Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter som att det är du som ska ha den där 23.5" som någon i tråden bärgade från norge ?199 cm så allt är på gränsen eller alltid för litet??
Ingen aning, det är en googlad bild@HåkanC Vad är det för turkos cykel? Snyggt med lödda ekerhållare! Skyddar staget mot kedjepisk som bonus :)
Du har givetvis rätt i det men jag gillar en strl mindre, det passar mig bättre.Låter som att det är du som ska ha den där 23.5" som någon i tråden bärgade från norge ?
Jag tyckte 22.5" var väldans bekvämt för mina 184
Wow! Har för mig att det fanns Miyata samlarhojar med 18 k guld detaljer. Är det en sån som används som pendlare?Har haft en miyata parkerad i cykelrummet på jobbet bredvid min varje dag i nästan ett år nu, i fredags var min sista dag så jag lämnade en anonym lapp och berömde skönheten! Hoppades att den skulle ploppa upp här, men tyvärr är ägaren antagligen oviss om detta härliga hörn av internet ?Visa bilaga 723195
Det är en CT3000 om jag inte ser fel, jubileumsmodellen med guldplätering på muffarna. Jäkligt porrig. Modellen fanns också med svarteloxerade (eller lackade?) muffar, inte lika blingig men fullt funktionell. Och exemplaret där i cykelrummet ser ju ut att vara i exemplariskt (höhö) skick. men @en_glad_fisk - varför lämnade du inte en QR-kod med adressen till miyata-tråden här? ;)Wow! Har för mig att det fanns Miyata samlarhojar med 18 k guld detaljer. Är det en sån som används som pendlare?
Är inte alla Miyator samlarhojar..??Wow! Har för mig att det fanns Miyata samlarhojar med 18 k guld detaljer. Är det en sån som används som pendlare?
För själva cyklingen längs Göta kanal behövs ingen förberedelse, men annat kan ju förstås behöva ordnas med för att kunna ge sig iväg. Lade in några fler bilder i en egen tråd om du vill se:Wow ?
Hade tänker Göta kanal i år
Blev inte dåliga förbereda
Försöker nästa år
Inser nu att jag borde ha gjort det. Men eftersom personen parkerade bredvid min Miyata hela tiden tänkte jag att det fanns en outtalad gemenskap genom denna tråd!Det är en CT3000 om jag inte ser fel, jubileumsmodellen med guldplätering på muffarna. Jäkligt porrig. Modellen fanns också med svarteloxerade (eller lackade?) muffar, inte lika blingig men fullt funktionell. Och exemplaret där i cykelrummet ser ju ut att vara i exemplariskt (höhö) skick. men @en_glad_fisk - varför lämnade du inte en QR-kod med adressen till miyata-tråden här? ;)
Kolla även mängden rost i överröret innan du köper den.Hej,
Lyckades norpa en triple cross idag.
Ska hämta den på söndag.
Vad bör jag kolla på innan köp?
Att stolpen inte inte sitter fast.
Är ramarna kända för att spricka på något speciellt ställe?
Något annan svag punkt på dem?
Tack på förhand.
Aj då, är bilden på just den du köpte?Kolla även mängden rost i överröret innan du köper den.
Skulle ju bara köpa den på vägen till det riktiga målet för dagen så den fick allt följa med hem utan närmare översyn.Aj då, är bilden på just den du köpte?
…eller upptäckte du det i tid för att avstyra affären?
Pro tip: Spara gaffeln och sadelstolpen som reservdelar.Skulle ju bara köpa den på vägen till det riktiga målet för dagen så den fick allt följa med hem utan närmare översyn.
Men rimlig säljare så vi är båda nöjda trots den rötna ramen.
Men...
Någon som behöver några delar?
Eller har en frisk ram till salu?
Om inte lite större ändå? Ser stor ut.www.facebook.com
Triple cross I Malmö till bra pris. Tyvärr lite stor för mig, troligen ca 58cm
Säljaren ska kolla...Om inte lite större ändå? Ser stor ut.
Är det 63 cm är jag intresserad men gissar att den är 60 cm utifrån bildenwww.facebook.com
Triple cross I Malmö till bra pris. Tyvärr lite stor för mig, troligen ca 58cm
Sadelstolpen? Den sitter väl fast på den modellen?Pro tip: Spara gaffeln och sadelstolpen som reservdelar.
Skönt att det känns ok ändå.
Nej, den kontrollerades innan köp.Sadelstolpen? Den sitter väl fast på den modellen?
Antar att det är invändig bromsvajer på din? Skulle tro att de allra flesta av dessa har rostskador på överröret även om inte alla är lika illa som den jag visar nedan och den du köpte. Undrar hur de cyklar som säljs nu ser ut om trettiofem år ...Kolla även mängden rost i överröret innan du köper den.
De flesta cyklar som säljs idag är ju iofs inte tillverkade i material som rostar.Antar att det är invändig bromsvajer på din? Skulle tro att de allra flesta av dessa har rostskador på överröret även om inte alla är lika illa som den jag visar nedan och den du köpte. Undrar hur de cyklar som säljs nu ser ut om trettiofem år ...
![]()
Det är ett förvisso välgrundat men ändock ännu bara ett antagande. Det enda som den samlade Vetenskapen ännu med fog kan säga är att de flesta cyklar som säljs idag slutar sina dagar i tråden ”Visa ditt rambrott” innan de hunnit börja rosta.De flesta cyklar som säljs idag är ju iofs inte tillverkade i material som rostar.
Japp, det är korrekt.Antar att det är invändig bromsvajer på din? Skulle tro att de allra flesta av dessa har rostskador på överröret även om inte alla är lika illa som den jag visar nedan och den du köpte. Undrar hur de cyklar som säljs nu ser ut om trettiofem år ...
![]()
En del är det men man kanske har lärt sig och placerat genomförningarna så att inte vatten riskerar samlas inuti ramen.De flesta cyklar som säljs idag är ju iofs inte tillverkade i material som rostar.
tog ett tag innan man till sist reggade sig och blev fullvärdig medlem av sekten, men jag har en triple cross ram liggandes, specifikt 100 kronors miyatan "känd" från denna tråd. Ramen är i helt okej skick, kedjestaget var bara smutsigt och inte trasigt. alla svetsningar utan sprickor, osv. Finns ganska gott om ytrost på den (men inte sett mer än just yt-rost), och det största felet är ju egentligen att klistermärkena har slitits bort.Skulle ju bara köpa den på vägen till det riktiga målet för dagen så den fick allt följa med hem utan närmare översyn.
Men rimlig säljare så vi är båda nöjda trots den rötna ramen.
Men...
Någon som behöver några delar?
Eller har en frisk ram till salu?
Tack för erbjudandet men har tyvärr inte vägarna förbi Uppsala i närtid.tog ett tag innan man till sist reggade sig och blev fullvärdig medlem av sekten, men jag har en triple cross ram liggandes, specifikt 100 kronors miyatan "känd" från denna tråd. Ramen är i helt okej skick, kedjestaget var bara smutsigt och inte trasigt. alla svetsningar utan sprickor, osv. Finns ganska gott om ytrost på den (men inte sett mer än just yt-rost), och det största felet är ju egentligen att klistermärkena har slitits bort.
Anledningen att ramen inte byggs med är att gafflen däremot var sned och gick inte att räta ut.
... vilket man löste genom att köpa en till triple cross som ska byggas.
så om du har vägarna förbi Uppsala är det bara att höra av dig.
Härligt med fler Miyator :) Bild på Valleyn också kanske?Hej!
Hittade till forumet tack vare den här tråden och har kikat in då och då för att titta på alla fantastiska cyklar ni visar upp och ta del av kunskapen som finns här. Mina är inte lika fina men de är älskade :)
Har sedan många år en Valley Runner som brukscykel som jag använder året om i stort sett varje gång jag ska längre än 500m från hemmet. Den har jag ärvt från min farfar, har kvar kvitto och katalog m.m. så jag vet att den är köpt i Nässjö den 2:a Maj 1989 för 4530:-. En fantastisk cykel, den kommer jag att cykla på så länge det är fysiskt möjligt. För ett år sedan blev jag sugen på att prova landsvägscykling, hade aldrig cyklat på en lvg-hoj tidigare. Det naturliga var såklart att leta efter en Miyata och dagen efter att jag lade upp en blocketbevakning dök det upp en seven twelve av samma årsmodell som Valley runnern för en rimlig peng på ett rimligt avstånd som jag köpte och det har blivit ganska många timmar med den sedan dess. Är nästan lika förtjust i den som i Valley Runnern!
Nåväl, det var ett litet sidospår om mina Miyator. Nu ska jag byta styrlinda, fixa till positionen på bromshandtagen och ta bort de extra bromshandtagen (tektro rl726) som satt på och som jag ändå inte använder särskilt ofta. Ska även byta bromsvajer och hölje. Jag är ingen flink cykelmekaniker utan jag gillar att cykla och försöker lära mig underhåll och mek allt eftersom behov uppstår så nu har jag ett par frågor innan jag ev. gör bort mig. Har aldrig haft intern kabeldragning tidigare, går höljet genom hela ramen och är det bara att föra in det nya höljet i ena öppningen och så dyker det upp i den andra eller är det mer komplicerat än så? Har inte dragit ut det gamla mer än några centimeter fram och tillbaka. Som ni kan se på bilderna så ser det som legat inne i ramen rostigt ut. Är det något att göra åt? Bör jag vara orolig för något vad gäller det? Rambrott etc? Till skillnad från Valley Runnern så har jag ingen aning om hur cykeln tillbringade sina första 34 år...
Tips på hur du byter det invändiga vajerhöljet:Hej!
Hittade till forumet tack vare den här tråden och har kikat in då och då för att titta på alla fantastiska cyklar ni visar upp och ta del av kunskapen som finns här. Mina är inte lika fina men de är älskade :)
Har sedan många år en Valley Runner som brukscykel som jag använder året om i stort sett varje gång jag ska längre än 500m från hemmet. Den har jag ärvt från min farfar, har kvar kvitto och katalog m.m. så jag vet att den är köpt i Nässjö den 2:a Maj 1989 för 4530:-. En fantastisk cykel, den kommer jag att cykla på så länge det är fysiskt möjligt. För ett år sedan blev jag sugen på att prova landsvägscykling, hade aldrig cyklat på en lvg-hoj tidigare. Det naturliga var såklart att leta efter en Miyata och dagen efter att jag lade upp en blocketbevakning dök det upp en seven twelve av samma årsmodell som Valley runnern för en rimlig peng på ett rimligt avstånd som jag köpte och det har blivit ganska många timmar med den sedan dess. Är nästan lika förtjust i den som i Valley Runnern!
Nåväl, det var ett litet sidospår om mina Miyator. Nu ska jag byta styrlinda, fixa till positionen på bromshandtagen och ta bort de extra bromshandtagen (tektro rl726) som satt på och som jag ändå inte använder särskilt ofta. Ska även byta bromsvajer och hölje. Jag är ingen flink cykelmekaniker utan jag gillar att cykla och försöker lära mig underhåll och mek allt eftersom behov uppstår så nu har jag ett par frågor innan jag ev. gör bort mig. Har aldrig haft intern kabeldragning tidigare, går höljet genom hela ramen och är det bara att föra in det nya höljet i ena öppningen och så dyker det upp i den andra eller är det mer komplicerat än så? Har inte dragit ut det gamla mer än några centimeter fram och tillbaka. Som ni kan se på bilderna så ser det som legat inne i ramen rostigt ut. Är det något att göra åt? Bör jag vara orolig för något vad gäller det? Rambrott etc? Till skillnad från Valley Runnern så har jag ingen aning om hur cykeln tillbringade sina första 34 år...
Tipset ovan är bra men jag skulle absolut tagit bort vajern och de här plaststyrningarna för att inspektera överröret invändigt och sen rostskydda. Är inte särskilt svårt att fiska upp vajern efteråt men plaststyrningarna bör man kanske vara försiktig med, vet inte om de fortfarande går att köpa.Hej!
…don LWB:s 22,5:a, som nu tjänstgör som lingonplockartraktor:
Välkommen och kul med lite bakrund kring dina Miyator ?Hej!
Wow, en canti-hundring i jättestorlek.
Wow, en canti-hundring i jättestorlek.
Kolla bara glipan mellan skärm och diagonalrör så att den inte är krockad och gaffeln är krökt. Med en knivsudd misstänksamhet och i märklig avsaknad av rena sidobilder så ser det lite hemligt ut. Hoppas dock att jag har fel.
Läste i en annan tråd om att rostskydda och ett sätt verkar vara att spraya in kallgalvanisering om jag förstått rätt? Jag ska fundera på om det är något jag kan ge mig på eller om det får bli en vända till cykelmeken vid tillfälle och se om de kan kolla på det. Spontant känns det inte som att köket i lägenheten (som är platsen jag har att använda) är en optimal plats för sådant men det kanske inte behöver bli så rörigt eller vara så svårt...Tipset ovan är bra men jag skulle absolut tagit bort vajern och de här plaststyrningarna för att inspektera överröret invändigt och sen rostskydda. Är inte särskilt svårt att fiska upp vajern efteråt men plaststyrningarna bör man kanske vara försiktig med, vet inte om de fortfarande går att köpa.
Edit. Plaststyrningarna lossas genom att vrida dem, försöker man dra ut dem går de lätt sönder. Tror jag har så jag kan ta ett foto hur de ser ut om någon önskar?
Jag har en likadan Miyata 712, knappt använd och förvarad inomhus men likväl fanns det rost i överröret, dock inte så allvarligt vad jag kunde se. Jag rostskyddade genom att hälla i rikligt med olja med rostskyddande tillsatser som sedan fick droppa av så kanske inte något man vill göra i en lägenhet. Man kommer ju inte åt att rengöra ordentligt så rostskyddsmedlet bör vara något som har god inträngning, kanske linolja?Läste i en annan tråd om att rostskydda och ett sätt verkar vara att spraya in kallgalvanisering om jag förstått rätt? Jag ska fundera på om det är något jag kan ge mig på eller om det får bli en vända till cykelmeken vid tillfälle och se om de kan kolla på det. Spontant känns det inte som att köket i lägenheten (som är platsen jag har att använda) är en optimal plats för sådant men det kanske inte behöver bli så rörigt eller vara så svårt...