Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Låter som att det är du som ska ha den där 23.5" som någon i tråden bärgade från norge ?

Jag tyckte 22.5" var väldans bekvämt för mina 184
Du har givetvis rätt i det men jag gillar en strl mindre, det passar mig bättre.
Tycker det blir för mkt cykel att baxa runt annars. Kanske inte bygger mina Miyator för att den skall vara jätte bekväma heller, ibland kommer form före funktion?
Kör på en TREK i rätt storlek som bruksis och den känns bekväm såklart?

Visa din Miyata!
De nödvändiga verktygen men CST däck billiga men luktar starkt inget för den som måste ha cykel inomhus där man inte kan ha sådan frän lukt tack och lov så förvaras den ute.?
Jo den körsbär röd färgen är någon bryt färg
Såg på fecbook Gruffebil han skulle ha till en moped bryt färg typ C3108 kommer inte ihåg siffrorna korrekt.
IMG_20240901_131844_2.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har haft en miyata parkerad i cykelrummet på jobbet bredvid min varje dag i nästan ett år nu, i fredags var min sista dag så jag lämnade en anonym lapp och berömde skönheten! Hoppades att den skulle ploppa upp här, men tyvärr är ägaren antagligen oviss om detta härliga hörn av internet ?Visa bilaga 723195
Wow! Har för mig att det fanns Miyata samlarhojar med 18 k guld detaljer. Är det en sån som används som pendlare?

Visa din Miyata!
Wow! Har för mig att det fanns Miyata samlarhojar med 18 k guld detaljer. Är det en sån som används som pendlare?
Det är en CT3000 om jag inte ser fel, jubileumsmodellen med guldplätering på muffarna. Jäkligt porrig. Modellen fanns också med svarteloxerade (eller lackade?) muffar, inte lika blingig men fullt funktionell. Och exemplaret där i cykelrummet ser ju ut att vara i exemplariskt (höhö) skick. men @en_glad_fisk - varför lämnade du inte en QR-kod med adressen till miyata-tråden här? ;)

Visa din Miyata!
Är inte alla Miyator samlarhojar..??

Skämt åsido, tror du tänker på modellen "Century" som gjordes i en mkt begränsad upplaga.
Hojen ovan ser ut att "bara" vara en CT3000 men i ruskigt fint skick!?

Edit. Tvåa på bollen..

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Det är en CT3000 om jag inte ser fel, jubileumsmodellen med guldplätering på muffarna. Jäkligt porrig. Modellen fanns också med svarteloxerade (eller lackade?) muffar, inte lika blingig men fullt funktionell. Och exemplaret där i cykelrummet ser ju ut att vara i exemplariskt (höhö) skick. men @en_glad_fisk - varför lämnade du inte en QR-kod med adressen till miyata-tråden här? ;)
Inser nu att jag borde ha gjort det. Men eftersom personen parkerade bredvid min Miyata hela tiden tänkte jag att det fanns en outtalad gemenskap genom denna tråd!

Visa din Miyata!
Hej,

Lyckades norpa en triple cross idag.
Ska hämta den på söndag.
Vad bör jag kolla på innan köp?
Att stolpen inte inte sitter fast.
Är ramarna kända för att spricka på något speciellt ställe?
Något annan svag punkt på dem?
Tack på förhand.
Kolla även mängden rost i överröret innan du köper den.

Bilagor

• 20240901_195410.jpg
    20240901_195410.jpg
    435.5 KB · Besök: 93
Visa din Miyata!
Aj då, är bilden på just den du köpte?

…eller upptäckte du det i tid för att avstyra affären?
Skulle ju bara köpa den på vägen till det riktiga målet för dagen så den fick allt följa med hem utan närmare översyn.
Men rimlig säljare så vi är båda nöjda trots den rötna ramen.

Men...
Någon som behöver några delar?
Eller har en frisk ram till salu?

Visa din Miyata!
En annan gammal kämpe som hann ta en del stryk i värstkustens salta vindar innan den räddades undan rostdöden till en behaglig pensionärstillvaro i inlandet, don LWB:s 22,5:a, som nu tjänstgör som lingonplockartraktor:

IMG_4971.jpeg

Notera pakethållaren, som enligt don själv är perfekt för att bära en plastburk för lingonen.

Ni som tycker er känna igen pakethållaren har helt rätt, den kom i min ägo när jag köpte min egen lila 22,5:a:

IMG_1508.png

Om jag händelsevis skulle känna mig lite låg någon dyster arbetsdag fram i oktober november så kan jag alltid tänka tillbaka på den osannolika dag då jag låg feberdimmig och ynklig och snubblade över en storstålis för ynka trehundra kronor.

Visa din Miyata!
Skulle ju bara köpa den på vägen till det riktiga målet för dagen så den fick allt följa med hem utan närmare översyn.

Men...
Pro tip: Spara gaffeln och sadelstolpen som reservdelar.

Skönt att det känns ok ändå.

Visa din Miyata!
Kolla även mängden rost i överröret innan du köper den.
Antar att det är invändig bromsvajer på din? Skulle tro att de allra flesta av dessa har rostskador på överröret även om inte alla är lika illa som den jag visar nedan och den du köpte. Undrar hur de cyklar som säljs nu ser ut om trettiofem år ...

53518945146_ce985669c8_o_d.jpg

Visa din Miyata!

Men...
tog ett tag innan man till sist reggade sig och blev fullvärdig medlem av sekten, men jag har en triple cross ram liggandes, specifikt 100 kronors miyatan "känd" från denna tråd. Ramen är i helt okej skick, kedjestaget var bara smutsigt och inte trasigt. alla svetsningar utan sprickor, osv. Finns ganska gott om ytrost på den (men inte sett mer än just yt-rost), och det största felet är ju egentligen att klistermärkena har slitits bort.
Anledningen att ramen inte byggs med är att gafflen däremot var sned och gick inte att räta ut.
... vilket man löste genom att köpa en till triple cross som ska byggas.
så om du har vägarna förbi Uppsala är det bara att höra av dig.

Visa din Miyata!
Blir cykel sväng till Coop Sangis hänt lyfta av på korg blir växla till Blå cykel korgen till samhället i Kalix
Har vaxat ramen invändigt för motverka rost invändigt i ram rören.
IMG_20230515_102559_7.jpg

Visa din Miyata!
tog ett tag innan man till sist reggade sig och blev fullvärdig medlem av sekten, men jag har en triple cross ram liggandes, specifikt 100 kronors miyatan "känd" från denna tråd. Ramen är i helt okej skick, kedjestaget var bara smutsigt och inte trasigt. alla svetsningar utan sprickor, osv. Finns ganska gott om ytrost på den (men inte sett mer än just yt-rost), och det största felet är ju egentligen att klistermärkena har slitits bort.
Anledningen att ramen inte byggs med är att gafflen däremot var sned och gick inte att räta ut.
... vilket man löste genom att köpa en till triple cross som ska byggas.
så om du har vägarna förbi Uppsala är det bara att höra av dig.
Tack för erbjudandet men har tyvärr inte vägarna förbi Uppsala i närtid.

Visa din Miyata!
Hej!
Hittade till forumet tack vare den här tråden och har kikat in då och då för att titta på alla fantastiska cyklar ni visar upp och ta del av kunskapen som finns här. Mina är inte lika fina men de är älskade :)
Har sedan många år en Valley Runner som brukscykel som jag använder året om i stort sett varje gång jag ska längre än 500m från hemmet. Den har jag ärvt från min farfar, har kvar kvitto och katalog m.m. så jag vet att den är köpt i Nässjö den 2:a Maj 1989 för 4530:-. En fantastisk cykel, den kommer jag att cykla på så länge det är fysiskt möjligt. För ett år sedan blev jag sugen på att prova landsvägscykling, hade aldrig cyklat på en lvg-hoj tidigare. Det naturliga var såklart att leta efter en Miyata och dagen efter att jag lade upp en blocketbevakning dök det upp en seven twelve av samma årsmodell som Valley runnern för en rimlig peng på ett rimligt avstånd som jag köpte och det har blivit ganska många timmar med den sedan dess. Är nästan lika förtjust i den som i Valley Runnern!

Nåväl, det var ett litet sidospår om mina Miyator. Nu ska jag byta styrlinda, fixa till positionen på bromshandtagen och ta bort de extra bromshandtagen (tektro rl726) som satt på och som jag ändå inte använder särskilt ofta. Ska även byta bromsvajer och hölje. Jag är ingen flink cykelmekaniker utan jag gillar att cykla och försöker lära mig underhåll och mek allt eftersom behov uppstår så nu har jag ett par frågor innan jag ev. gör bort mig. Har aldrig haft intern kabeldragning tidigare, går höljet genom hela ramen och är det bara att föra in det nya höljet i ena öppningen och så dyker det upp i den andra eller är det mer komplicerat än så? Har inte dragit ut det gamla mer än några centimeter fram och tillbaka. Som ni kan se på bilderna så ser det som legat inne i ramen rostigt ut. Är det något att göra åt? Bör jag vara orolig för något vad gäller det? Rambrott etc? Till skillnad från Valley Runnern så har jag ingen aning om hur cykeln tillbringade sina första 34 år...

Bilagor

• IMG_5472.jpeg
    IMG_5472.jpeg
    307.9 KB · Besök: 70
  • IMG_5470.jpeg
    IMG_5470.jpeg
    335 KB · Besök: 67
  • IMG_0865.jpeg
    IMG_0865.jpeg
    297.8 KB · Besök: 66
Visa din Miyata!
Hej!
Hittade till forumet tack vare den här tråden och har kikat in då och då för att titta på alla fantastiska cyklar ni visar upp och ta del av kunskapen som finns här. Mina är inte lika fina men de är älskade :)
Har sedan många år en Valley Runner som brukscykel som jag använder året om i stort sett varje gång jag ska längre än 500m från hemmet. Den har jag ärvt från min farfar, har kvar kvitto och katalog m.m. så jag vet att den är köpt i Nässjö den 2:a Maj 1989 för 4530:-. En fantastisk cykel, den kommer jag att cykla på så länge det är fysiskt möjligt. För ett år sedan blev jag sugen på att prova landsvägscykling, hade aldrig cyklat på en lvg-hoj tidigare. Det naturliga var såklart att leta efter en Miyata och dagen efter att jag lade upp en blocketbevakning dök det upp en seven twelve av samma årsmodell som Valley runnern för en rimlig peng på ett rimligt avstånd som jag köpte och det har blivit ganska många timmar med den sedan dess. Är nästan lika förtjust i den som i Valley Runnern!

Nåväl, det var ett litet sidospår om mina Miyator. Nu ska jag byta styrlinda, fixa till positionen på bromshandtagen och ta bort de extra bromshandtagen (tektro rl726) som satt på och som jag ändå inte använder särskilt ofta. Ska även byta bromsvajer och hölje. Jag är ingen flink cykelmekaniker utan jag gillar att cykla och försöker lära mig underhåll och mek allt eftersom behov uppstår så nu har jag ett par frågor innan jag ev. gör bort mig. Har aldrig haft intern kabeldragning tidigare, går höljet genom hela ramen och är det bara att föra in det nya höljet i ena öppningen och så dyker det upp i den andra eller är det mer komplicerat än så? Har inte dragit ut det gamla mer än några centimeter fram och tillbaka. Som ni kan se på bilderna så ser det som legat inne i ramen rostigt ut. Är det något att göra åt? Bör jag vara orolig för något vad gäller det? Rambrott etc? Till skillnad från Valley Runnern så har jag ingen aning om hur cykeln tillbringade sina första 34 år...
Härligt med fler Miyator :) Bild på Valleyn också kanske?
Hur ser överröret ut på undersidan? Syns någon rost där? Verkar ju vara flera med intern dragning som har mycket rost invändigt. Har dock ingen procentsats eller egen erfarenhet så många kanske är fina också.

Visa din Miyata!
Hej!

Tips på hur du byter det invändiga vajerhöljet:

Låt det gamla höljet sitta kvar i ramen, kapa det så att det sticker ut några cm på varje sida om genomföringarna i ramen. Kapa till en bit nytt vajerhölje i rätt längd. Trä in den långa biten bromsvajer i ditt nya hölje och fortsätt in i det gamla höljet som sitter kvar i ramen. När vajern kommer ut på andra sidan är det bara att dra så att det nya höljet pressar ut det gamla och det styr rätt i hålen. Dra ut vajern och installera från rätt håll. Klart.

Visa din Miyata!
Hej!

Tipset ovan är bra men jag skulle absolut tagit bort vajern och de här plaststyrningarna för att inspektera överröret invändigt och sen rostskydda. Är inte särskilt svårt att fiska upp vajern efteråt men plaststyrningarna bör man kanske vara försiktig med, vet inte om de fortfarande går att köpa.

Edit. Plaststyrningarna lossas genom att vrida dem, försöker man dra ut dem går de lätt sönder. Tror jag har så jag kan ta ett foto hur de ser ut om någon önskar?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hej!

Välkommen och kul med lite bakrund kring dina Miyator ?

Visa din Miyata!
Tipset ovan är bra men jag skulle absolut tagit bort vajern och de här plaststyrningarna för att inspektera överröret invändigt och sen rostskydda. Är inte särskilt svårt att fiska upp vajern efteråt men plaststyrningarna bör man kanske vara försiktig med, vet inte om de fortfarande går att köpa.

Edit. Plaststyrningarna lossas genom att vrida dem, försöker man dra ut dem går de lätt sönder. Tror jag har så jag kan ta ett foto hur de ser ut om någon önskar?
Läste i en annan tråd om att rostskydda och ett sätt verkar vara att spraya in kallgalvanisering om jag förstått rätt? Jag ska fundera på om det är något jag kan ge mig på eller om det får bli en vända till cykelmeken vid tillfälle och se om de kan kolla på det. Spontant känns det inte som att köket i lägenheten (som är platsen jag har att använda) är en optimal plats för sådant men det kanske inte behöver bli så rörigt eller vara så svårt...

Ang. bild på Valley Runnern. Har en gammal bild från -99 med en glad 80-årig farfar sittandes på en fin cykel (klart att han är glad då). Bilder jag själv har tagit senare var inte så mycket att ha, där har cykeln mest kommit med i bakgrunden. Det måste det bli ändring på, mina ev. barnbarn vill väl också ha någon bild på morfar (i mitt fall) när jag är glad och sittandes på en fin cykel! Men jag och Valley Runnern är iaf med på street view :D

Bilagor

• 70957452112__F2060883-F35B-4D69-BACF-51140896FA45.jpeg
    70957452112__F2060883-F35B-4D69-BACF-51140896FA45.jpeg
    465.4 KB · Besök: 89
  • IMG_6296.PNG
    IMG_6296.PNG
    376.3 KB · Besök: 81
Visa din Miyata!
Läste i en annan tråd om att rostskydda och ett sätt verkar vara att spraya in kallgalvanisering om jag förstått rätt? Jag ska fundera på om det är något jag kan ge mig på eller om det får bli en vända till cykelmeken vid tillfälle och se om de kan kolla på det. Spontant känns det inte som att köket i lägenheten (som är platsen jag har att använda) är en optimal plats för sådant men det kanske inte behöver bli så rörigt eller vara så svårt...
Jag har en likadan Miyata 712, knappt använd och förvarad inomhus men likväl fanns det rost i överröret, dock inte så allvarligt vad jag kunde se. Jag rostskyddade genom att hälla i rikligt med olja med rostskyddande tillsatser som sedan fick droppa av så kanske inte något man vill göra i en lägenhet. Man kommer ju inte åt att rengöra ordentligt så rostskyddsmedlet bör vara något som har god inträngning, kanske linolja?

Om Runnern: Måste vara en särskild känsla att cykla på en cykel anförvanter använt i generationer - och som dessutom fortfarande håller måttet cykelmässigt. En klenod att vara rädd om :)

Tillbaka
Topp