Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Äntligen fick tag Miyata tidning från 1987
Så helt oanvända han sa ligger i låda sen 1987 😳
Kul läser även fint bild Miyata 512 och 610
Läst specifikation förvånad 110 och 512 var inte samma ram storlek
110 65” och 512 66”
Haft tidning 1992 kastar 20 år sen ångar MAX
Fantastiskt, älskar såna här gamla kataloger! Har du möjlighet så fota/scanna gärna mer från sidan med specifikationer. Och lägg upp här förstås :)

(För egen del är jag i första hand intresserad av hur 512 var utrustad i Sverige år 1987. Men övriga modeller är naturligtvis också spännande!)

Visa din Miyata!
Trippelcrossen börjar ta sig :cool: tips på hur man får bakbromsen (canti) att kännas mindre svampig? Frambromsen känns perfekt men bakbromsen känns som att klämma på deg.
1000039364.webp

Synd bara att bakväxeln är så jävla ful och svart och stor, nåja.
1000039365.webp

Visa din Miyata!
Trippelcrossen börjar ta sig :cool: tips på hur man får bakbromsen (canti) att kännas mindre svampig? Frambromsen känns perfekt men bakbromsen känns som att klämma på deg.
Visa bilaga 794777

Synd bara att bakväxeln är så jävla ful och svart och stor, nåja.
Visa bilaga 794778
Kan vara flexande bromshölje som ger den svampiga känslan. Har varit sugen att prova höljen från Yokozuna då de ska vara riktigt styva. https://www.urbanbikewear.com/kompo...tage-stainless-steel-brake-cable-housing.html

Annars är Jagwire Elite bra, men jäkla dyrt, skit.

Har du fått till rätt vinkel på straddle-vajern? Det kan ha en stor påverkan på bromskraften.

Hittar @Newton hit så kommer han propagera för byte till v-broms, men betänk då det gamla talesättet att ”hellre krascha och dö med snygga men värdelösa cantisar än att cykla ens en meter med v-broms”.

Visa din Miyata!
Kan vara flexande bromshölje som ger den svampiga känslan. Har varit sugen att prova höljen från Yokozuna då de ska vara riktigt styva. https://www.urbanbikewear.com/kompo...tage-stainless-steel-brake-cable-housing.html

Annars är Jagwire Elite bra, men jäkla dyrt, skit.

Har du fått till rätt vinkel på straddle-vajern? Det kan ha en stor påverkan på bromskraften.

Hittar @Newton hit så kommer han propagera för byte till v-broms, men betänk då det gamla talesättet att ”hellre krascha och dö med snygga men värdelösa cantisar än att cykla ens en meter med v-broms”.
Tack! Tycker vinkeln ser bra ut men ska leka runt lite mer med den, funkar inte det få jag springa förbi urbanbikewear.

Haha du kan vara lugn, kör ju shimano sti i fram så vbroms funkar inte ens utan en sån där ful mojäng som man fäster ovanför bromsen och dom litar jag inte på...mini v går också bort då jag kommer köra 45mm skärmar. Sen var bromsarna för dyra för att byta ut nu :D

Visa din Miyata!
Jag har två bröder som kör v-bromsar med shortpull-reglage även efter att jag har påpekat det så det är helt klart möjligt även om det såklart inte är optimalt. ;)

Är det helt hölje hela vägen bak på trippelcross?

Visa din Miyata!
Nja, jag har med framgång kört utan specialböjarna. Linda styret hårt så funkar det ändå.

Tror jag har någon meter KEB-hölje till övers, om du vill ge det ett försök.

Visa din Miyata!
Fantastiskt, älskar såna här gamla kataloger! Har du möjlighet så fota/scanna gärna mer från sidan med specifikationer. Och lägg upp här förstås :)

(För egen del är jag i första hand intresserad av hur 512 var utrustad i Sverige år 1987. Men övriga modeller är naturligtvis också spännande!)
Försöker scanner någon dag
Just 1987 tidning 2 sidor behöver scanner typ A6 större än vanlig A4

Bilagor

• IMG_2017.webp
    IMG_2017.webp
    227.8 KB · Besök: 30
Visa din Miyata!
Ju längre hölje man har desto viktigare är det med bra hölje. Också viktigt att få till riktigt fina och raka snitt när man kapar höljet. Är det snett ökar risken för att höljet komprimeras mot ändhylsorna.
Tack, bra tips!
Jag har två bröder som kör v-bromsar med shortpull-reglage även efter att jag har påpekat det så det är helt klart möjligt även om det såklart inte är optimalt. ;)

Är det helt hölje hela vägen bak på trippelcross?
Hölje hela väggen samt genom toppröret!

Varför förbi urban bikewear och köpte det där Yokozuna höljet @Peth tipsade om iaf ,en innan jag byter så får gärna cantimaffian komma med synpunkter på vad som kan göras bättre! Gillar inte vinkeln som höljet har nu samt att höger broms behöver justeras lite. Hur är det med stradle wire hanger, sitter den bra höjdmässigt eller borde den sänkas/höjas?

eb852045-90ff-4080-b823-05f160ce7ccd-1_all_16600.webp

1000039421.webp

eb852045-90ff-4080-b823-05f160ce7ccd-1_all_16596.webp

Visa din Miyata!
Tack, bra tips!

Varför förbi urban bikewear och köpte det där Yokozuna höljet @Peth tipsade om iaf ,en innan jag byter så får gärna cantimaffian komma med synpunkter på vad som kan göras bättre! Gillar inte vinkeln som höljet har nu samt att höger broms behöver justeras lite. Hur är det med stradle wire hanger, sitter den bra höjdmässigt eller borde den sänkas/höjas?

Visa bilaga 795146

Visa bilaga 795148

Visa bilaga 795150
Du borde definitivt ha fetare däck …

Visa din Miyata!
Tack, bra tips!

Visa bilaga 795146

Visa bilaga 795148

Visa bilaga 795150
Höljet behöver vara lite längre. Ser inte ut som det ligger rakt mot stoppet?

Sen hade jag nog föredragit liite kortare straddle cable.

Visa din Miyata!
Du borde definitivt ha fetare däck …
Haha du kan andas ut, däcken på bild följde med hjulen ;) blir 35mm + fälgar eller typ 42mm utan fälgar!
Höljet behöver vara lite längre. Ser inte ut som det ligger rakt mot stoppet?

Sen hade jag nog föredragit liite kortare straddle cable.
Håller med. Sista böjen ser ut att vara tight.
Känns också som att det borde gå att justera klossarna lite tightare mot fälgen, eller går de inte fritt då?
Tack för tipsen, satsar på det! Jo klossarna går att justera tightare, i fram är dom.mkt närmare fälgen men klockan sprang iväg på senaste

Visa din Miyata!
Tack, bra tips!

Visa bilaga 795146

Visa bilaga 795148

Visa bilaga 795150
Som jag har förstått så ska du ha längre straddle wire på den typen av bromsar.

Visa din Miyata!
Tack, bra tips!

Visa bilaga 795146

Visa bilaga 795148

Visa bilaga 795150
Skärmavbild 2025-09-22 kl. 22.40.24.webp

tycker det ser bra ut. Om något hade jag mecklat om distanserna så det feta paret med brickor kommer innanför bromsarmarna => beläggen lite närmre fälgen :)

Visa din Miyata!
Om någon undrar varför det inte finns några lingon kvar ute i skogarna…

IMG_8357.webp

…så är det för att don LWB och Lingonplockartraktorn har varit ute och plockat allt som fanns att plocka.
Notera den specialgjorda hinkhållaren.

Som bygge betraktat är hojen inte så upphetsande. Mycket är original SportRunner-prylar och däcken är de hemskaste lakritsringar som jag någonsin har haft obehaget att bekanta mig med. Men det var faktiskt på Traktorn som jag först vågade mig på att testa en 22.5:a och insåg att de är perfekta i storleken även till en halvdvärg som mig. Det får man ge den. Sadelstolparna är ändå justerbara på den här modellen. Ibland.

Visa din Miyata!
Om någon undrar varför det inte finns några lingon kvar ute i skogarna…

Visa bilaga 795343
…så är det för att don LWB och Lingonplockartraktorn har varit ute och plockat allt som fanns att plocka.
Notera den specialgjorda hinkhållaren.

Som bygge betraktat är hojen inte så upphetsande. Mycket är original SportRunner-prylar och däcken är de hemskaste lakritsringar som jag någonsin har haft obehaget att bekanta mig med. Men det var faktiskt på Traktorn som jag först vågade mig på att testa en 22.5:a och insåg att de är perfekta i storleken även till en halvdvärg som mig. Det får man ge den. Sadelstolparna är ändå justerbara på den här modellen. Ibland.
"Vilken cykel ska jag ta idag tror? Äh, jag tar väl den specifikt byggd för att plocka lingon!"

Man är inte hoarder om varje cykel har ett syfte? 😉

Visa din Miyata!
Nu är jag också med i sekten tror jag :unsure:

Miyata 712, årsmodell sent 80-tal tror jag, med olyckligt placeras stöldskyddsklibba. Någon som kan berätta lite mer?
Grattis och välkommen hit ned!

Kolla första bokstaven i serienumret så kan du utläsa tillverkningsåret:
O=1986
P=1987
Q=1988
R=1989
Osv.

Både med och utan klibbor så är den där förbannade stöldskyddsmärkningen ett otyg. Men jag har efter många år och flera hundratusen i kbt lärt mig att hantera det. De fult skrapade kråkfötterna får sitta där de sitter och cyklarna får bära sina tidigare liv med sig i sina nya liv under min förvaltning. Låt klibban sitta, skulle jag säga.

"Vilken cykel ska jag ta idag tror? Äh, jag tar väl den specifikt byggd för att plocka lingon!"

Man är inte hoarder om varje cykel har ett syfte? 😉
Just don LWB har klarat sig hyfsat väl undan MAS, Miyata Acquisition Syndrome. Han har sin kolsvarv som han mot bättre vetande vägrar att pensionera. Den har gått i stort sett dagligen sedan han köpte den begagnad kring -92, och den sitter sedan något tiotal år ihop med slangklämmor där den har gått upp i limningen.

IMG_4628.webp
IMG_4629.webp
IMG_4630.webp
IMG_4632.webp
IMG_4634.webp

Bilderna ovan tog jag när jag för några år sedan hjälpte honom att montera en styrhöjare som i någon mån jämnade ut den brutala nivåskillnaden mellan sadel och styre.

Men eftersom han är lång som en måndag tom. nu när han på gubbars vis har kroknat så såg jag det som min plikt att förse honom med en cykel i anständig storlek. Därav 22,5-stålisen.

Kolhojen kör han i stan, inte sällan ihop med specialmoddad cykelkärra lastad med grejer till båten, återvinningen eller med kilovis med grönsaker från torget på lördagarna.

Storstålisen har han här hemma i la Casa för sina lingon- och blåbärsplockarutfärder. Ibland unnar han sig att köra den även civilt, dvs för rent nöje, men helst kör han som sagt sitt tortyrredskap då.

Visa din Miyata!
Grattis och välkommen hit ned!

Kolla första bokstaven i serienumret så kan du utläsa tillverkningsåret:
O=1986
P=1987
Q=1988
R=1989
Osv.

Både med och utan klibbor så är den där förbannade stöldskyddsmärkningen ett otyg. Men jag har efter många år och flera hundratusen i kbt lärt mig att hantera det. De fult skrapade kråkfötterna får sitta där de sitter och cyklarna får bära sina tidigare liv med sig i sina nya liv under min förvaltning. Låt klibban sitta, skulle jag säga.

Just don LWB har klarat sig hyfsat väl undan MAS, Miyata Acquisition Syndrome. Han har sin kolsvarv som han mot bättre vetande vägrar att pensionera. Den har gått i stort sett dagligen sedan han köpte den begagnad kring -92, och den sitter sedan något tiotal år ihop med slangklämmor där den har gått upp i limningen.

Visa bilaga 795379Visa bilaga 795380Visa bilaga 795381Visa bilaga 795382Visa bilaga 795383

Bilderna ovan tog jag när jag för några år sedan hjälpte honom att montera en styrhöjare som i någon mån jämnade ut den brutala nivåskillnaden mellan sadel och styre.

Men eftersom han är lång som en måndag tom. nu när han på gubbars vis har kroknat så såg jag det som min plikt att förse honom med en cykel i anständig storlek. Därav 22,5-stålisen.

Kolhojen kör han i stan, inte sällan ihop med specialmoddad cykelkärra lastad med grejer till båten, återvinningen eller med kilovis med grönsaker från torget på lördagarna.

Storstålisen har han här hemma i la Casa för sina lingon- och blåbärsplockarutfärder. Ibland unnar han sig att köra den även civilt, dvs för rent nöje, men helst kör han som sagt sitt tortyrredskap då.
De där bilderna är oerhört stark tobak alltså. Kan man tolka det som att han vill sluta sina dagar i ett moln av rök och eld snarare än att tyna bort?

Visa din Miyata!
Nu är det i ärlighetens namn inte varje dag som man stöter på något i cykelväg som får saven att stiga, pulsen att rusa och svetten att pärlas på överläppen här ute i brunblåland. Men om det mot förmodan skulle ske så har jag fr.o.m. nu medel att kommunicera med, nämligen dessa snygga klibbor från Nomad Patches i Portland:

IMG_8377.webp

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Hey Miyaters! Tiden är kommen, tiden är här!
Jag ska skaffa 9 delad bakväxel (redan beställt) men är nu på jakt efter reglage. Gärna thumb shifter. Är denna nåt att ha https://www.velovintage.dk/en/product/sunrace-slm96-thumb-gear-selector-right-side-9-speed/
?

Eller kan jag guidas åt nåt annat håll?

Nån i Gbg med 26" bakhjul till övers för en slant?

Trevlig helg ❤️
Skulle det mot förmodan ta stopp på jakten hos @slicemenice, finns det bakhjul av blandad kvalisort hos mig. Hojta isf!

Visa din Miyata!
Jag ska skaffa 9 delad bakväxel (redan beställt) men är nu på jakt efter reglage. Gärna thumb shifter. Är denna nåt att ha https://www.velovintage.dk/en/product/sunrace-slm96-thumb-gear-selector-right-side-9-speed/
?

Eller kan jag guidas åt nåt annat håll?

Nån i Gbg med 26" bakhjul till övers för en slant?

Trevlig helg ❤️
Hittade ett men det är för skivbroms så jag antar att det inte passar (för det är till en Miyata om du postar här va?)

Visa din Miyata!
Jag ska skaffa…
Mycket skit som går nu. Smittsamt.
Jag har gått hemma dryga veckan med covid, och fastän jag inte mår fullt så illa som jag förtjänar så är det inte läge att sätta sig i sadeln. Svårt underbecyklad således. Och som lönnfet västerlänning, vad gör man när känslolivet börjar stöka? Jo, shoppar såklart.

Som jag skrev för några veckor sedan så fick tusingen nytt styre och första testerna var mycket positiva. Därefter blev det limegrön Newbaum’s-linda från Veloform.

I eftermiddags när jag fick nog av att ligga i soffan och knapra Alvedon och tycka synd om mig själv så stövlade jag resolut ut i verkstan för att linda styret, bara för att påminnas om att jag först behöver ha styrändsreglagen i ordning. Om tusingen någon gång ska kunna jämföra sig med Trippelkryssar’n så inte fan kan man vika sig dubbel ner till diagonalröret varenda gång man ska växla?

Efter att ha snålat i åratal så bestämde jag mig, fort som vinden innan omdömet hann ikapp, för att beställa ett par likadana Dia Compe ENE styrändsreglage som sitter på Trippelkryssar’n och som funkar så otroligt bra. Så nu jävlar.
IMG_8407.webp

Jag får ge mig till tåls några dagar, men sedan blir det tusingens Second Coming of Age, med styrändsreglage, bra vajrar och höljen, dels till växlarna, dels till bromsarna som hittills har varit tämligen värdelösa. Skulle jag rentav unna mig en 7x till 9x conversion? Tänk er ovanpå det limegrön styrlinda med några lager bärnstensschellack. Låt hösten komma!

Visa din Miyata!
Jag har gått hemma dryga veckan med covid, och fastän jag inte mår fullt så illa som jag förtjänar så är det inte läge att sätta sig i sadeln. Svårt underbecyklad således. Och som lönnfet västerlänning, vad gör man när känslolivet börjar stöka? Jo, shoppar såklart.

Som jag skrev för några veckor sedan så fick tusingen nytt styre och första testerna var mycket positiva. Därefter blev det limegrön Newbaum’s-linda från Veloform.

I eftermiddags när jag fick nog av att ligga i soffan och knapra Alvedon och tycka synd om mig själv så stövlade jag resolut ut i verkstan för att linda styret, bara för att påminnas om att jag först behöver ha styrändsreglagen i ordning. Om tusingen någon gång ska kunna jämföra sig med Trippelkryssar’n så inte fan kan man vika sig dubbel ner till diagonalröret varenda gång man ska växla?

Efter att ha snålat i åratal så bestämde jag mig, fort som vinden innan omdömet hann ikapp, för att beställa ett par likadana Dia Compe ENE styrändsreglage som sitter på Trippelkryssar’n och som funkar så otroligt bra. Så nu jävlar.
Visa bilaga 796457
Jag får ge mig till tåls några dagar, men sedan blir det tusingens Second Coming of Age, med styrändsreglage, bra vajrar och höljen, dels till växlarna, dels till bromsarna som hittills har varit tämligen värdelösa. Skulle jag rentav unna mig en 7x till 9x conversion? Tänk er ovanpå det limegrön styrlinda med några lager bärnstensschellack. Låt hösten komma!
Jag lider med dig. Att sitta/ligga hemma när man vill ut och pressa fram de sista skälvande halvvarma höstdropparna ur naturen, inte roligt alls.
Men de där Dia Compisarna, ruggigt fina!

Visa din Miyata!
Det står sedan en tid tillbaka en olåst Miyata i ett cykelställ här i stan. Jag har bara cyklat förbi dagtid så det är möjligt att någon som jobbar vid denna arbetsplats ställer sin cykel där utan att låsa den men det känns osannolikt. Jag skulle vilja påstå att det inte är ett ställe folk normalt ställer cyklar över natten, utan det är bara om folk jobbar vid denna arbetsplats som det finns en anledning att ställa den där. Vad göra? Vad jag förstår så anser polisen inte att en cykel som står i ett cykelställ är övergiven, och att det inte är något för dem. Samtidigt vore det synd om någon onykter person ser den och tycker att den kan cykla en bit på den för att den sedan ska hamna i ån eller liknande. Jag ska någon kväll cykla förbi och kolla om den står kvar även efter arbetstid. Ska jag ta med den till polisen om den står kvar kvällar/helger eller vad kan man göra?
Hur har det gått med den här @Cosmic Latte?

Visa din Miyata!
Är ni sjuka, friska, uttråkade eller bara rent utav sugna på att knäcka en liten nöt jag har så hade jag tänkt att lägga upp en bild på en Miyata ram för storleksbestämning.
Men ägaren till ramen skickade mig dessa mått:
1759162693.273027~2.webp

Min känsla är 20". Kanske tom större?
Vad säger Miyata expertisen?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 796457
Hubba LWB! Det där inget man önskar sin värsta fiende ens. Det låter fint att du kunnat ändå fått komma ut om drömma i verkstan om än för en stund. ❤️ Det låter magiskt. Krya på dig! Nästa gång vi ses vill man ju se den där vackra bärnstensschellacken 🤙

Tillbaka
Topp