Hojen kom idag! Woohoo!!
Kunde inte vänta utan gav mig ut på en tur sent på kvällen. Visste inte vad jag skulle vänta mig med coildämpare och allt, men jag blev positivt överraskad. Tog 500 lbs fjädern fastän Propain rekommenderade 450 (jag ligger nära övre gränsen). Landade på ca 23-25% sag i bak och hojen känns rätt livlig (de något trögrullade däcken till trots) och jag tycker inte det finns några tendenser till bottning hittills men å andra sidan har jag nu bara droppat ynka 60 cm och tagit något litet hopp så jag får ta och snäppa upp detta. Men det verkar lovande. Den där "hängmattekänslan" man ibland får med luftdämpare fanns inga tendenser till här, utan mycket bra midstroke support och jag kom aldrig ens i närheten av att bottna.
Yarin funkar fint tycker jag. Kör helt utan tokens i den för jag vill inte att den ska rampa upp så förbannat på slutet, utan bete sig lite mer som bakänden. Den är progressiv nog som den är.. Drog i 10 psi över rekommendationstabellen och nu känns den rätt bra balanserad mot bakänden. För köra lite mera fine tuning när det är ljust ute.
En sak som slog mig är hur trampeffektiv hojen känns, trots mycket låg anti squat. Gungar knappt någonting, inte ens när jag står upp. Fattar inte vad för magi som går in i det där länkaget men det som siffrorna indikerar när man tittar på linkagedesign bloggen är inte alls vad jag upplever när jag sitter på hojen.
Vad gäller den hypade sadelstolpen "revive" är jag tämligen oimponerad. Det är ju inget speciellt alls med den, vad betalar jag för?? Gillar ärligt talat min TranzX bättre. Det som är problemet (och det är rätt stort för mig) är att man inte kan lyfta hojen i sadeln, utan då håller den på och fjädrar ut och har sig. Sen verkar det som att man inte bör förvara den upp och ned för då kan den behöva revivas... Det är ju så jag planerar göra...! Nej, denna får jag nog byta så småningom. Reglaget däremot är rätt nice, men jag hade gärna haft lite högre utväxling så man fick lite lättare tryck. Stolpen går rätt fort i maxfart så jag behöver bara trycka litegrann så blir det precis lagom.
Vad gäller bromsarna, guide R, så slängde jag på trickstuff power belägg det första jag gjorde, och bromskraften är mer än nog.
Stammen på 50 mm tror jag kan vara aningen för lång för min smak men jag avvaktar lite innan jag byter den. Tippar på att 40 mm vore perfekt..
Vee flow snap verkar vara riktigt greppiga däck men de rullar aningen trögt. Blir nog bra.
Nåväl, lite bilder måste man ju lägga upp:
Köpte denna att ha i beredskap om jag inte skulle gilla coil, men lär nog inte behöva den.