Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nu börjar den bli attraktiv?
B2B0E3D1-12E7-45EE-B741-FEFBE424D47F.png

Visa din Miyata!
Är Valley Runnern kort? Eller är det liksom en normalstor cykel för en vuxen bara att hjulstorleken lurar mig?
Jag överlåter detaljerna åt @Carl Edfeldt , men jag skulle säga att åtminstone stålramarna är tämligen representativa för sin tid och jag skulle gissa att även de lite mer spejsiga alu/cf-varianterna är det bortsett från materialval och sammanfogning.

Mina stålisar var i original ”lagom” långa men ganska utsträckta pga relativt låg och lång stam och rakt styre.

Det är inte allas påse, men för min användning så passar en högre och kortare stam bättre, alt. originalstam (polerad då förstås ?) i kombo med ett gubbsnällt Albatross eller liknande styre. Efter lite sådana justeringar av kontaktpunkterna så upplever jag dem kort och gott som ”en cykel” när jag sätter mig på dem. Ungefär som gamla tiders herrcykel, två hjul och ett styre, fast med den mycket viktiga skillnaden att de är höggradigt användbara och roliga att cykla på istället för att i alla stunder kännas som en brottningsmatch som aldrig kan vinnas (farfars DBS med tvåväxlat bakåttrampväxelnav).

Överröret på en 20,5” On/Off:
B7F7A14A-2F0C-4975-92B7-8EFBEC7D858A.jpeg

Sadelröret på samma (20,5” tänka sig):
3FB7EDE4-82E3-4FB4-9BD3-34EEB71C7C87.jpeg

Hjulbas:
3D92E0D4-179F-4A8A-8841-EF077E473073.jpeg

Kedjestag:
C0B489AF-4094-4D1A-91B0-6B92BD5FDA4D.jpeg

Och stuket på en 18,5” On/Off med original stam och styre. Den var för liten för min smak, men med längre sadelstolpe gick det ändå i väntan på att hitta en 20,5:a:
09CF93B4-F7E2-4F41-B9FC-AB0BF102399F.jpeg

Visa din Miyata!
Jag överlåter detaljerna åt @Carl Edfeldt , men jag skulle säga att åtminstone stålramarna är tämligen representativa för sin tid och jag skulle gissa att även de lite mer spejsiga alu/cf-varianterna är det bortsett från materialval och sammanfogning.

Mina stålisar var i original ”lagom” långa men ganska utsträckta pga relativt låg och lång stam och rakt styre.

Det är inte allas påse, men för min användning så passar en högre och kortare stam bättre, alt. originalstam (polerad då förstås ?) i kombo med ett gubbsnällt Albatross eller liknande styre. Efter lite sådana justeringar av kontaktpunkterna så upplever jag dem kort och gott som ”en cykel” när jag sätter mig på dem. Ungefär som gamla tiders herrcykel, två hjul och ett styre, fast med den mycket viktiga skillnaden att de är höggradigt användbara och roliga att cykla på istället för att i alla stunder kännas som en brottningsmatch som aldrig kan vinnas (farfars DBS med tvåväxlat bakåttrampväxelnav).

Överröret på en 20,5” On/Off:
Visa bilaga 543693

Sadelröret på samma (20,5” tänka sig):
Visa bilaga 543694

Hjulbas:
Visa bilaga 543695

Kedjestag:
Visa bilaga 543696

Och stuket på en 18,5” On/Off med original stam och styre. Den var för liten för min smak, men med längre sadelstolpe gick det ändå i väntan på att hitta en 20,5:a:
Visa bilaga 543697
Helt riktigt @LWB, jag tror jag har nämnt det förut och just generation 1 av alu//stål,
Alu/carbon/stål är mkt lik ovan stålhoj i geometrin ? @miyatafarfar det är en normalstor cykel?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 543444Visa bilaga 543445

Trodde inte att nya bromshandtag skulle göra så stor skillnad, men det här blir ju underbart. Greppet mycket bättre/ergonomiskt, samt att kablarna inte kommer stå rakt upp längre utan kan döljas under styrlindan. Inte lika retro men men.

Är det någon som behöver/vill ha mina gamla delar? Har både styre, sadel (rätt trasig pga regn), bromshandtag och bromsar kvar original.
Hur var det med bromsarna, finns de kvar?
Är ev. intresserad isf, såvida ingen mer behövande räckt upp handen.

Visa din Miyata!
Hur var det med bromsarna, finns de kvar?
Är ev. intresserad isf, såvida ingen mer behövande räckt upp handen.
Du ser ut att vara först på dom, dom finns kvar. Har även en quill-stam (säger man så?) och den är inte rostig, det är bara gammalt fett kvar på den. Går att få fint om man har orken. Även bromsarna är lite lortiga då jag inte tvättat pga ingen användning av dom ändå haha. Du får dom för självkostnadspris för frakten om du vill ha dom.

78EB3A8D-8E20-4A3A-ADA1-5BC6372BBC34.jpeg

Edit: Quillen borta

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 543697
Hur breda däck får det plats? Min var till försäljning för jag gillade inte den alls, men sen fick jag för mig att testa med ett gammalt bockstyre och då blev den genast mycket bättre och nu är jag inne på breda däck och denna är den som tar bredast av de jag har så försäljningen är uppskjuten.

@miyatafarfar Om ingen annan behöver styrtappen tar jag gärna den också :)

Visa din Miyata!
Hur breda däck får det plats? Min var till försäljning för jag gillade inte den alls, men sen fick jag för mig att testa med ett gammalt bockstyre och då blev den genast mycket bättre och nu är jag inne på breda däck och denna är den som tar bredast av de jag har så försäljningen är uppskjuten.

@miyatafarfar Om ingen annan behöver styrtappen tar jag gärna den också :)
Den är borta tyvärr!

Visa din Miyata!
Du ser ut att vara först på dom, dom finns kvar. Har även en quill-stam (säger man så?) och den är inte rostig, det är bara gammalt fett kvar på den. Går att få fint om man har orken. Även bromsarna är lite lortiga då jag inte tvättat pga ingen användning av dom ändå haha. Du får dom för självkostnadspris för frakten om du vill ha dom.
Ah, jag uttryckte mig klantigt. Jag tänkte på bromshandtagen.

Visa din Miyata!
Du ser ut att vara först på dom, dom finns kvar. Har även en quill-stam (säger man så?) och den är inte rostig, det är bara gammalt fett kvar på den. Går att få fint om man har orken. Även bromsarna är lite lortiga då jag inte tvättat pga ingen användning av dom ändå haha. Du får dom för självkostnadspris för frakten om du vill ha doVisa bilaga 543809
Visa din Miyta. Den snällaste tråden i hela universum??

Visa din Miyata!
Mina standarddäck är RaceKing 26x2.20 och de går in i både de ramar som har fästen på gaffelbenen och ramar som den rosa utan fäste på gaffelbenen och med fästen för bara två flaskhållare.

Gafflarna med fästen är snäppet bredare och tar 26x2.35 (Ice Spiker Pro) vilket inte den rosa gör.
Bak vete spörs, jag har inte testat men jag tror inte att någondera sväljer 2.35 där. Däremot funkar Maxxis Ikon 26x2.25.

TLDR: Det blev ett dimmigt svar. Men för att inte lova för mycket så säger jag RaceKing 2.20 men jag hoppas någon gång kunna testa René Herse Humptulips Ridge 26x2.3. Jag återkommer när jag har vunnit på travet.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Delleverans från Tüskland!
Jag tänkte att eftersom det blir en cykel som ska dra vagn och kanske även bli påhängd en barnstol, kunde det vara bra att ha ett ordentligt stöd på. Jag kan inte komma ihåg senast jag hade stöd på en cykel, men det var dags att testa. Herre min skapare vad stort och klumpigt, och vikten sen! Insåg inte att det var the mother of all stöd jag hade beställt, men det skulle nog addera minst två kilo till eller nåt. Näe, där var anständighetens gräns passerad och även denna cykel får efter bästa förmåga hitta sig en välvillig lyktstolpe när det är dags att vila.

Fortsättning följer, två ytterligare paket tillbringar helgen i Postnords umgänge.

Bilagor

• 7291BECF-32FB-4D86-A1EC-9A186D3BBD58.jpeg
    7291BECF-32FB-4D86-A1EC-9A186D3BBD58.jpeg
    643.5 KB · Besök: 64
  • EB05CE57-12C4-44BB-8E00-E31F3F3D83AE.jpeg
    EB05CE57-12C4-44BB-8E00-E31F3F3D83AE.jpeg
    607.4 KB · Besök: 60
Visa din Miyata!
Miyata säljer man inte, dem köper man.

Mina standarddäck är RaceKing 26x2.20 och de går in i både de ramar som har fästen på gaffelbenen och ramar som den rosa utan fäste på gaffelbenen och med fästen för bara två flaskhållare.

Gafflarna med fästen är snäppet bredare och tar 26x2.35 (Ice Spiker Pro) vilket inte den rosa gör.
Bak vete spörs, jag har inte testat men jag tror inte att någondera sväljer 2.35 där. Däremot funkar Maxxis Ikon 26x2.25.

TLDR: Det blev ett dimmigt svar. Men för att inte lova för mycket så säger jag RaceKing 2.20 men jag hoppas någon gång kunna testa René Herse Humptulips Ridge 26x2.3. Jag återkommer när jag har vunnit på travet.
Man KAN sälja om man lovar sig själv en annan Miyata. Så tänkte jag i alla fall.

Visa din Miyata!
Jag tänkte att eftersom det blir en cykel som ska dra vagn och kanske även bli påhängd en barnstol, kunde det vara bra att ha ett ordentligt stöd på. Jag kan inte komma ihåg senast jag hade stöd på en cykel, men det var dags att testa. Herre min skapare vad stort och klumpigt, och vikten sen! Insåg inte att det var the mother of all stöd jag hade beställt, men det skulle nog addera minst två kilo till eller nåt. Näe, där var anständighetens gräns passerad och även denna cykel får efter bästa förmåga hitta sig en välvillig lyktstolpe när det är dags att vila.

Fortsättning följer, två ytterligare paket tillbringar helgen i Postnords umgänge.
Alltså, det är säkert som att svära i kyrkan, men jag gillar de där stöden som brukade sitta på 90-talsmånntenbajks. Ni vet, långt bak på kedjestaget, svartlackerat, dålig kvalitet. Tycker fortfarande att de är the bee’s knees.

Visa din Miyata!
Alltså, det är säkert som att svära i kyrkan, men jag gillar de där stöden som brukade sitta på 90-talsmånntenbajks. Ni vet, långt bak på kedjestaget, svartlackerat, dålig kvalitet. Tycker fortfarande att de är the bee’s knees.
Jag gillar dem givet att de har den där röda plastringen. Det känns fräsigt. Jag är ju på tok för fåfäng för att köra med det monterat dock. ?

Visa din Miyata!
Det ryktas att Trippelkryssaren ska få komma hem framåt slutet av veckan. Den har iofs navigerat galet förr så jag tror det när jag ser det. Men det ska nog bli bra den här gången.

Visa din Miyata!

kan vara intresserad av stödet om du inte hunnit returnera ännu! har en elkonvertererad militärcykel som väger in på 40kg..

Visa din Miyata!
kan vara intresserad av stödet om du inte hunnit returnera ännu! har en elkonvertererad militärcykel som väger in på 40kg..
Nu snackar vi! Så mycket som är OT här på Happy så tycker jag nog att en bild på detta monstrum vore helt ok tom. i Miyatatråden. Jag har haft (mycket) vaga planer på något sådant sedan jag såg detta:

Visa din Miyata!
Jaha, då var det dags att bygga cykel igen. Voine voine.
IMG_20220312_160541.jpg

Visa din Miyata!
Jaha, då var det dags att bygga cykel igen. Voine voine.
Visa bilaga 544021
Tackar för byggtråd! Älskar’t

Visa din Miyata!
Nu snackar vi! Så mycket som är OT här på Happy så tycker jag nog att en bild på detta monstrum vore helt ok tom. i Miyatatråden. Jag har haft (mycket) vaga planer på något sådant sedan jag såg detta:
haha tror jag sett den! Det är förbannat kul att bygga skrot-elcykel (kör!) men han tappar många skrotpoäng på att köpa ett färdigt hjul, det dräller av navmotorer från krashade typ ecoride hjul som kan ekra upp i valfri rustik stålfälg! möjligen ursäktad av att bojsänket inte hade några hjul

Visa din Miyata!
Nej, men såna är inte helt ovanliga
(däremot lyckades jag knäcka plastgrejen som satt på ramen från början så jag fick byta hela fästet för vajerstoppen, det går rakt genom ramen)
Då får jag ta en runda hos sökmotorerna. Håller ju på att skruva i min egen CT3000 och är i färd med att montera STI på den, men saknar en del delar, bland annat just sånna där.

Visa din Miyata!
Vilka fälgar rekommenderar ni till en Miyata 1000, om de i snyggpoäng ska matcha cykeln och ett par Shimano 600-nav?

Silvriga såklart, och 36h. De kommer att gå med 700x35c däck.

De behöver inte tåla vansinneshård jordenrunttouring men får ändå gärna vara någorlunda tuffa.

Visa din Miyata!
Vilka fälgar rekommenderar ni till en Miyata 1000, om de i snyggpoäng ska matcha cykeln och ett par Shimano 600-nav?

Silvriga såklart, och 36h. De kommer att gå med 700x35c däck.

De behöver inte tåla vansinneshård jordenrunttouring men får ändå gärna vara någorlunda tuffa.

Just sådana frågade jag efter i hjulbyggartråden häromdagen. Det bästa som dök upp var väl detta:

Visa din Miyata!
Sputnik eller Andra hade hängt löst om de bara hade funnits i silver. ?

Jag har Zac 19 på ett svårt creddigt Phil-nav och det funkar, men det har lite för modernt stuk de dagar jag känner mig fåfäng.

Å andra sidan finns det en bot för sådana bekymmer och det är att hålla truten och cykla. Men om man själv ser ut som ett troll så kan man ju ändå försöka hålla cykeln snygg…

Tillbaka
Topp