Jag överlåter detaljerna åt
@Carl Edfeldt , men jag skulle säga att åtminstone stålramarna är tämligen representativa för sin tid och jag skulle gissa att även de lite mer spejsiga alu/cf-varianterna är det bortsett från materialval och sammanfogning.
Mina stålisar var i original ”lagom” långa men ganska utsträckta pga relativt låg och lång stam och rakt styre.
Det är inte allas påse, men för min användning så passar en högre och kortare stam bättre, alt. originalstam (polerad då förstås ?) i kombo med ett gubbsnällt Albatross eller liknande styre. Efter lite sådana justeringar av kontaktpunkterna så upplever jag dem kort och gott som ”en cykel” när jag sätter mig på dem. Ungefär som gamla tiders herrcykel, två hjul och ett styre, fast med den mycket viktiga skillnaden att de är höggradigt användbara och roliga att cykla på istället för att i alla stunder kännas som en brottningsmatch som aldrig kan vinnas (farfars DBS med tvåväxlat bakåttrampväxelnav).
Överröret på en 20,5” On/Off:
Visa bilaga 543693
Sadelröret på samma (20,5” tänka sig):
Visa bilaga 543694
Hjulbas:
Visa bilaga 543695
Kedjestag:
Visa bilaga 543696
Och stuket på en 18,5” On/Off med original stam och styre. Den var för liten för min smak, men med längre sadelstolpe gick det ändå i väntan på att hitta en 20,5:a:
Visa bilaga 543697