Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Här sitter man med ärmen uppkavlad, redo för nästa titansil. Så @ostrand var det inte alltför länge sedan du la upp uppdateringar på Hojen?

Hej!

Idag har jag dragit av kassetten. Det var jobbigt.

Den satt nästan lika hårt som en sadelstolpen kan jag avslöja. Faktum är att på den här cykeln satt kassetten hårdare fast än sadelstolpen, vilket torde göra den ganska unik. Aluminiumdistanserna mellan dreven satt så hårt att jag fick bända av dem med en morakniv. Och de två största dreven var 21 och 21, vilket också förmodligen är ganska unikt.

Imorgon ska jag kolla om jag har andra 8s -drev hemma som jag kan använda för att göra cykeln mindre unik men mer användbar.

Hejdå!

Bilagor

• 20250519_075722.webp
    20250519_075722.webp
    337.3 KB · Besök: 53
Visa din Miyata!
Jag bytte till en ny CS-HG50 kassett ihop med min 7400 grupp. Funkar perfekt. Minns dock inte om det var 12-25 eller 13-26. Går köpa för runt 250 kr.

Visa din Miyata!
Jag bytte till en ny CS-HG50 kassett ihop med min 7400 grupp. Funkar perfekt. Minns dock inte om det var 12-25 eller 13-26. Går köpa för runt 250 kr.

Hej!

Idag har jag dragit av kassetten. Det var jobbigt.

Den satt nästan lika hårt som en sadelstolpen kan jag avslöja. Faktum är att på den här cykeln satt kassetten hårdare fast än sadelstolpen, vilket torde göra den ganska unik. Aluminiumdistanserna mellan dreven satt så hårt att jag fick bända av dem med en morakniv. Och de två största dreven var 21 och 21, vilket också förmodligen är ganska unikt.

Imorgon ska jag kolla om jag har andra 8s -drev hemma som jag kan använda för att göra cykeln mindre unik men mer användbar.

Hejdå!
Är det inte en miche primato drev kassett 14-23 borde skilja 2 kugg på de två största.

Visa din Miyata!
Då sitter ideale 52 på plats blev läder olja och läder fett ser ut som gamla sadel som satt på farsans Husqvarna Turist läder sadel fast var Ätran verket men regält ner sitten också.

Titt googlade läder sadel cykel billig ny sadel var på Aliexpress Walgun RR175 Retro.
1000000302.webp
1000000303.webp
1000000304.webp
Farsans Husqvarna Turistracer med läder sadel hade den till skolan på 70 talet mina klasskamrater godkände inte bromsarna så jag fick låna en damcykel i stället av personalen på skolan blev en längre friluftsdag efter skogsvägar.
1000000313.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Patienten lever:
20250520_124459.webp

Under smutsen så var det mesta i bättre skick än förväntat. Styrstamen var dock för lång så den byttes mot en som är 100 mm istället. Bytte också styret så att det färgmatchar styrstame.

Men 1,9" dessert king känns för tanigt, så dom ska bytas mot grövre däck.

Visa din Miyata!
Hej Miyata människor!

På en auktionsfirma finns nu 2st Miyator till salu. en svart och så nedan som finns närmare mig. KAn man få nån uppskattning om storlek så jag vet ungefär om det kan passa mig eller inte. Ramen ser lite liten ut för mina 190cm tänker jag men önskar kanske att få lite andra svar här :)

Jag var vinnaren på denna auktion men efter att ha hängt i denna tråd så blev det inget köp. Tack för skarpa ögon - får leta vidare.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Trevlig hoj men v-bromsarna är av senare model och lirar inte så bra med bromshantag för cantis. Dekalerna sitter nog under klarlacken och är svåra att piffa till med klibbor.
Precis. Ser för jäkla illa ut men bromskänslan var inte så jäkla tokig ändå.

Köper gärna DX cantis om någon har liggandes.

Växlarna skulle enl säljaren vara tokstumma så jag var beredd på vajerbyten men lite smörj och motion gjorde susen. Oklart vad planen är med denna hoj dock. Ska rensa den från alla tillbehör, tvätta den och montera några roligare hjul tror jag. Ett bredare och högre styre måste nog till också.

Visa din Miyata!
Precis. Ser för jäkla illa ut men bromskänslan var inte så jäkla tokig ändå.

Köper gärna DX cantis om någon har liggandes.

Växlarna skulle enl säljaren vara tokstumma så jag var beredd på vajerbyten men lite smörj och motion gjorde susen. Oklart vad planen är med denna hoj dock. Ska rensa den från alla tillbehör, tvätta den och montera några roligare hjul tror jag. Ett bredare och högre styre måste nog till också.
Kan kika i kväll.

Visa din Miyata!
Ingen som kommer passera Jönköpingstrakten och ska till Sthlm de kommande två veckorna och har plats för en cykel?

Jag har absolut inte haft samröre med Miyatahallicken, utan frågar för en väns räkning …

… joråsåatte.

Visa din Miyata!
En kort tripp till Halmstad igår och jag hämtade upp en fin One Hundred från auktionsfirma som inte hade koll på att den var låst. Gaah. Nåja, vinkelslip har jag så det är inget jätteproblem, men lite störigt. I övrigt är cykeln i väldigt fint skick.

Bilagor

• 20250522_161728.webp
    20250522_161728.webp
    322.3 KB · Besök: 63
Visa din Miyata!
Skulle tro att Miyata sätter siffran 100 för vilken ramtyp eller hur cykeln är utrustad.
Finns 100, 200, 700 osv ...
Siffran twelve är för antalet på växlarna. En 712 är 12 växlad och en 714 är 14 växlad.
712 är faktiskt, i de allra flesta fall i Sverige 14-växlad. Samtidigt som det knappt går att hitta någon 714.

Visa din Miyata!
Vad står siffrorna för? Tex

Miyata twelve hundred​

Från din Rivendelltråd så förstår jag att du är ute efter en cykel med klassisk look och lite mer avslappnad sittställning och bockstyre.

I så fall, ifall du ska leta begagnat så är det först och främst storleken som är det viktiga. I ditt fall (runt 160 cm) så är det en ramstorlek på 49-52 cm som gäller.

Vilken modell då? Klassisk touringcykel från 80-talet, tidigt 90-tal skulle jag säga. Då finns det en del modeller att välja från:
Miyata 100, 210, 610 eller 1000.
Nishiki Rally, Continental eller Ultra Tour
Centurion Pro Tour
Motobecane Grand Touring
Bianchi har också några modeller och det finns även andra märken.

En klassisk touringcykel har uttrycket som du letar efter, men även möjlighet till bredare däck, stänkskärmar och pakethållare. De brukar gå att hitta för en tusenlapp eller tre, men är då i varierande skick. Det kommer kosta ytterligare några tusenlappar för att få en servad cykel med nya fräscha däck, styrlinda, sadel, vajrar och bromsbelägg. Vill du få en sådan cykel utrustad med modernare delar så kostar det ganska mycket mer då du kommer behöva nya hjul och behöver göra lite åverkan på ramen för att få de nya hjulen att passa.

Lite inspirationsbilder:
IMG_5905.webp
IMG_5890.webp
IMG_4246.webp

Tillbaka
Topp