Visa din Plusbike, midfat .....

Jag la upp denna bild i Spark-tråden men tror att den passar bättre här. 2017 Scott Spark 930 med baktriangel från en Spark 730 Plus för att få plats med däcken. 130 mm gaffel istället för 120 mm som är standard på 930. Har inte kört mycket med den men jag gillar den skarpt än så länge.

3E909C2C-4804-4959-B5FC-4AEFDF4CFE8E.jpeg

Doctor C sa:
Jag la upp denna bild i Spark-tråden men tror att den passar bättre här. 2017 Scott Spark 930 med baktriangel från en Spark 730 Plus för att få plats med däcken. 130 mm gaffel istället för 120 mm som är standard på 930. Har inte kört mycket med den men jag gillar den skarpt än så länge.

Är den ett hemmabygge alltså?

AX3L sa:
Doctor C sa:
Ja, kollar du så ser du att färgmatchningen mellan fram- och baktriangel är lite sådär. Kollade runt lite bland 700-modellerna och såg att 730 Plus var det minst dåliga alternativet. Så köpte jag helt sonika en baktriangel via Scott och bytte ut. Skaffade en annan gaffel (billigt via Bike Components) då lösa 130 mm airshaft var typ slut hos Fox.
Var inte helt 100% på att det skulle fungera men det gjorde det. Verkar vara samma framtriangel. Tror faktiskt inte att original baktriangel åker på även om jag byter till 29". Någon cm högre BB skadar faktiskt inte på Spark 9xx som är rätt låg i originalutförande.

Palle Kuling sa:
För en som inte är insatt i Scott.. 930 är 29" XC och 730 är 27.5+?
Fränt i vilket fall!
Typ ja. 930 är 29" XC/Trail, 120/120 mm slaglängd. 730 Plus (som den hette 2017) är 27.5+ och 130/120 mm slaglängd. Det finns en renodlad XC-svettovariant av Spark också med 100/100 mm slag och klenare gaffel. Har dock glömt vad de kallas eftersom jag inte är ett dugg intresserad av den typen av cykling.

Plusdäck ryms tyvärr inte i baktriangeln på en 930, därav ingreppet. 29" däck passar dock i baktriangeln på en 730 Plus, dock med lite högre BB till följd.

Är jag först i världen/europa/sverige/happy med att göra detta ingrepp tro? :)

Doctor C sa:
AX3L sa:
Doctor C sa:
Ja, kollar du så ser du att färgmatchningen mellan fram- och baktriangel är lite sådär. Kollade runt lite bland 700-modellerna och såg att 730 Plus var det minst dåliga alternativet. Så köpte jag helt sonika en baktriangel via Scott och bytte ut. Skaffade en annan gaffel (billigt via Bike Components) då lösa 130 mm airshaft var typ slut hos Fox.
Var inte helt 100% på att det skulle fungera men det gjorde det. Verkar vara samma framtriangel. Tror faktiskt inte att original baktriangel åker på även om jag byter till 29". Någon cm högre BB skadar faktiskt inte på Spark 9xx som är rätt låg i originalutförande.

Coolt! Färgmatchningen var inget jag tänkte på, för Scott har rätt mycket olika färger som det är... För att få ned BB, skulle man kunna sätta en offset-bushing "åt fel håll" så att säga?

AX3L sa:
Doctor C sa:
AX3L sa:
Doctor C sa:

Coolt! Färgmatchningen var inget jag tänkte på, för Scott har rätt mycket olika färger som det är... För att få ned BB, skulle man kunna sätta en offset-bushing "åt fel håll" så att säga?

Offsetbussningar brukar ju vara för att få ner BB/slacka ut ha. Eller t o m funkar alltid så, eftersom de så småningom kommer vrida sig till lägsta läget.

Jag gissar att doctor c är först, de flesta som vill ha 27,5+ köper väl en 730 från början?...

AX3L sa:
Det vanligaste användningsområdet för en offset-bushing är väl att få ned BB och flacka ut?
Men ja, det borde väl vara möjligt. Men å andra sidan ser jag inte riktigt behovet, än. Just nu har jag rätt BBd/BBh för att köra 27.5+, dvs min 930-ram är som en 730 plus på papperet. Upplever ändå att den nästan är i lägsta laget, precis som jag tyckte att 930:n var i originalutförande med 29" hjul så jag tror faktiskt inte att en cm högre BB-höjd är så dumt faktiskt. I synnerhet inte i brötig terräng (kolla på bilden, jag har dyra X0-vevar ;)).

Min Ibis Mojo 3 borde passa i denna tråden.
Just nu kör jag dock 2,4 bak eftersom det var för jäkla mycket lera i Skåne under hösten. Det kläggade igen helt enkelt.

Här är hojen med Rekon 2,8 bak och DHF 2.8 fram.

IMG_0630.JPG

Får ta en bild på min Radon Slide+ 8.0. Hoppas jag kommer kunna hojja på den. Köpte den som motivation för rehab av min fot :)

Der Kaiser sa:
AX3L sa:
Doctor C sa:
AX3L sa:
Doctor C sa:

Offsetbussningar brukar ju vara för att få ner BB/slacka ut ha. Eller t o m funkar alltid så, eftersom de så småningom kommer vrida sig till lägsta läget.

Jag gissar att doctor c är först, de flesta som vill ha 27,5+ köper väl en 730 från början?...
Doctor C sa:
AX3L sa:
Det vanligaste användningsområdet för en offset-bushing är väl att få ned BB och flacka ut?
Men ja, det borde väl vara möjligt. Men å andra sidan ser jag inte riktigt behovet, än. Just nu har jag rätt BBd/BBh för att köra 27.5+, dvs min 930-ram är som en 730 plus på papperet. Upplever ändå att den nästan är i lägsta laget, precis som jag tyckte att 930:n var i originalutförande med 29" hjul så jag tror faktiskt inte att en cm högre BB-höjd är så dumt faktiskt. I synnerhet inte i brötig terräng (kolla på bilden, jag har dyra X0-vevar ;)).

Självklart, feltänkt av mig!

Der Kaiser sa:
Jag trodde i min enfald att den nya Scott Spark 9xx skulle vara kompatibel med 27.5+ tack vare Boost i ram och gaffel. Ett antagande som jag inte kontrollerade mot fakta. Det hade iofs inte påverkat mitt beslut ändå.
Men nu fanns det ju en lösning och det är roligt att experimentera lite.

Det här måste typ räknas som midfat ;)

63mm över castingen monterat på en flow ex fälg med 25,5mm id.
Hans Dampf 29x2.35.
E4C69E13-E0A2-4B5A-8E8F-B3F863721978.jpeg

Min andra gubbfeta hoj. DHR2 och DHF i 2.8.
IMG_20170916_182404_032.jpg

Senast ändrad:
Bara för skojs skull testade jag att slänga i plushjulen i Top Fuelen, vart inte helt kasst, funkar nog bra om man går upp till 120mm i slag fram och vänder flip-chipet i sitt höga läge.

Bilagor

• IMG_20181002_231035.jpg
    IMG_20181002_231035.jpg
    261.3 KB · Besök: 137
Säkert postat den någonstans redan men här är min Spark 700 tuned
IMG_0307.jpeg

Grymt nöjd med den, gillar verkligen TwinLoc även om det får cockpiten att se ut som den är på life support

Scott spark (XXL-edition.) ;)

Cykeln ser ju jätteliten ut på den här bilden, men det är en Medium och jag är inte alls särskilt stor. Det kanske bara beror på den droppade stolpen...

Bilagor

• 43315600_10155802721197322_5912813435531296768_o.jpg
    43315600_10155802721197322_5912813435531296768_o.jpg
    349 KB · Besök: 155
20181110_145352.jpg

Min custom nybyggda Commencal Meta AM HT 2019.
Med 50mm halo fälg å Hope nav. Å En Bomber röd Lyrik RC2 ?.

Går förvånansvärt mjukt i skogen, lite svårt å vänja sig bara när man kört heldämpad sista 8 åren.

Håller själv på att bygga ihop en 27.5+ hardtail (Nordest Bardino). Har kört heldämpat dom sista 5 åren men e sugen på hardtail igen. Hur stor va omställningen??

29x2.6 (Butcher/Purgatory) passar bra. Canfield Yelli Screamy i storlek XL.

Min bättre hälft har en Marin Pine Mountain med 27.5x3 Nobby Nic (Original var nog WTB Ranger 2.8:or som dissades) men jag hittade ingen bra bild på den med nya däcken på.

20200806_204616.jpg

Wrathchild däcken är ruskigt bra, väldigt bra grepp men ändå inte så tungrullade. Kantig bara jämföra med ice spiker som jag hands på min icke plus hoj men det är bra mkt bättre grepp i dessa

Håller helt med. Låter lite om man kommer på ett parti bar asfalt, men annars grymt bra. Jag har en Sonder Transmitter, som enligt speccen bara ska kunna ta 2,8" däck, men 3,0" Wrathchild funkar med ett par mm marignal :)

29x2.6 (Butcher/Purgatory) passar bra. Canfield Yelli Screamy i storlek XL.

Min bättre hälft har en Marin Pine Mountain med 27.5x3 Nobby Nic (Original var nog WTB Ranger 2.8:or som dissades) men jag hittade ingen bra bild på den med nya däcken på.

Om Butcher 2.6 kvalificerar som midfat, skulle jag också kunna visa upp min stig-HT här.

Vad var problemet med Ranger 2.8 (och vilken version)?

Tillbaka
Topp