Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hej alla Miyata hoarders!
Har liite svårt att få ihop livspusslet just nu, känner mig därför nödgad att tacka nej till Don LWBs fina triple ram! Hoppas att någon annan är villig att adoptera..
Där ser ni, alla i Miyatatråden är inte alldeles ute och cyklar. Klokt beslut @KristerD!

Erbjudandet kvarstår allt således, så om någon är taggad på en 58 cm 3X-ram (exkl. gaffel) med klämda kedjestag och strippad på allt löstagbart så är den up for grabs. Priset? Jag insisterar på att få bjuda på en espresso på Veloform 5 oktober.

Visa din Miyata!
Jag har börjat använda min Koga som huvudsaklig pendlare mer och mer den sista tiden. Underbar hoj, rapp och enkel. Inga krusiduller. Det den saknar för Göteborgsk pendling i höst är naturligtvis skärmar.

Samtidigt känner jag att Quicken nästan aldrig används. Den är fin att titta på, men för i princip all användning (förutom som retro-glidare och det har jag sällan nytta av) har jag bättre cyklar.

Så: tanken på en merger har stötts och blötts i hjärnkontoret på sistone. Flytta singlespeed-grejerna till Quicken eller flytta stänkisar och framrack till Kogan?

Quicken har vertikala dropouts, och även om den har mer plats för däck och skärmarna redan är anpassade och monterade så valde jag till sist Kogan.

Jag gillar verkligen de Conti GP Urban 35 mm däck som sitter på Kogan, men jag får antagligen bita i det sura äpplet och gå ner till 30 mm eller så för att klara skärmarna.

Skärmarna ska anpassas så smått för att få mesta möjliga plats för däck, men här är iaf en enkel mock-up med fel hjul. Gravelking 26 mm fram och Pasela 28 mm bak (på ett framhjul) som jag hade liggandes hemma är inga problem.
IMG_8348.jpeg

Jag vet inte riktigt vad som ska bli av Quicken än, den som lever får se.

Fortsättning följer!

Visa din Miyata!
Om det inte är så att du redan nu kan känna att lagret är i god kondition hade jag lossat ringen med en rörtång med skydd för käftarna, de allra flesta av dessa lager är tyvärr förstörda för att de varit för hårt justerade och det är dyra verktyg att köpa i onödan om lagret sen ändå behöver bytas.
Tyvärr, är ibland enda konceptet som funkar att ta till storsläggan! Många gånger är dock detta nödvändigt, även om många säkert inte hålla med.
Har haft sadelstolpar, styrstammar,vevarmar, mm som sutttit som gjutna. Där rost och aluoxid i komb med fukt gift sig, för att förenas i ett livslångt äktenskap. Ofta har säkert denna oheliga allians, föregåtts av mont utan fettsyror i form av fett eller olja. Garanterat har många hojar i onödan hamnat på skroten pga detta! Tyvärr...
Säkert kan många känna igen sig i detta.

Visa din Miyata!
Tyvärr, är ibland enda konceptet som funkar att ta till storsläggan! Många gånger är dock detta nödvändigt, även om många säkert inte hålla med.
Har haft sadelstolpar, styrstammar,vevarmar, mm som sutttit som gjutna. Där rost och aluoxid i komb med fukt gift sig, för att förenas i ett livslångt äktenskap. Ofta har säkert denna oheliga allians, föregåtts av mont utan fettsyror i form av fett eller olja. Garanterat har många hojar i onödan hamnat på skroten pga detta! Tyvärr...
Säkert kan många känna igen sig i detta.
Exakt!
Mitt vevlager var nog inte servat på tre decennier..
Låsringen släppte dock efter några bestämda slag med dornet + mindre "slägga"..💪

Visa din Miyata!
Vi lever sannerligen i de stora omvälvningarnas tid @slice me nice. Det är svåra beslut som måste fattas, men den som klarar av att fatta dem, honom (eller henne!) skall intet fattas och han (eller hon!) skall komma att bära Framtiden i sin sadelväska.

Även i Casa LWB stundar nyordning. Liksom i Casa @wman, jojomen.

Ni minns förstås alla den äventyrliga och sannfärdiga berättelsen om när @westinchristoffer hittade rätt? Han åkte härifrån med Skäggiga Damen och innan han hade hunnit begripa hur det gick till så grenslade han istället en 22,5-tums majestätsblå jätte. Glädjande. Gripande. Jag hoppas att vi ännu bara har sett det första kapitlet av många, många i den berättelsen.

Men vad hände med Skäggiga Damen? För så sant som det bakom varje framgångsrik man står en förbluffad svärmor så står det bakom varje lyckad uppgradering en försmådd och bortvald andrafiol. Nåja, just Skäggiga Damen är van så henne (eller honom!) gick det alls ingen nöd på. Däremot så blir det tydligare för var dag som går att la Casa behöver renodlas. Så kom det sig att det under kvällen som nu i rask takt förlöper gjordes upp att Skäggiga Damen ska få flytta hem till Casa wman.

De flesta komponenter kommer att behöva transplanteras till ett par tre andra pågående byggen, håll er uppdaterade, men ram och gaffel inkl. vev- och styrlager kommer att överlåtas vid första lägenhet. Wman själv får utveckla hur det nya partiprogrammet kommer att se ut, men förhoppningsvis kommer Skäggiga Damen att få gå i par med hans rosa On/Off.

Sen förstår såklart alla och envar att den som en gång har bländats av det midnattsblå dunklet, hans (eller hennes!) ögon kommer för alltid att glittra på ett eget sätt. Därför… öhm… så hämtade jag ut ett paket med ändhylsor i mässing från Tempo ikväll.

IMG_5204.jpeg

På gnistrande återseende,
LWB.

Edit: Jag inser när jag räknar ändhylsorna att la Chouette har bjuckat på nästan 25 % fler av varje sort än jag beställde. Merci beaucoup.

Edit II: Make that 100 % fler av varje sort. C’est la vie.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ja, som det kan bli. När man tror att man ska minska beståndet så blir det gärna tvärtom. Men skäggiga damen kan nog hitta sin plats. Har insett liksom @LWB att stålmodellerna passar mig bättre. Så komponenter från div lila alu-miyator kommer hamna på skäggiga damen är tanken.

Visa din Miyata!
Kan vi inte fösta ett inlägg med namnlista+förklaring på allt @LWB har döpt?

"Min lila miyata tuppgöken" också ser det ut såhär: Visa bilaga 729316
DET ÄR SVÅRT
När jag såg den här bilden för några veckor sedan utbrast jag helt ofiltrerat och öppenhjärtligt ”du är sjuk”, förlåt @LWB, känner mig lite skyldig till att du nu börjat rensa i ladorna, så illa är det inte… eller?

Visa din Miyata!
Ja, som det kan bli. När man tror att man ska minska beståndet så blir det gärna tvärtom. Men skäggiga damen kan nog hitta sin plats. Har insett liksom @LWB att stålmodellerna passar mig bättre. Så komponenter från div lila alu-miyator kommer hamna på skäggiga damen är tanken.
Jag lider med dig. Att minska beståndet är bland det svåraste som finns. Näst efter att hitta på namn på sina cyklar på samma höga nivå som @LWB då naturligtvis.
Den enda av mina som har fått ett egentligt namn utöver typ ”Kogan” som är en Koga, Quicken som är en QuickCross, ”Scotten” som är en (ja, du gissade rätt) Scott är Tim. Som inte jag har namngett utan redan var döpt innan jag tog över vårdnaden.

Visa din Miyata!
Kan vi inte fösta ett inlägg med namnlista+förklaring på allt @LWB har döpt?

"Min lila miyata tuppgöken" också ser det ut såhär: Visa bilaga 729316
DET ÄR SVÅRT
Det är i själva verket enkelt, det är bara att läsa igenom en sådär 18 000 inlägg en gång till så kommer allt att falla på plats.

Lägg sedan till det även Pingstpastorn, snart i en tråd nära dig. Gissa stuket?

Visa din Miyata!
Jag lider med dig. Att minska beståndet är bland det svåraste som finns. Näst efter att hitta på namn på sina cyklar på samma höga nivå som @LWB då naturligtvis.
Den enda av mina som har fått ett egentligt namn utöver typ ”Kogan” som är en Koga, Quicken som är en QuickCross, ”Scotten” som är en (ja, du gissade rätt) Scott är Tim. Som inte jag har namngett utan redan var döpt innan jag tog över vårdnaden.
Har man väl börjat döpa dem blir det snart helt sjukt att ha en cykel utan namn. Känns elakt, nedvärderande och omänskligt ocykligt.

Miyator jag har eller har haft:
  • Pralin (stulen)
  • Prunus (bor hos @Skyerider)
  • Mia (såld på Happy)
  • Tim (bor hos @slice me nice)
  • Rödhaken (såld på Happy)
  • Silverado (såld på Happy)
  • Mr. Twelve (bor hos @Gorby)
  • Svarta Sara (under uppbyggnad)

Visa din Miyata!
Tack för medlidandet 🙏
Oh, ja namn är svårt. Har ingen ambition att få till namn som vissa här i tråden men något borde man ju kunna frambringa någon gång i framtiden. Har ju passrännar`n där jag liksom dig fått ärva namnet. Den ska förövrigt få gå vidare då jag inte riktigt fått till den som jag vill. Men då kommer ju skäggiga damen istället och tar över platsen.

Visa din Miyata!
På tal om stora storlekar så gjorde jag den intressanta iakttagelsen att överröret på en 63 cm 3X bara är marginellt längre än det på en 58 cm dito, vilket förvisso följer samma mönster som ATB:erna. De växer mer på höjden än på längden.

Hur funkar det för er riktigt långa cyklister, a fistful of seatpost och a mile of styrstam?

Jag ber att få återkomma med exakta mått, så kanske någon som minns hur man gör kan plotta dem, extrapolera och rita en kurva över vart den avstannade utvecklingen egentligen är på väg?

Edit:
56 cm 3X - 55,5 cm tt
58 cm 3X - 56 cm tt
63 cm 3X - 57-och-lite-till cm tt

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
…förhoppningsvis kommer Skäggiga Damen att få gå i par med hans rosa On/Off.
För andra gången på kort tid hade jag idag glädjen att se uppskattade medberoende åka ifrån Casa LWB med Skäggiga Damen i packningen.

IMG_5212.jpeg

Sedvanligt trevligt snack med @wman följt av en kort tur där han fick testa Skogsorkestern, likadan ram och samma storlek som Skäggiga Damen men med styre från en väldigt alldaglig damtralla.

IMG_5211.jpeg

Lycka till med den fortsatta vårdnaden wman, håll oss uppdaterade!

Visa din Miyata!
För andra gången på kort tid hade jag idag glädjen att se uppskattade medberoende åka ifrån Casa LWB med Skäggiga Damen i packningen.

Visa bilaga 729531

Sedvanligt trevligt snack med @wman följt av en kort tur där han fick testa Skogsorkestern, likadan ram och samma storlek som Skäggiga Damen men med styre från en väldigt alldaglig damtralla.

Visa bilaga 729530

Lycka till med den fortsatta vårdnaden wman, håll oss uppdaterade!
Jag tackar för ett trevligt besök och förtroendet att få styra över skäggiga damens framtid. 🙂

Uppdatering kommer!

Visa din Miyata!
Dagens övning skulle vara att ordna GB-skärmarna i Kogan. Jag kom en bit på väg, och positivt nog så verkar 35 mm däck kunna få plats efter lite moddande.

Jag kom dock inte så långt som jag hade tänkt, då axeln i bakhjulet gick av. Tur det hände hemma i verkstaden iallafall…

one step forward, two steps back osv.
IMG_8351.jpeg

Visa din Miyata!
Tillökning till familjen idag i form av en Trailrunner 😁

Visa bilaga 729598
Grattis! Hur ser planerna för nykomlingen ut?

Mycket stiligt. Zoomar man sen in och ser den rödeloxerade spejsern så får man sätta sig ned och hålla någon vuxen i handen. Otroligt smakfullt!

Här hemma har det varit mockup-fest idag. 63:an som var tänkt åt ene brorsonen (och för den delen även 56:an åt den andre) verkar vara lika upphetsande för ett par tonårspojkar som… ja jag kommer inte ens på något. Jag kan bara konstatera att ett par högklassiga japanska stålramar inte verkar få pulsen att rusa. Så ja, vad kan en arm man i undre medelåldern göra annat än att skissa på en French Fit och börja umgås med tanken på att Mörkaste Småland kommer att få bo kvar i just Småland?
IMG_5214.jpeg

IMG_5215.jpeg

Ett sådant bygge måste förstås ha skärmar, och kanske nåt stiligt Campee-aktigt i baken. Och Pasela. Eller vad säger ni?

Visa din Miyata!
Grattis! Hur ser planerna för nykomlingen ut?

Mycket stiligt. Zoomar man sen in och ser den rödeloxerade spejsern så får man sätta sig ned och hålla någon vuxen i handen. Otroligt smakfullt!

Här hemma har det varit mockup-fest idag. 63:an som var tänkt åt ene brorsonen (och för den delen även 56:an åt den andre) verkar vara lika upphetsande för ett par tonårspojkar som… ja jag kommer inte ens på något. Jag kan bara konstatera att ett par högklassiga japanska stålramar inte verkar få pulsen att rusa. Så ja, vad kan en arm man i undre medelåldern göra annat än att skissa på en French Fit och börja umgås med tanken på att Mörkaste Småland kommer att få bo kvar i just Småland?
Visa bilaga 729614
Visa bilaga 729615

Ett sådant bygge måste förstås ha skärmar, och kanske nåt stiligt Campee-aktigt i baken. Och Pasela. Eller vad säger ni?

Tack LWB!

Initialt blir det totalt genomgång och kontroll så allt lirar 100%
Därefter eventuella uppgraderingar..
Problemet är bara att det brukar sluta med att allt utom ramen bytts ut inom ett år och man har en helt annan cykel..😇

Visa din Miyata!
Här kom
Sålde för några år sedan en Miyata med enorm ramstrl. Har för mig att det var ramstrl 66.
Skall se om jag kan hitta bild...
Har äntligen hittat bilden på den numera uråldriga Miyatan. Bilden
DSCF0166.JPG
fanns på en gammal dator, som pensionerades för 10 år sedan!
Den köptes av en man i overall. Längd ca 2 meter. Han sa Jag betalar 1800SEK, Basta! Jag kunde bara stammande säga ja, trots att utropet låg på 2500SEK. Hade trots allt gått igenom hojen rigoröst innan försäljning! Bla nya vevlager och försett hojen med fräscha styrlager!

Nåja. Så här såg den ut. Saknar den icke. Skulle aldrig ens kommit upp på sadeln!

Visa din Miyata!
Det här börjar ju mer och mer likna en Miyata-sekt!
Tacka vet jag Cannondale, det är riktiga cyklar, ingen sekt, bara bra grejer, finfina,
inga udda egna standarder etc och och jag har bara några st av det märket.....
(Fast det står visst en Miyata 914 undangömd i ett hörn hos mig.)

Visa din Miyata!
Det här börjar ju mer och mer likna en Miyata-sekt!
Tacka vet jag Cannondale, det är riktiga cyklar, ingen sekt, bara bra grejer, finfina,
inga udda egna standarder etc och och jag har bara några st av det märket.....
(Fast det står visst en Miyata 914 undangömd i ett hörn hos mig.)
Va, finns det alltså någon ibland oss som har antytt att det inte skulle vara en sekt? Hitta honom!

Vi andra marscherar - hade tagit cykeln i vanliga fall men håller på att renovera växelvajern just nu - i samlad tropp till galgbacken och förbereder stegling på 26-tumshjul!

Tillbaka
Topp