Visa din Propain

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tror problemet med denna typ av skruvar är skallen, det är oftast här det är special. Lite mindre, och ofta med skumma fasningar osv. Det brukar också av någon outgrundlig anledning vara fingängat, men sådant är ju standard om än något svårare att få tag på än skruvar med vanlig gängstigning.

Är det sådan tvådelad hårdvara med skarven mitt över dämparbussningen (i så fall förklarar det att skruven böjs) eller rock shox varianten, ett rör och två hylsor?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hojen kom idag! Woohoo!!
Kunde inte vänta utan gav mig ut på en tur sent på kvällen. Visste inte vad jag skulle vänta mig med coildämpare och allt, men jag blev positivt överraskad. Tog 500 lbs fjädern fastän Propain rekommenderade 450 (jag ligger nära övre gränsen). Landade på ca 23-25% sag i bak och hojen känns rätt livlig (de något trögrullade däcken till trots) och jag tycker inte det finns några tendenser till bottning hittills men å andra sidan har jag nu bara droppat ynka 60 cm och tagit något litet hopp så jag får ta och snäppa upp detta. Men det verkar lovande. Den där "hängmattekänslan" man ibland får med luftdämpare fanns inga tendenser till här, utan mycket bra midstroke support och jag kom aldrig ens i närheten av att bottna.

Yarin funkar fint tycker jag. Kör helt utan tokens i den för jag vill inte att den ska rampa upp så förbannat på slutet, utan bete sig lite mer som bakänden. Den är progressiv nog som den är.. Drog i 10 psi över rekommendationstabellen och nu känns den rätt bra balanserad mot bakänden. För köra lite mera fine tuning när det är ljust ute.

En sak som slog mig är hur trampeffektiv hojen känns, trots mycket låg anti squat. Gungar knappt någonting, inte ens när jag står upp. Fattar inte vad för magi som går in i det där länkaget men det som siffrorna indikerar när man tittar på linkagedesign bloggen är inte alls vad jag upplever när jag sitter på hojen.

Vad gäller den hypade sadelstolpen "revive" är jag tämligen oimponerad. Det är ju inget speciellt alls med den, vad betalar jag för?? Gillar ärligt talat min TranzX bättre. Det som är problemet (och det är rätt stort för mig) är att man inte kan lyfta hojen i sadeln, utan då håller den på och fjädrar ut och har sig. Sen verkar det som att man inte bör förvara den upp och ned för då kan den behöva revivas... Det är ju så jag planerar göra...! Nej, denna får jag nog byta så småningom. Reglaget däremot är rätt nice, men jag hade gärna haft lite högre utväxling så man fick lite lättare tryck. Stolpen går rätt fort i maxfart så jag behöver bara trycka litegrann så blir det precis lagom.

Vad gäller bromsarna, guide R, så slängde jag på trickstuff power belägg det första jag gjorde, och bromskraften är mer än nog.

Stammen på 50 mm tror jag kan vara aningen för lång för min smak men jag avvaktar lite innan jag byter den. Tippar på att 40 mm vore perfekt..

Vee flow snap verkar vara riktigt greppiga däck men de rullar aningen trögt. Blir nog bra.

Nåväl, lite bilder måste man ju lägga upp:
20200113_225150.jpg

20200113_225248.jpg

20200113_225310.jpg

Köpte denna att ha i beredskap om jag inte skulle gilla coil, men lär nog inte behöva den.
20200113_225244.jpg

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag tror något är knas med din stolpe. Går utmärkt att lyfta i sadeln på mina Revives utan problem, och även att förvara den uppochner.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Att lyfta hojen i sadeln när den är delvis ute. Typ 50-75% ute verkar vara sämsta läget och den tycks inte ha någon hydraulisk låsning utåt utan bara inåt..

Nåja, det är ju bra att det går att förvara den uppochned i alla fall. Det där med förvaring fick jag från manualen, men å andra sidan ska ju inte en riktig man läsa manualer. :-D

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din Propain
Lyfter man för mycket i sadeln när den är nere är det väl inte märkligt om man till slut får in luft oavsett stolpe. Det fina med reviven är väl att man fixar det på 30 sek medans på en reverb t ex får ta fram verktygslådan.

Snygg hoj.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tack, jo det hoppas jag också. Första turen i mörker var väldigt lovande och nu har jag gjort några småtweaks. Borde bli fint detta.

Lite ovant med den långa bakänden än så länge. Med 50 mm styrstam känns det lite som att man sitter i främre delen av hojen på något sätt. Därav mina funderingar på kanske 40 mm stam. Eller rent av 35. Men lång bakände till trots så är det lätt att få upp framhjulet och det känns liksom som att hojen gärna vill hoppa och flyga. Svårt att förklara men det är som att den vaknar till liv och skriker efter mer när man boostar allt man hittar i skogen som kan liknas vid hopp. Och drops är helt odramatiskt. Är inte van vid 180 mm fjädringsväg i skogen. Sjukt smutt.

Däcken verkar rätt fläskiga ja. Rullar väl inte så jättebra men utför märker man det inte. Har ett par dhf/aggressor som jag tänkte testa också men får ta det när det torkat upp lite.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag tror du gjorde helt rätt som gick upp lite på fjädern, för det är två helt olika cyklar med runt eller knappt 25% sag och när det närmar sig och ev kryper lite över 30%. Med mindre sag funkar den faktiskt hjälpligt som stigcykel, betydligt bättre än vad jag trodde faktiskt. På 30% är det som att köra på ett moln och greppet är fantastiskt, men den blir betydligt mindre livlig och mycket mindre trampvänlig.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag kanske skulle ta och testa min luftdämpare ocskå för att se hur hojen beter sig med olika mycket sag. För jag är lite inne på att kanske skaffa en aningen vekare fjäder också, men om hojen blir trött och seg så vete tusan.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag kör knappt 25% sag på Ripmo AF nu på coil och ska lätt ha 1-2 steg lättare fjäder för att komma åt allt gottis längre ned i slaget (har tappat vikt också).
Det lilla jag hunnit köra med coilen med för hård fjäder har luftdämpen varit bättre för stigcykling men det är också så det var tänkt, att coilen skulle vara en utförsdämpare :)

Sen är min EXT ursprungligen tune:af för en OG Ripmo, inte en AF och en tyngre pilot än jag är nu. EXT trodde det skulle funka bra ändå men när de nya fjädrarna kommer får vi se hur det utvecklas. Halva nöjet är ju att labba med prylar.

Men jag tycker mig se relativt ofta att folka har hårda fjädrar på sina coildämpare för att de ska vara trampeffektiva men då förlorar man liksom vitsen med coil kan jag tycka då fjädringen inte får jobba som det är tänkt. Sen är en klar nackdel med coil att man inte kan on the fly justera. Trampa stig i slask i januari och bomba järnet utför en torr sommardag tarvar ju rätt olika set up för att utnyttja fjädringen på bästa sätt.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Valhalla_ sa:
Jag kanske skulle ta och testa min luftdämpare ocskå för att se hur hojen beter sig med olika mycket sag. För jag är lite inne på att kanske skaffa en aningen vekare fjäder också, men om hojen blir trött och seg så vete tusan.
Det låter väl som en väldigt klok idé! Allt är relativt med trött och seg, men jag och många på Pinkbikes "Post your Propain" upplever samma sak. Ska sägas att min har luftdämp också. Den tråden kan jag för övrigt rekommendera, förvånansvärt aktiv och flera med väldigt bra koll. Just fjädrar är också nåt som frekvent diskuteras där.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fin hoj! . Och håller med (glitch) ang tror många kör lite för hårda fjädrar. Jag hade min DB coil hos j-techsuspention för tuning för just min tyee. Kan va det som gjorde att jag körde 500 fjäder till mina då 98kg men ändå utan att få hårda bottningar. Visst kunde jag köra 550 med men tyckte det blev för hårt mot slutet av slaget.

Senast ändrad:

pnyberg

Medlem
Visa din Propain
Inte för att jag på något sätt är något geni när det kommer till dämpning och fjädrar. Men borde man ook nte kunna köra en hårdare fjäder med mindre hsc än en mjukare fjäder och ändå behöva samma kraft för att bottna?
Dvs man får en mer aktiv fjäder genom hela slaget?

Sen ang trampvänlighet vs utnyttjande av slag beror det väl också på vilken cykel man har? Dvs om den är linjär eller progressiv?

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
pnyberg sa:
Inte för att jag på något sätt är något geni när det kommer till dämpning och fjädrar. Men borde man ook nte kunna köra en hårdare fjäder med mindre hsc än en mjukare fjäder och ändå behöva samma kraft för att bottna?
Dvs man får en mer aktiv fjäder genom hela slaget?

Sen ang trampvänlighet vs utnyttjande av slag beror det väl också på vilken cykel man har? Dvs om den är linjär eller progressiv?
Självklart spelar länkage in vid val av fjäder och önskade egenskaper.

Gällande kompressionen så visst överlappar fjäderhårdhet / kompression men de har lite olika roller och det ena kompenserar inte riktigt för det andra.

Kompressionens uppgift är ju att "kontrollera" och göra av med energin som fjädern skapar i kompressionen.
En fjäder utan kompressionsdämpning kräver en viss kraft att tryckas ihop och släpps den sen studsar den okontrollerat upp igen med en jäkla fart. Beroende på fjäderns hårdhet krävs olika mycket kraft.

Fjäderns hårdhet styr alltså kraften som behövs för att trycka ihop allt (därav sag efter fjäderns hårdhet så man får ett belastat arbetsspann).
Kompressionsdämpningen ger "kontrollen" i ihoptryckningen / utsträckningen och absorberar energin för att det inte ska bli en herrejösses returkraft och dämpningen ska kunna funka igen för nästa stöt.

Är fjädern för hård så kommer du aldrig utöva nog med kraft för att komma igenom slaget. Är fjädern för mjuk kommer kompen visserligen ge bättre stadga / stabilitet men det kommer ändå bli bottningsfest och genom att öka HSC kommer gaffeln bara kännas stötig.

Typ så😂

pnyberg

Medlem
Visa din Propain
Ok. Men om man kan sätta HSC och returdämpning oberoende av varandra så borde man väl ändå undgå att ha en okontrollerad retur?
Får man en för okontrollerad kompression utan HSC och man bör ha lite oavsett?

Min upplevelse är att HSC ger mer pop och något att trycka mot. Men utan så får jag världens mest terrängslukande bakända man kan tänka sig. Går dock inte att få den att lyfta från backen. Detta med ca 30% SAG på en MRP Hazzard monterad på en Capra 29.

Du skrev gaffel men antar att du menar bakdämpare? Jag pratar bara om bakdämpare. :)

Tycker detta är en intressant fråga speciellt när Ibis har valt att ha väldigt låg kompression på deras dämpare på nya Mojon.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Kanske skrev lite snurrigt. Principen är ju densamma oavsett gaffel / dämpare.
Returen är så klart primärt styrande för hur gaffeln expanderar igen, kompressionen för hur den trycks ihop.

Gällande pop:et, så ja mer hsc ger ju mer "mothåll" vid en kraftig plötsligt kompression om du t.ex. skulle komprimera kraftigt för att bunnyhoppa. Men sen själva expansionen styrs ju av returen så mycket hsc och lite returdämpning för en "stummare" känsla.
Men då kommer man ju in på diskussionen vad ska en dämpare göra, absorbera max energi eller ge andra egenskaper.
Vid endurobröt snabbt nedför vill man kanske ha fokus på grepp och max absorption, vid körning i maskingrävda spår vill man kanske ha mer pop och då är i min mening en luftdämpare att föredra över en coil.

Har inte MRP progressiva fjädrar föresten?

pnyberg

Medlem
Visa din Propain
Ungefär så jag tänkte också.
Och ja, det är klart. En bra dämpare är väl den som passar ryttaren och vad man vill ha utav den. Det är väl just det som är det roliga/jobbiga med detta :D

Yes det har de, men jag tror att jag nog vill kunna växla mellan en poppig luftburk och en mindre poppig fjäder. Capran är ju väldigt progressiv i sig själv och jag vågar inte lägga pengar i en progressiv fjäder.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
pnyberg sa:
Ungefär så jag tänkte också.
Och ja, det är klart. En bra dämpare är väl den som passar ryttaren och vad man vill ha utav den. Det är väl just det som är det roliga/jobbiga med detta :D

Yes det har de, men jag tror att jag nog vill kunna växla mellan en poppig luftburk och en poppig fjäder. Capran är ju väldigt progressiv i sig själv och jag vågar inte lägga pengar i en progressiv fjäder.
Just Capran verkar ju som gjord för coil vad jag läst om den, typ svårt att få ut allt slag med luft pga. för progressiv.
Så linjär fjäder är nog rätt där.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Mycket hsc verkar jag ha på min gambler och den är så o-poppig så man nästan blir förbannad. Helt jäkla omöjligt att få den att lämna marken utan hjälp av hopp osv.

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din Propain
pnyberg sa:
Min upplevelse är att HSC ger mer pop och något att trycka mot. Men utan så får jag världens mest terrängslukande bakända man kan tänka sig. Går dock inte att få den att lyfta från backen. Detta med ca 30% SAG på en MRP Hazzard monterad på en Capra 29.
Det känns kontraintuitivt att mer HSC skulle ge dig en poppigare känsla. Poppet kommer ju av att du överför energi till fjädern som den senare returnerar vid rebound. Genom att öka HSC kommer en större del av den energin att absorberas av hydrauliken istället för att gå till fjädern, så du kommer inte få tillbaka den vid rebound. För högsta möjliga poppighet borde du vilja ha så lite dämpning som möjligt (både kompression och retur), och kompensera med starkare fjäder.

Senast ändrad:

kottenp

Ny medlem
Visa din Propain
Ska vara ganska lika iaf skiljer sig lite i geometri och sen är det kortare slaglängd (140/150 fram) och 145 bak

2017 slutade de sälja twoface och började sälja tyee AM som då såldes med samma slagländ som twoface om jag inte mins fel.

la även in en bild på geometri för twoface

Bilagor

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fy fan vilken hoj detta är!!! Stabil som attan utför, klart bättre än min scott gambler. Men klättrar ändå riktigt bra.
Och bakre fjädringen är galet plush men verkar ändå stötta bra och stå emot bottning. Hojen är absolut inte livlös/död utan snarare tvärt om. Har inte bottnat en enda gång, inte så det märks i alla fall. Om ni funderar på att köpa en spindrift, eller tyee för den delen, ta för fasiken coil!

Yarin gör jobbet riktigt bra, kör 0 tokens fortfarande, och har ca 2 cm tillgodo från dagens körning. Inga känningar i handleder eller så utan den är riktigt följsam och fin. Behövs ju ingen lyrik uppgradering tycker jag.

Det långa axelavståndet märks definitivt, det är lite ovant ibland och funkar inte riktigt lika bra uppför som en trailhoj, men tillräckligt bra. Och utför är det galet stabilt.

Självförtroendet växte i alla fall rätt rejält för det kändes så tryggt, både i luften och på backen. Nu lyckades jag t.ex äntligen cleara det alldeles för långa gapet precis efter branten i slutet på hagakullen. Men vilken fart man måste ha :-).

Sammantaget är jag sjukt nöjd! Jättebra köp!

20200118_094801.jpg

Namnls.jpg

Senast ändrad:

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Snyggt! Och kul att du känner bättre självförtroende av hojen! Saknar allt min tyee lite ! , Haha fast klart vilket hoj saknar man inte som man sålt?? :P

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
liveforthis sa:
Snyggt! Och kul att du känner bättre självförtroende av hojen! Saknar allt min tyee lite ! , Haha fast klart vilket hoj saknar man inte som man sålt?? :P
Ja din Tyee var riktigt fin, jag hade också saknat den om jag var du.
Kan säga att jag saknar inte mina gamla 26" hojar, Cube xms och Vitus sane NXR, som jag sålde för drygt ett år sedan. Jag gillade dem när det begav sig, men det var aldrig riktigt samma wow-känsla som jag har nu. Nu är jag nästan i något slags extas tror jag. Kan inte vänta till nästa gång. Vilken jävla hoj!

Måste nog stirra lite på den så känns det bättre. :-)

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Valhalla_ sa:
liveforthis sa:
Ja din Tyee var riktigt fin, jag hade också saknat den om jag var du.
Kan säga att jag saknar inte mina gamla 26" hojar, Cube xms och Vitus sane NXR, som jag sålde för drygt ett år sedan. Jag gillade dem när det begav sig, men det var aldrig riktigt samma wow-känsla som jag har nu. Nu är jag nästan i något slags extas tror jag. Kan inte vänta till nästa gång. Vilken jävla hoj!

Måste nog stirra lite på den så känns det bättre. :-)
Haha helt rätt . Jag plockar fram min Klein från 1998 och kör lite så blir man så jäkla impad när man tar sin "moderna" hoj efter :)

KarlCrox

Medlem
Visa din Propain
Någon mer än jag som går i tankarna att köpa nya Tyee?
Verkar mycket kompetent och kanske den snyggaste cykeln jag sett.
Enligt teståkarna är det enda negativa att bakdämparn inte riktigt sväljer allt och ger fullt grepp när det blir riktigt stökigt. Min fråga blir då, då det pratats en del om Coil-dämpare här; kan man tänkas få bättre dämpning (plush) genom att ta en cool-fjäder anpassad för någon lite lättare än en själv? (Jag offrar gärna lite av cykelns tydligen suveräna trampegenskaper om det kan innebära att den blir bättre utför).

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Någon mer än jag som går i tankarna att köpa nya Tyee?
Verkar mycket kompetent och kanske den snyggaste cykeln jag sett.
Enligt teståkarna är det enda negativa att bakdämparn inte riktigt sväljer allt och ger fullt grepp när det blir riktigt stökigt. Min fråga blir då, då det pratats en del om Coil-dämpare här; kan man tänkas få bättre dämpning (plush) genom att ta en cool-fjäder anpassad för någon lite lättare än en själv? (Jag offrar gärna lite av cykelns tydligen suveräna trampegenskaper om det kan innebära att den blir bättre utför).
Ja den är väldigt snygg!

Att gå på en vekare fjäder är fel väg att gå tycker jag. I synnerhet om du vill ha bättre utförsegenskaper. Du kommer ha för lite tillgängligt slag pga för mycket sag och fjäderkonstanten kommer samtidigt att vara för låg så att den gör mindre motstånd genom hela slaget. Med andra ord, det kommer att bli degigt, det kommer att slå igenom stup i kvarten och du kommer få för lite stöd. Dvs det kommer suga. Men coil är definitivt helrätt. Men med rätt fjäderkonstant. Möjligen till och med ett steg högre, om Propain har samma tänk som för spindrift.

Min erfarenhet av spindrift med ett snäpp hårdare fjäder, ca 23-25% sag, är bara bra. Denna bakända nog är det mest plusha jag någonsin kört. Den är trots plush-heten i småstök, rätt fast i känslan när man trycker ifrån. Det är inte som att trycka i deg utan man har bra stöd hela vägen. Har inte heller lyckats bottna den än, trots att jag nu lyckats droppa ca 2 m högt till flack landning (iofs i rätt hög fart). Jag kör 2 - 2,2 bar i bakdäcket och allt småstök bara försvinner när man matar. Man behöver uppenbarligen inte använda däcket till att ta småkrafset, vilket jag annars behöver kompromissa med i viss mån när jag kör luftdämpare. Så jag har mest bra saker att säga. Fifan vilken hoj :)

Så för att sammanfatta:
- Coil alla dagar i veckan.
- Absolut inte för vek fjäder.

KarlCrox

Medlem
Visa din Propain
Ja den är väldigt snygg!

Att gå på en vekare fjäder är fel väg att gå tycker jag. I synnerhet om du vill ha bättre utförsegenskaper. Du kommer ha för lite tillgängligt slag pga för mycket sag och fjäderkonstanten kommer samtidigt att vara för låg så att den gör mindre motstånd genom hela slaget. Med andra ord, det kommer att bli degigt, det kommer att slå igenom stup i kvarten och du kommer få för lite stöd. Dvs det kommer suga. Men coil är definitivt helrätt. Men med rätt fjäderkonstant. Möjligen till och med ett steg högre, om Propain har samma tänk som för spindrift.

Min erfarenhet av spindrift med ett snäpp hårdare fjäder, ca 23-25% sag, är bara bra. Denna bakända nog är det mest plusha jag någonsin kört. Den är trots plush-heten i småstök, rätt fast i känslan när man trycker ifrån. Det är inte som att trycka i deg utan man har bra stöd hela vägen. Har inte heller lyckats bottna den än, trots att jag nu lyckats droppa ca 2 m högt till flack landning (iofs i rätt hög fart). Jag kör 2 - 2,2 bar i bakdäcket och allt småstök bara försvinner när man matar. Man behöver uppenbarligen inte använda däcket till att ta småkrafset, vilket jag annars behöver kompromissa med i viss mån när jag kör luftdämpare. Så jag har mest bra saker att säga. Fifan vilken hoj :)

Så för att sammanfatta:
- Coil alla dagar i veckan.
- Absolut inte för vek fjäder.
Tack för tipsen!
Jag ligger kring 78 kg nu utan kläder och skydd, så då menar du att jag borde ta för 80-90 kg, dvs 500fjädern (om jag minns rätt)?

KarlCrox

Medlem
Visa din Propain
Bra!
Så här skriver Enduro magazine om Tyees bakdämpare, vad de anser är negativt:

Point the Tyee 29 downhill and you’re in for a lively ride! However, the high anti-squat numbers which give the Propain such climbing prowess start to act like a double-edged sword when the trails get rough. The high anti-squat around the sag point reduces the Tyee’s initial sensitivity, meaning the rider gets a lot of feedback from the trail and less small bump suppleness. While the initial sensitivity can’t compete with the top tier of enduro race bikes, the Tyee was able to convince us with great midstroke support and lots of reserves. It handled drops and big impacts with ease and felt defined and efficient deep into its travel, never wallowing or giving up its travel unnecessarily.

Finns det något att göra så att för att minska feedbacken?
(Jag har varit inne på att köpa en Privateer 161, som mer påminner om Raaw Madonna, alltså en dh-enduro som plöjer fram, och även om jag kanske nu tänker om och vill ha lite lekfullhet också så vill jag att dämpningen ska prioritera utförsåkning;-)

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag har inte kört nya tyeen så jag kan ju bara tala utifrån spindrift och den har lägre anti squat och något mindre progressivitet. Anti squat borde bara göra sig påmint om du trampar, vilket man knappt gör utför. Så det bör inte vara något större problem. I testet kör de dessutom med luftdämpare - med coil bör du få mer finkänslighet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer