Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör typ samma med 2-3 varv lacknafta plus 2 varv med t-röd. Till det första badet kör jag begagnad lacknafta som jag har i en burk där skiten får sjunka till botten.Brukar bara sätta så det täcker kedjan. Kanske 1-1,5dl per bad.
Går ju att använda till mer än en kedja om man vill.
Problemet med att vaxet flyter upp, är att kedjar måste åka igenom vaxet igen när du lyfter upp den, och då fastnar återigen på kedjan?Jag bara kokar kedjorna. Allt gammalt vax och ev smuts försvinner då. Jag brukar stormkoka ett tag i en gammal kastrull från second hand. Det gamla vaxet flyter upp efter ett tag. Ibland kokar jag dem två gånger… Sen torkar jag av dem och lägger ner i vaxet.
Hur långt kan du cykla innan kedjan börjar rassla..?Hålla på å koka kedjor för att få cykla lite. Visst, det svarta smetet olja lämnar kvar efter längre och/eller skitiga rundor är ju svart smet men p andra sidan bara att torka bort och rensa med ny olja samt som utan knot smörjer en grisig 60-milare. Nu har jag istället en kedja som inte smetar men där svarta klägget måste kokas bort samt som gärna börjar rassla.
Jag är fortsatt inte övertygad men ska inte ge mig än.
om du nu ska in i vaxvärlden varför just squirt, känd för att vara en smutsmagnet?Hålla på å koka kedjor för att få cykla lite. Visst, det svarta smetet olja lämnar kvar efter längre och/eller skitiga rundor är ju svart smet men p andra sidan bara att torka bort och rensa med ny olja samt som utan knot smörjer en grisig 60-milare. Nu har jag istället en kedja som inte smetar men där svarta klägget måste kokas bort samt som gärna börjar rassla.
Jag är fortsatt inte övertygad men ska inte ge mig än.
kan man undra, onekligen.om du nu ska in i vaxvärlden varför just squirt, känd för att vara en smutsmagnet?
Använda kedjor torkar jag av smuts på först med typ varmt vatten och diskborste, sen kokas kedjan så all resterande skit lossnar. Sen nytt bad i vax.Torkar du bara bort det värsta och låter vaxet bli smutsigt eller rengör du noga före vaxning?

Racer?Nu har min första vaxade kedja passerat 0,5 % (uppmätt med en Park Tool CC-4) så skrotar den. 725 mil totalt blev det. Mestadels vaxad med paraffin från Panduro, men testade Silcas vax en kort period. Körde en nyare kedja idag utan problem med klingor eller kassett, så verkar inte ha kört för länge på den.
Visa bilaga 624462
Ja, eller rando/grus-hoj. Undviker generellt regn, men har varit med om en del grisiga rundor. Körde Sverigetempot på den här kedjan, ungefär 100 mil på en vaxning (har inte koll på om den gick 95 mil till Östersund i bra väder eller 115 mil till Smygehuk i regn).
Vad gör panduro-vaxet bättre än Silcas superduperhypervax?Nu har min första vaxade kedja passerat 0,5 % (uppmätt med en Park Tool CC-4) så skrotar den. 725 mil totalt blev det. Mestadels vaxad med paraffin från Panduro, men testade Silcas vax en kort period. Körde en nyare kedja idag utan problem med klingor eller kassett, så verkar inte ha kört för länge på den.
Visa bilaga 624462
Billigt och lätt att få tag på.Vad gör panduro-vaxet bättre än Silcas superduperhypervax?
Det är billigt och sjukt nog tyckte jag att det satt kvar bättre. Silca-vaxet såg konstigt ut vid en omvaxning- (en massa små bubblor), kan eventuellt ha sabbat det genom att köra för varmt.Vad gör panduro-vaxet bättre än Silcas superduperhypervax?
ojdå, jag hällde i säkert 800 g i min kokare, det kändes enklare att doppa kedjan då, och paraffinet är redan lite smutsigt. jag tänkte att det är trevligt att kunna byta då och då.Så länge man köper rent paraffin är det väl skit samma vad som står på etiketten. Bra kilopris på amazon, men jag har inte lyckats göra slut på det dryga halvkilot jag köpte i mataffären.
"Do not use a shite wax. THERE IS SO MUCH CRAP INFORMATION ON YOU TUBE re DIY waxing, people using cheap hardware store paraffin or candles, this is a big part of why some mechanics hate waxing because bikes keep coming into workshops looking like they have been lubricated with gummy bears. Cheap waxes have a high mineral oil content, and candles also often can contain soy or palm oil as well – they just get dirty and gunky in short order. There is one particular video that pitches msw vs home blend wax with the home blend wax coming out on top re wear – but the test has more flaws in it (in my opinion....keep lawyers happy...) than I can list here – refer to “That oz cycle video” document in ZFC website instructions tab which covers the testing and results and you can decide for yourself if my concerns re the testing and results are valid or not."
Nej, "Så länge man köper rent paraffin" var ju det jag skrev. Köper man paraffin med en massa annat iblandat blir förstås resultatet inte det samma.men det kanske är skitsnack?
Finns diverse recept där ute som ska ge lägre friktion. Jag har inte känt något behov, fast då håller jag mest till i skogen.Någon som blandar glidmedel i syltparafinet?
ett par kompisar körde teflonpulver i pandurovax innan det blev ajabaja.Någon som blandar glidmedel i syltparafinet?
Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."Snark.
Ingen ?
Är inte white gas, Naphtha, white spirit osv samma sak som lacknafta? Är dock ingen kemisk expert ?.Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."
Någon kemisk expert här som kan bidra?
Lacknafta bör vara likt tror jag. YMV ingen kemist.Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."
Ne :( Måste ju typ vara Walter White för att hitta rätt...Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."