Visa din Surly

Visa din Surly
Flyttade till Jokkmokk och var tvungen att bli med en feting för att få en lång säsong. Grymt skoj!

Bilagor

• Fattie-3700_LoRES.png
    Fattie-3700_LoRES.png
    699 KB · Besök: 164
Visa din Surly
Cross Check ... jag köpte en ram för några år sedan, impulsköp. Cyclecomponents hade en ram i min storlek till nedsatt pris. Jag tänkte det kunde vara kul att stilla min nyfikenhet och kanske tjänstgör som vinter/regncykel.

Några randonneurår senare, PBP, LEL ... Den här är cykeln jag vänder mig till om jag vill känna mig trygg med att mekaniska problem är "one less thing ..."

Bilden är från förra helgens 20-milare.

IMG_20171104_103627.jpg

Visa din Surly
evo sa:
Singular sa:
Skillnaden mellan en Cross-Check och kvarnstenen på bilden?

Stenen är något lättare.

Ouch! :-)

Men är den så tung? Har för mig att det ändå är reducerade rör i CC.

Alltså om jag skulle bli tvungen att göra mig av med alla mina cyklar utom en så skulle Crosschecken vara den jag behöll.
Tung?
Pfffff
Det är bara en siffra.

Visa din Surly
heklamama sa:
evo sa:
Singular sa:
Skillnaden mellan en Cross-Check och kvarnstenen på bilden?

Stenen är något lättare.

Ouch! :-)

Men är den så tung? Har för mig att det ändå är reducerade rör i CC.

Alltså om jag skulle bli tvungen att göra mig av med alla mina cyklar utom en så skulle Crosschecken vara den jag behöll.
Tung?
Pfffff
Det är bara en siffra.

Jag är den förste att hålla med - det är en briljant maskin som jag älskar. Smidig som ett godståg!

Visa din Surly
Cross Check ...

Får se om jag kan berätta detta så att ni kan få bilden framför er.

Jag åkte till Paris (PBP) med danskarna från Fredrikshavn. Vi åkte buss med släppvagn bakom.

Vi plockade av framhjulet ställde cyklarna på tvärs i två våningar, med framgafeln låst i en anordning svetsad på en stång.

Det är långt till Paris ... vi vet inte när det hände, men svetsen höll inte. Den brast. Framgafflarna ramlade ned och kilade sig mot stången. Skrap, skrap, upp och ner, ända ned till Paris, där vi först upptäckte det.

Kolfibergafflarna hade urgropats med ett par millimeter in i gaffeln, strax ovanpå gaffeländarna. En och annan blev lite nervösa inför tanken att åka 120 mil med en gaffel som kunde ge lite problem.

Svart nagelfärg för att skydda stålet under loppet och lite svart färg från Biltema så var mitt problem löst.

Cykeln är bombsäker. Den är tyngre än moderna cyklar, men inte så mycket tyngre än en motsvarande ram gjord på Reynolds 531 från 70/80-talet. Allt är relativt.

Senast ändrad:
Visa din Surly
dlridings sa:
Cross Check ...
.....Jag åkte till Paris...
Cykeln är bombsäker. Den är tyngre än moderna cyklar, men inte så mycket tyngre än en motsvarande ram gjorde på Reynolds 531 från 70/80-talet. Allt är relativt.

Tack för fin historia.
Jepp min 80tals racer i Columbus SLX är lättare och "mjukare" men Surlyn är helt enkelt välkonstruerad. En mil-ätare som växer med uppgiften. Har jag berättat att jag var mycket skeptiskt till köpet? Tyckte att det var synd att min son (som den köptes till ursprungligen) skulle behöva ha en så tung cykel...

Visa din Surly
Med en lång sadelstolpe, extra sadel och gamla hjulen med XC-däck, så blev min Karate Monkey återigen pendlingsbar.
(I övrigt är gaffeln höjd till 120 mm och den har fått vev-bash.)

Bilagor

• pendelapan.jpg
    pendelapan.jpg
    126.9 KB · Besök: 246
Visa din Surly
Hej! Jag har åretruntpendlat på en Karate Monkey SS från ca 2009, syns här med Ogre-gaffel. Nu ersätts den av en Omnium Mini-Max på grund av större lastbehov. Tanken är nu att min pappa kan ha Surlyn i fjällen som trail-cykel. Då funderar jag på att konvertera till 1x9/10 och sätta på dämpad framgaffel. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av dämpade gafflar men har fattat att slaglängden ska ligga runt 90-120 mm för denna cykel. Hur mycket pengar är det rimligt att lägga på detta? Var ska jag börja leta?
IMG_8070.JPG

Visa din Surly
En helt ok dämpad gaffel för en sådan cykel kan fås för runt 2500-3000, dock kan det vara värt att skaffa ett nytt framnav för den nya gaffeln då QR gafflar av kvalitet knappt tillverkats på ett par år. Tycker tex. en Rockshox REBA eller Revelation från ca 2014 och framåt är helt ok och kan få till bra pris begagnat. Lägg in en köp annons här på happy, ligger säkert en massa bättre begagnade gafflar och skräpar i förråden.

Visa din Surly
En helt ok dämpad gaffel för en sådan cykel kan fås för runt 2500-3000, dock kan det vara värt att skaffa ett nytt framnav för den nya gaffeln då QR gafflar av kvalitet knappt tillverkats på ett par år. Tycker tex. en Rockshox REBA eller Revelation från ca 2014 och framåt är helt ok och kan få till bra pris begagnat. Lägg in en köp annons här på happy, ligger säkert en massa bättre begagnade gafflar och skräpar i förråden.
Tack då har jag ett hum. Måste ändå byta hjulset, de nuvarande är Salsa Delgado Cross-fälgar, väldigt robusta men tunga och för smala.

Visa din Surly
Härlig hoj! En Krampus trängs tillsammans med många andra roliga saker på min inköpslista..
Det är väldigt användbar ram att ha då gnot-boost dropouts tar alla rimliga navstandarder så man kan lasta på lite av varje som man kanske har liggandes i förrådshörnen samt finprylar om man känner för det. Den blir cykeln du behöver av det du har över. Men är även en värdig bas för finbygga en äventyrscykel på.

Visa din Surly
Det är väldigt användbar ram att ha då gnot-boost dropouts tar alla rimliga navstandarder så man kan lasta på lite av varje som man kanske har liggandes i förrådshörnen samt finprylar om man känner för det. Den blir cykeln du behöver av det du har över. Men är även en värdig bas för finbygga en äventyrscykel på.

Kunde varit jag som skrev det där, då det där är min exakta plan för en eventuell Krampus. Har en liknande cykel men lite utan "äventyrsdelen", vilket ingår i framtidsplanen. Har lutat åt en Nordest Sardinha också, men vi får se!

Visa din Surly
B1D1D3D2-FB9D-49F4-85B5-4996039208E9.jpeg

Byggt mig en odämpad och oväxlad Karate Monkey för hopp och lek i låga farter. Blev inte som tänkt, det är en veritabel raket och går som ett skållat troll på mina inte så kuperade men brötiga hemmastigar.

Kör på frugans hjul då mina inte dykt upp från kineserna. 35 mm breda kolfälgar och lätta 2,6” semi fat/skinny plus(?) däck ska på vilket bör ta vikten till 10kg jämt samt smeta ut värsta vibrationerna hoppas en på.

Skoj hoj

Senast ändrad:
Visa din Surly
Visa bilaga 526605

Byggt mig en odämpad och oväxlad Karate Monkey för hopp och lek i låga farter. Blev inte som tänkt, det är en veritabel raket och går som ett skållat troll på mina inte så kuperade men brötiga hemmastigar.

Kör på frugans hjul då mina inte dykt upp från kineserna. 35 mm breda kolfälgar och lätta 2,6” semi fat/skinny plus(?) däck ska på vilket bör ta vikten till 10kg jämt samt smeta ut värsta vibrationerna hoppas en på.

Skoj hoj
Kul! 29x2.6" då antar jag?

Visa din Surly
Har en Bridge Club. Tråkigaste cykeln jag någonsin ägt, men den har fått hänga med ett par år ändå. Som att cykla på en trött traktor med motorstopp. Man märker knappt nån skillnad på med och utan last. Iofs rätt stabil under last, det får man ge den.
Nu sitter breda 27,5 hjul på den. Den säljs med större och smalare hjul också. Är det nån som har en sån version? Är det värt att skaffa andra hjul och ge den en chans till?

4DE96DC4-780A-4F43-9CA3-08DE209E7C71.jpeg

Visa din Surly
En rapp räser kanske går lite sämre med så mycket packning, och en dedikerad långfärdscykel kanske går lite sämre utan packning?? Man brukar ju säga om rena touringcyklar att de faktiskt går som bäst med lagom mycket last.

Sen lutar väl en Surly alltid mot bombsäker kassaskåpskänsla mer än rapp snärtig lättviktare? Hukar och backar ut ur tråden (speciellt sedan Stragglern såldes pga tråkig...)?

Visa din Surly
Tänkte kanske att piffigare hjul skulle rädda situationen, men den kanske är ett ohjälpligt stycke dökött. Nu har jag köpt b*l, så det hör inte till vanligheterna att transportera mig sådär längre. Kanske ska satsa på en cx eller gravel, rimliga att cykla på och klarar en sansad packning.

Visa din Surly
Tänkte kanske att piffigare hjul skulle rädda situationen, men den kanske är ett ohjälpligt stycke dökött. Nu har jag köpt b*l, så det hör inte till vanligheterna att transportera mig sådär längre. Kanske ska satsa på en cx eller gravel, rimliga att cykla på och klarar en sansad packning.

Man skulle kunna sätta på ett par fina kolhjul. Då blir cyklen lite lättare och accelerar lite lättare. Tror dock inte det skulle göra mycket åt allmänna känslan. Och vet inte vilken hjul du har, men hjul på nuvarande modellen är inte tunga alls, jag skulle nästan säga att dom är för lätta.

Jag tycker dock om tunga kännslan när jag kör en lådcykel som är fullastad. Men då behöver jag köra bara några km i stan, medan du verkar behöva köra i snö uppför en backe. Eller var det bara kameran som lutade?

Visa din Surly
Man skulle kunna sätta på ett par fina kolhjul. Då blir cyklen lite lättare och accelerar lite lättare. Tror dock inte det skulle göra mycket åt allmänna känslan. Och vet inte vilken hjul du har, men hjul på nuvarande modellen är inte tunga alls, jag skulle nästan säga att dom är för lätta.

Jag tycker dock om tunga kännslan när jag kör en lådcykel som är fullastad. Men då behöver jag köra bara några km i stan, medan du verkar behöva köra i snö uppför en backe. Eller var det bara kameran som lutade?
Ehh, det kan nog vara kameran som lutar. Men jag har ganska mycket snö och backar i min vardag.

Har kvar de hjulen den kom med, det är säkert samma eller liknande som den nuvarande modellen. Lätta säger du alltså… det kanske de är, har aldrig vägt dom, har bara en känsla av seeegt.
Men den kanske får vara kvar som den är för att ta sig fram genom oplogat slask till jobbet. Men skulle vilja ha något roligare för touringen och sommarpendlingen. Frågan är bara vad.

Visa din Surly
Ehh, det kan nog vara kameran som lutar. Men jag har ganska mycket snö och backar i min vardag.

Har kvar de hjulen den kom med, det är säkert samma eller liknande som den nuvarande modellen. Lätta säger du alltså… det kanske de är, har aldrig vägt dom, har bara en känsla av seeegt.
Men den kanske får vara kvar som den är för att ta sig fram genom oplogat slask till jobbet. Men skulle vilja ha något roligare för touringen och sommarpendlingen. Frågan är bara vad.

Med breda däck skulle jag ville har mycket bredare fälgar än nuvarande 21 mm innerbredde (om dom är samma som på Surlys webbsidan). Dyrare fälgee blir kring 100 gram lättare på fälg. Trevligt, men inte en jättestor skillnad. På stig skulle jag ville har snabbare angrepp i frihjulet, men på gatan för det mindre. En problem är att ramen verkar har QR141 axelstandard, det finns inte många nav som passar det. Om man tycker om att nyu hjul skulle man kunna byta bara fälgarna.

Visa din Surly
Med breda däck skulle jag ville har mycket bredare fälgar än nuvarande 21 mm innerbredde (om dom är samma som på Surlys webbsidan). Dyrare fälgee blir kring 100 gram lättare på fälg. Trevligt, men inte en jättestor skillnad. På stig skulle jag ville har snabbare angrepp i frihjulet, men på gatan för det mindre. En problem är att ramen verkar har QR141 axelstandard, det finns inte många nav som passar det. Om man tycker om att nyu hjul skulle man kunna byta bara fälgarna.

Även 135mm nav fungerar. Det är Surlys ”GNOT” standard. Jag har samma skräp på min karate monkey, fast för 142/148.

Man får alla nackdelar med QR och alla nackdelar från Thru axlar, men ingen av fördelarna förutom att alla nav passar lika dåligt. Jag tröstar mig med att framgaffeln iaf har vanlig thruaxel och inte den där öppna ”qr” varianten som dom har på exv midnight express :)

Tillbaka
Topp