Visa din vaxning! kedjan inte benen

Samma här de få gånger jag har tvättat (brukar använda tändvätska). Har funderat på om man borde kunna klara sig på mindre vätska.

Har vaxat kedjorna till alla mina cyklar (gravel och MTB) i snart två år nu, körde förr med Squirt… Cykelpendlar dagligen, året om.

Den initiala rengöringen av kedjorna var det som fick mig att vara tveksam till att börja vaxa. För mig har UFOs nya avfettning varit en game changer. Kasta ner den nya kedjan i ett UFO-bad, en dag eller två senare är det bara att spola av kedjan å vaxa. Sjukt smidigt!

Jag vaxar med Silcas vax, håller omkring 25-35 mil beroende på före. Nu har jag börjat komplettera med Silcas flytande vax enligt deras instruktioner, fungerar väldigt bra ??

Bytte kedja på en av cyklarna (som var slut, har körts på någon dry lube) och fortsätter sänka ambitionerna för grundrengöringen och arbetsinsats:
  • Kedja i burk och hällde på återanvänd lacknafta
  • Lät den ligga och dra typ 30 minuter, med lite planlösa omskakningar då och då
  • Lacknaftan blev inte direkt smutsigare än den redan var så kände att det fick räcka så, körde ett bad med återanvänd rödsprit med lite omskakning
  • Lacknafta och rödsprit tillbaka i flaskorna, redo för nästa kedja ?
  • Vaxning med nytt paraffin från Panduro, eftersom det jag hade var riktigt gammalt och smutsigt. Såg inte ut att bli förorenat av kedjan så bedömer att rengöring var tillräcklig
Mina kedjor som har gått längst är för övrigt uppe i runt 650 mil vardera.

omvaxade också fyra pendlarkedjor idag. man kan ju välja den av kerin använda metoden att bara doppa i nytt vax, och få en automatisk rengöring, till priset av allt smutsigare vax.

men fort och lätt går det ju.

så brukar göra rent först. körde tidigare protokoll med inledande kokning diskmedelstablett, och sedan lacknafta följt av sprit med ultraljud. men upptäckt att första kokning med via tvättmedel var bättre, t ex utan flockulering. så bestämde idag vad via skulle kunna uträtta med upprepad behandling.

körde tre kokningar, inte mycket jobb med det. då var det till synes rent.

men vet att ultraljudsrengöraren kan locka fram dold smuts därefter:) och så var det. första gången, men inte nästa. 60 grader och via. sedan en kontrollkörning med sprit. ingen smuts. överskottet in i spolarbehållaren på bilen.

sedan vaxbad. funnit att det kassa vaxet absolute black jag köpt fungerar närmast bra om man redan direkt kompletterar med tru tension banana slip all weather lube tungsten. sedan komplettering var 10-20 mil med samma preparat utan wolframdisulfid.

tills man orkar doppa igen.

Senast ändrad:
Sitter och kämpar med det svarta squirt-klägget som sitter så hårt i kanten länkytorna och på insidan länkarna.

Tyckte kedjan såg fin ut igår med ny squirt, jag torkade bort överflöd så den inte skulle klägga. Den rasslade otrevligt efter 13 mil igår.

Jag har börjat köra Molten Speed Wax på min MTB och dess CH-M9100-kedjor.
Det jobbigaste tycker jag är hur jag ska preppa kedjorna inför omvaxning?
Jag brukar spola av drivlinan med trädgårdsslangen efter tur, och torka av.
Men när jag ska vaxa om, har jag inte riktigt fått in snitsen.
En gång kokade jag kedjan i vatten, men den kastrullen blev sådär bra.
Hur gör ni?

Jag vaxar två kedjor per gång.

Jag bara kokar kedjorna. Allt gammalt vax och ev smuts försvinner då. Jag brukar stormkoka ett tag i en gammal kastrull från second hand. Det gamla vaxet flyter upp efter ett tag. Ibland kokar jag dem två gånger… Sen torkar jag av dem och lägger ner i vaxet.

Jag bara kokar kedjorna. Allt gammalt vax och ev smuts försvinner då. Jag brukar stormkoka ett tag i en gammal kastrull från second hand. Det gamla vaxet flyter upp efter ett tag. Ibland kokar jag dem två gånger… Sen torkar jag av dem och lägger ner i vaxet.
Problemet med att vaxet flyter upp, är att kedjar måste åka igenom vaxet igen när du lyfter upp den, och då fastnar återigen på kedjan?

Jo, lite kanske åker med, men det är ju inte julskinkeliknande spad direkt ? Såå mycket vax brukar inte simma runt i grytan. Vaxet är ju väldigt lättflytande också när vattnet kokar så jag tror inte mycket fastnar, det mesta rinner av.

Efter en regntur brukar jag lägga kedjan i en plastbunke som jag sedan häller kokhett vatten i. Jag rasslar runt kedjan i vattnet kanske 30 sekunder, upprepar en gång vid behov och sedan kör jag hårtork på kedjan någon minut innan omvaxning. Innehållet i bunken häller jag sedan i en behållare och lämnar så småningom till återvinningscentralen.

Hålla på å koka kedjor för att få cykla lite. Visst, det svarta smetet olja lämnar kvar efter längre och/eller skitiga rundor är ju svart smet men p andra sidan bara att torka bort och rensa med ny olja samt som utan knot smörjer en grisig 60-milare. Nu har jag istället en kedja som inte smetar men där svarta klägget måste kokas bort samt som gärna börjar rassla.

Jag är fortsatt inte övertygad men ska inte ge mig än.

Hålla på å koka kedjor för att få cykla lite. Visst, det svarta smetet olja lämnar kvar efter längre och/eller skitiga rundor är ju svart smet men p andra sidan bara att torka bort och rensa med ny olja samt som utan knot smörjer en grisig 60-milare. Nu har jag istället en kedja som inte smetar men där svarta klägget måste kokas bort samt som gärna börjar rassla.

Hur långt kan du cykla innan kedjan börjar rassla..?

Jag tyckte att det blev för drygt att koka å vaxa kedjor typ varje 25:e mil, så nu kompletterar jag med Silcas flytande kedjevax för att förlänga intervallet

om du nu ska in i vaxvärlden varför just squirt, känd för att vara en smutsmagnet?

om du nu ska in i vaxvärlden varför just squirt, känd för att vara en smutsmagnet?
kan man undra, onekligen.
Igårkväll fick Squirt bekänna färg. 9 mil blöta vägar blev för tufft. Idag var kedjan helt torr, tämligen grusig och såvitt jag kan bedöma utan smörjning. Meningen var 30 mil, men nu blev det inte så. Jag hade med en skvätt squirt för påfyllning. Det hade nog behövts.

Finare vax och vigvatten krävs nog.

Prep inför stundande drivlinebyte. Två kedjor rengjorda, i morgon blir det vaxbad. IMG_20230430_220505.jpg

Torkar du bara bort det värsta och låter vaxet bli smutsigt eller rengör du noga före vaxning?
Använda kedjor torkar jag av smuts på först med typ varmt vatten och diskborste, sen kokas kedjan så all resterande skit lossnar. Sen nytt bad i vax.

Passade på och körde lite kedjor i morse så nu kan man slappna av ett tag igen?
IMG_20230501_073816.jpg

Nu har min första vaxade kedja passerat 0,5 % (uppmätt med en Park Tool CC-4) så skrotar den. 725 mil totalt blev det. Mestadels vaxad med paraffin från Panduro, men testade Silcas vax en kort period. Körde en nyare kedja idag utan problem med klingor eller kassett, så verkar inte ha kört för länge på den.
IMG_3893.jpeg

Ja, eller rando/grus-hoj. Undviker generellt regn, men har varit med om en del grisiga rundor. Körde Sverigetempot på den här kedjan, ungefär 100 mil på en vaxning (har inte koll på om den gick 95 mil till Östersund i bra väder eller 115 mil till Smygehuk i regn).

Edit: Enligt min röriga logg verkar det vara kedjan som satt på mellan Riksgränsen och Östersund i bra väder.

Senast ändrad:
Sak testa kokning. Får köpa en billig potta att ställa på spisen. De gamla har åkt till återvinning.
Kan kanske kolla med grannarna också...

Nu har min första vaxade kedja passerat 0,5 % (uppmätt med en Park Tool CC-4) så skrotar den. 725 mil totalt blev det. Mestadels vaxad med paraffin från Panduro, men testade Silcas vax en kort period. Körde en nyare kedja idag utan problem med klingor eller kassett, så verkar inte ha kört för länge på den.
Visa bilaga 624462
Vad gör panduro-vaxet bättre än Silcas superduperhypervax?

Så länge man köper rent paraffin är det väl skit samma vad som står på etiketten. Bra kilopris på amazon, men jag har inte lyckats göra slut på det dryga halvkilot jag köpte i mataffären.

Så länge man köper rent paraffin är det väl skit samma vad som står på etiketten. Bra kilopris på amazon, men jag har inte lyckats göra slut på det dryga halvkilot jag köpte i mataffären.
ojdå, jag hällde i säkert 800 g i min kokare, det kändes enklare att doppa kedjan då, och paraffinet är redan lite smutsigt. jag tänkte att det är trevligt att kunna byta då och då.

frågan är väl om en kan lita på etiketten, nåt annat paraffin på amazon fick kritik i recensionerna för att den inte var ren, trots att det stod det på påsen. och zfc-gubben skriver att:

"Do not use a shite wax. THERE IS SO MUCH CRAP INFORMATION ON YOU TUBE re DIY waxing, people using cheap hardware store paraffin or candles, this is a big part of why some mechanics hate waxing because bikes keep coming into workshops looking like they have been lubricated with gummy bears. Cheap waxes have a high mineral oil content, and candles also often can contain soy or palm oil as well – they just get dirty and gunky in short order. There is one particular video that pitches msw vs home blend wax with the home blend wax coming out on top re wear – but the test has more flaws in it (in my opinion....keep lawyers happy...) than I can list here – refer to “That oz cycle video” document in ZFC website instructions tab which covers the testing and results and you can decide for yourself if my concerns re the testing and results are valid or not."

men det kanske är skitsnack?

mina kedjor blev i alla fall inte "dirty and gunky". mycket renare än med squirt. nöjd hittills :)

Senast ändrad:
I tidningen Tour 11-2021 tar de upp vaxning av kedjor + MER
Bla skriver de om hur man bör rengöra kedjan innan vaxning och dessutom testar de friktionsförlusterna hos olika kedjevax och jmf med en orengjord kedja + en oljesmord.
Tour 11-2021 - Kedjevax.jpg

Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."

Någon kemisk expert här som kan bidra?
Är inte white gas, Naphtha, white spirit osv samma sak som lacknafta? Är dock ingen kemisk expert ?.

Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."

Lacknafta bör vara likt tror jag. YMV ingen kemist.

Vaxade om igår.
Tycker det är känns osäkert om man lyckats göra rent ordentligt inför omvax.
Kör MTB, men har varit förskonad mot riktigt skitväder senaste gångerna.

Lätt ligga i kokande vatten och röra runt en liten stund, och sedan torkade av. Trasan blev kolsvart. Men vaxet är ju också svart så...
Har legat på 6-7 timmar mellan vaxningarna nu.

Ne :( Måste ju typ vara Walter White för att hitta rätt...

Tillbaka
Topp