 26,8mm.Får det till 26.2-26.4mm.
Stolpen jag kör med mäter mellan 26-26.2mm och glappar lite i ramen men går just precis att få fast.
Hmm. Kanske en tillfällighet men läst flera trådar som bekräftar att just triplecrossen står ut med att mäta 26.4mm.Jag tror du sadelstolpsmuffen kan ha blivit hoptryckt för vad jag vet har alla Miyata stålramar en sadelstolpe som mäter 26,8mm.
Jag mätte på min skrotade TripleCross-ram och den har samma ytterdiameter på sadelröret som mina tre Miyater, 28,7-28,8 mm. Kanske bäst att kolla med Miyata-expertisen i tråden för att inte riskera förstöra ramen?Hmm. Kanske en tillfällighet men läst flera trådar som bekräftar att just triplecrossen står ut med att mäta 26.4mm.
Och @Carl Edfeldt@Gorby och @Doughboy72, vad säger Miyata-expertisen om diametern på sadelstolpen på TripleCross?
Katalogerna säger 26,8 x 300 mm@Gorby och @Doughboy72, vad säger Miyata-expertisen om diametern på sadelstolpen på TripleCros
Då tycker jag att vi klubbar det. Det blir enklast så.Katalogerna säger 26,8 x 300 mm
Stämmer fint.Katalogerna säger 26,8 x 300 mm
Tänker ju inte säga emot ?Stämmer fint.
Utan att veta säkert så sticker jag ut hakan och säger 1 1/8 tum gängat styrlager.Fråga till församlingen: vad behöver jag för styrlager till valleyrunnern?
Efter att ha genomfört "det stora stambytet" med @LWB (Och sånär blandat in @abenpå ett hörn) så inser jag att jag saknar ett gänget lager för 1 1/8. Min google-fu är dock svag och hittar fan inget som jag tror ska matcha. Är det mig eller internet det är fel på?
Obegripligt, tyckte mig ha googlat på det med noll framgång, men bara för att du sa det blev jag tvungen att försöka igen och helt plötsligt låg alla världens gängade 1 1/8 gängade styrlager för mina fötter. Slutsats: det var inte internet det var fel på...Utan att veta säkert så sticker jag ut hakan och säger 1 1/8 tum gängat styrlager.
…och så hijackar jag din fråga och låtsas fråga å bådas våra vägnar: vilka styrlager rekommenderar ni (i mitt fall 1” gängat)? Jag har ett blingigt Chris King på en cykel och nog för att det är bra men den egoboosten räcker. Och så har jag ett Stronglight A9 som är betydligt beskedligare och kanske bara håller i 45 år. När jag cyklar och inte bara tittar på cyklarna så märker jag ingen som helst skillnad.
Nu behöver jag hur som helst två nya 1 tums styrlager. Vad rekommenderar ni?
Att de är bra och hållbara är viktigt. Att de är Chris King-flåsiga, nej. Att de är silvriga känns däremot angeläget eftersom silver är snabbast näst efter rosa.
Stronglight A9?
Tange?
Annat?
I moderna vevlagerstandarder känns Hope som en klok avvägning mellan kvalitet och pris, men jag har inte hittat något 1” från dem.
Missade att du skrev att du redan har ett Stronglight A9, som jag antar är av den gamla sorten med cylindriska kulor? Hade jag haft tillgång till verktyg att plana lagersätena hade jag köpt ett sådant, rätt monterat lär det vara bombsäkert och tåla vad som helst.Och så har jag ett Stronglight A9 som är betydligt beskedligare och kanske bara håller i 45 år. När jag cyklar och inte bara tittar på cyklarna så märker jag ingen som helst skillnad.
3000-mål eller inte men den DÄR vill jag och säkert många med mig veta mer om och se mer utav!
Välkommen och vilken fin RidgeRunner du bjuder på?Har du haft den sedan ny?
Fantastiskt, nu får vi se mannen bakom nicket ?Smackar upp en till bild på min tusing (och på mig) på en, för mig i alla fall, ocyklingsbar ”väg”.
Visa bilaga 530871
Tvivlar inte alls på att man kommer ställas till svars för vad som sägs idag, men lite stress är ju bara nyttigt säger framgångscoacherna, så here goes. Jag hoppas på att kunna hålla mig från att skaffa fler cyklar och ska istället ägna mig åt att fixa och använda de jag har. Pendlaren är i fin form, så den hoppas jag mest bara få cykla långt på.Detta kommer förstås följas upp, dels regelbundet under året och ffa slutligen på Räkenskapens Dag 2022-12-31.
Grattis till snygga cyklar och det 3000:de inlägget ????Tvivlar inte alls på att man kommer ställas till svars för vad som sägs idag, men lite stress är ju bara nyttigt säger framgångscoacherna, så here goes. Jag hoppas på att kunna hålla mig från att skaffa fler cyklar och ska istället ägna mig åt att fixa och använda de jag har. Pendlaren är i fin form, så den hoppas jag mest bara få cykla långt på.
Visa bilaga 530885
Den lilla röda ligger isärplockad och sorgsen. Den hoppas jag kunna ta tag i i sommar, vore kul att få till lack och dekaler men sånt där finlir är inte min grej är jag rädd.
Visa bilaga 530886
Eftersom jag inte har pallat att ta tag i den lilla röda så skaffade jag en liten rosa som jag kan prokrastineringsbygga med. Inget finlir, bara skoj. Just nu velar jag mellan att köra den här snygga gamla gaffeln med mkt tveksam funktion eller att byta till en extremt oversize marzocchi som skulle ge en helt annan look. Den som lever får se. Tanken är att bygga en 26”-bmx som är skoj både på krogrunda och nerför trappor.
Visa bilaga 530887
Men framförallt hoppas jag på att hoja oftare och längre. Då blir det nog mest på min skogs-Scott och min blivande dropbar-Cheyenne-skrotis.
Omg, champanche!Grattis till snygga cyklar och det 3000:de inlägget ????
Trevligt! Berätta om planerna för cykeln och sommarens turer.Här kommer lite bilder på sommarens touringcykel som börjar ta form! Holländsk Koga Miyata Terraliner från -96 med pizza rack och riser-styre efter inspo från lloyd, samt barmids(?) eller va man kan kalla det. Även utklipp från koga miyatas broschyr från samma år!
Kör själv på en cykel med exakt samma geometri (men mycket enklare rör och komponenter) och bättre än så blir det nog inte, en perfekt all-road cykel :)Här kommer lite bilder på sommarens touringcykel som börjar ta form! Holländsk Koga Miyata Terraliner från -96 med pizza rack och riser-styre efter inspo från lloyd, samt barmids(?) eller va man kan kalla det. Även utklipp från koga miyatas broschyr från samma år!
Visa bilaga 531125
En självklar förbättring på en lika självklar cykel… inga frågor på det! ?Till slut skedde det som måste ske. Plastsadeln på den Edfeldtska Enpetaren rykte och en cykel som på sistone har hamnat lite i baksätet - lugnt, inte en Miyata - fick släppa ifrån sig sin Gilles Berthoud.
Visa bilaga 531276
Har jag nämnt att det här är den mest bekväma och skönt bakåtlutade cykeln i mänsklighetens historia?
Välkommen och vilken skönhet?Känns skönt att få vara med i den här gängen enna.
Visa bilaga 531282
Tack! Tänk vad man kan hitta för 300 kronor. Knäppt.Välkommen och vilken skönhet?
Helt klar går det att fynda ff?Tack! Tänk vad man kan hitta för 300 kronor. Knäppt.
Är det en cykel du planerar behålla själv? Är ju en riktigt fin ram med trippelreducerade och invändigt räfflade CrMo-rör och bra komponenter på den.